Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tidspunkt for reservering Vs reservasjons nummer

Startet av Leaffen, torsdag 02. mai 2013, klokken 14:13

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på lørdag 20. april 2013, klokken 08:39
For enten har man full tillit til det man skal kjøpe, eller så har man ikke. Det er ikke detaljer, opsjoner og småpenger som avgjør til slutt, men en indre beslutning om at "dette skal jeg ha". Når denne beslutningen er tatt, så preller det meste av motargumenter av (noen kaller dette "menigheten"..), og man stoler på at alt ordner seg. Dette er ikke noe negativt! Hvis man ikke har denne indre beslutningen, så leter man etter bekreftelser med lykt og lupe. Da skal det ikke mye til før man trekker seg. Men slik er det. Ikke alle kan havne i kategorien "Early adapters".

Nei, det er nok en god del i Norge som egentlig ikke burde være "early adopters" og nok har bestilt Model S for tidlig. Antageligvis pga. at den er økonomisk ekstremt gunstig her.

Vil man ha absolutt klarhet i alle detaljer, vite hvordan P+ og P uten pluss oppfører seg på veien og helst prøve begge, få software som er gjennomtestet og med alle funksjoner aktive osv. så bør man nok vente til det er den god del biler på veien her før man bestiller. Til neste sommer kanskje?

Dessverre føler nok enkelte seg "fanget" av rabatten til de som bestiller tidlig. Etter min mening bør man se denne rabatten som en håndsrekning til de som synes det er greit å bestille før alle detaljer er klare, som holder ut med software med bugs og manglende funksjoner en stund og som tåler enkelte endringer i spesifikasjonene på bilen.

For min egen del er ikke dette noe problem, jeg regner med å få knappen neste uke og kommer til å bestille med en gang. Dog uten P+, som jeg egentlig nå har funnet ut at jeg ikke vil ha selv om 21" hadde vært inkludert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

Sitat fra: Cirion på lørdag 20. april 2013, klokken 09:54
Blinklys på toppen, kurvelys i midten og tåkelys i bånn.

Bildet er fra en bil med Tech pakke levert 4.4. i denne tråden:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/14183-Fog-Lights-Gone/page7

Ja, fant tråden på Teslamotorsclub...
Må si det var et litt merkelig valg å ta ja. Og løsningen virker noe forhastet.
Merkelig...

Kallagtunet

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 20. april 2013, klokken 10:06
Etter min mening bør man se denne rabatten som en håndsrekning til de som synes det er greit å bestille før alle detaljer er klare, som holder ut med software med bugs og manglende funksjoner en stund og som tåler enkelte endringer i spesifikasjonene på bilen.

I Norge så må en faktisk opplyse om noe slike begrensinger hvis det er det produsenten intensjon. Dette er ikke lenger en rabatt, men at man velger å ta litt mindre betalt for ett annet eller usikkert produkt. Og slik jeg husker infoen fra Tesla rundet dette var det ikke varslet slike begrensninger.

Nå tror jeg heller ikke at det var grunnen til at man gikk ut med denne rabatten, det var for å sikre nødvendig finansiering i en kritisk ramp up fase, samt at man ut i markedet også kunne kommunisere at en fortsatt høy reservasjonstakt etter at de som hadde ventet lenge hadde reservert sitt.


Harlex

Jeg har blitt usikker.... :( En ting er alt som er uavklart og elendig kommunikasjon men da jeg tok en beslutning om å reservere så er det stadige endringer. Da tenkte jeg at jeg flesket til med alt. Så kommer alt rekende... For all del nyttige ting men allikevel. Tenker liksom at man flesket til med toppmodellen men så ser man at ting baller på seg. Klarer ikke legge fra meg den perf. + pakken. Den blir så grisedyr at jeg synes det blir for råflott. Gidd ikke høre på argumentasjon om at sammenlignbare biler er over dobbelt så dyr. Jeg er nokså rasjonell og driter heller ikke penger noe som det synes som andre gjør. Vel og bra for dem det måtte gjelde. Nå sitter jeg altså her og tenker at jeg fornuften tilsier at jeg ikke bør gå for alt og div. usikkerhet rundt diverse. Bil er følelser og følelsen min blir i dette tilfellet dårligere når jeg ikke lenger ser for meg at jeg skal ha "alt" Folk kan mene det de vil men følelser forblir følelser... Håper at all info og spec-ene nå snart er endelig, at det er lenge til jeg må finalize og at følelsen er betydelig bedre da. Støtter det som ble sagt at det spec-ene burde vært ferdig for lenge siden og at annet knask kunne komme med brask og bram i versjon 2. Dette kan man mene det man vil om men det hadde vært enklere å svegle for meg enn at det i kjøpsprosessen stadig baller på seg.
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

fredag

Sitat fra: Modelsn på fredag 19. april 2013, klokken 21:58
Tenker jeg må bidra til å balansere ut hele Tesla-Diskusjonen. Tesla-menigheten her i Norge ser jo nesten ut til å akseptere alt mulig, uansett. Menigheten trenger noen som balanserer ut det hele. Den siste tiden har jeg blitt mer og mer overbevist om at jeg skal kansellere min reservasjon. Enn så lenge.

Hvis du synes mye er uklart nå, så er det bare å vente litt, og la oss andre finne ut av ting for deg. :-) Sikkert ikke dumt.

Tesla skal jo ha noen å selge bil til til neste år også. :-)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Birger

Sitat fra: Kallagtunet på fredag 19. april 2013, klokken 23:52
Når de gjelder hvor mange som opplever issues små og store så hvis resultatene fra denne er representative så er det godt under halvparten som har fått feilfrie biler.... :

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/15513-POLL-Tracking-Model-S-s-Issues-Major-Minor-and-None

Normalt er dette ikke noe god måte å sjekke på. Årsaken er at lang de fleste som er fornøyde ikke er inne på noe forum.

Det ser du også svært tydelig her med 139 avgitte stemmer.....

Det forumene gi meg er en del saker å være oppmerksom på for å å se om det blir en showstopper for meg selv.

Foreløpig synes jeg Tesla gjør det bedre og bedre. Jeg er ikke glad i Apple modellen. Jeg liker å kunne velge det utstyret jeg tror passer meg bra.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Kallagtunet

Vanligvis ville jeg vært enig med deg men på TMC forumet så opplever jeg også lettere halleluja stemning også der og derfor så er jeg overrasket over resultatet. Men 140 av 8-9k leverte biler er ikke representativt som jeg skrev tidligere. 

TrondHK

Da jeg bestilte min Tesla Model S og betalte forskuddet, tenkte jeg at dette er mitt bidrag til Tesla og en fantastisk bedrift som bygger noe helt unikt. Det Tesla gjør er noe helt annerledes, de er en pioneer innen bilbransjen. De er ambisiøse og skiller seg ut i det met meste de foretar seg. For min del kan jeg ikke skryte nok av Tesla. Og ja, Tesla er i forhold til flere andre bilprodusenter umodene og har sine forbedringspotensialer. Jeg kan enkelt svelge noen kameler med tanke på "barnesykdommer" og endring av biloppsett fra Tesla. Tesla Model S er uansett en revolusjon i seg selv! Dette vil jeg være med på! Jeg håper mitt lille bidrag vil føre denne pioneeren fremover til suksess. Go Tesla and Elon Musk.
#994
Leaf eier

Kallagtunet

Det er jo flott at noen har en slik entusiasme og råd til å legge penger på bordet for å understøtte det. Tror ikke det nødvendigvis beroliger de som er i tvil mhp hva de betaler for og om når de får bilen om den er driftsikker nok til å ikke frustrere.

SimenT

Synes det er litt rart at enkelte misliker tillegspakker som har vært etterlyst av mange, kun fordi det blir "rotete" og en ønsker en toppspecka bil.
Skjønner at det er kjipt at det kommer fristere som en muligens ikke har råd til, men det spiller jo ingen rolle.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

Leaffen

Sitat fra: TrondHK på lørdag 20. april 2013, klokken 22:09
Da jeg bestilte min Tesla Model S og betalte forskuddet, tenkte jeg at dette er mitt bidrag til Tesla og en fantastisk bedrift som bygger noe helt unikt. Det Tesla gjør er noe helt annerledes, de er en pioneer innen bilbransjen. De er ambisiøse og skiller seg ut i det met meste de foretar seg. For min del kan jeg ikke skryte nok av Tesla. Og ja, Tesla er i forhold til flere andre bilprodusenter umodene og har sine forbedringspotensialer. Jeg kan enkelt svelge noen kameler med tanke på "barnesykdommer" og endring av biloppsett fra Tesla. Tesla Model S er uansett en revolusjon i seg selv! Dette vil jeg være med på! Jeg håper mitt lille bidrag vil føre denne pioneeren fremover til suksess. Go Tesla and Elon Musk.

Velkommen til forumet. Siden du er ny på forumet, vil jeg anbefale deg å lese om all forvirringen og fortvilelsen som har vært på dette forumet den siste måneden.

Det er ikke så lenge siden jeg hadde den samme entusiasmen som deg. Men så har altså fornuften tatt overhånd. Som forklart i denne posten skyldes det flere forhold. Men først og fremst det at jeg er blitt i tvil om kvaliteten til produktet.

En medvirkende årsak har vært at jeg er i gang med servicerunde en på Leafen. Ja jeg sier runde en. Skal inn igjen på service for femte gang, med alt tull og tøys dette innebærer for meg. Selv fra en etablert produsent gjøres det masse feil med første utgave av en bil. Det er bare så irriterende at ting ikke virker. For eksempel så har jeg kjørt rundt den siste måneden uten at vindusheisen på førersiden virker. Nissan må bestille ny bryter visstnok? Hvor lang tid skal det ta? Nissan hadde en eneste utgave av denne første bilen. Null tilvalgsmuligheter. Men allikevel endte det opp med et produkt med masse rare feil og merkverdige løsninger. Ref Leaf forumet.

En annen medvirkende årsak ligger i at jeg har hatt vårens første runde til gjenvinningsstasjonen med et tilhengerlass med boss og diverse andre saker som må kastes fordi det ikke virker lengre. En stygg påminnelse om hvilket forbrukssamfunn vi faktisk er i. Og en påminnelse om at jeg trenger hengerfeste.

En tredje og avgjørende årsak er faktisk den siste månedens håndtering av spørsmål til Tesla fra alle her på forumet. Da ble det temmelig klart for meg at Tesla er en rotete gjeng med suppegjøker, som ikke har kontroll på hva de driver med (om de har kontroll, klarer de i hvert fall ikke å vise det). Jeg er oppriktig bekymret for at produktet deres er like dårlig mht kvalitet.

Som sagt. Jeg er i gang med runden som tidlig kjøper av Leaf. Og har bestemt meg for å ikke gå gjennom en slik runde til som tidlig kjøper. Kanskje jeg vurderer Tesla senere.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Leaffen

Sitat fra: SimenT på søndag 21. april 2013, klokken 02:29
Synes det er litt rart at enkelte misliker tillegspakker som har vært etterlyst av mange, kun fordi det blir "rotete" og en ønsker en toppspecka bil.
Skjønner at det er kjipt at det kommer fristere som en muligens ikke har råd til, men det spiller jo ingen rolle.

Jeg tror du må lese gjennom en gang til. Er ikke i mot tilleggspakker. Er bare en sterk kritiker av hvordan prosessen håndteres fra Tesla. Jeg er redd for at deres rotete måte å opptre på reflekteres i kvaliteten til produktet.

Er forresten ikke avhengig av lån for å finansiere bilen.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Celter


[/quote]

Er forresten ikke avhengig av lån for å finansiere bilen.
[/quote]

Hva i all verden har dette med saken å gjøre ?????
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

kjølholdt

Vi har ytringsfrihet og valgfrihet. At det eksisterer forskjellige meninger om bil ,prosess med tanke på bestilling er man bare nødt til å akseptere. For min egen del legger jeg erfaringene mine med toyota Norge til grunne ved sammenligning.
Toyota Norge er muligens et av Norges dårligste firmaer på kunde behandling, er min personlige erfaring(vet at mange er uenig med meg her)
Greier Tesla bare å legge seg et par hakk over en mangeårig bilprodusenten skal jeg være fornøyd.
Bil er og forblir et tapssluk.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Leaffen

Sitat fra: Celter på søndag 21. april 2013, klokken 07:50


Er forresten ikke avhengig av lån for å finansiere bilen.
[/quote]

Hva i all verden har dette med saken å gjøre ?????
[/quote]

Hvis du leser litt nøyere ser du at det var et tilsvar til antydninger om at man kun skjønner holdningen min hvis man ikke har råd til en slik bil.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA