Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Duzzy på lørdag 28. desember 2013, klokken 10:12
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 28. desember 2013, klokken 03:30
Sitat fra: Griffel på lørdag 28. desember 2013, klokken 02:00
En skiller jo her mellom nytt og oppgradering. En ny kabel til en ny underfordeling i garasjen er noe annet enn for eksempel utskifting av innmat i et sikringsskap: For få år siden måtte en av plasshensyn nøye seg med en felles jordfeilbryter, og hvor en utskifting til noe bedre aksepteres siden forskriftene normalt ikke er tilbakevirkende.
I dag ville alle som skifter innmat i sikringsskap velge kombiaautomater.

Det er jeg helt enig i, men det er vel ikke noe _krav_ om kombiautomater? En felles jordfeilbryter for hele eller deler av anlegget er fortsatt godkjent iht. forskriftene?
Nei fra 2010 er dette et krav i boliginstallasjoner.
823.411.3.3 Prosjektering. Hver forbrukskurs skal være beskyttet av et eget strømstyrt jordfeilvern med utløsestrøm maks 30mA.
Men siden forskriftene ikke er tilbakevirkende, gjelder dette det som er nytt ikke oppgraderinger og vedlikehold.
Her var det etter det jeg forsto snakk om en ny 400V kurs til garasjen.
Denne bør forsåvidt ikke kobles etter eksisterende jordfeilbryter men tappes forand, og siden den skal brukes til en Teslalader som da er 3fas DC bør det være en jordfeilautomat av B-type for størst mulig sikkerhet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Duzzy på lørdag 28. desember 2013, klokken 10:12
Nei fra 2010 er dette et krav i boliginstallasjoner.
823.411.3.3 Prosjektering. Hver forbrukskurs skal være beskyttet av et eget strømstyrt jordfeilvern med utløsestrøm maks 30mA.

Ok, det er jo egentlig dumt. Skal man ha to kurser for lading av to elbiler og ønsker type B vern må man altså nå kjøpe to dyre vern istedenfor ett. Lurer på hva begrunnelsen for denne endringen er, jeg kan ikke se at den øker sikkerheten på noen som helst måte.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hyperstress

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 28. desember 2013, klokken 11:22
Sitat fra: Duzzy på lørdag 28. desember 2013, klokken 10:12
Nei fra 2010 er dette et krav i boliginstallasjoner.
823.411.3.3 Prosjektering. Hver forbrukskurs skal være beskyttet av et eget strømstyrt jordfeilvern med utløsestrøm maks 30mA.

Ok, det er jo egentlig dumt. Skal man ha to kurser for lading av to elbiler og ønsker type B vern må man altså nå kjøpe to dyre vern istedenfor ett. Lurer på hva begrunnelsen for denne endringen er, jeg kan ikke se at den øker sikkerheten på noen som helst måte.

Jeg fikk iallefall satt opp sikringsskap i garasjen for 2 uker siden, og de la da inn 16mm2 kabel, 3x63A sikring, benyttet eksisterende 30mA jordfeilbryter i kjellerskap, og selv om jeg hadde B sikringer liggende, så anbefalte de C  sikringer når jeg skulle trekke mye strøm og evt benytte samme kurser til annet verktøy etc. De satte D sikring på Teslakursen, og C på de 3 andre kursene. Fikk samsvarserklæring, så da burde det vel samsvare med gjeldende regler  ???
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

JWinterburn

Jeg har en hovedsikring, stor sort klump som jeg mener det står 74 amp på. Vil det si at jeg kan legge opp 32 amp enfas til lading ? Jeg har 3 kabler som kommer inn i boksen ..
Er det 32 amp enfas som er det beste ? Har ikke dobbeltlader..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

JWinterburn


Sitat fra: Hyperstress på lørdag 28. desember 2013, klokken 11:52
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 28. desember 2013, klokken 11:22
Sitat fra: Duzzy på lørdag 28. desember 2013, klokken 10:12
Nei fra 2010 er dette et krav i boliginstallasjoner.
823.411.3.3 Prosjektering. Hver forbrukskurs skal være beskyttet av et eget strømstyrt jordfeilvern med utløsestrøm maks 30mA.

Ok, det er jo egentlig dumt. Skal man ha to kurser for lading av to elbiler og ønsker type B vern må man altså nå kjøpe to dyre vern istedenfor ett. Lurer på hva begrunnelsen for denne endringen er, jeg kan ikke se at den øker sikkerheten på noen som helst måte.

Jeg fikk iallefall satt opp sikringsskap i garasjen for 2 uker siden, og de la da inn 16mm2 kabel, 3x63A sikring, benyttet eksisterende 30mA jordfeilbryter i kjellerskap, og selv om jeg hadde B sikringer liggende, så anbefalte de C  sikringer når jeg skulle trekke mye strøm og evt benytte samme kurser til annet verktøy etc. De satte D sikring på Teslakursen, og C på de 3 andre kursene. Fikk samsvarserklæring, så da burde det vel samsvare med gjeldende regler  ???
hva betalte du for dette? Vil dette si 32 amp 3 fas?
Må jeg event legge opp ny kabel inn til huset for å få til dette ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

Hyperstress

Sitat fra: JWinterburn på lørdag 28. desember 2013, klokken 11:55

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 28. desember 2013, klokken 11:52
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 28. desember 2013, klokken 11:22
Sitat fra: Duzzy på lørdag 28. desember 2013, klokken 10:12
Nei fra 2010 er dette et krav i boliginstallasjoner.
823.411.3.3 Prosjektering. Hver forbrukskurs skal være beskyttet av et eget strømstyrt jordfeilvern med utløsestrøm maks 30mA.

Ok, det er jo egentlig dumt. Skal man ha to kurser for lading av to elbiler og ønsker type B vern må man altså nå kjøpe to dyre vern istedenfor ett. Lurer på hva begrunnelsen for denne endringen er, jeg kan ikke se at den øker sikkerheten på noen som helst måte.

Jeg fikk iallefall satt opp sikringsskap i garasjen for 2 uker siden, og de la da inn 16mm2 kabel, 3x63A sikring, benyttet eksisterende 30mA jordfeilbryter i kjellerskap, og selv om jeg hadde B sikringer liggende, så anbefalte de C  sikringer når jeg skulle trekke mye strøm og evt benytte samme kurser til annet verktøy etc. De satte D sikring på Teslakursen, og C på de 3 andre kursene. Fikk samsvarserklæring, så da burde det vel samsvare med gjeldende regler  ???
hva betalte du for dette? Vil dette si 32 amp 3 fas?
Må jeg event legge opp ny kabel inn til huset for å få til dette ?


Sent from my iPhone using Tapatalk

ca 15000kr. (spesialpris)
Jeg la opp til lading av to biler, hvorav Tesla 1 Fas-32A, pluss diverse annet. Du kan ganske sikkert trekke en stor kabel fra eksisterende skap i huset ditt, og legge en 3x63A hovedsikring til skap i garasjen din, om du vil. Men for bare å lade Teslaen så holder det å sette en 1 Fas 32A kurs i eksisterende skap, med kabel ut til garasjen. Du får da ladet med ca 7,6kw av 11 mulige, om du har enkeltlader. Burde vel koste 3-10 tusen, avhengig av hvor langt unna garasjen er.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Griffel

#861
Sitat fra: Hyperstress på lørdag 28. desember 2013, klokken 11:52
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 28. desember 2013, klokken 11:22
Sitat fra: Duzzy på lørdag 28. desember 2013, klokken 10:12
Nei fra 2010 er dette et krav i boliginstallasjoner.
823.411.3.3 Prosjektering. Hver forbrukskurs skal være beskyttet av et eget strømstyrt jordfeilvern med utløsestrøm maks 30mA.

Ok, det er jo egentlig dumt. Skal man ha to kurser for lading av to elbiler og ønsker type B vern må man altså nå kjøpe to dyre vern istedenfor ett. Lurer på hva begrunnelsen for denne endringen er, jeg kan ikke se at den øker sikkerheten på noen som helst måte.

Jeg fikk iallefall satt opp sikringsskap i garasjen for 2 uker siden, og de la da inn 16mm2 kabel, 3x63A sikring, benyttet eksisterende 30mA jordfeilbryter i kjellerskap, og selv om jeg hadde B sikringer liggende, så anbefalte de C  sikringer når jeg skulle trekke mye strøm og evt benytte samme kurser til annet verktøy etc. De satte D sikring på Teslakursen, og C på de 3 andre kursene. Fikk samsvarserklæring, så da burde det vel samsvare med gjeldende regler  ???

For ordens skyld:  Jordfeilautomat B-type (eller klasse) er ikke det samme som sikring med B-karakteristikk. Det er også forskjell på forskrifters minstekrav og det utstyret som gir størst grad av sikkerhet.
B jordfeilautomat er vel for de som har 400V TN og skal lade Teslan med høyeste praktisk mulige sikkerhet fra en type 2 veggboks, og er mer enn det forskriftene krever i år, A type vil nok også tilfredstille forskriftenes minstekrav. (revidering av forskrifter hvert 4. år så det er vel 2014 siden det var en i 2006 og en i 2010).

A,B,C,D karakteristikk på sikringer går på ulike kurver på utløsning av overstøm (kvikke og trege i gammel terminologi).
A, B type (klasse) jordfeilautomat gå på detektering av ulike typer jordfeil. (B typen kan detekterer jordfeil på DC siden av en likeretterbro matet fra trefas, men ikke be meg forklare hvordan)

Dersom en har jordfeilbrytere i serie, skapes selektivitet med ulik forsinkelse på utløsningen.

Å kalle en ny underfordeling med ny kabel fra eksisterende tavle for en mindre utvidelse slik at en kan følge gammelt regelverk er i beste fall diskutabelt (og uansett en dårlig løsning). Er du sikker på at de ikke benyttet kombiautomater på utgående kurser fra ny fordeling?

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 28. desember 2013, klokken 11:22
Ok, det er jo egentlig dumt. Skal man ha to kurser for lading av to elbiler og ønsker type B vern må man altså nå kjøpe to dyre vern istedenfor ett. Lurer på hva begrunnelsen for denne endringen er, jeg kan ikke se at den øker sikkerheten på noen som helst måte.
Lurer på om det ikke er et unntak for slike forhold (garasjeanlegg, campingplasser, maria), at en kan ha felles jordfeilbryter for 4 stikkontakter og disse ha hver sin sikring mot overbelastning? Så setter du opp to slimbox i garasjen kan du nok forsvare at dette ikke er helt vanlige bolig forbrukskurser, men en garasjeløsning og uansett en bra sådan hvor eneste ulempen er at begge bilene mister lading ved evt. feil på en.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

duckland

Hi there fellow Tesla fanatics. =)

I hope you could add information about the norwegian superchargers to:

http://www.teslawiki.net/supercharger

You are doing a good job at finding superchargers under construction and it would be great if you could share that with the rest of the world.

You can add information on the supercharger wiki or send information to map@teslawiki.net with GPS coordinates, information about the building progress and pictures of the building in progress.


Thank you!

ELTesla

Jeg har 400V skap (2 år gammelt hus i nytt byggefelt)

Er det noen grunn til at jeg ikke burde sette opp 400V 16A Rød adapter?
Etter hva jeg kan se er dette den beste og rimeligste løsningen for meg.

cairnz

Sitat fra: Madboy på fredag 03. januar 2014, klokken 10:24
Jeg har 400V skap (2 år gammelt hus i nytt byggefelt)

Er det noen grunn til at jeg ikke burde sette opp 400V 16A Rød adapter?
Etter hva jeg kan se er dette den beste og rimeligste løsningen for meg.

Dette er klart en helt optimal løsning for deg. Rødt adapter er tingen. Du vil da kunne lade akkurat som det passer deg, fra "nesten-ikke-noe-lading" (sett Ampere lavt i bilen) til raskere enn de fleste (11 kW). Gitt at du har nesten tømt batteriet vil du lade det fullt opp igjen i løpet av en natt.
Elbilist

Hyperstress

Sitat fra: Madboy på fredag 03. januar 2014, klokken 10:24
Jeg har 400V skap (2 år gammelt hus i nytt byggefelt)

Er det noen grunn til at jeg ikke burde sette opp 400V 16A Rød adapter?
Etter hva jeg kan se er dette den beste og rimeligste løsningen for meg.

Korrekt. Heldiggris   :D
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

ELTesla


Gusse

Var i Steinkjer i dag og testet laderne ved NSB der. Laderen er todelt. En type 1 og en shuko. Koblet til shuko og 13Amper ble valgt, men kun 3km/t i ladefart? Er langt fra noen elektriker, så kan noen forklare dette.
Er ikke noen lader jeg kommer til å bruke, men syntest det var interessant å prøve.

Performance85

Sitat fra: cairnz på fredag 03. januar 2014, klokken 10:38
Sitat fra: Madboy på fredag 03. januar 2014, klokken 10:24
Jeg har 400V skap (2 år gammelt hus i nytt byggefelt)

Er det noen grunn til at jeg ikke burde sette opp 400V 16A Rød adapter?
Etter hva jeg kan se er dette den beste og rimeligste løsningen for meg.

Dette er klart en helt optimal løsning for deg. Rødt adapter er tingen. Du vil da kunne lade akkurat som det passer deg, fra "nesten-ikke-noe-lading" (sett Ampere lavt i bilen) til raskere enn de fleste (11 kW). Gitt at du har nesten tømt batteriet vil du lade det fullt opp igjen i løpet av en natt.


Hvorfor ikke 400V 32A i stedet for 16? Er ikke det enda bedre for hurtig lading? Har også bedt om pris på montering av rød kontakt. Avventer ladestasjon til Teslas egen kommer til Norge.
Sort P85+ All included, uten ekstra sikkerhetspakke. 400V i veggen.
Bekreftet 16.08 - i produksjon 20.12 - I transit 030114 - avtalt utlevering 24.2.14

Bjørn

Sitat fra: Gusse på fredag 03. januar 2014, klokken 23:29
Var i Steinkjer i dag og testet laderne ved NSB der. Laderen er todelt. En type 1 og en shuko. Koblet til shuko og 13Amper ble valgt, men kun 3km/t i ladefart? Er langt fra noen elektriker, så kan noen forklare dette.
Er ikke noen lader jeg kommer til å bruke, men syntest det var interessant å prøve.


Hvor lenge prøvde du..? brukte du varmeaperatet samtidig..? :) tar en stund før det trapper seg opp til 13A, og bruker du varmen samtidig så vil dette dra så my strøm at det ikke blir så mye igjen til å lade batteriet.. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA