Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

cairnz

Sitat fra: Performance85 på fredag 03. januar 2014, klokken 23:58
Sitat fra: cairnz på fredag 03. januar 2014, klokken 10:38
Sitat fra: Madboy på fredag 03. januar 2014, klokken 10:24
Jeg har 400V skap (2 år gammelt hus i nytt byggefelt)

Er det noen grunn til at jeg ikke burde sette opp 400V 16A Rød adapter?
Etter hva jeg kan se er dette den beste og rimeligste løsningen for meg.

Dette er klart en helt optimal løsning for deg. Rødt adapter er tingen. Du vil da kunne lade akkurat som det passer deg, fra "nesten-ikke-noe-lading" (sett Ampere lavt i bilen) til raskere enn de fleste (11 kW). Gitt at du har nesten tømt batteriet vil du lade det fullt opp igjen i løpet av en natt.


Hvorfor ikke 400V 32A i stedet for 16? Er ikke det enda bedre for hurtig lading? Har også bedt om pris på montering av rød kontakt. Avventer ladestasjon til Teslas egen kommer til Norge.
Den beste og "rimeligste" løsningen innebærer å bruke UMC. Denne støtter ikke 400V/32A.

Den beste permanente løsningen (på sikt) innebærer en 22kW ladestasjon. Men dette er neppe noe han trenger i det daglige. Dog for å være klar for framtiden kan han sette opp en 400/32-kontakt, bruke en overgang til 16 inntil han kjøper HPWC eller tilsvarende.
Elbilist

shb

#871
Madboy. Gå for 16A du. Det er det jeg også valgte, men rødt adapter har jeg ikke fått enda. Da plugger du adapteret fra UMC rett inn. Det går ikke med 32A. Da må du ha ny UMC til 4000 om du bygget selv. Se annen tråd. Eller kjøpe dyrere.
Du kan legge kabel for 32A. Kontakt og sikring for16A til og begynne med. Som byttes om behovet er der. Er vel kabel leggingen som sikkert er dyrest, så greit å ta den med en gang om en er i tvil.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Performance85

Sort P85+ All included, uten ekstra sikkerhetspakke. 400V i veggen.
Bekreftet 16.08 - i produksjon 20.12 - I transit 030114 - avtalt utlevering 24.2.14

Performance85

For å få det inn med teskje: Kan jeg hente 22KW senere ved å koble en lader på 400/16 uttak,eller krever det 32A?

Hva ligger ca en adapter fra 32-16 på i pris, og er det en smal sak å bruke et slikt? Ved montering nå,vil jeg tro kostnadsforskjellen for utstyret ikke er veldig stor mellom 16-32A når elektrikeren likevel skal gjøre jobben.
Sort P85+ All included, uten ekstra sikkerhetspakke. 400V i veggen.
Bekreftet 16.08 - i produksjon 20.12 - I transit 030114 - avtalt utlevering 24.2.14

cairnz

Sitat fra: Performance85 på lørdag 04. januar 2014, klokken 13:04
For å få det inn med teskje: Kan jeg hente 22KW senere ved å koble en lader på 400/16 uttak,eller krever det 32A?

Hva ligger ca en adapter fra 32-16 på i pris, og er det en smal sak å bruke et slikt? Ved montering nå,vil jeg tro kostnadsforskjellen for utstyret ikke er veldig stor mellom 16-32A når elektrikeren likevel skal gjøre jobben.

22 kW krever 400/32. Jeg ville montert kabel med støtte for 32A hvis du senere vil ha 22kW lading hjemme, og du har nok juice i inntaket til at det klarer av med det. En overgang fra 32->16 er småpenger.
Elbilist

valvolainen

22kWh ladepunkt krever 32A.

I nye huset vårt har jeg 32A om hovedsikring. Hva er hovedsikringen din? Hvis inntakskablene dine ikke takler mer enn 32A, så er det dødfødt vil jeg si.
32-16A overgang er ikke noe heft. Bilen lader kun med 16A med det røde adapteret uansett.
22kWh må du ha ladebox for å utnytte, men dette kan installeres senere uansett hvis du likevel har 32A ut i garasjen.
Tenk på kjøremønsteret ditt. Trenger du noengang å kunne lade fra 0-100 på 4,5t?
Du får likevel 11kW ut fra en 16A kontakt, og du skal lete lenge etter annet utstyr som trenger mer effekt som du kan bruke i heimen.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

shb

Har en 400V 16A stikk, kan en enkelt sette inn en http://www.clasohlson.com/no/3-fase-adapter/32-6039 så kan en lade på 230V om en ønsker det fra samme kontakten. Eller en kan kjøpe en slikhttp://www.clasohlson.com/no/Grenuttak-Overgang/36-1082 Har en ikke montert kontakten enda kan en jo kjøpe en slik http://www.clasohlson.com/no/Vegguttak,/32-1110
Dette for oss som er så heldig å ha 400V da.

Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Performance85

Jeg har 40A på hovedsikringen. Har et 400V TN anlegg. Så jeg regner med 32A ikke skal være noe problem. Til daglig vil jeg nok ikke ha bruk for 22Kw,men det er nok mest for å overkomme den iboende skepsisen til rekkevidde,og begrensningen jeg tror ligger i ELbil,siden jeg ikke har hatt det før. Med konvensjonell bil er det bare å "fylle opp",så er man klar til tur igjen, men det er vel som sagt mest oppfatning om ELbil, og kanskje ikke så mye realitet.

Jeg har uansett fått tilbud på 6K for montering av 16A i garasjen fra Næss installasjon på Jessheim, og Sønnico skal ha 11' for 32A med ladestasjon fra Salto, så det er bare 5' ekstra for full effekt.

Sort P85+ All included, uten ekstra sikkerhetspakke. 400V i veggen.
Bekreftet 16.08 - i produksjon 20.12 - I transit 030114 - avtalt utlevering 24.2.14

valvolainen

Husk at du antakeligvis må bestemme på forhånd ladestyrken som du alltid vil lade med.
Det går vel ikke an å bestemme ladehastighet på type2mode3 fra bilen.
Men har du 40A inn i huset - helt enig. Legg opp en 32A kabel/sikring/kontakt.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

xprez


Sitat fra: valvolainen på lørdag 04. januar 2014, klokken 14:01
Husk at du antakeligvis må bestemme på forhånd ladestyrken som du alltid vil lade med.
Det går vel ikke an å bestemme ladehastighet på type2mode3 fra bilen.

Kan man ikke stille dette selv i bilen ? Jeg har kjøpt en ZCW 22kW boks,
og har 50A hovedsikring på et 400 TN nett, men siden jeg har både jacuzzi og varmepumpe som potensielt kan dra mye så trodde jeg at jeg kunne stille ned antall A bilen skulle bruke?
VIN: 24188 - Levering 18.03.2014 - Ålesund - Confirmed 14.09.13
S85 - Rød Multi,tech,luft,pano,park,lyd,SC,dobbel,19"

jkirkebo

Sitat fra: xprez på lørdag 04. januar 2014, klokken 16:37

Sitat fra: valvolainen på lørdag 04. januar 2014, klokken 14:01
Husk at du antakeligvis må bestemme på forhånd ladestyrken som du alltid vil lade med.
Det går vel ikke an å bestemme ladehastighet på type2mode3 fra bilen.

Kan man ikke stille dette selv i bilen ? Jeg har kjøpt en ZCW 22kW boks,
og har 50A hovedsikring på et 400 TN nett, men siden jeg har både jacuzzi og varmepumpe som potensielt kan dra mye så trodde jeg at jeg kunne stille ned antall A bilen skulle bruke?

Jo, du kan stille det selv i bilen. Helt ned til 5A, og helt opp til det som Type 2 ladepunktet signaliserer som maks.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gusse

Sitat fra: Bjørn på lørdag 04. januar 2014, klokken 00:01
Sitat fra: Gusse på fredag 03. januar 2014, klokken 23:29
Var i Steinkjer i dag og testet laderne ved NSB der. Laderen er todelt. En type 1 og en shuko. Koblet til shuko og 13Amper ble valgt, men kun 3km/t i ladefart? Er langt fra noen elektriker, så kan noen forklare dette.
Er ikke noen lader jeg kommer til å bruke, men syntest det var interessant å prøve.


Hvor lenge prøvde du..? brukte du varmeaperatet samtidig..? :) tar en stund før det trapper seg opp til 13A, og bruker du varmen samtidig så vil dette dra så my strøm at det ikke blir så mye igjen til å lade batteriet.. :)
Satt i bilen ja, med apparatet igang. Skal prøve igjen ved neste anledning, og da ikke sitte i bilen;)

Gusse

Hos meg står det at tms lader med 13km/t fra 16A Shuko. I tillegg står det + 5km/t. Kan noen forklare det?

Øyvind.h

Sitat fra: Gusse på lørdag 04. januar 2014, klokken 19:33
Hos meg står det at tms lader med 13km/t fra 16A Shuko. I tillegg står det + 5km/t. Kan noen forklare det?
13km/t fra 16A, da har du stilt bilen til å vise typical range (noe som er fornuftig! Rated er bare tull å ha på nå vinterstid. Hva er poenget med å vise tall som faller fortere enn distansen du kjører?).
+5km viser hvor mye rekkevidde du har fylt på :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Bjørn

Sitat fra: Gusse på lørdag 04. januar 2014, klokken 19:31
Sitat fra: Bjørn på lørdag 04. januar 2014, klokken 00:01
Sitat fra: Gusse på fredag 03. januar 2014, klokken 23:29
Var i Steinkjer i dag og testet laderne ved NSB der. Laderen er todelt. En type 1 og en shuko. Koblet til shuko og 13Amper ble valgt, men kun 3km/t i ladefart? Er langt fra noen elektriker, så kan noen forklare dette.
Er ikke noen lader jeg kommer til å bruke, men syntest det var interessant å prøve.


Hvor lenge prøvde du..? brukte du varmeaperatet samtidig..? :) tar en stund før det trapper seg opp til 13A, og bruker du varmen samtidig så vil dette dra så my strøm at det ikke blir så mye igjen til å lade batteriet.. :)
Satt i bilen ja, med apparatet igang. Skal prøve igjen ved neste anledning, og da ikke sitte i bilen;)

Du kan godt sitte i bilen.. :) men skru av varmeaperatet...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA