Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tidspunkt for reservering Vs reservasjons nummer

Startet av Leaffen, torsdag 02. mai 2013, klokken 14:13

« forrige - neste »

Kallagtunet

Sitat fra: Nuvolari på søndag 21. april 2013, klokken 16:14
Tesla har rettet feilen ift at dørene ved noen tilfeller har åpnet seg når håndtakene har kjørt ut. Nok et eksempel på at de tar feilene på alvor.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/16037-New-door-handle-design

Ser ut som en bra forbedring ja, mye mer logisk at man må dra ut håndtaket noe for at døren skal åpnes ikke bare legge dra press på. Får håpe at det løser problemet med at dører åpner seg i hytt og pine også.

Øyvind.h

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 21. april 2013, klokken 17:56
Sitat fra: Nuvolari på søndag 21. april 2013, klokken 16:14
Tesla har rettet feilen ift at dørene ved noen tilfeller har åpnet seg når håndtakene har kjørt ut. Nok et eksempel på at de tar feilene på alvor.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/16037-New-door-handle-design

Ser ut som en bra forbedring ja, mye mer logisk at man må dra ut håndtaket noe for at døren skal åpnes ikke bare legge dra press på. Får håpe at det løser problemet med at dører åpner seg i hytt og pine også.
Dette ser ut som en bedre løsning ja. Den gamle løsningen virker å ha vært åpning av dører ved svak berøring av håndtaket. Problemet er at da står mange og drar når motoren løser ut. I tillegg virker den sensoren å ha vært litt for sensitiv, så enkelte har opplevd dører som åpner seg når de setter bilen i P. Med litt bevegelse kan motoren rekke å løse ut før man drar i døra, og utløsermekanismen kan aktiveres på bakgrunn av bevegelsen i håndtaket og ikke berøringen.

Bra Tesla viser at de jobber med forbedringer kontinuerlig :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

SimenT



Ikke originalposten din jeg kommenterte Modelsn:)
Tror alle sitter inne med litt tvil i seg, men har virkelig lyst på bilen. Tror reaksjonene på negative poster er fordi en ikke vil at noe skal tippe en vekk fra drømmebilen eller den gode følelsen.
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

timingbeltkiller

Sitat fra: SimenT på mandag 22. april 2013, klokken 01:05
Tror alle sitter inne med litt tvil i seg, men har virkelig lyst på bilen. Tror reaksjonene på negative poster er fordi en ikke vil at noe skal tippe en vekk fra drømmebilen eller den gode følelsen.
Subjektive drømmebiler, drømmeslott, drømmeferier og drømme-hva som helst fins i bøtter og spann.
Objektive eksisterer ikke.

Det er fullstendig OK å bla opp NOK 600-700K for en bil du har lyst på og råd til.
Det er neppe veloverveiet å kjøpe bilen dersom viktigste kjøpsargumentet er: Denne bilen er unntaket fra regelen "Det som er for godt til å være sant, er nettopp det".
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Lacaixxa

Det som er for godt til å være sant er vel gjerne det av og til. Nå kan jeg få en bil med superytelser uten avgifter og moms, med plass til hele familien og uten å blakke meg på service og drivstoff. Bilen ser fantastisk ut, og som en bonus så velger myndighetene å gi meg alle mulige fordeler som ikke er avgjørende for om jeg kjøper bilen eller ikke.

For de som ikke ønsker å bruke mer enn 250.000 på bil skjønner jeg frustrasjonenen og behovet for å finne motargumenter. For mange av oss andre tror jeg denne tråden fremstår merkelig.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d
2016 e-golf
2019 Model 3 bestilt

Celter

Sitat fra: SimenT på mandag 22. april 2013, klokken 01:05


Ikke originalposten din jeg kommenterte Modelsn:)
Tror alle sitter inne med litt tvil i seg, men har virkelig lyst på bilen. Tror reaksjonene på negative poster er fordi en ikke vil at noe skal tippe en vekk fra drømmebilen eller den gode følelsen.
Det er jeg enig i. Enkel psykologi. Like enkelt som å forstå at noen, som har bestemt seg for å kansellere, allikevel bruker mye tid her på forumet for å finne alle feil på Model S. Det er selvfølgelig for å underbygge sin egen beslutning, som man tviler litt på. Helt forståelig.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Joakim Sveli

Det virker som om folk her opprinnelig har hatt en forventning om at bilen og hele dens produksjonsserie skal være feilfri og av høyeste kvalitet. Finnes det egentlig andre bilmodeller som har det?

Disse feilene som nevnes forekommer i produksjonsseriene til de fleste andre kjøretøy, i ulik grad. Man må justere forventingene litt i forhold til hva som er realiteten. Bilen vil være av høy kvalitet, men vil ikke være feilfri. Det man i tillegg får er et kjøretøy med topp moderne teknologi, upåklagelig driftskostnader og enorm kjøreopplevelse. Bare for dette driftsregnskapet ville jeg være villig til å tåle noen småfeil med "snekkerarbeidet".

Det er mange som klager på Leaf også. Etter å ha kjørt 35000 km i den nå er det imponerende hvordan de har klart å integrere og utnytte en elektrisk drivlinje på den måten. Bilen er pålitelig og bra, selv om bryteren til vindusheisen har gått to ganger.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Kallagtunet

Opplever vel at feilene knyttet til 12v systemet som gjør at en del opplever at bilen "går i svart" og ikke lar seg kjøre er reellt kipt. Selv om feilen i seg selv kanskje er liten så er konsekvensen stor.

Nå går det rykter om en oppdatering av 12V system så vi får håpe at det er i orden på de bilene som leveres i Norge.

Når det ellers gjelder toleranse for feil så er den nok veldig individuelt og for min egen del så henger den også sammen med hvor mye en betaler for ett produkt og hvor smidig det er å fikse det hos verksted. For esempel når Nissan tar bilen inn på tilbakekalling men ikke har erstatingsbil (og da forventer at kunden skal gå 3 km til jobb eller legge ut for Taxi selv) så blir jeg sur, og det varer en stund...


Espen Hugaas Andersen

Hvis man ikke er klar for å være early adopter - ikke kjøp Tesla Model S.

Jeg syns Tesla Model S er en kjempebra bil, til sitt bruk, men jeg har ingen planer om å kjøpe en Model S. Grunnene er ganske enkle:

1. Jeg vil ha firehjulstrekk.
2. Jeg vil ha hengerfeste.
3. Jeg vil vente til Tesla har fått rettet opp i alle småbugs og fått utvidet tilbudet med ekstrautstyr.
4. Økonomisk sett bør jeg vente litt med å kjøpe ny bil.

Hvis jeg var klar for å kjøpe ny bil nå, ikke trengte firehjulstrekk eller hengerfeste, og kunne fint leve med en og annen bug, så ville jeg kjøpt Model S øyeblikkelig. Det man får ved å kjøpe Model S er en bil som er utrolig god å kjøre, og som er helt unik og revolusjonerende. Model S har en enestående wow-faktor, og den vil snu mange flere hoder enn en BMW M5 (M5 er jo bare en litt stylet 5-serie, og BMW 5-serie er dagligdags). Utover det er jo Model S en ganske praktisk bil, med mye plass, fullt batteri hver morgen, stille, osv.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Olemann

Dette er en god og viktig tråd, som til og med kan øke interessen for bilen.  Fordi innhold ikke er som svært mye av det andre man finner på nett, nemlig halleluja og "menighet" som noen kalte det.

Jeg fasineres mer av et program om Røde Kors når en uavhengig kritisk journalist har laget programmet, enn det som kommer fra kommunikasjons-avdelingen samme sted.

De som har bestilt bilen og skriver om egne drømmer og lengsler må gjerne gjøre det, men det bidrar ikke så mye som denne tråden til reell avklaring av pro et contra.

Det handler selvsagt ikke om man er villig til å bruke 250k eller 600k på en bil, så denne type usaklig forsøk på å ta ned debatten håper jeg man unngår.

Jeg erindrer en samtale med en Volvo marketing person for endel år siden, han fortalte at de bevisst kjørte kampanjer rettet mot de som nettopp hadde handlet Volvo, for å opprettholde det som måtte være av halleluja-stemning, selv etter at bilen sto i garasjen.

Blir spennende å se hvilke tråder vi har her om 2 år, som kjent har vi på kortere tid enn det gått fra tråder fulle av lengsel etter å hente sin Leaf på en dato der framme, til 78 stk. brukte på FINN.

Jeg unner alle sine drømmer og lengsler, og synes TMS ser flott ut, men la det også være plass til denne type tråder uten usaklig psykologisering eller antagelser om betalingsvillighet etc.

Mvh Ole


Sitat fra: Lacaixxa på mandag 22. april 2013, klokken 07:45
For de som ikke ønsker å bruke mer enn 250.000 på bil skjønner jeg frustrasjonenen og behovet for å finne motargumenter. For mange av oss andre tror jeg denne tråden fremstår merkelig.

Gjermund

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 22. april 2013, klokken 09:05
Hvis man ikke er klar for å være early adopter - ikke kjøp Tesla Model S.

Jeg syns Tesla Model S er en kjempebra bil, til sitt bruk, men jeg har ingen planer om å kjøpe en Model S. Grunnene er ganske enkle:

1. Jeg vil ha firehjulstrekk.
2. Jeg vil ha hengerfeste.
3. Jeg vil vente til Tesla har fått rettet opp i alle småbugs og fått utvidet tilbudet med ekstrautstyr.
4. Økonomisk sett bør jeg vente litt med å kjøpe ny bil.

Hvis jeg var klar for å kjøpe ny bil nå, ikke trengte firehjulstrekk eller hengerfeste, og kunne fint leve med en og annen bug, så ville jeg kjøpt Model S øyeblikkelig. Det man får ved å kjøpe Model S er en bil som er utrolig god å kjøre, og som er helt unik og revolusjonerende. Model S har en enestående wow-faktor, og den vil snu mange flere hoder enn en BMW M5 (M5 er jo bare en litt stylet 5-serie, og BMW 5-serie er dagligdags). Utover det er jo Model S en ganske praktisk bil, med mye plass, fullt batteri hver morgen, stille, osv.

Har sett mange kommentere det med hengerfeste og AWD, i tillegg klager magne på takhøyden bak.

Det virker for meg som Model X er mer rett bil for dette segmentet.

Tror egentlig ikke Model S kommer til snu så mange hoder i Norge bortsett fra helt i begynnelsen, det blir nok for mange av dem til det etter hvert.

Gjermund

Sitat fra: Olemann på mandag 22. april 2013, klokken 09:23
Dette er en god og viktig tråd, som til og med kan øke interessen for bilen.  Fordi innhold ikke er som svært mye av det andre man finner på nett, nemlig halleluja og "menighet" som noen kalte det.

Jeg fasineres mer av et program om Røde Kors når en uavhengig kritisk journalist har laget programmet, enn det som kommer fra kommunikasjons-avdelingen samme sted.

De som har bestilt bilen og skriver om egne drømmer og lengsler må gjerne gjøre det, men det bidrar ikke så mye som denne tråden til reell avklaring av pro et contra.

Det handler selvsagt ikke om man er villig til å bruke 250k eller 600k på en bil, så denne type usaklig forsøk på å ta ned debatten håper jeg man unngår.

Jeg erindrer en samtale med en Volvo marketing person for endel år siden, han fortalte at de bevisst kjørte kampanjer rettet mot de som nettopp hadde handlet Volvo, for å opprettholde det som måtte være av halleluja-stemning, selv etter at bilen sto i garasjen.

Blir spennende å se hvilke tråder vi har her om 2 år, som kjent har vi på kortere tid enn det gått fra tråder fulle av lengsel etter å hente sin Leaf på en dato der framme, til 78 stk. brukte på FINN.

Jeg unner alle sine drømmer og lengsler, og synes TMS ser flott ut, men la det også være plass til denne type tråder uten usaklig psykologisering eller antagelser om betalingsvillighet etc.

Mvh Ole


Sitat fra: Lacaixxa på mandag 22. april 2013, klokken 07:45
For de som ikke ønsker å bruke mer enn 250.000 på bil skjønner jeg frustrasjonenen og behovet for å finne motargumenter. For mange av oss andre tror jeg denne tråden fremstår merkelig.

Du har jo helt rett i at stemningen blir en helt annet når de med for høye forventinger blir skuffet og det finnes både brukte til salgs og kortere leveringstid på nye, men det er jo også et poeng med hvorfor en del som har kanselert eller som synes Model S er noe dritt bruker masse tid på et forum om Model S.

Jeg hadde for øvrig ikke planer om å kjøpe ny bil i det hele tatt før jeg fikk høre om og undersøkte nærmere om Model S. Kjører gammel bil fordi jeg synes det er idioti å betale sykt mye mer for en bil enn det den er verd (avgiftene). Nå kommer muligheten til å kjøpe en bil for det den er verd, da ble jeg interessert, i tillegg er det første el-bil som er stor nok til å dekke mine behov.

Cirion

Sitat fra: ElRey på mandag 22. april 2013, klokken 08:15Det virker som om folk her opprinnelig har hatt en forventning om at bilen og hele dens produksjonsserie skal være feilfri og av høyeste kvalitet. Finnes det egentlig andre bilmodeller som har det?
Jeg har overhodet ingen forventninger om at bilen skal være feilfri. Det som er mitt problem, og jeg tror veldig mange andre opplever, er at denne kjøpsprosessen er så annerledes. Jeg har ventet, og fortsetter å vente på noe som jeg ønsker meg så utrolig mye.

Avgjørelsen om å kjøpe ble tatt for snart 1 år siden, og hadde det vært alt som skulle til så ville nok ting vært annerledes. Som når man kjøper en bil, speccer og signerer, venter til den er ferdig, så betaler man og får bilen.

Med Tesla Model S, får man virkelig god tid på seg til å gnage på om man vil ha eller ikke. Man trenger ikke være helt bestemt på å kjøpe, bare ha lyst. Så reserverer man. Det er ikke lov å bestille. Du må vente på tur.
I mellomtiden kan du fundere på om du virkelig har lyst, og hvilke ting du ønsker deg. For de som reserverte tidlig, var ikke engang prisene klare. Man kunne gjette seg fram og håpe på at den skulle ende på en gitt sum, men ingenting var sikkert. Etterhvert som tiden gikk kom endringer, endringer som man enten jublet for eller hatet... Men det som er sikkert, er at man bygde opp et bilde av hvordan denne framtidige bilen kom til å bli og skulle være.

Så ble det min tid til å bestille, ENDELIG! Velg pakker, ferdig, signer, kontrasignatur osv... Nå er det vel bare å sette seg ned å vente? Neida, nye endringer, nye tillegg, og man roter rundt i forum for informasjon osv... Selv etter å ha tatt nye valg, får man høre om enda flere endringer...

Nå håper jeg at jeg er ved siste endring. Jeg har kommet til en siste konklusjon...
Tesla, please end my pain, and deliver my car!
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Gjermund

Sitat fra: Cirion på mandag 22. april 2013, klokken 09:42
Sitat fra: ElRey på mandag 22. april 2013, klokken 08:15Det virker som om folk her opprinnelig har hatt en forventning om at bilen og hele dens produksjonsserie skal være feilfri og av høyeste kvalitet. Finnes det egentlig andre bilmodeller som har det?
Jeg har overhodet ingen forventninger om at bilen skal være feilfri. Det som er mitt problem, og jeg tror veldig mange andre opplever, er at denne kjøpsprosessen er så annerledes. Jeg har ventet, og fortsetter å vente på noe som jeg ønsker meg så utrolig mye.

Avgjørelsen om å kjøpe ble tatt for snart 1 år siden, og hadde det vært alt som skulle til så ville nok ting vært annerledes. Som når man kjøper en bil, speccer og signerer, venter til den er ferdig, så betaler man og får bilen.

Med Tesla Model S, får man virkelig god tid på seg til å gnage på om man vil ha eller ikke. Man trenger ikke være helt bestemt på å kjøpe, bare ha lyst. Så reserverer man. Det er ikke lov å bestille. Du må vente på tur.
I mellomtiden kan du fundere på om du virkelig har lyst, og hvilke ting du ønsker deg. For de som reserverte tidlig, var ikke engang prisene klare. Man kunne gjette seg fram og håpe på at den skulle ende på en gitt sum, men ingenting var sikkert. Etterhvert som tiden gikk kom endringer, endringer som man enten jublet for eller hatet... Men det som er sikkert, er at man bygde opp et bilde av hvordan denne framtidige bilen kom til å bli og skulle være.

Så ble det min tid til å bestille, ENDELIG! Velg pakker, ferdig, signer, kontrasignatur osv... Nå er det vel bare å sette seg ned å vente? Neida, nye endringer, nye tillegg, og man roter rundt i forum for informasjon osv... Selv etter å ha tatt nye valg, får man høre om enda flere endringer...

Nå håper jeg at jeg er ved siste endring. Jeg har kommet til en siste konklusjon...
Tesla, please end my pain, and deliver my car!

At det ble "endringer" i fra du reserverte var vel ingen overrakstelse. Det stor det jo også i dokumentet. Det var jo bare en reservasjon for å få en køplass.

Endringene som kom etter de første fikk bestilt, var jo bare å gi dere muligheten til å bestille pakker som andre produsenter antagelig bare at hadde latt de som bestilte senere gitt muligheten til å bestille. Selv synes jeg de løste det bra for å at dere ikke skulle miste muligheten for disse pakkene. Det mest ryddige hadde selvfølgelig vært å ikke la noen finalisere før pakkene var klare.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Gjermund på mandag 22. april 2013, klokken 09:32Har sett mange kommentere det med hengerfeste og AWD, i tillegg klager magne på takhøyden bak.

Det virker for meg som Model X er mer rett bil for dette segmentet.
Mest sannsynlig blir det nok Model X på meg, ja. Men det er også mulig det blir en senere versjon av Model S eller 3. generasjon.

Jeg er i alle fall ikke en early adopter. Jeg havner mer i early majority.
Sitat fra: Gjermund på mandag 22. april 2013, klokken 09:32Tror egentlig ikke Model S kommer til snu så mange hoder i Norge bortsett fra helt i begynnelsen, det blir nok for mange av dem til det etter hvert.
Det var egentlig det jeg prøvde å si. ;)

Det man får igjen for å være early adopter er wow-faktoren der folk snur seg etter bilen din, kommer opp til deg og spør hva dette er for noe rart, osv. På US forumet forteller de historier der folk har til og med fulgt etter de hjem, for så å spørre spørsmål om bilen. Og "Tesla time" er et helt vanlig begrep. En del eiere har brosjyrer i bilen om Model S de kan dele ut til de som kommer opp til de med spørsmål.

Når jeg kjøper min bil vil nok denne tiden være forbi, i hvert fall i Norge. Dette er prisen man betaler for et mer uttestet produkt.

Man kan se på dette som med f.eks i-phone. De som kjøpte den når den kom ut fikk et produkt som folk spurte spørsmål om og ble imponert over, men de fikk ikke copy/paste. De som kjøper en i-phone i dag får et mye bedre produkt, men ingen bryr seg i det hele tatt, da det er mer normalt å ha i-phone enn å ikke ha det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA