Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Europeisk Model S, produksjon, godkjenning og levering.

Startet av Sverre_E, tirsdag 28. mai 2013, klokken 08:30

« forrige - neste »

Haavard

Sitat fra: Starfox på fredag 24. mai 2013, klokken 20:11
Hvor har du koblet mobiltelefon til da?

Mobilen er koblet til i USBen til bilen og når eg tenker meg om så kunne eg jo berre sett om mobilen ikkje fekk lading når bilen var slått av... :)

Men vil ODB2en tappe 12v batteriet sjølv om bilen står på lading?
Tesla Model S 85 (2014)
Nissan Leaf (2012)

Starfox

Sitat fra: Haavard på fredag 24. mai 2013, klokken 20:32
Sitat fra: Starfox på fredag 24. mai 2013, klokken 20:11
Hvor har du koblet mobiltelefon til da?

Mobilen er koblet til i USBen til bilen og når eg tenker meg om så kunne eg jo berre sett om mobilen ikkje fekk lading når bilen var slått av... :)

Men vil ODB2en tappe 12v batteriet sjølv om bilen står på lading?

Svaret er nei. Garantert noe annet dom lader ut bilen lenge før ODB2 en gjør det som navigasjons greine eller Carwings.

Bilen lader vel også 12v systemet med batteripakken til motoren så du skal slippe å bekymre deg for å få en utlandet bil med mindre den står ukesvis på vinterstid.

Sverre_E

Nå er mine resultater klare... (Det er 8 streker igjen i bilens display når dette gjøres)

Slik så første bilde ut. CAP=101.81% er jo bare sprøyt, men det var altså på grunn av AHr-verdien som lå som default i appen.


La inn relevant AHr:


Dermed så prosenten i alle fall lurere ut.


Batterihygiene:
Har kjørt 13000 km på litt over året.
Lader ofte opp til 100% da vi ikke har lademulighet hjemme ennå.
Batteriet ble totaltømt da svigersøster lånte bilen i fjor...
Mye klattlading der det lar seg gjøre.
Hurtiglading skjer periodevis.


Og sånn så det ut etter en liten kjøretur (7 streker igjen):


Ser ut til at AHr forandrer seg litt underveis.
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

Starfox

Hva betyr de 4 røde søylene på diagrammet?

BE

Batteriene balanseres hele tiden i Leaf, vi trenger altså ikke fullade for å få balansert cellene. Det å balansere cellene betyr å sørge for at de har samme spenning på alle cellene, slik at ikke noen er overladet eller underladet.

For å få til dette må elektronikken noen ganger belaste noe celler mer enn andre, og dette skal illustreres med de røde strekene. Men i følge han som utvikler programmet er de ikke helt til å stole på :-)
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Ingebrigt

Sitat fra: Trond Arve på fredag 24. mai 2013, klokken 14:37
Hadde vært veldig interessant å se batterikapasiteten da bilen var ny. Vedder på at Nissan har den...
Den ligger i batteristyringen, regner med at du må spørre styreenheten for å få ut informasjonen.

Starfox

None som kan beskrive enkelt hvordan man stiller inn appen så den viser rett. Har over 100% på cap.

Sverre_E

Sitat fra: Starfox på mandag 27. mai 2013, klokken 14:41
None som kan beskrive enkelt hvordan man stiller inn appen så den viser rett. Har over 100% på cap.
Se det orange vinduet du finner under settings.
Skriv inn manuelt  verdien du har fått i vinduet med alle stolpene.
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

Starfox


Sverre_E

Sitat fra: Starfox på mandag 27. mai 2013, klokken 17:40
67, 57 AHr er det normalt?
Tja, det kanskje bedre enn normalt?
Etter bilens spesifikasjoner er det visst 66.2Ah som er normalen.
http://www1.eere.energy.gov/vehiclesandfuels/avta/pdfs/fsev/battery_leaf_0356.pdf
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

Starfox

Greit at man har litt å gå på da :))

Sverre_E

Sitat fra: Starfox på tirsdag 28. mai 2013, klokken 14:10
Greit at man har litt å gå på da :))

Ser ut til at det er vel så interessant å se hva som lagres på batteriet ved 100% lading. Og mer info fører til nye spørsmål...
Sitat fra: http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Battery_Capacity_Loss
100% capacity = 22.5 kWh
Og 100% lading skal visst tilsvare 94% SOC. Og 281 Gids. Eller er jeg helt på bærtur?

Min 100%-lading viser dette i samme øyeblikk som ladingen er ferdig.

Ikke noe synlig kapasitetstap da?
Selv om SOC kun er 93,6%, kanskje på grunn av temp?, så er kapasiteten 22.6kWh. Og den har 283(!)Gids.(101%)

Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

Starfox

Til der som har hatt SoC meter lenge. På hvilken % kommer LBW pg hvilken % opmmer skilpadda?

Starfox

Sitat fra: Starfox på onsdag 29. mai 2013, klokken 18:15
Til der som har hatt SoC meter lenge. På hvilken % kommer LBW pg hvilken % opmmer skilpadda?

Egentlig kan jeg jo bare gå ut og prøve..

Starfox

Sitat fra: Starfox på onsdag 29. mai 2013, klokken 18:23
Sitat fra: Starfox på onsdag 29. mai 2013, klokken 18:15
Til der som har hatt SoC meter lenge. På hvilken % kommer LBW pg hvilken % opmmer skilpadda?

Egentlig kan jeg jo bare gå ut og prøve..

Gav meg på 14, 7 % SoC. Lbw kom på 19, 3%.
Fikk kjørt 11mil med ac på 16grader da jeg begynte var batteriet på 84%. Mye blandet kjøring. Siste milen var det kun drive som gjaldt. Kjørte full hyling og giret i fri på alle nedoverbakker.

Må uansett si at å kunne se verdien i % og kilowatt brukt/igjen gjør meg mye tryggere enn å forholde seg til strekene spesielt når man stopper bilen og starter den igjen og er en strek fattigere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA