Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

satheesh.net

Skal til Kongsberg i morgen kveld. Lurte på om det var noen Type 2 ladestasjoner der? (Jeg har kjøpt en Salto Type 2 til Type 2 kabel.)

Havebigfun

Sitat fra: krister461 på onsdag 18. desember 2013, klokken 20:40
Et spm: Når man har blå adapter. Er det noe i veien for å la UMC være koblet til strøm hele tiden, selv når den bare henger i garasjen?

Greit å slippe å koble den av og på hver gang den skal brukes...
Nei- det er det ikke med Schuko heller. Umc trekker svært lite strøm når bilen ikke er tilkoblet. Min har hengt i Schuko over 3 mnd nærmest sammenhengende.

JohanH

#842
Hentet blå adapter idag på Skøyen. Funker bra, ladet 32A 227V i garasjen hjemme, fint å se 7kW :)

Bruker jkirebos overgang fra 4-pol blå (3-fas) kontakt til 3-pol blå (1-fas). Prøvde også jkirkebos Schuko -> 3-pol blå og ladet da 16A fra en vanlig Schuko uten problem.

Start og stopp fra appen funker. Skal prøve Scheduled charging inatt.

Update: Scheduled fungerte ikke, feilet. "Charge cable problem". Viste at den stod og kjente på en 9-10V med 0 A i strømtrekk d.v.s. dette vel samme feilen som tidligere og har altså vel med selve UMCn å gjøre og ikke hvilken endeplugg man setter på den (ganske logisk det).

JWinterburn

Usikker om det er tatt opp tidligere på tråden, men er det noen som har hørt rykter om superladere nordover etter trondheim ? Samt østerdalen ?


Sent from my iPad using Tapatalk
Tesla Model S85 Perlehvit.
Alt bortsett fra barneseter
#P23507
Levering uke 4 .. Søvnløs fram til da...

Jærbuen

Installerer dere jordfeilvern i garasjen selv om dere har jordfeilvern på hele anlegget i huset? Personlig mener jeg det er "smør på flesk"

Eneste må være om man har en i garasjen som har lavere strømstyrke, så man slipper å legge huset dødt ved feil i garasjen. Vet ikke om selektiviteten kan ivaretas ifm jordstrøm..
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Griffel

Sitat fra: Jærbuen på torsdag 26. desember 2013, klokken 12:45
Installerer dere jordfeilvern i garasjen selv om dere har jordfeilvern på hele anlegget i huset? Personlig mener jeg det er "smør på flesk"
Det var i de gode gamle dager det (ca 10 år siden) at en kunne ha en felles jordfeilbryter for hele huset. For nyinstallasjoner benyttes kombiautomater som er sikring og jordfeilbryter i ett. Altså en jordfeilbryter i hver kurs. Så dersom det legges noe nytt til garasjen får det sin egen jordfeilbryter eller fler dersom garasje har en underfordeling.

Sitat fra: Jærbuen på torsdag 26. desember 2013, klokken 12:45
Eneste må være om man har en i garasjen som har lavere strømstyrke, så man slipper å legge huset dødt ved feil i garasjen.
Forstår ikke riktig hva du mener med "garasjen som har lavere strømstyrke". men uansett den moderne løsningen med kombiautomater gjør at feilen begernses til en kurs.

Sitat fra: Jærbuen på torsdag 26. desember 2013, klokken 12:45
Vet ikke om selektiviteten kan ivaretas ifm jordstrøm..
Hva er det de bruker å si: "for elektrikkeren er alt mulig (det er mest et spørsmål om penger)".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Jærbuen

Sitat fra: Griffel på torsdag 26. desember 2013, klokken 13:45
Sitat fra: Jærbuen på torsdag 26. desember 2013, klokken 12:45
Installerer dere jordfeilvern i garasjen selv om dere har jordfeilvern på hele anlegget i huset? Personlig mener jeg det er "smør på flesk"
Det var i de gode gamle dager det (ca 10 år siden) at en kunne ha en felles jordfeilbryter for hele huset. For nyinstallasjoner benyttes kombiautomater som er sikring og jordfeilbryter i ett. Altså en jordfeilbryter i hver kurs. Så dersom det legges noe nytt til garasjen får det sin egen jordfeilbryter eller fler dersom garasje har en underfordeling.

Sitat fra: Jærbuen på torsdag 26. desember 2013, klokken 12:45
Eneste må være om man har en i garasjen som har lavere strømstyrke, så man slipper å legge huset dødt ved feil i garasjen.
Forstår ikke riktig hva du mener med "garasjen som har lavere strømstyrke". men uansett den moderne løsningen med kombiautomater gjør at feilen begernses til en kurs.
Jeg har 30 mA jordfeilvern i huset ( bygget i -94 ), installeres det en kombiautomat med 30 mA i garasjen, vil jeg tro det er hipp-som-happ hvilken som slår ut.
Kursen til garasjen har idag ikke jordfeilutløser, ser heller ikke for meg at den nye 400V-3fasen til garasjen trenger dette da jeg har en felles i husets hovedfordeling
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Griffel

Sitat fra: Jærbuen på torsdag 26. desember 2013, klokken 22:45
ser heller ikke for meg at den nye 400V-3fasen til garasjen trenger dette da jeg har en felles i husets hovedfordeling
For ny kurs har dette vært et forskrifts krav i ca 10 år. Så egentlig er det ikke opp til noen å vurdere om du trenger det.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Hyperstress


Sitat fra: Griffel på fredag 27. desember 2013, klokken 00:30
Sitat fra: Jærbuen på torsdag 26. desember 2013, klokken 22:45
ser heller ikke for meg at den nye 400V-3fasen til garasjen trenger dette da jeg har en felles i husets hovedfordeling
For ny kurs har dette vært et forskrifts krav i ca 10 år. Så egentlig er det ikke opp til noen å vurdere om du trenger det.

Er vel ikke noe krav at hver enkelt kurs skal ha egen jordfeilbryter, så lenge de er sikret med en felles 30mA bryter. Jeg har bare en felles jordfeilbryter for sikringsskap både i kjeller og garasje, totalt 8 kurser. Begge skap av nyere dato.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Speeder

Zoe 43kW

Havebigfun

#850
Sitat fra: Hyperstress på fredag 27. desember 2013, klokken 09:20
Er vel ikke noe krav at hver enkelt kurs skal ha egen jordfeilbryter, så lenge de er sikret med en felles 30mA bryter. Jeg har bare en felles jordfeilbryter for sikringsskap både i kjeller og garasje, totalt 8 kurser. Begge skap av nyere dato.
Uavhengig av regelverket må det være særs upraktisk å få slått av 8 kurser fordi det er jordfeil på en av dem.  :o

shb

Har 400V der er det kun jordfeilautomat på kurser til bad og ute. Er fra 2004. Venter bare på det røde så kan bilen få 11kW 1 til 2 ganger i uken.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Griffel

En skiller jo her mellom nytt og oppgradering. En ny kabel til en ny underfordeling i garasjen er noe annet enn for eksempel utskifting av innmat i et sikringsskap: For få år siden måtte en av plasshensyn nøye seg med en felles jordfeilbryter, og hvor en utskifting til noe bedre aksepteres siden forskriftene normalt ikke er tilbakevirkende.
I dag ville alle som skifter innmat i sikringsskap velge kombiaautomater.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på lørdag 28. desember 2013, klokken 02:00
En skiller jo her mellom nytt og oppgradering. En ny kabel til en ny underfordeling i garasjen er noe annet enn for eksempel utskifting av innmat i et sikringsskap: For få år siden måtte en av plasshensyn nøye seg med en felles jordfeilbryter, og hvor en utskifting til noe bedre aksepteres siden forskriftene normalt ikke er tilbakevirkende.
I dag ville alle som skifter innmat i sikringsskap velge kombiaautomater.

Det er jeg helt enig i, men det er vel ikke noe _krav_ om kombiautomater? En felles jordfeilbryter for hele eller deler av anlegget er fortsatt godkjent iht. forskriftene?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Duzzy

#854
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 28. desember 2013, klokken 03:30
Sitat fra: Griffel på lørdag 28. desember 2013, klokken 02:00
En skiller jo her mellom nytt og oppgradering. En ny kabel til en ny underfordeling i garasjen er noe annet enn for eksempel utskifting av innmat i et sikringsskap: For få år siden måtte en av plasshensyn nøye seg med en felles jordfeilbryter, og hvor en utskifting til noe bedre aksepteres siden forskriftene normalt ikke er tilbakevirkende.
I dag ville alle som skifter innmat i sikringsskap velge kombiaautomater.

Det er jeg helt enig i, men det er vel ikke noe _krav_ om kombiautomater? En felles jordfeilbryter for hele eller deler av anlegget er fortsatt godkjent iht. forskriftene?
Nei fra 2010 er dette et krav i boliginstallasjoner.
823.411.3.3 Prosjektering. Hver forbrukskurs skal være beskyttet av et eget strømstyrt jordfeilvern med utløsestrøm maks 30mA.
Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA