Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Europeisk Model S, produksjon, godkjenning og levering.

Startet av Sverre_E, tirsdag 28. mai 2013, klokken 08:30

« forrige - neste »

RuneW

#15
"%CAP is just the AHr rating divided by a constant that the user can update to represent what a new battery would have. Each Leaf is a little different so you can not use one constant for all."

Er det noen som vet hva dette egentlig betyr? Hvordan finner man til riktig konstant? Mener han at man skal sette denne konstanten når bilen er ny, så man får riktig % av batterikapasiteten i forhold til da bilen var ny?

Men hvis man lar konstanten være default så gir CAP et riktig inntrykk av den totale batterikapasiteten - eller?

Jeg er nysgjerrig for jeg har en CAP på ca 93%, mens alle de andre jeg har sett i Norge ligger på 100 (+/- 3%).
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Haavard

#16
Fekk min ODB2 idag.


Standard oppsett og bilen har nå gått 30 450 km :)

Har liten tru på 101,98% så korleis finner eg AHr verdien?
Tesla Model S 85 (2014)
Nissan Leaf (2012)

Sverre_E

Ser ut som man finner AHr i en log-fil man må studere. Det står noe beskrevet her:
http://www.mynissanleaf.com/wiki/index.php?title=Leaf_Battery_Application#Settings_Screen

Tror jeg får min ODB2 i morgen, så man må lese seg opp litt på dette nå.
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

leafster

Jeg tror meningen er at du tar det tallet du har i Ahr-feltet på på settings-skjermen og dividerer det med 101,98 og multipliserer det med 100. Da er meteret kalibrert for ditt batteri, siden ingen biler er helt like.

RuneW

#19
Sitat fra: leafster på fredag 24. mai 2013, klokken 06:38
Jeg tror meningen er at du tar det tallet du har i Ahr-feltet på på settings-skjermen og dividerer det med 101,98 og multipliserer det med 100. Da er meteret kalibrert for ditt batteri, siden ingen biler er helt like.

Med fare for å avsløre meg selv som fullstendig tett i pappen: Om det er meningen du skal justere denne faktoren selv - hva er egentlig verdien av/meningen med dette CAP-tallet? Er poenget at man setter Ahr-verdien slik at man får 100% CAP og deretter kan monitorere evt fall i CAP fra dagen man bruker app'en og utover? Og at CAP-tallet ikke kan si noe om absolutt batterikapasitet?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

leafster

Jeg har forstått på den måten du skisserer. Har ikke satt meg ordentlig inn i dette og har heller ikke mottatt min ELM. Det kan uansett være interessant å følge med denne verdien på over tid. Det jeg ikke er helt sikker på er hvor nøyaktig denne amperetimemålingen er i utgangspunktet? Gleder meg i allefall til å ta en tur på hytta (120km) med SOC-meter :)

På wikisiden skriver utvikleren:
Sitat%CAP is just the AHr rating divided by a constant that the user can update to represent what a new battery would have. Each Leaf is a little different so you can not use one constant for all. However, I must have a default so I picked one so most gen 1 Leafs would be <=100%.

RuneW

Hmm... kanskje jeg skal tørke tårene, stille på Ahr-verdien og glede meg over at batteriet mitt plutselig har 100% CAP  ???
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

leafster

Skjønner frustrasjonen. Din verdi betyr kanskje at ditt batteri har mindre kapasitet enn andres? Du kan jo fyre av en epost til utvikleren for å høre?

Blir spennende å se hva mitt batteri har. Har på følelsen at det er helt greit, men jeg ser jo at det er andre her inne som påstår de kan ligge i 130 km/t i snitt i 12 mil. (lol)

RuneW

Sitat fra: leafster på fredag 24. mai 2013, klokken 13:44
Skjønner frustrasjonen. Din verdi betyr kanskje at ditt batteri har mindre kapasitet enn andres?

Det er vel på en måte det jeg er redd for ja...

Sitat fra: leafster på fredag 24. mai 2013, klokken 13:44
Blir spennende å se hva mitt batteri har. Har på følelsen at det er helt greit, men jeg ser jo at det er andre her inne som påstår de kan ligge i 130 km/t i snitt i 12 mil. (lol)

Hehe - klarer ikke bilen din det er det et helt klart sykdomstegn  ;D
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Ingebrigt

Sitat fra: RuneW på fredag 24. mai 2013, klokken 09:23

Med fare for å avsløre meg selv som fullstendig tett i pappen: Om det er meningen du skal justere denne faktoren selv - hva er egentlig verdien av/meningen med dette CAP-tallet? Er poenget at man setter Ahr-verdien slik at man får 100% CAP og deretter kan monitorere evt fall i CAP fra dagen man bruker app'en og utover? Og at CAP-tallet ikke kan si noe om absolutt batterikapasitet?
Stemmer, absolutt kapasitet er estimert ah til venstre.

Trond Arve

Flere Ah må jo bety større batterikapasitet?!? Ser ut som batterikapasiteten varierer når på nye biler, og at man kan forvente 66.2556 Ah.

Hadde vært veldig interessant å se batterikapasiteten da bilen var ny. Vedder på at Nissan har den...
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

RuneW

Sitat fra: Ingebrigt på fredag 24. mai 2013, klokken 14:13
Stemmer, absolutt kapasitet er estimert ah til venstre.

Javel? For mitt vedkommende er jo det like ille...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Ingebrigt

Sitat fra: RuneW på fredag 24. mai 2013, klokken 15:01
Javel? For mitt vedkommende er jo det like ille...
Ja det høres ikke ut som godt nytt, spørsmålet er om du har vært uheldig og fått et batteri med lav kapasitet i utgangspunktet eller om det er kapasitetsfall.

Haavard

Fekk M2 Android mobilen fra DX i dag, dei hadde skreve på $8US så det var ikkje noko toll eller mva, virker som ein veldig bra telefon med tanke på at den berre kosta 350 nok :)

Bilde av "monteringen" :)



Nå har eg tenkt å ha OBD2en og mobilen fast inne i bilen så eg lurer på om dei vil tømme 12v batteriet sjølv om bilen er tilkobla?
Tesla Model S 85 (2014)
Nissan Leaf (2012)

Starfox

Sitat fra: Haavard på fredag 24. mai 2013, klokken 18:18
Fekk M2 Android mobilen fra DX i dag, dei hadde skreve på $8US så det var ikkje noko toll eller mva, virker som ein veldig bra telefon med tanke på at den berre kosta 350 nok :)

Bilde av "monteringen" :)



Nå har eg tenkt å ha OBD2en og mobilen fast inne i bilen så eg lurer på om dei vil tømme 12v batteriet sjølv om bilen er tilkobla?

Flott, irriterende at jeg ikke fikk min før helgen :)

Hvor har du koblet mobiltelefon til da?
På min bil er det ikke strøm i sigarettuttaket når bilen er av so om du lader via der må det gå bra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA