Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

Lanber

Det som følger med bilen er vanlig schuko kabel + kabel med blå kontakt stor type for 32A m 3 pins.

Epleskreller

Sitat fra: Lanber på mandag 17. juni 2013, klokken 12:01
Det som følger med bilen er vanlig schuko kabel + kabel med blå kontakt stor type for 32A m 3 pins.

Det er et valg i tillegg til schuko, den blå eller rød 16A (3-fase, 400v).
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Griffel

#227
Sitat fra: sindrej på mandag 17. juni 2013, klokken 11:38
Vil dette si at en trenger noe ekstra for å lade med 230V 32A også ?  For å si det på en annen måte; kan en kun utnytte 16A med det som følger med når en kjøper bilen ?  ???
Det ville jeg ha trodd for inntil kort tid siden. Men nå har det jo kommet inn på hjemmesiden at de kan benytte 230V 32A for enfas (Blå 3 pin), så der tok jeg trolig feil. Alikevell ville jeg nok hjemme i garasjen hatt Teslas veggmonterte kontakt om jeg skulle lage et nytt opplegg for 32 A enfas, og bare benyttet med av kladd og adapter på tur.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 17. juni 2013, klokken 13:51
Sitat fra: sindrej på mandag 17. juni 2013, klokken 11:38
Vil dette si at en trenger noe ekstra for å lade med 230V 32A også ?  For å si det på en annen måte; kan en kun utnytte 16A med det som følger med når en kjøper bilen ?  ???
Det ville jeg ha trodd for inntil kort tid siden. Men nå har det jo kommet inn på hjemmesiden at de kan benytte 230V 32A for enfas (Blå 3 pin), så der tok jeg trolig feil. Alikevell ville jeg nok hjemme i garasjen hatt Teslas veggmonterte kontakt om jeg skulle lage et nytt opplegg for 32 A enfas, og bare benyttet med av kladd og adapter på tur.

HPWCen koster i USA nesten dobbelt så mye som en ekstra UMC ($1200 mot $650) så om man bare ska bruke enfase 32A vil jeg påstå at en ekstra UMC er et bedre valg om man ikke vil betale $550 for at HPWCen ser penere ut på veggen.

32A CEE plugg er såpass solid at den ikke er et svakt ledd i kjeden slik som schuko er.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#229
Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. juni 2013, klokken 15:04
HPWCen koster i USA nesten dobbelt så mye som en ekstra UMC ($1200 mot $650)
Er ikke det en pølse i slaktertiden når en investerer i en Tesla?

Sitat fra: jkirkebo på mandag 17. juni 2013, klokken 15:04om man ikke vil betale $550 for at HPWCen ser penere ut på veggen.
Hva var pris forskjellen mellom 19" og 21" felger?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sindrej

Sitat fra: Griffel på mandag 17. juni 2013, klokken 16:52
Er ikke det en pølse i slaktertiden når en investerer i en Tesla?

Hva var pris forskjellen mellom 19" og 21" felger?
Jeg har ikke investert i Tesla, og har 19" felger.  Ser ikke noe poeng i å kaste penger etter Tesla heller.  Er helt enig med jkirkebo, en ekstra UMC er et bedre valg.  Da kan en enkelt ta den med seg videre og.

jkirkebo

Sitat fra: sindrej på mandag 17. juni 2013, klokken 19:14
Sitat fra: Griffel på mandag 17. juni 2013, klokken 16:52
Er ikke det en pølse i slaktertiden når en investerer i en Tesla?

Hva var pris forskjellen mellom 19" og 21" felger?
Jeg har ikke investert i Tesla, og har 19" felger.  Ser ikke noe poeng i å kaste penger etter Tesla heller.  Er helt enig med jkirkebo, en ekstra UMC er et bedre valg.  Da kan en enkelt ta den med seg videre og.

Ja, ekstra UMC kan være kjekt på skikkelig langtur, som ekstra sikkerhet.

Ang. felgene så er det en dårlig sammenligning. 21" felgene med PS2-dekk gir tross alt langt bedre veigrep og er en forutsetning for P+ pakken. HPWC på 32A enfase gir ikke noe annet enn bedre utseende + at du mister muligheten til å ta den med deg.

Om jeg hadde valgt S85 hadde jeg gått for 19". Men P85 med 19" mener jeg blir feil da bilen blir overmotorisert i forhold til dekkene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ArneS

#232
Da har den norske nettsiden blitt oppdatert og en ting er sikkert - Tesla er gode til å skape forvirring. Nå er 3 fase utelatt på den norske siden men ligger inne på EU siden.
P85+ Signature (solgt)
P85DL

valvolainen

Men hva i all verden skal vi bruke dobbeltladeren til da?
Hvis det er kun 1-fas som støttes til 22kwh?? Er vel ingen AC ladestasjoner som leverer 80A 1-fas vel?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

ArneS

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 18. juni 2013, klokken 19:30
Men hva i all verden skal vi bruke dobbeltladeren til da?
Hvis det er kun 1-fas som støttes til 22kwh?? Er vel ingen AC ladestasjoner som leverer 80A 1-fas vel?

Regner med at det er en feil. Ser at noen land har 1 fase og 3 fase mens andre land har 1 fase eller 3 fase. Likte spesielt den tyske siden som og har noen interne kommentarer om at dette burde stå på engelsk  ;)
P85+ Signature (solgt)
P85DL

Moray

Jeg stiller også det spørsmålet.. Etter at 230V 3-fase bortfalt, ser jeg egentlig ikke vitsen. I tillegg kan den ettermonteres. Vurderer å kutte den ut.

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 18. juni 2013, klokken 19:30
Men hva i all verden skal vi bruke dobbeltladeren til da?
Hvis det er kun 1-fas som støttes til 22kwh?? Er vel ingen AC ladestasjoner som leverer 80A 1-fas vel?
S85

ebbrey

Hva om vi alle som har reservert tropper opp samtidig på Alnabru og maser om lading :p Blir det fart på sakene tenker jeg
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Griffel

Sitat fra: Moray på tirsdag 18. juni 2013, klokken 22:48
Jeg stiller også det spørsmålet.. Etter at 230V 3-fase bortfalt, ser jeg egentlig ikke vitsen. I tillegg kan den ettermonteres. Vurderer å kutte den ut.

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 18. juni 2013, klokken 19:30
Men hva i all verden skal vi bruke dobbeltladeren til da?
Hvis det er kun 1-fas som støttes til 22kwh?? Er vel ingen AC ladestasjoner som leverer 80A 1-fas vel?
Men det blir sikkert mange ladestasjoner for 400V 3 fas 32A. At det kan se ut som 3 fas 400V er fjernet kan du gå ut fra at er feil, siden de da ikke lenger tilfredstiller EU standard for AC lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Balrog

Snakket med Tesla for noen timer siden og de sa at de jobber for en norsk 3-fas 230V-løsning, og sa selv at bare Norge og Albania har IT. Men det var umulig å si noe om hvor langt de var kommet i prosessen eller når det er klart. Chademo-adapter skal komme sa de uten at jeg spurte om det.

På denne bakgrunn fastholder jeg min bestilling av dobbeltlader.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

petersv

Sitat fra: Balrog på onsdag 19. juni 2013, klokken 01:29
Snakket med Tesla for noen timer siden og de sa at de jobber for en norsk 3-fas 230V-løsning, og sa selv at bare Norge og Albania har IT. Men det var umulig å si noe om hvor langt de var kommet i prosessen eller når det er klart. Chademo-adapter skal komme sa de uten at jeg spurte om det.

På denne bakgrunn fastholder jeg min bestilling av dobbeltlader.

Chademo er DC og går utenom laderne i bilen, så det har ikke noen innvirkning om man har enkelt- eller dobbeltlader da.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA