Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brenselcelle Toyota om to år

Startet av Quattro, torsdag 23. mai 2013, klokken 15:44

« forrige - neste »

Havebigfun

Jeg lurer på om de synes at de har vært spesifikke nok- og at vi med 230V 3-fas IT må venne oss til smerten :o

eclipse

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 12. mai 2013, klokken 10:23
Sitat fra: gbzdoc på søndag 12. mai 2013, klokken 10:19
Sitat fra: Amper på søndag 12. mai 2013, klokken 10:12
hvorfor henviser dere til "muligens oslo-stavanger"  er det lovet på samme måte som tesla ladestasjoner oslo- bergen,trondheim ?

Fordi Oslo - Trondheim, Oslo - Bergen og Oslo - Stockholm er det de faktisk offisielt har lovet.

Men mange rykter og løse uttalelser skal tyde på at også Oslo - Stavanger er rett rundt hjørnet.

Hvor har du disse offisielle uttalelsene fra. Jeg kan ikke se jeg har sett noen lokasjoner lovet på Tesla sine hjemmesider, eller leter jeg på feil plass?

Det var Elon som sa dette når han var i Oslo 6 Mars.

Jeg hadde en telefon fra en Tesla rep og da ble jeg fortalt at Elon mikset Stavanger med Stocholm. Ikke lett det der med geografi men det er jo litt logisk. Hvor mange Tesla reservasjoner er det i Sverige?

Det han sa var Oslo-Stocholm, men han mente Oslo-Stavanger.

Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

tk74

Hvis dere ser i dokumentene/ byggesøknaden i Dombås  som har blitt lagt ut i tråden
"Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?" Står det både Oslo-Stockholm og Oslo Stavanger.

Teslas Model S har allerede fra lenge før den leveres i Norge vært en stor
suksess. Det er gjort et stort antall forhåndsreservasjoner og det forventes
betydelig salg også etter at de første bilene ruller på veiene.
Tesla ønsker å tilby sine kunder økt trygghet for rekkevidde gjennom å
bygge ladestasjoner for hurtiglading for sine biler – såkalte Tesla
Superchargers. Disse skal i første etappe støtte følgende viktige
kjørekorridorer:
- Oslo-Trondheim
- Oslo-Bergen
- Oslo-Stavanger
- Oslo-Stockholm
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

eclipse

Sitat fra: tk74 på torsdag 30. mai 2013, klokken 21:34
Hvis dere ser i dokumentene/ byggesøknaden i Dombås  som har blitt lagt ut i tråden
"Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?" Står det både Oslo-Stockholm og Oslo Stavanger.

Teslas Model S har allerede fra lenge før den leveres i Norge vært en stor
suksess. Det er gjort et stort antall forhåndsreservasjoner og det forventes
betydelig salg også etter at de første bilene ruller på veiene.
Tesla ønsker å tilby sine kunder økt trygghet for rekkevidde gjennom å
bygge ladestasjoner for hurtiglading for sine biler – såkalte Tesla
Superchargers. Disse skal i første etappe støtte følgende viktige
kjørekorridorer:
- Oslo-Trondheim
- Oslo-Bergen
- Oslo-Stavanger
- Oslo-Stockholm

Og etter dagens nyheter fra Tesla om kraftig økning i antallet SC i USA og hurtigere lading (22 min fra 0 til 80% på et 85kwh batteri) så er jeg trygg på at hele sørnorge vil bli dekket på kryss og tvers i løpet av forholdsvis kort tid.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

DonPedro

Fikk følgende svar i dag fra Joakim@Tesla om spesifikasjon av ladingen:
SitatVi jobber med dette dokumentet I skrivende stund. Dette vil være klart til distribusjon i løpet av Juni, så holder deg oppdatert angående dette så fort jeg har mer informasjon klart.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

XS40

Hei, er ny bruker her men her er svaret jeg fikk fra Tesla Motors Europa den 18. April i år angående lading.

..."Men i forhold til lading forventer vi ikke store endringer, og hva vi har anbefalt våre Model S kunder er 3-fas 32A 230V eller 400V kurs."
..."Enkel fase 50A er også mulig, men om man kan dra nytte av alle Amperene er ikke helt sikkert enda. Ting kan endre seg etter hvert."

Med dette svaret til grunn så har jeg lagt opp 3x32A (230v) i garasjen. Skjult anlegg.
Må jo bare håpe at dette stemmer ???

ArneS

Jeg sendte for en tid siden en mail til Tesla om lading hjemme og fikk endelig svar.
Spm:
Hello Tim

There is very little information on Tesla web site regarding charging.
I'm preparing my garage and need to know the following:

At home I will have 230V/25A 1 phase (if needed I can get maximum 32A). If I have 25A fuse, will I be able to charge up to 25A?
Will Tesla provide home charger which suit this installation (with fixed cable)?

At the office I will have 400V/32A 3 phases (red plug).
Will Tesla provide a cable with red plug and Type 2? Will the cable require UMC or is this in the car?

When will all this be available on Tesla web site?

Thanks for your support



Svar:
Dear Arne,

Thank you for your kind reminder, Tim is currently helping out in the store in Paris and I am more than happy to assist with your question.

Your Charging installations are perfectly fine. You can use a blue plug and the Model S will come with a cable that will plug into it.

At work you can use the same cable with a different "adapter" for the red plug. All you will need to do is purchase one of the "adapters".
The Model S will come with a mobile connector cable and one "adapter" for free.


We are currently working on a charging guide to be published on the website.

If there is anything else you would like to know, please feel free to ask.

P85+ Signature (solgt)
P85DL

shb

Hei.
Fikk telefon fra Heidi før helgen.
400V 3 fase 16A var det beste økonomiske ( for meg), det var bare å plugge rett inn. Skulle en opp i 32A, måtte en innvistere i en "hjemmelader boks" også. Så da blir det en rød kontakt på meg i garasjen. Alle kom til å få telefon ca 30 dager før levering der en måtte velge ladekabel ( 400V3fase16A/230v1fase(32A/16A)), vinterdekk om en ville ha det. 15.000.- for 19'
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

ebbrey

Sitat fra: shb på mandag 03. juni 2013, klokken 13:39
Hei.
Fikk telefon fra Heidi før helgen.
400V 3 fase 16A var det beste økonomiske ( for meg), det var bare å plugge rett inn. Skulle en opp i 32A, måtte en innvistere i en "hjemmelader boks" også. Så da blir det en rød kontakt på meg i garasjen. Alle kom til å få telefon ca 30 dager før levering der en måtte velge ladekabel ( 400V3fase16A/230v1fase(32A/16A)), vinterdekk om en ville ha det. 15.000.- for 19'

Huff, det var dårlige nyheter. Virker veldig som vi kun får 3 fase lading med 400V, og limitert til 6kw lading med 230v. Og ønsker vi å sette inn transformator fra 230v for å lade med 3x400v 32A, så må vi kjøpe en slik hjemmeladerboks fra Tesla itillegg? :(
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Epleskreller

#99
Jeg ønsker begge kablene, legger opp 20A 3-fase 400v i garasjen og tenkte å lade normal 16A 230 enfase på jobben.

Ellers høres 15k for vinterdekk bra ut.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Øyvind.h

Her kommer det motstridende meldinger nærmest daglig, så jeg ville ikke huffet meg for mye. Og 400V trefas TN er jo mye bedre enn 230v trefas dersom vi må velge en av dem?

At du bare kan lade med 25A på 230V enfas finner jeg riktignok høyst usannsynlig, i hvert fall for oss med dobbeltlader :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på mandag 03. juni 2013, klokken 14:23
Jeg ønsker begge kablene, legger opp 20A 3-fase 400v i garasjen og tenkte å lade normal 15A 230 enfase på jobben.

Det er ikke forskjellige kabler men forskjellige adaptere til kabelen. Jeg kommer til å be om "full pakke", dvs. alle adaptere de finner på å produsere ;)

Sitat
Ellers høres 15k for vinterdekk bra ut.

Ja, hvis det er Hakkapeliitta R2 er jeg svært fornøyd med prisen. Skal ikke ha noe Pirelli-greier. Om Tesla ikke vil levere Nokian så kjøper jeg kun felgene og sensorene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Celter

Sitat fra: Epleskreller på mandag 03. juni 2013, klokken 14:23
Jeg ønsker begge kablene, legger opp 20A 3-fase 400v i garasjen og tenkte å lade normal 16A 230 enfase på jobben.

Omtrent slik har jeg tenkt det også. På hytta har jeg 400V. Der lager jeg en 3-fase 20A. Hjemme blir det 230 V en-fase 16A. Jeg har maksimalt bruk for å lade et halvt batteri i uken hjemme, så det skulle holde bra.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

tk74

Jeg ser at det har kommet noe mer informasjon under alternativer og priser:

Lading

Model S leveres med nødvendig utstyr for å lade hjemme eller på farten ved hjelp av enten offentlige ladestasjoner eller Tesla Supercharger nettverk. Dette utstyret inkluderer:
Mobile connector
Standard adapter for husholdningsstikkontakt, etter land
Rødt (400v, 3-fase, 16A) eller Blått (230 volt, en-fase, 32A) adapter

Model S bruker en Type 2 ladeport som er kompatibel med de fleste offentlige ladestasjoner. Adaptere er tilgjengelig for kjøp.
Bestilt Tesla Model X 90D 08.09.2016
Utlevering: 13.12.2016

Dual Motor All Wheel Drive
Pearl White Multi-Coat Paint
20" Silver Wheels (Vinterhjul)
Black Leather Seats
Dark Ash Wood décor
Black Headliner
Six Seat Interior
Supercharger Enabled
Enhanced Autopilot
Full Self-Driving Capability
High Amperage Charger Upgrade
Smart Air Suspension
Premium Interior Package
Ultra High Fidelity Sound
Subzero Weather Package
Security Package
Tow Package

Tesla Model S P85+ Solgt 30.11.2016
Bestilt: 31.12.2012
Betalt depositum: 07.01.2013
Faktura nummer: 463 8 mai 2013
#2406 Tesla Model S

jkirkebo

Sitat fra: tk74 på tirsdag 04. juni 2013, klokken 09:10
Standard adapter for husholdningsstikkontakt, etter land
Rødt (400v, 3-fase, 16A) eller Blått (230 volt, en-fase, 32A) adapter

I tillegg til disse 3 bør de nok få laget ihvertfall blå 16A CEE adapter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA