Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Diverse artikler som omhandler Tesla (ikke tester)

Startet av Lars C. Krogenæs, tirsdag 28. mai 2013, klokken 01:08

« forrige - neste »

tomrh

#15
Sitat fra: silverwrx på torsdag 04. juli 2013, klokken 21:09
Er bear på I3. Synd. Begrunnelse:

Leaf eiere går til Tesla. Rekkevidde!
Helt enig der. Man må tilby noe nytt og bedre dersom man vil ta store markedsandeler. En bil som Leaf (chademo, varmepumpe, 6,6 kW lader etc) men med 300 km rekkevidde, mulighet for å dra henger og 4WD (en elmotor på hver aksling) ville blitt en ny bestselger. Til en pris midt mellom Leaf og Tesla. Ville inntatt et nytt markedssegment: hytteeierne. Pluss at kanskje folk i grisgrendte strøk også hadde begynt å kjøpe.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sonus

Tror I3 vil være midt i blinken for meg. Jeg skal pendle 75km tur/retur per dag og liker "sportslig" kjøring noe en vektbesparelse på 250kg og 170HK burde sørge for. Rekkevidde på ca 160km er "greit nok".

For min del er en Leaf ett nødvalg pga ett horribelt design og Tesla er for dyrt og for stort.

Martin-

Sitat fra: Sonus på fredag 05. juli 2013, klokken 13:04
Tror I3 vil være midt i blinken for meg. Jeg skal pendle 75km tur/retur per dag og liker "sportslig" kjøring noe en vektbesparelse på 250kg og 170HK burde sørge for. Rekkevidde på ca 160km er "greit nok".

For min del er en Leaf ett nødvalg pga ett horribelt design og Tesla er for dyrt og for stort.

+1
Bare at jeg kun har 60 km per dag  ;D
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

timingbeltkiller

Sitat fra: silverwrx på torsdag 04. juli 2013, klokken 21:09
For all del, håper jeg tar feil!
Gjør du ikke. Enda en ny bybil med kort rekkevidde er det siste vi trenger.
De går det snart 13 på dusinet av.

Det vi trenger, er konkurrenter til Tesla III med rekkevidde 300 km til pris NOK 300 K.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

sims

#19
Da er det kommet litt mer info: http://insideevs.com/bmw-pours-out-official-specs-on-the-i3/

Jeg tror i3 har noe å komme med vs. Leaf - ihvertfall i andre land enn Norge. Nå som "range extenderen" bare koster 2k USD og gir 300km+ rekkevidde, så vil vel den bli kjøpt av så godt som alle brukere (utenfor Norge). I tillegg er den sprekere...

Også interessant at CO2 utslipp er satt til 0g/km i EU cycle (se link over). Hva vil det bety mtp pris i Norge m range extender? Er det plutselig en el-bil?
(Tipper det er umulig å kjøre i3 med tomt batteri. Da må man vel evt vente til generatoren har produsert nok strøm til at det er et minimum av energi i batteriet.....)

breitling

Тја. Uti fra mål og batteristørrelse/rekkevidde er 3i mer konkurrent til Renault ZOE enn Leaf. Med batery extender konkurrererden med Opel Ampera. Med andre ord, en hybrid.
Oslo
2017 MB B250e Edition "Eldina2"
1975 MB 280S

edyrli

Det kan muligens se ut som range extenderen faktisk er en range extender som kun går i gitte situasjoner likt som i Renault kangoo. Dersom det er tilfelle blir bilen avgiftsbelagt som en ren elbil.

Noen som vet eksakt hva som må oppfylles for at det er en ren range extender og ikke en hybrid?
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Elmo

Sitat fra: edyrli på torsdag 11. juli 2013, klokken 08:18
Noen som vet eksakt hva som må oppfylles for at det er en ren range extender og ikke en hybrid?

Det er vel krav om ren elektrisk drivlinje, og bensintank på maks 10 (eller 8?) liter.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

arnejorg1

Sitat fra: tomrh på søndag 26. mai 2013, klokken 22:27
Bare så utrolig irriterende at den ikke støtter chademo! DC combo finnes ikke ennå ved hurtigladestasjoner i Trøndelag ihvertfall, så langt jeg vet.

Det må jo garantert komme. Jeg tror at stadig flere bilprodusenter (iallefall europeiske) kommer med DC combo.
både e-up og golf-electric får jo DC-combo, i tillegg til i-3.
Golf-e og e-up blir jo direkte konkurrenter til Leaf og trilling serien, og kommer til og selge som gull.

DC-combo kan fort bli den vanligste formen for hurtiglading her til lands.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

flux

#24
Sitat fra: Elmo på torsdag 11. juli 2013, klokken 13:27
Sitat fra: edyrli på torsdag 11. juli 2013, klokken 08:18
Noen som vet eksakt hva som må oppfylles for at det er en ren range extender og ikke en hybrid?

Det er vel krav om ren elektrisk drivlinje, og bensintank på maks 10 (eller 8?) liter.
I USA er kravet for å kjøre i kollektivfelt at extender ikke skal gi lengre rekkevidde enn batteriet gir alene, dvs maks en dobling. I3 går gjennom nåløyet i Usa med sin 650cc motor og antagelig en tank på < 10 liter?

Dersom det er mulig å komme inn under ett lignende nåløye for EL skilter i Norge blir modellen med extender veldig interessant.

Uansett er jeg sikker på at i3 vil selge veldig bra, med en startpris på 225.000 kr, supersprek, rå design og sikkert veldig bra å kjøre.

i3 kan ikke sammenlignes med noen andre elbiler pr i dag, den virker gjennomført ned til minste detalj.



sven erik

skal en ha el skilter  å rekkevidde forlenger må en finne en  av de få kangoene som alerede er godkjente i Norge  en  får ikke  registrert  mer biler i Norge
har en om noen vil ha 2004 modell

silverwrx

Supersprek. Vel, I3 har 250nm. Leaf har 280nm.

At BMW oppgir den til hele 170hk og Leaf 109hk, og så skiller det minimalt på 0-100tiden, på tross av 61hk mer og 250kg lettere. Det skurrer.
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

jkirkebo

Sitat fra: silverwrx på tirsdag 30. juli 2013, klokken 19:52
Supersprek. Vel, I3 har 250nm. Leaf har 280nm.

At BMW oppgir den til hele 170hk og Leaf 109hk, og så skiller det minimalt på 0-100tiden, på tross av 61hk mer og 250kg lettere. Det skurrer.

Høh? BMW 0-100 på litt over 7 sekunder, Leaf ca. 11 sekunder? Litt mer enn minimalt det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cobos

Det tyder jo på at et eller annet er feil hvis Nissan klarer et høyere dreiemoment enn BMW med ca 60% av motorkraften. Spesielt når Leaf er tyngre enn i3 virker det merkelig for meg. Kan være det ville vært mer forklarende hvis vi fikk 0-50 og 50-100 tidene for henholdsvis Leaf og i3. Kan være det er noe der?

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

jkirkebo

Sitat fra: Cobos på tirsdag 30. juli 2013, klokken 20:07
Det tyder jo på at et eller annet er feil hvis Nissan klarer et høyere dreiemoment enn BMW med ca 60% av motorkraften. Spesielt når Leaf er tyngre enn i3 virker det merkelig for meg. Kan være det ville vært mer forklarende hvis vi fikk 0-50 og 50-100 tidene for henholdsvis Leaf og i3. Kan være det er noe der?

Det du trenger er dreiemomentkurvene. Effekt er produktet av dreiemoment og turtall. Hvis Leafens dreiemoment faller av tidlig mens BMW opprettholder sitt (lavere) dreiemoment mye lengre opp i turtall vil BMWen ha høyere effekt og bedre 0-100 tid. 0-40 er sannsynligvis ganske lik for disse bilene.

Leafen faller bra av i akselerasjon når du passerer 50-60km/t. Der når den nok effektgrensen til batteriet. Antageligvis har BMW et batteri som kan levere mer effekt (høyere C-rate) og kan derfor opprettholde maks dreiemoment mye lengre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA