Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

Birger

#75
Sitat fra: PAS på tirsdag 21. mai 2013, klokken 15:48
har hatt el-firma   på befaring og han har vært i kontakt med teknisk sjef  på Tesla NOrge og fått beskjed om å vente med å sette opp laderen til de har alle data klare. Jeg har 400V i skapet 15 m unna p-plass. Men hovedsikringene i skapet er på 3 x 40Amp og elektrikeren var skeptisk til å legge opp 3x32 A til laderen, da jeg da ville ha lite reserver igjen til andre forbrukere. Med Twin charger er det vel også greitt nok med 3x16 ?, stort sett skal bilen stå i minst 12 timer og lade seg hjemme så det skulle rekke. Håper på leveranse medio juli og å legge opp ladestrøm skulle være relativt enkelt og kunne gjøres på noen dagers varsel ifølge lokalt el-firma, som dog vill ha nærmere "offisielle info" fra Tesla Norge før de begynte å sette opp ny kurs.

Jeg har fått tilsvarende beskjed fra det firmaet jeg benytter her på Sørlandet, ABP Elektro. I og med at jeg antagelig må endre hovedinntaket så vil også kraftselskapet ha et ord med i laget. De vil vite mer om hvordan ladestrømmen kobles inn. Slår 3x32 inn på direkten vil det gi problemer for de andre naboene og resten av huset.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Griffel

Sitat fra: Birger på fredag 24. mai 2013, klokken 16:37
Sitat fra: PAS på tirsdag 21. mai 2013, klokken 15:48
har hatt el-firma   på befaring og han har vært i kontakt med teknisk sjef  på Tesla NOrge og fått beskjed om å vente med å sette opp laderen til de har alle data klare. Jeg har 400V i skapet 15 m unna p-plass. Men hovedsikringene i skapet er på 3 x 40Amp og elektrikeren var skeptisk til å legge opp 3x32 A til laderen, da jeg da ville ha lite reserver igjen til andre forbrukere. Med Twin charger er det vel også greitt nok med 3x16 ?, stort sett skal bilen stå i minst 12 timer og lade seg hjemme så det skulle rekke. Håper på leveranse medio juli og å legge opp ladestrøm skulle være relativt enkelt og kunne gjøres på noen dagers varsel ifølge lokalt el-firma, som dog vill ha nærmere "offisielle info" fra Tesla Norge før de begynte å sette opp ny kurs.

Jeg har fått tilsvarende beskjed fra det firmaet jeg benytter her på Sørlandet, ABP Elektro. I og med at jeg antagelig må endre hovedinntaket så vil også kraftselskapet ha et ord med i laget. De vil vite mer om hvordan ladestrømmen kobles inn. Slår 3x32 inn på direkten vil det gi problemer for de andre naboene og resten av huset.
De med 400V som har behov for 3x32 A hjemmekontakt, er de som kommer hjem etter å ha kjørt 40 mil og som skal ut og kjøre 40 mil igjen etter å ha slappet av i 4 timer.

Jeg kjenner ingen som har behov for 20 kW ladekapasitet hjemme. (10 mil per times lading)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Nuvolari

Sitat fra: Griffel på fredag 24. mai 2013, klokken 19:04
Sitat fra: Birger på fredag 24. mai 2013, klokken 16:37
Sitat fra: PAS på tirsdag 21. mai 2013, klokken 15:48
har hatt el-firma   på befaring og han har vært i kontakt med teknisk sjef  på Tesla NOrge og fått beskjed om å vente med å sette opp laderen til de har alle data klare. Jeg har 400V i skapet 15 m unna p-plass. Men hovedsikringene i skapet er på 3 x 40Amp og elektrikeren var skeptisk til å legge opp 3x32 A til laderen, da jeg da ville ha lite reserver igjen til andre forbrukere. Med Twin charger er det vel også greitt nok med 3x16 ?, stort sett skal bilen stå i minst 12 timer og lade seg hjemme så det skulle rekke. Håper på leveranse medio juli og å legge opp ladestrøm skulle være relativt enkelt og kunne gjøres på noen dagers varsel ifølge lokalt el-firma, som dog vill ha nærmere "offisielle info" fra Tesla Norge før de begynte å sette opp ny kurs.

Jeg har fått tilsvarende beskjed fra det firmaet jeg benytter her på Sørlandet, ABP Elektro. I og med at jeg antagelig må endre hovedinntaket så vil også kraftselskapet ha et ord med i laget. De vil vite mer om hvordan ladestrømmen kobles inn. Slår 3x32 inn på direkten vil det gi problemer for de andre naboene og resten av huset.
De med 400V som har behov for 3x32 A hjemmekontakt, er de som kommer hjem etter å ha kjørt 40 mil og som skal ut og kjøre 40 mil igjen etter å ha slappet av i 4 timer.

Jeg kjenner ingen som har behov for 20 kW ladekapasitet hjemme. (10 mil per times lading)

Enig. Selv om jeg legger opp 3x32A kommer jeg til å stille landingen ned på 16A.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Adrian

Når jeg prøvekjørte Tesla, så spurte jeg Tesla representanten litt ang lading. Og han sa at det kun vil komme 3 fas 400V og ikke 230V. Håper han tar feil....
Bil endelig levert 04.12.13. Lykkelig eier av Model S.

DonPedro

Sitat fra: Adrian på fredag 24. mai 2013, klokken 21:13
Når jeg prøvekjørte Tesla, så spurte jeg Tesla representanten litt ang lading. Og han sa at det kun vil komme 3 fas 400V og ikke 230V. Håper han tar feil....

LOL. Da har vi fått omtrent alle variasjoner av svar som går an. Det er kun én ting å gjøre: Vente på offisiell, skriftlig spesifikasjon.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Adrian

Sitat fra: DonPedro på fredag 24. mai 2013, klokken 21:18
Sitat fra: Adrian på fredag 24. mai 2013, klokken 21:13
Når jeg prøvekjørte Tesla, så spurte jeg Tesla representanten litt ang lading. Og han sa at det kun vil komme 3 fas 400V og ikke 230V. Håper han tar feil....

LOL. Da har vi fått omtrent alle variasjoner av svar som går an. Det er kun én ting å gjøre: Vente på offisiell, skriftlig spesifikasjon.

Enig. Er ikke til å bli kolk av  :o
Bil endelig levert 04.12.13. Lykkelig eier av Model S.

Birger

Sitat fra: Nuvolari på fredag 24. mai 2013, klokken 19:31
Sitat fra: Griffel på fredag 24. mai 2013, klokken 19:04
Sitat fra: Birger på fredag 24. mai 2013, klokken 16:37
Sitat fra: PAS på tirsdag 21. mai 2013, klokken 15:48
har hatt el-firma   på befaring og han har vært i kontakt med teknisk sjef  på Tesla NOrge og fått beskjed om å vente med å sette opp laderen til de har alle data klare. Jeg har 400V i skapet 15 m unna p-plass. Men hovedsikringene i skapet er på 3 x 40Amp og elektrikeren var skeptisk til å legge opp 3x32 A til laderen, da jeg da ville ha lite reserver igjen til andre forbrukere. Med Twin charger er det vel også greitt nok med 3x16 ?, stort sett skal bilen stå i minst 12 timer og lade seg hjemme så det skulle rekke. Håper på leveranse medio juli og å legge opp ladestrøm skulle være relativt enkelt og kunne gjøres på noen dagers varsel ifølge lokalt el-firma, som dog vill ha nærmere "offisielle info" fra Tesla Norge før de begynte å sette opp ny kurs.

Jeg har fått tilsvarende beskjed fra det firmaet jeg benytter her på Sørlandet, ABP Elektro. I og med at jeg antagelig må endre hovedinntaket så vil også kraftselskapet ha et ord med i laget. De vil vite mer om hvordan ladestrømmen kobles inn. Slår 3x32 inn på direkten vil det gi problemer for de andre naboene og resten av huset.
De med 400V som har behov for 3x32 A hjemmekontakt, er de som kommer hjem etter å ha kjørt 40 mil og som skal ut og kjøre 40 mil igjen etter å ha slappet av i 4 timer.

Jeg kjenner ingen som har behov for 20 kW ladekapasitet hjemme. (10 mil per times lading)

Enig. Selv om jeg legger opp 3x32A kommer jeg til å stille landingen ned på 16A.
Noen ganger er det mer en en person som benytter bilen og den skal langt videre neste dag.
Jeg vil derfor gjerne ha muligheten å lade opp relativt raskt.
For min del vil det være 3x32A 230V dersom det er mulig....
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

koop

Sitat fra: Griffel på torsdag 23. mai 2013, klokken 01:43
Sitat fra: fonberg på onsdag 22. mai 2013, klokken 13:38
Tillater meg å stille et pat dobbeltladerspørsmål her, da jeg har skrevet kontrakt på bil uten dobbeltlader men vurderer å oppgradere:

-Hvilke typer ladestasjoner vil man kunne utnytte dobbeltlader på rundt om på veiene pr. i dag?

-Hvor finnes disse laderne i dag, og hvor kommer det til å bygges ut mye av disse i årene som kommer?
Det er først nå disse er aktuelle så de er vel ikke så alt for mange idag (vanliger i andre land i Europa enn i Norge). Siden den følger EU standarden for AC lading og slike ladepunkt er svært mye rimligere å etablere enn CHAdeMO vil de på litt sikt bli dominerende. Med betalingsløsninger bør AC lading være rimligere enn DC pr. kWh siden infrastrukturen er betydlig rimligere (med unntak for Teslas superladere som er inkludert i bilprisen).

Det ser i alle fall ut som om noen vil legge til rette ladningen for oss:
http://www.ladestasjoner.no/nyheter/92-kjapplading-for-tesla-pa-strommen-storsenter
Kristiansand:
Tesla Model S #2966, Vin 18513
7.3.2013 - Reservert
13.5.2013 - Bekreftet bestilling
14.5.2013 - Papirene signert
27.9.2013 - In Production
8.10.2013 - Production Complete
21.11.2013 kl. 11:00 - Avtalt utlevering
Subaru Forrester utgår

gbzdoc


Sitat fra: Birger på fredag 24. mai 2013, klokken 16:37
Jeg har fått tilsvarende beskjed fra det firmaet jeg benytter her på Sørlandet, ABP Elektro. I og med at jeg antagelig må endre hovedinntaket så vil også kraftselskapet ha et ord med i laget. De vil vite mer om hvordan ladestrømmen kobles inn. Slår 3x32 inn på direkten vil det gi problemer for de andre naboene og resten av huset.

Det normale på dagens elbiler er at strømtrekket øker gradvis. Du trenger neppe være redd for at naboene eller resten av huset merker noe i det ladingen starter. :-)

eclipse

Sitat fra: gbzdoc på lørdag 25. mai 2013, klokken 22:15

Sitat fra: Birger på fredag 24. mai 2013, klokken 16:37
Jeg har fått tilsvarende beskjed fra det firmaet jeg benytter her på Sørlandet, ABP Elektro. I og med at jeg antagelig må endre hovedinntaket så vil også kraftselskapet ha et ord med i laget. De vil vite mer om hvordan ladestrømmen kobles inn. Slår 3x32 inn på direkten vil det gi problemer for de andre naboene og resten av huset.

Det normale på dagens elbiler er at strømtrekket øker gradvis. Du trenger neppe være redd for at naboene eller resten av huset merker noe i det ladingen starter. :-)

El-Instasllatøren må alltid søke kraftselskapet hvis hovedsikringen skal økes, det er vanlig praksis.

Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Maartensommer

Til de som kan dette med strøm:

Jeg har en kabel ut til garasjen med følgende forklaring: 3x50A 230V.  Vil jeg kunne bruke denne?  Eventuelt, hvilken ladetid vil den kunne gi meg?

Pendler ca. 230km hver dag og vil ha behov for "full tank" hver morgen.  Bilen står som regel 10 timer i garasjen ila natten.

På forhånd takk for hjelpen.

laumb

Du kommer da til å bruke ca. 50kWt per dag i kjøring (i beregnet diverse som kaldstarter, høyt forbruk ++).
Du må da lade omtrent 5 kW / time i garasjen for å ha full tank hver morgen.

en 1 fase 32A gir deg over 6kW/t i ladestrøm. Da har du nok til å ha full tank hver morgen + starte forvarming en liten time før avgang.

Alternativt, dersom Tesla viser seg å støtte 3-fase strøm på 230V (fortsatt usikkert), så kan du benytte denne forlegningen og lade enten med 16, 20, 25 eller 32A 3-fase.

Det er fortsatt usikkert om at _dersom_ de støtter 230V 3 fase, hvorvidt en lader hver støtter maks 16A så du må ha dobbetlader for å utnytte 32A, eller om det holder med enkeltlader for å trykke inn 10kW.

Uansett, 32A 1 fase eller 16A 3 fase (dersom det støttes) er tilstrekkelig for deg.

Maartensommer

Sitat fra: laumb på onsdag 29. mai 2013, klokken 12:31
Du kommer da til å bruke ca. 50kWt per dag i kjøring (i beregnet diverse som kaldstarter, høyt forbruk ++).
Du må da lade omtrent 5 kW / time i garasjen for å ha full tank hver morgen.

en 1 fase 32A gir deg over 6kW/t i ladestrøm. Da har du nok til å ha full tank hver morgen + starte forvarming en liten time før avgang.

Alternativt, dersom Tesla viser seg å støtte 3-fase strøm på 230V (fortsatt usikkert), så kan du benytte denne forlegningen og lade enten med 16, 20, 25 eller 32A 3-fase.

Det er fortsatt usikkert om at _dersom_ de støtter 230V 3 fase, hvorvidt en lader hver støtter maks 16A så du må ha dobbetlader for å utnytte 32A, eller om det holder med enkeltlader for å trykke inn 10kW.

Uansett, 32A 1 fase eller 16A 3 fase (dersom det støttes) er tilstrekkelig for deg.

Takk for raskt svar!  Jeg bestilte dbl lader for å være på den sikre siden.

Sveinal

Jeg kjører regelmessig til jobb og tilbake 72 km pr dag. Lader Thinken hjemme på 230V 10A og behøver ikke å lade hver natt. Kan også lade på jobben, men stor konkurranse om 20 ladekontakter, så jeg gidder normalt ikke å lete.  Teslaen vil bruke noe mer strøm enn Thinken. Jeg har både 3x230V 16A og 230V 16A i garasjen. Men har jeg egentlig bruk for mer enn 10A til lading av Teslaen med samme bruksmønster?

Til småbruket på fjellet er det 19 mil, og stikkontakten der gir 10A. Kunne tenke meg å skru ned til 6A om det er mulig. Hvis jeg alltid er 14 timer der før jeg skal dra igjen, vil vel også det (6 eller 10A)  kunne holde. Jeg har liten lyst til å fikse på det gamle el-opplegget der.   
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

ebbrey

Da de etter planen skal starte å produsere EU bilene til uka, bør de kunne komme med info til oss kjøpere snart slik at vi kan forberede ladeuttak for bilene våres.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA