Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre ?

Startet av takktakk, fredag 26. juli 2013, klokken 10:41

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Gusse på lørdag 04. januar 2014, klokken 19:33
Hos meg står det at tms lader med 13km/t fra 16A Shuko. I tillegg står det + 5km/t. Kan noen forklare det?

Jepp, bilen lader med ca. 1tkm per A ladestrøm. Bruker du Teslas schuko-adapter får du kun 13A, noe som gir 13km/t.

Vil du lade med 16A (16km/t) fra schuko med UMC må du ha en adapter fra schuko til blå 32A hun samt bruke det blå adapteret på UMCen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fonberg

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. januar 2014, klokken 20:30
Sitat fra: Gusse på lørdag 04. januar 2014, klokken 19:33
Hos meg står det at tms lader med 13km/t fra 16A Shuko. I tillegg står det + 5km/t. Kan noen forklare det?

Jepp, bilen lader med ca. 1tkm per A ladestrøm. Bruker du Teslas schuko-adapter får du kun 13A, noe som gir 13km/t.

Vil du lade med 16A (16km/t) fra schuko med UMC må du ha en adapter fra schuko til blå 32A hun samt bruke det blå adapteret på UMCen.

Supplerer: "+5km" betyr at du på det tidspunktet hadde økt rekkevidden med 5 km siden du startet ladingen.

PS: med "tkm" mener jkirkebo typical km, som tilsvarer antall kilometer du får kjørt ved et snittforbruk på 205 wh/km. Trur eg.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

ELTesla


Rabies

Jeg fikk blått adapter i går. Fikk ladet fint på 32A når jeg kom hjem. Fikk også startet/stoppet lading via app og visible Tesla, hvilket ikke har fungert tidligere.

Hadde bilen på service hos Tesla Skøyen i dag og i den forbindelse installerte de også siste softwareupdate (som reduserer strømstyrke med 25% hvis bilen tror det er noe galt). Når jeg nå kom hjem og satt bilen til lading igjen justerte bilen seg automatisk ned til 24A og ga en feilmelding som orienterte om dette.

Kontakten på veggen er en 4-pins 32A 3-fas blå kontakt og kabelen frem til kontakten er 16mm2. Benytter adapter fra jkirkebo sitt adaptersett for overgang til skjøteledning (også fra jkirkebo sitt adaptersett) frem til UMC.

Noen som har opplevd tilsvarende eller har tips om hvordan jeg kan få opp spenningen igjen?
Citroen Berlingo 1998 LifePo4 (solgt 2014)
Rocky Mountain Slayer SXC m/Bafang BBS02 750W og 14S9P 20Ah Sony V3 18650
Tesla Model S Grå 85 kwh 2013 (Solgt 2015)
Nissan Leaf Tekna Grå 2014
Tesla Model S Sort 85 kwh 2015
Zero DSR 2016

jkirkebo

Sitat fra: Rabies på onsdag 08. januar 2014, klokken 19:43
Jeg fikk blått adapter i går. Fikk ladet fint på 32A når jeg kom hjem. Fikk også startet/stoppet lading via app og visible Tesla, hvilket ikke har fungert tidligere.

Hadde bilen på service hos Tesla Skøyen i dag og i den forbindelse installerte de også siste softwareupdate (som reduserer strømstyrke med 25% hvis bilen tror det er noe galt). Når jeg nå kom hjem og satt bilen til lading igjen justerte bilen seg automatisk ned til 24A og ga en feilmelding som orienterte om dette.

Kontakten på veggen er en 4-pins 32A 3-fas blå kontakt og kabelen frem til kontakten er 16mm2. Benytter adapter fra jkirkebo sitt adaptersett for overgang til skjøteledning (også fra jkirkebo sitt adaptersett) frem til UMC.

Noen som har opplevd tilsvarende eller har tips om hvordan jeg kan få opp spenningen igjen?

Prøv dette:

Les av spenningen mens bilen lader på 24A. Plugg ut.
Sett bilen på 5A, plugg inn. Les av spenningen. Rapporter begge verdiene her.

Prøv så å gradvis øke fra 5A til 32A og se etter når du evt. får en begrensning.

Jeg antar bilen rapporterte 24A/24A, ikke 24A/32A?

Vi vet dessverre lite om grenseverdiene som brukes for å justere ned ladehastigheten ennå.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eclipse

Sitat fra: Performance85 på fredag 03. januar 2014, klokken 23:58
Sitat fra: cairnz på fredag 03. januar 2014, klokken 10:38
Sitat fra: Madboy på fredag 03. januar 2014, klokken 10:24
Jeg har 400V skap (2 år gammelt hus i nytt byggefelt)

Er det noen grunn til at jeg ikke burde sette opp 400V 16A Rød adapter?
Etter hva jeg kan se er dette den beste og rimeligste løsningen for meg.

Dette er klart en helt optimal løsning for deg. Rødt adapter er tingen. Du vil da kunne lade akkurat som det passer deg, fra "nesten-ikke-noe-lading" (sett Ampere lavt i bilen) til raskere enn de fleste (11 kW). Gitt at du har nesten tømt batteriet vil du lade det fullt opp igjen i løpet av en natt.


Hvorfor ikke 400V 32A i stedet for 16? Er ikke det enda bedre for hurtig lading? Har også bedt om pris på montering av rød kontakt. Avventer ladestasjon til Teslas egen kommer til Norge.

Da må du i tilfelle sette opp en Saltobox eller liknende og påta deg en utgift på ca 10.000 kr siden UMC bare støtter 400V trefas 16A. Og rødt adapter som følger med bilen passer bare i 16A stikk (så du må i tilfelle lage en overgang)

Hvis du har dobbeltlader og kapasitet til 400V 32A så er det jo bare å sette det opp og lage overgang til 16A så har du alle muligheter i fremtiden, men hvis du har enkeltlader så vil 400V trefas 16A være maks.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

shb

Har siste oppdatering, min lader fint med 32A på blått adapter. Spenningen ligger på 231V ca 240V før når den ikke lader. Kan starte og stoppe lading både fra bilen og appen, etter oppdatering. Dette kunne jeg ikke før. PS har 6mm i overgangen. men den ble litt lang. Skulle være på 2 meter, men når jeg hentet den fra levrandøren hadde de kappet av 10 meter kabel. Men det kan jo komme godt med en gang :)
Litt mer vekt å dra på men...
Venter på det røde adapteret til hjemme bruk. 11kW holder i massevis til hjemme bruk. Fyller jo bilen på maks 6 og en 1/2 time.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

fredag

Sitat fra: Rabies på onsdag 08. januar 2014, klokken 19:43
Jeg fikk blått adapter i går. Fikk ladet fint på 32A når jeg kom hjem. Fikk også startet/stoppet lading via app og visible Tesla, hvilket ikke har fungert tidligere.

Hadde bilen på service hos Tesla Skøyen i dag og i den forbindelse installerte de også siste softwareupdate (som reduserer strømstyrke med 25% hvis bilen tror det er noe galt). Når jeg nå kom hjem og satt bilen til lading igjen justerte bilen seg automatisk ned til 24A og ga en feilmelding som orienterte om dette.

Kontakten på veggen er en 4-pins 32A 3-fas blå kontakt og kabelen frem til kontakten er 16mm2. Benytter adapter fra jkirkebo sitt adaptersett for overgang til skjøteledning (også fra jkirkebo sitt adaptersett) frem til UMC.

Noen som har opplevd tilsvarende eller har tips om hvordan jeg kan få opp spenningen igjen?

Dropp skjøteledningen. Få montert opp en blå 32A enfas-kontakt på veggen, som du kan koble det blå UMC-adapteret på direkte.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Mons

Ser ut som om Tesla har fått gang på nye adaptere. Ikke akkurat Schuko, men det betyr kanskje at noe er på gang her også snart?

http://www.bloomberg.com/news/2014-01-10/tesla-to-upgrade-wall-adapters-after-reports-of-garage-fires.html
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

Lille Lance

Sitat fra: Rabies på onsdag 08. januar 2014, klokken 19:43

Kontakten på veggen er en 4-pins 32A 3-fas blå kontakt og kabelen frem til kontakten er 16mm2.
16mm2? Hørtes veldig stort ut. Jeg monterne 32A stikk tidligere i uka og jeg har 10mm2 kabel. Det tverrsnittet gikk akkurat inn i pluggen. Ville tro at 16mm2 blir for stort.
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Batteritralla

Sitat fra: Mons på fredag 10. januar 2014, klokken 19:34
Ser ut som om Tesla har fått gang på nye adaptere. Ikke akkurat Schuko, men det betyr kanskje at noe er på gang her også snart?

http://www.bloomberg.com/news/2014-01-10/tesla-to-upgrade-wall-adapters-after-reports-of-garage-fires.html

Godt å se at Tesla legger seg på linje med andre produsenter av slikt utstyr (feks Siemens) der overvåkning av temperatur i plugg har vært std lenge...
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

shb

Det er greit å droppe skøjteledningen hjemme.  Men den er god å ha når det er 32A 3  fase stikk i massevis og du trenger strøm. :)  Så den bør være med på langtur.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Muffinman

Enig. Jeg kjører alltid med en plastkasse som inneholder masse forskjellige overganger, multimeter, hårføner, type 1 kabel og skjøtekabel for hhv enfase 230v og trefase 400v. Det er for dumt å bli stående fordi UMC``en var noen meter for kort.

Erik F. H.

Østerdalen ser foreløpig ut til å være helt uten hurtigladere. Noen som har informasjon eller rykter om noen ladestasjoner. Ønsker å bruke bilen fra Oslo til Røros/Rugldalen 430 km men kvier meg for å bruke den grunnet rekkeviddeangst. Kan ikke basere meg på lading på jernbanestasjonene på Rørosbanen m. 16 A, kan bli stående i timevis.
Merkelig at det ikke er noen som satser på Østerdalen=korteste vei mellom Oslo-Trondheim.

Sitat fra: JWinterburn på onsdag 25. desember 2013, klokken 11:08
Usikker om det er tatt opp tidligere på tråden, men er det noen som har hørt rykter om superladere nordover etter trondheim ? Samt østerdalen ?


Sent from my iPad using Tapatalk
Tesla X 100D ny mars 19
Tesla S 90D ny september 17. Kjørt 28 000 km. Solgt februar 19.
Tesla S 85 med alt unntatt barneseter. Ny desember 2013. Kjørt 80 000 km. Solgt september 17.

JohanH

Sitat fra: Muffinman på lørdag 11. januar 2014, klokken 17:10
Enig. Jeg kjører alltid med en plastkasse som inneholder masse forskjellige overganger, multimeter, hårføner, type 1 kabel og skjøtekabel for hhv enfase 230v og trefase 400v. Det er for dumt å bli stående fordi UMC``en var noen meter for kort.

Hehe. Det må jeg addere til mitt kit.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA