Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

gbzdoc

Rød plugg er kun for 400v
Blå plugg er for 230v, både enfas og trefas.

Det finnes forøvrig MANGE forskjellige blå og røde plugger. Men noen er selvsagt vanligere enne andre, og adaptere finnes av ymse slag. ;-)

DonPedro

Jeg:

SitatHvis jeg ikke har dobbeltlader - kan jeg da lade 10kW på 32amp 3-fas? Eller blir det da maks 16amp (dvs. 6kW) på 3-fasen?

Joakim (Tesla):

SitatJa, det er kun den totale ladesatsen (altså mengde kW) som blir påvirket av hvilken intern lader du velger. Om du for eksmpel har en 3 fas 400V 32amp plugg på jobben, så vil du fortsatt få 10kW ut av dette med en enkeltlader, eventuelt 20kW med en dobbeltlader.

Svarte ikke direkte på 230V IT, men jeg føler meg trygg nok på dette nå. Betyr jo i praksis at dobbeltlader er lite poeng for hjemmelading for oss med 230V IT nettsystem, med mindre man har anledning til å legge opp 40-50A 3-fas kurs. Jeg kommer kanskje til å kjøpe dobbeltlader uansett for lading på tur.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

jorkus

#47
Joakim og Heidi (også Tesla)bør kanskje snakke sammen, for denne fikk jeg fra Heidi i går 14/5 (har sett den i forumet før også), og der er det ingen 230 V, 3 fase, 11kW, med blå plugg  ;)

Vennligst finn følgende målinger for en nærmere guide:

•   Standard kontakt hjemme – 1 phase – 240V/13A ; ~2.5kW -  lader ca. ~14km pr time – Ladningstid på ca 34t med enkel Tesla lader.

•   Blå Plugg hjemme – 1 phase – 240V/ 32 A; ~6KW – lader ca ~ 35km pr time – Ladningstid på ca 14t med enkel Tesla lader.

•   Rød Plugg hjemme – 3 phase – 400V (230V)/16A ~11kW -  lader ca ~50km pr time – Ladningstid på ca 8,5t med enkel Tesla lader.

•   HPWC hjemme – 3 phase - 3 phase – 400V (230V) / 32A ; ~22KW – lader ca ~100km pr time – Ladningstid på ca 4,25 t med Tesla twin charger
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

DonPedro

Kanskje du kan svare: "Betyr dette at lading 230V IT 3-fase ikke er mulig?"
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

jorkus

Det har jeg gjort, det var det som var det opprinnelige spørsmålet, og jeg sendte det tilbake en gang til, men har ikke fått noe nytt svar enda.
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

fredag

Sitat fra: jorkus på onsdag 15. mai 2013, klokken 12:18
Joakim og Heidi (også Tesla)bør kanskje snakke sammen, for denne fikk jeg fra Heidi i går 14/5 (har sett den i forumet før også), og der er det ingen 230 V, 3 fase, 11kW, med blå plugg  ;)

Vennligst finn følgende målinger for en nærmere guide:

•   Standard kontakt hjemme – 1 phase – 240V/13A ; ~2.5kW -  lader ca. ~14km pr time – Ladningstid på ca 34t med enkel Tesla lader.

•   Blå Plugg hjemme – 1 phase – 240V/ 32 A; ~6KW – lader ca ~ 35km pr time – Ladningstid på ca 14t med enkel Tesla lader.

•   Rød Plugg hjemme – 3 phase – 400V (230V)/16A ~11kW -  lader ca ~50km pr time – Ladningstid på ca 8,5t med enkel Tesla lader.

Heidi sitter i London, right? Kan det være at de i London ikke er helt oppdatert på / har tilgang til informasjon om særnorske strømnett, i forhold til de som jobber i Norge?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: Balrog på tirsdag 14. mai 2013, klokken 23:42
Jeg har bestilt dobbeltlader i håp om å kunne nyttiggjøre meg 22kW ladere som disse
http://www.elbil.no/ladestasjoner/992-fortum-vant-hurtiglading-i-ostfold

Det skal vel fungere?

Ja. Lading på type2-utgangen på disse ladestasjonene skal kunne fullade bilen på 4-5 timer med dobbeltlader, 8-9 timer med enkeltlader. Du må muligens ha med din egen type2 ladekabel, som koster ca 2000kr.

(Merk at enkelte er blitt fortalt av Tesla at kun Teslas HPWC vil kunne dra nytte av dobbeltladeren. Det høres så rart ut at ikke vanlige Type2-ladestasjoner skal dra nytte av dobbeltlader, at jeg regner med at dette er feil.)

Og hvis/når Tesla kommer med adapter for chademo og/eller combo, så vil ladingen gå enda raskere, for de som anskaffer seg dette adapteret.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Nuvolari

Sitat fra: fredag på torsdag 16. mai 2013, klokken 10:40
Sitat fra: Balrog på tirsdag 14. mai 2013, klokken 23:42
Jeg har bestilt dobbeltlader i håp om å kunne nyttiggjøre meg 22kW ladere som disse
http://www.elbil.no/ladestasjoner/992-fortum-vant-hurtiglading-i-ostfold

Det skal vel fungere?
(Merk at enkelte er blitt fortalt av Tesla at kun Teslas HPWC vil kunne dra nytte av dobbeltladeren. Det høres så rart ut at ikke vanlige Type2-ladestasjoner skal dra nytte av dobbeltlader, at jeg regner med at dette er feil.)

Hvis man ikke får nyttegjort dobbeltlader uten hpwc avbestille jeg dobbeltladeren.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Callaway

Jeg har ikke garasje og må derfor lade utendørs (skal sette opp et stikk ved siden av huset hvor jeg parkerer), og lurer på om det kan være noen fare for kortslutning ved ladeinngangen på bilen hvis det er kraftig regnvær eller snø.

Noen som har tanker om det? Er det andre her som ikke skal lade bilen i garasje?

Nuvolari

Sitat fra: Callaway på torsdag 16. mai 2013, klokken 23:09
Jeg har ikke garasje og må derfor lade utendørs (skal sette opp et stikk ved siden av huset hvor jeg parkerer), og lurer på om det kan være noen fare for kortslutning ved ladeinngangen på bilen hvis det er kraftig regnvær eller snø.

Noen som har tanker om det? Er det andre her som ikke skal lade bilen i garasje?

Jeg skal lade ute. Ikke noe problem.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

RoadRunner

Jeg hadde en lang prat med Alex F., ansvarlig for europa customer feedback forrige helg. Han anbefalte da å ha minimum 20A-kurs, helst 25A hjemme, da dette ville gi bedre vedlikehold av batteriet. Han snakket om "termodynamiske egenskaper", men han var ikke detaljert nok til at jeg forsto helt hvorfor det ikke skal være greit med 13 eller 16A.

Jeg gjetter på at det kan ha med behov for utjevningslading sammen med f.eks. oppvarming av batteri og kupe på vinteren...
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

petersv

Sitat fra: fredag på torsdag 16. mai 2013, klokken 10:40
Sitat fra: Balrog på tirsdag 14. mai 2013, klokken 23:42
Jeg har bestilt dobbeltlader i håp om å kunne nyttiggjøre meg 22kW ladere som disse
http://www.elbil.no/ladestasjoner/992-fortum-vant-hurtiglading-i-ostfold

Det skal vel fungere?

Ja. Lading på type2-utgangen på disse ladestasjonene skal kunne fullade bilen på 4-5 timer med dobbeltlader, 8-9 timer med enkeltlader. Du må muligens ha med din egen type2 ladekabel, som koster ca 2000kr.

(Merk at enkelte er blitt fortalt av Tesla at kun Teslas HPWC vil kunne dra nytte av dobbeltladeren. Det høres så rart ut at ikke vanlige Type2-ladestasjoner skal dra nytte av dobbeltlader, at jeg regner med at dette er feil.)

Og hvis/når Tesla kommer med adapter for chademo og/eller combo, så vil ladingen gå enda raskere, for de som anskaffer seg dette adapteret.

De sa det iallefall til meg, men at det i framtiden kunne komme mulighet for å bruke dobbeltlader uten High Power Wall Charger.

fredag

Sitat fra: Callaway på torsdag 16. mai 2013, klokken 23:09
Jeg har ikke garasje og må derfor lade utendørs (skal sette opp et stikk ved siden av huset hvor jeg parkerer), og lurer på om det kan være noen fare for kortslutning ved ladeinngangen på bilen hvis det er kraftig regnvær eller snø.

Noen som har tanker om det? Er det andre her som ikke skal lade bilen i garasje?

Da jeg hadde hatt min i-Miev et år leste jeg bruksanvisningen, og der sto det at å koble til/fra ladekabel når man er våt på hendene, eller når man står i vann eller snø kan føre til elsjokk med personskade eller død som følge.

Det er vanskelig å lade en elbil utendørs i Norge uten (ifølge bruksanvisningen) å risikere personskade halvparten av året. :-)

Det går sikkert bra. Det hjelper hvis stikkontakten er litt beskyttet mot regn og snø, feks at den står på en husvegg under er takutspring.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Callaway

Ja, regnet nesten med at ladeplugg etc var konstruert for utendørs lading, men greit å være sikker før man bestiller bil til 600k...  :)

glaserud

Ser at "Lading"-seksjonen på options-sida er endret:

SitatLading

Model S leveres med nødvendig utstyr for å lade hjemme eller på farten ved hjelp av enten offentlige ladestasjoner eller Tesla Supercharger nettverk. Dette utstyret inkluderer:

    Mobile connector
    Standard adapter for husholdningsstikkontakt, etter land
    Rød 400v eller Blå 230v adapter

Model S bruker en Type 2 ladeport som er kompatibel med de fleste offentlige ladestasjoner. Adaptere er tilgjengelig for kjøp.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA