Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. juni 2013, klokken 09:27
Sitat fra: tk74 på tirsdag 04. juni 2013, klokken 09:10
Standard adapter for husholdningsstikkontakt, etter land
Rødt (400v, 3-fase, 16A) eller Blått (230 volt, en-fase, 32A) adapter

I tillegg til disse 3 bør de nok få laget ihvertfall blå 16A CEE adapter.

Betyr det at man er nødt til å ha forskjellig adapter for en-fas 32A og en-fas 16A?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Nuvolari

Sitat fra: fonberg på tirsdag 04. juni 2013, klokken 10:32
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. juni 2013, klokken 09:27
Sitat fra: tk74 på tirsdag 04. juni 2013, klokken 09:10
Standard adapter for husholdningsstikkontakt, etter land
Rødt (400v, 3-fase, 16A) eller Blått (230 volt, en-fase, 32A) adapter

I tillegg til disse 3 bør de nok få laget ihvertfall blå 16A CEE adapter.

Betyr det at man er nødt til å ha forskjellig adapter for en-fas 32A og en-fas 16A?

Det lurer jeg også på. På bildet ser 16A en-fas og 32A en-fas ser like ut men mulig de bare har brukt samme bilde.
http://www.aliexpress.com/store/group/IP44-Waterproof-Industrial-Plug-Socket/708580_212004151.html
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

jkirkebo

Sitat fra: fonberg på tirsdag 04. juni 2013, klokken 10:32
Betyr det at man er nødt til å ha forskjellig adapter for en-fas 32A og en-fas 16A?

Pluggen er forskjellig ja. Du kan selvfølgelig lage deg en overgang selv, men da må du passe på å stille ned ladestrømmen manuelt til 16A eller lavere. Hvis ikke vil bilen prøve å trekke 32A fra en 16A kurs, og det går sjelden bra. En slik overgang er dog ikke helt etter forskriftene...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. juni 2013, klokken 12:37
Sitat fra: fonberg på tirsdag 04. juni 2013, klokken 10:32
Betyr det at man er nødt til å ha forskjellig adapter for en-fas 32A og en-fas 16A?

Pluggen er forskjellig ja. Du kan selvfølgelig lage deg en overgang selv, men da må du passe på å stille ned ladestrømmen manuelt til 16A eller lavere. Hvis ikke vil bilen prøve å trekke 32A fra en 16A kurs, og det går sjelden bra. En slik overgang er dog ikke helt etter forskriftene...

Jeg har googlet og finner ingen bilde som avdekker forskjell på pluggene. Har du sett noe slikt?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Epleskreller

Når vi først er inne på plugger.. Er det noen forskjell på de røde? 16 vs 32A, type2=industrikonakt?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

fonberg

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 04. juni 2013, klokken 12:37
Sitat fra: fonberg på tirsdag 04. juni 2013, klokken 10:32
Betyr det at man er nødt til å ha forskjellig adapter for en-fas 32A og en-fas 16A?

Pluggen er forskjellig ja. Du kan selvfølgelig lage deg en overgang selv, men da må du passe på å stille ned ladestrømmen manuelt til 16A eller lavere. Hvis ikke vil bilen prøve å trekke 32A fra en 16A kurs, og det går sjelden bra. En slik overgang er dog ikke helt etter forskriftene...

Jeg ser delvis poenget, selv om det også naturligvis er fort gjort å glemme seg og bruke 32A-plugg i et 16A punkt. Jeg kommer til å bruke 32A plugg, selv om jeg til daglig vil lade fra 16A punkt. Justerer da heller ned ladestrømmen fra bilen default, og har mulighet til å justere opp de gangene jeg skal lade fra 32A punkt.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 04. juni 2013, klokken 13:22
Når vi først er inne på plugger.. Er det noen forskjell på de røde? 16 vs 32A, type2=industrikonakt?

Det er forskjell på størrelsen på de røde (400V) også ja. De finnes i 4 størrelser meg bekjent: 16A,32A,63A og 125A. De samme størrelsene finnes for de blå trefasekontaktene (230V).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Epleskreller

Med andre ord så vil bilen kun takle 16A rød plugg uten HPWC. Man må da trolig kjøpe en ekstra adapter om man skal bruke disse 32A-laderne som settes opp?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 04. juni 2013, klokken 17:24
Med andre ord så vil bilen kun takle 16A rød plugg uten HPWC. Man må da trolig kjøpe en ekstra adapter om man skal bruke disse 32A-laderne som settes opp?

Om du tenker på 22kW-ladepunktene som dukker opp etterhvert vil disse i all hovedsak være utstyrtmed Mennekes-plugg, ikke rød 32A CEE. Dermed trenger du en kabel med Mennekes-plugg i hver ende, UMCen vil ikke være til nytte på disse. Forhåpentligvis følger den kabelen med bilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

#114
Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 04. juni 2013, klokken 13:17
Jeg har googlet og finner ingen bilde som avdekker forskjell på pluggene. Har du sett noe slikt?

Trodde jeg hadde to 1fas kontakter, men fant ikke 32A.
Her derimot har du bilde av 3fas 16A og 32A. Forholdet blir det samme.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lanber

Vil tro det eneste som følger med bilen er vanlig Schuko 16A kabel, så blir resten tilvalg mot betaling.

jkirkebo

Sitat fra: Lanber på tirsdag 04. juni 2013, klokken 19:32
Vil tro det eneste som følger med bilen er vanlig Schuko 16A kabel, så blir resten tilvalg mot betaling.

Nja, det virker som om vi får med enten enfase 32A adapter eller rød trefase 16A adapter også, i tillegg til Schuko-adapteren som gir 13A. Mennekes-kabel har det ikke vært kommunisert noe om ennå. Jeg vet at Elbilforeningen har vært aktiv ovenfor importørene mhp. at de skal levere med slike, kanskje de har fått noe info av Tesla på dette?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Callaway

Er det noen som vet om bilen kommer med innebygget overspenningsvern? I tilfelle lynnedslag e.l.? Eller må man installere det i sikringsskapet selv?

Muffinman

Hadde virkelig håpet at bilen kom med "full pakke" med adaptere. Noen som drister seg på å tippe prisen for de ekstra adapterene?

For min del er det vel shuko, 16A/32A 230v 3fas, 32A enfas industrikontakt og 16A/32A 400v trefas. Synd om man skal være nødt til legge ut f.eks. 10.000 ekstra for dette.

OleJA

Sitat fra: Muffinman på onsdag 05. juni 2013, klokken 13:13
Hadde virkelig håpet at bilen kom med "full pakke" med adaptere. Noen som drister seg på å tippe prisen for de ekstra adapterene?

For min del er det vel shuko, 16A/32A 230v 3fas, 32A enfas industrikontakt og 16A/32A 400v trefas. Synd om man skal være nødt til legge ut f.eks. 10.000 ekstra for dette.

I US koster adapterne 45$, bortsett fra J1772 som koster 95$. Så en bør vel kunne regne med 500 - 1.000,- i Norge ?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA