Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Setetrekk

Startet av Nils H, tirsdag 21. mai 2013, klokken 15:25

« forrige - neste »

Nils H

Hei, hentet ny Leaf hos forhandler for snart 2 uker siden, gledt meg til å kunne kjøre til Oslo hver dag og slippe køen fra Asker. Gleden ble kortvarig, da ved økonomisk kjøring, når ikke bilen mer enn ca 75 km, før batteriet er tomt.
Har vært hos forhandleren som sier de ikke finner noe galt, men selger er enig i at rekkevidden burde være 12-13 mil. Skal jeg kunne bruke bilen til og fra Oslo nå, må jeg innom hurtiglader, og da er all innsparing av tid ved å kjøre i kolektivfeltet brukt opp.
Er dette normal rekkevidde og/eller hva kan vre galt med bilen.

Thomas Parsli

Jeg kjører 140-150km for tiden (Asker-Oslo) så noe er galt!
75km har jeg ikke en gang hatt om vinteren i -25 og varmen på fullt.

Reklamer skriftlig og krev lånebil mens bilen er hos Nissan. Vær forberedt på at det kan ta tid.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 09. mai 2013, klokken 11:58
Jeg kjører 140-150km for tiden (Asker-Oslo) så noe er galt!
75km har jeg ikke en gang hatt om vinteren i -25 og varmen på fullt.

Ikke? Jeg har vært lavere enn det, i -15 grader, 100km/t og varme på fullt. Kom til Vestby (60km unna) omtrent på LBW. Så ned mot 70km rekkevidde går fint an å få til, spesielt om det er litt motvind også.

Men ikke på disse tider av året, her er jeg enig i at det må være noe feil. Selv med 80% lading bør man komme mye lengre enn 75km.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Starfox

hvor mangen kilometer greier du ca på hver batteri strek. hvor mange kilowatt pr kilometer har du i displayet.

Nils H

Hvor langt jeg kjører pr strek på måleren, varierer en del, menpå ca 28-30 km i 70-80 km/t går den ned 3-4 streker.
På Kw måleren ligger jeg på 0,18 i snitt. har ikke fått den lavere, selv om jeg har kjørt mye i ca 70 km/t og 80 km/t på motorvei, avslått klomaanlegg og sakte akselrasjoner og lar bilen sakke av på toppen av bakkene, når jeg ikke har biler bak.

jkirkebo

#5
Sitat fra: Nils H på torsdag 09. mai 2013, klokken 12:15
Hvor langt jeg kjører pr strek på måleren, varierer en del, menpå ca 28-30 km i 70-80 km/t går den ned 3-4 streker.
På Kw måleren ligger jeg på 0,18 i snitt. har ikke fått den lavere, selv om jeg har kjørt mye i ca 70 km/t og 80 km/t på motorvei, avslått klomaanlegg og sakte akselrasjoner og lar bilen sakke av på toppen av bakkene, når jeg ikke har biler bak.

Med 0,18 burde du fra fulladet til du får Low Battery Warning (17.4% igjen) komme ca. 95 kilometer. Rekkevidden totalt sett blir ca. 117km (som også er oppgitt EPA-rekkevidde i USA).

Med pen kjøring i 70km/t uten varme/AC på klarer jeg fort ned mot 0,13-0,14 eller deromkring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Joakim Sveli

Min har nå gått over 35000 km. Selv om jeg kjører i 130 på E6 klarer jeg ikke få rekkevidden under 12-13 mil med nåværende utetemp.

Husker at det tok litt tid før batteriet kjørte seg inn. Fikk økende rekkevidde i starten, de første 5000 km-
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

RuneW

Sitat fra: ElRey på torsdag 09. mai 2013, klokken 12:29
Min har nå gått over 35000 km. Selv om jeg kjører i 130 på E6 klarer jeg ikke få rekkevidden under 12-13 mil med nåværende utetemp.

Ikke klare å komme under 12-13 mil i 130km/t høres for meg helt utrolig ut. Du må ha fått en gullbil.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

flux

Sitat fra: Nils H på torsdag 09. mai 2013, klokken 12:15
Hvor langt jeg kjører pr strek på måleren, varierer en del, menpå ca 28-30 km i 70-80 km/t går den ned 3-4 streker.
På Kw måleren ligger jeg på 0,18 i snitt. har ikke fått den lavere, selv om jeg har kjørt mye i ca 70 km/t og 80 km/t på motorvei, avslått klomaanlegg og sakte akselrasjoner og lar bilen sakke av på toppen av bakkene, når jeg ikke har biler bak.
Hvor mye effekt bruker klimaanlegget ditt når du kjører? Se på det store displayet under info. Ved ca. 10 grader ute i ca 80kmt bør du maks ligge mellom 0,75kw og 1,5kw med viften på trinn 1. Men det er fullt mulig å få det til å bruke mye mer ved høy viftehastighet.


keca

#9
Kanskje du kan kikke inne på You+Nissan. Se kjørehistorikk der, så ser du forbruk.

Jeg kan se at turer jeg har gjort på motorvei (70km) at mitt kan variere fra litt over 8 kWh til over 16 kWh, dette er altså den samme strekningen. Skulle lett klart å brukt mere også...

Helt klart mulig å kun få 75 km ut av et fulladet batteri.

Denne måneden varierer gjennomsnittet mitt fra 0,10 kWh/km til 2,81kWh/km ifølge Carwings.

Viften kan ligge opp mot 4,5 kw, med motvind, litt ekstra last/personer, forvarming og ikke minst våt veibane(som jeg selv føler suger mye batteri).

Jeg kan enkelt kjøre Minnesund-Oslo-Minnesund(140km) uten å lade på sommerstid i 100 km/t, så det å klare
12-13 mil i 130 km/t hvis man kjører økonomisk riktig er ingen umulighet.. gullbil eller ikke...
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

FrodeK

Sitat fra: ElRey på torsdag 09. mai 2013, klokken 12:29
Min har nå gått over 35000 km. Selv om jeg kjører i 130 på E6 klarer jeg ikke få rekkevidden under 12-13 mil med nåværende utetemp.

Husker at det tok litt tid før batteriet kjørte seg inn. Fikk økende rekkevidde i starten, de første 5000 km-

Hvis du klarer 13 mil i 130 km/t, må du jo klare et sted mellom 20 og 30 mil i 80 km/t. Sikker på at det ikke er en liten tastefeil et sted her?

Nils H

Har kjørt mye med anlegget avslått, ellers bruker jeg klimaanlegget så lite som mulig for å spare på batteriene

Finno

I følge Carwings så ligger mitt forbruk så langt i mai på 1,54 kW pr mil. Skal da kunne komme mellom 13 og 14 mil. Men det er stort sett pen kjøring, så med litt aktiv bruk så går det nok ned.
I vinter så var jeg helt nede i 6 mil før batteriet var noenlunde tomt. (ca. 20-25 minus, og god bruk av all mulig varme).
Leaf registrert 21.08.2012, EL 17998, 14600 km 30.04.2013

Starfox

Sitat fra: ElRey på torsdag 09. mai 2013, klokken 12:29
Min har nå gått over 35000 km. Selv om jeg kjører i 130 på E6 klarer jeg ikke få rekkevidden under 12-13 mil med nåværende utetemp.

Husker at det tok litt tid før batteriet kjørte seg inn. Fikk økende rekkevidde i starten, de første 5000 km-

Er det flere som kan bekrefte at batteriet må kjøres inn?

keca

#14
Sitat fra: FrodeK på torsdag 09. mai 2013, klokken 14:47
Sitat fra: ElRey på torsdag 09. mai 2013, klokken 12:29
Min har nå gått over 35000 km. Selv om jeg kjører i 130 på E6 klarer jeg ikke få rekkevidden under 12-13 mil med nåværende utetemp.

Husker at det tok litt tid før batteriet kjørte seg inn. Fikk økende rekkevidde i starten, de første 5000 km-

Hvis du klarer 13 mil i 130 km/t, må du jo klare et sted mellom 20 og 30 mil i 80 km/t. Sikker på at det ikke er en liten tastefeil et sted her?

rekkevidde øker/minsker ikke proposjonalt med hastighet..

Eks. jeg kan kjøre 7 mil på motorvei i 100 km/t med snittforbruk på 0,115 (8 kW til sammen). Skulle jeg brukt opp batteriet som har 21 kW til rådighet, kunne jeg ha kjørt 182 km. Ved å legge meg ned i 80 km/t ville jeg nok ha ligget godt over 20 mil i total rekkevidde.

Ved samme turen (7 mil) hvor jeg bruker 16 kW da med snittforbruk på 0,228 kWt/km. Total rekkevidde ville her blitt 92 km. Hadde jeg hatt et snittforbruk på 0,3 kWt/km ville batteriet vært tomt etter 70 km.

Jeg har ofte et snitt på 0,3... men jeg kan også ha et snitt under 0,1


For meg høres det heller ut som propaganda ala Stein Inge Stølen som får elbil til å virke ubrukelig.
Ja, batteriet kan holde under 70 km, ..og ja, batteriet kan holde til over 200 km...

Jeg ville ihvertfall prøvekjørt en annen Leaf, har denne betraktelig lengre rekkevidde ved samme kjørestil, er det jo noe feil, har denne lik rekkevidde ved samme kjørestil... vurder kjørestilen og om elbilen da var et bomkjøp..

Jeg følte at batteriet trengte litt tid på å bli kjørt inn, selv om de som har greie på det sier at dette ikke er tilfellet på denne type batteri. Det er klart at jeg etter hvert fikk en annen kjørestil også, som gjorde sitt til at rekkevidden økte, men følte ikke at dette var eneste grunn..
Nissan Leaf, hvit. Levert 24. januar 2012. 86 000km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA