Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Diverse artikler som omhandler Tesla (ikke tester)

Startet av Lars C. Krogenæs, tirsdag 28. mai 2013, klokken 01:08

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: silverwrx på tirsdag 30. juli 2013, klokken 19:52
At BMW oppgir den til hele 170hk og Leaf 109hk, og så skiller det minimalt på 0-100tiden, på tross av 61hk mer og 250kg lettere. Det skurrer.
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 30. juli 2013, klokken 19:59
Høh? BMW 0-100 på litt over 7 sekunder, Leaf ca. 11 sekunder? Litt mer enn minimalt det.
Altså ca. 57% kvikkere jeg må være enig i at det ikke kan kalles minimalt.

Sitat fra: Cobos på tirsdag 30. juli 2013, klokken 20:07
Det tyder jo på at et eller annet er feil hvis Nissan klarer et høyere dreiemoment enn BMW med ca 60% av motorkraften.
Ikke noe vanskelig å forstå dette. Dreimoment er en meningsløs enhet. Så lenge en ikke kjenner til gearing kan ikke dreimoment sammenlignes.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

silverwrx

Leaf kan umulig være 12 sekunders bil. Kjennes ikke slik ut.. Har en sub 5sekunders, og de første meterne kjennes veldig raske. Aldri testet Leaf da. Sliter med grepet jeg på 235/40-18 på tørt. Den føles som en normalsprek momentsterk 10sekunders dieseltralle som går 150kmt i oppoverbakke, nedover og bortover.

Har en Racelogic PB GPS 12mhz logger. Burde teste.
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

silverwrx

Er vel ikke gearingen, men konstruksjonen i motor og software som styrer momentet og effekten på en elbil??

Er det 1:1 gear eller er det en 1trinns drev overføring og diffhus som endrer utvekslingen noe?
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

Griffel

#33
Sitat fra: silverwrx på tirsdag 30. juli 2013, klokken 20:25
Er vel ikke gearingen, men konstruksjonen i motor og software som styrer momentet og effekten på en elbil??
Er det 1:1 gear eller er det en 1trinns drev overføring og diffhus som endrer utvekslingen noe?
Det er gearing og radius på hjulet som forteller noe om hvordan moment blir til skyv. Skyvet sier noe om akselerasjon. i3 har større skyv enn leaf selv om leaf har større moment. Dreimoment på ulike motorkonstruksjoner gir ingen relevant informasjon. (Ved samme hastighet har i3 motoren vesentlig høyere turtall enn leaf)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

silverwrx

Var ute nå med Racelogic Boxen (12mhz GPS datalogger) på 2012 Leaf US. Hjulspinn det..Fikk bekreftet at Leaf er en sub 9,9sek. Den viser klart og konsekvent 0-100kmt på 9,8sek og 0-60kmt på 4,2sek. Std Leaf, men med 235/40-18 dekk på lette felger (som veier litt mindre enn de originale).

Så 250kg lettere og 60hk mer og 30nm under på 8sek, så får jeg 2sekunder forskjell til å rime.  For Leaf er ikke 12sek bil slik oppgitt. Men sub 10sek.
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

Obba

Nå oppgir Nissan en akselerasjon 0-100 km/t på 11,9 sek. BMW oppgir for i3 0-100 på 7,2 og 80-120 på 4,9 sek. Det er vel rimelig å anta en at begge er like konservative?

HABEL

Sitat fra: silverwrx på torsdag 04. juli 2013, klokken 21:09
Er bear på I3. Synd. Begrunnelse:

Leaf eiere går til Tesla. Rekkevidde!
I3 appellerer ikke til Leaf eiere, den gir ingen fordeler. I3 går i "sært" design-fella. Selv på 1250kg er den bare 250kg lettere enn Leaf. Folk vil ha en normal bil med nye gadgets. Ikke en gjennomsiktig (kald) bil som ser billig ut.

For all del, håper jeg tar feil!

Helt enig - feil design, for kort rekkevidde, alt for liten plass. Luksusfølelse fra BMW...? Skuffende.

Hørte forleden en morsom sak, bilen blir "sammenlignet" med gode gamle BMW isetta - noen har allerede døpt i3 for:

BMW i3etta:)

Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

silverwrx

Men med 250kg burde det gå å kjøre lenger med i3, mulig rekkevidden på 13-16mil er lettere å nå da med 22kwh. Trillingene på 1100 kg og 16kwh.

Så bilen i Frankfurt i 2011, og ser de gjennomsiktige dørene er borte nå. Bra!

7sek, er kjapt nok det! Det er ganske friskt i avgiftsnorge!  Range extender er jo interessant, men hva vil det koste?

Det er en grei 1. elbil for mange, og Leaf og spesielt trillingene får nok konkurranse.
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

Obba

Sitat fra: silverwrx på onsdag 31. juli 2013, klokken 12:01
Men med 250kg burde det gå å kjøre lenger med i3, mulig rekkevidden på 13-16mil er lettere å nå da med 22kwh. Trillingene på 1100 kg og 16kwh.
BMW i3 har 18.8 kWh batteri i følge spesifikasjonene:
http://www.bmw.com/com/en/newvehicles/i/i3/2013/showroom/technical_data.html

silverwrx

Ok, skjønner, står feilaktig 22kWh på Wikipedia.
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

Martin-

2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

flux

Sitat fra: Obba på onsdag 31. juli 2013, klokken 12:45
Sitat fra: silverwrx på onsdag 31. juli 2013, klokken 12:01
Men med 250kg burde det gå å kjøre lenger med i3, mulig rekkevidden på 13-16mil er lettere å nå da med 22kwh. Trillingene på 1100 kg og 16kwh.
BMW i3 har 18.8 kWh batteri i følge spesifikasjonene:
http://www.bmw.com/com/en/newvehicles/i/i3/2013/showroom/technical_data.html
Den har 18,8 kWh tilgjengelig av totalt 21,6 kWh
"8 Modulen à 12 Zellen. Energieinhalt 21,6 kWh nominell, 18.8 kWh nutzbar. 355,2 V
http://www.bmw.de/dam/bmw/marketDE/bmw_next/newvehicles/allfacts/pricelist/i3_pricelist.pdf.download.1375114266985.pdf

Obba

#42
I den norske prislisten står det "Li-Ion battery med aktiv kjøling (18 kWh)".
Antar det samme gjelder for alle elbiler (at ikke hele kapasiteten er tilgjengelig). Rart de ikke oppgir den totale kapasiteten.

Martin-

Huff, bikker LETT 300.000 med essensielt ekstrautstyr som ryggekamera, navi, skinn, hurtigladet og metalic lakk da.......
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

Øyvind.h

12.800 bare i levering, så basisprisen er egentlig 250.000,-?
Kikket kjapt gjennom prislisten og for min del ville den endt på 290-300". Ganske mye for en så liten bil med begrenset rekkevidde, men jeg liker både interiøret og eksteriøret! Og karbonkarosseri er mer spennende enn alu eller stål :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA