Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tidspunkt for reservering Vs reservasjons nummer

Startet av Leaffen, torsdag 02. mai 2013, klokken 14:13

« forrige - neste »

RunarBT

Synes det er sært å avbestille fordi det ble rot med informasjon i starten av eu produksjonen. Det har vert et par uke med forvirring, 2-3 månder før første bil skal leveres til et nytt marked. Rot med info i en slik fase tesla er nå, er uheldig med forståelig vil eg påstå.

Tesla har bevist at de har fokus på kvalitet, det har vert bugs og småfeil, men ingenting stort. Hadde dei gjort snarveien, gått for raskt i vei, og levert middelmådig produkt som f.eks Fisker som er eksempel på hadde eg avventa. der har det mykje rot og for kjapp fremgang som har resultert i tilbakekallinger, feil og havari i stor stil.

Rotete info, det er ikkje det som får meg til å fortsette med fossilbil! Så lenge det tekniske er der i ein flott bil. Det blir model s ved første mulighet, og eg gleder med til en pålitelig, driftsikker, morro og seriøst gøy bil.

Det er fritt frem å velge å vente for dei som vil det. Forstår eg dere? Nei.:-)

laumb

Jeg er sterk motstander av misinformasjonen og hullene i informasjon fra Tesla. Kan ikke kundeservice svare 100% korrekt, så skal de fortelle at de ikke kan svare og registrere en Request i saksbehandlingsverktøyet sitt, slik at det kan følges opp når korrekt info er tilgjengelig. De får da også en oversikt over antallet som ønsker denne infoen.

På tross av at de ikke gir riktig info, bryter norsk markedaførigslov og eller kaster bort mye kundeservice-timer (som kunne blitt brukt til andre ting i sjappa); så er det bedre at de gir feil info og fokuserer på å lage et knallbra produkt, enn at de bare legger ut god info for et dårlig produkt.

Leaffen

Sitat fra: Muffinman på fredag 19. april 2013, klokken 22:11
Jeg er forberedt på en bil med barnesykdommer, og til dels dårlige løsninger. Til gjengjeld får jeg en svært rask og stor bil.

Ja det er lett å la seg smigre av litt aks. Men man trenger ikke Model S for å få en slik opplevelse. Har kjørt Leaf i vel et år. Har enda til gode å bli frakjørt ut fra et lyskryss. Gud bedre meg hvor treg disse fossilbilene er.

Men nå er det faktisk blitt så mange Leafer at det er vel ikke usannsynlig at jeg står ved siden en Leaf en dag. Da er det jo ikke like gøy. Ser for meg status quo som et realistisk scenario.

Så en dag treffer jeg nok på en Tesla. Da blir det jo litt mindre gøy sett med Leaf øyne. Men slik vil det nok alltid bli. Det vil alltid komme noen som er raskere enn meg. Eller som Odd Børettzen sang i 1972; "kanskje en av de nye nittensøttitremodellene med doble forgassere. Gi gass gi gass. Vi visste hva vi måtte, måtte ha en parkeringsplass".
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Leaffen

Sitat fra: RunarBT på søndag 21. april 2013, klokken 07:59
Tesla har bevist at de har fokus på kvalitet, det har vert bugs og småfeil, men ingenting stort.

Tesla har ikke bevist noen som helst ting i det Europeeiske markedet. Om et år eller to har de bevist. Da kan vi snakkes.

Flott at dere andre tar sjangsen med Model S, og går foran som gode ambassadører. I en veldig forutinntatt verden trenger vi slike folk. Så sånn sett har dere all respekt fra meg.

Jeg føler at jeg akkurat er i samme fasen som Leaf-eier. Vil bare ikke gjennom en slik fase til (etter å ha besinnet meg). Er det så vanskelig å skjønne?
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

RunarBT

Sitat fra: Modelsn på søndag 21. april 2013, klokken 08:24
Sitat fra: RunarBT på søndag 21. april 2013, klokken 07:59
Tesla har bevist at de har fokus på kvalitet, det har vert bugs og småfeil, men ingenting stort.

Tesla har ikke bevist noen som helst ting i det Europeeiske markedet. Om et år eller to har de bevist. Da kan vi snakkes.

Flott at dere andre tar sjangsen med Model S, og går foran som gode ambassadører. I en veldig forutinntatt verden trenger vi slike folk. Så sånn sett har dere all respekt fra meg.

Jeg føler at jeg akkurat er i samme fasen som Leaf-eier. Vil bare ikke gjennom en slik fase til (etter å ha besinnet meg). Er det så vanskelig å skjønne?

Det blir da ikkje så store fysiske forskjeller på us og eu bilene, så vil påstå det er bevist ja.;-)

Var ikkje klar over at det har vert mange tekniske feil med leaf? Har hatt inntrykk av at disse har vert driftssikre og gode?

Leaffen

Sitat fra: RunarBT på søndag 21. april 2013, klokken 08:40
Sitat fra: Modelsn på søndag 21. april 2013, klokken 08:24
Sitat fra: RunarBT på søndag 21. april 2013, klokken 07:59
Tesla har bevist at de har fokus på kvalitet, det har vert bugs og småfeil, men ingenting stort.

Tesla har ikke bevist noen som helst ting i det Europeeiske markedet. Om et år eller to har de bevist. Da kan vi snakkes.

Flott at dere andre tar sjangsen med Model S, og går foran som gode ambassadører. I en veldig forutinntatt verden trenger vi slike folk. Så sånn sett har dere all respekt fra meg.

Jeg føler at jeg akkurat er i samme fasen som Leaf-eier. Vil bare ikke gjennom en slik fase til (etter å ha besinnet meg). Er det så vanskelig å skjønne?

Det blir da ikkje så store fysiske forskjeller på us og eu bilene, så vil påstå det er bevist ja.;-)

Var ikkje klar over at det har vert mange tekniske feil med leaf? Har hatt inntrykk av at disse har vert driftssikre og gode?

Ta deg en runde på Leaf-forumet, så kan du se. Ja motor og batteri har fungert som bare fy. Men en komplett bil er noe mer enn det.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

noto

Bor du i nærheten av et (kommende) Tesla servicesenter er det god grunn til å tro at "issues" blir håndert kjapt og effektivt siden disse 4-5 verkstedene er dedikert til de par tre tusen norske eksemplarene av denne ene bilmodellen. Serviceavtalen inkluderer såvidt jeg forstår også ubegrenset veihjelp 24/7 og Ranger som tilvalg.

Jeg forstår at man kansellerer pga prisen inkludert tilleggspåslagene som har dukket opp etter hvert, eller at det er mer (eller mindre) bil enn man egentlig trenger, at bilen er for stor og tungmanøvrert i bytrafikk, at det er for lavt under taket, hengerfeste osv, men tilbakemeldingene så langt fra USA gjør meg ikke skremt av kvalitetskontrollen. EU-bilene drar også forhåpentlig nytte av erfaringene fra de første ca. 10k bilene som er levert i USA siden i fjor høst.

Når det er sagt velger jeg en bil med minst mulig "unødvendig" teknologi. Ikke pga frykt for småfeil, men pga det langsiktige vedlikeholdsbehovet. Jeg velger bort P, luft, tech, lyd, vinterpakke (bor på Vestlandet), lyspakke osv. Unntak for pano ene og alene pga takhøyden.

jkirkebo

Sitat fra: Modelsn på søndag 21. april 2013, klokken 07:26
En medvirkende årsak har vært at jeg er i gang med servicerunde en på Leafen. Ja jeg sier runde en. Skal inn igjen på service for femte gang, med alt tull og tøys dette innebærer for meg. Selv fra en etablert produsent gjøres det masse feil med første utgave av en bil. Det er bare så irriterende at ting ikke virker. For eksempel så har jeg kjørt rundt den siste måneden uten at vindusheisen på førersiden virker. Nissan må bestille ny bryter visstnok? Hvor lang tid skal det ta? Nissan hadde en eneste utgave av denne første bilen. Null tilvalgsmuligheter. Men allikevel endte det opp med et produkt med masse rare feil og merkverdige løsninger. Ref Leaf forumet.

Som sagt. Jeg er i gang med runden som tidlig kjøper av Leaf. Og har bestemt meg for å ikke gå gjennom en slik runde til som tidlig kjøper. Kanskje jeg vurderer Tesla senere.

Du har tydeligvis hatt uflaks. Jeg fikk den første Leafen levert til kunde her i Norge og den har vært så godt som feilfri i de 23.000km den har gått. En parklyspære som røk og tok med seg sikringen (ble fikset gratis) og litt knirk over fartsdumper i kulda er det eneste.

Til sammenligning har vi også en 9 år gammel VW Touran, den var inn og ut av verksted ganske så mange ganger det første året. Det var da tredje året for denne modellen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Teslafrank

Jeg synes det er viktig å ta alle disse elementene i betraktning.

Har hatt svært mange biler i min kjørbare karriere, det meste tysk, i all hovedsak vag-produkter.

Har hatt mye tull, feil, arrogante ansatte og håpløs kundeservice i disse årene, men også opplevd svært mye god kvalitet, hyggelige mennesker med høyt kunnskapsnivå. Jeg har selv jobbet som makedssjef hos en vag-forhandler..

Tesla...ja...er dette en døynflue som er seiglivet? Eller er det starten på noe nytt?

Jeg har kjøpt en Roadster som jeg har kjørt snart 30.000km på et år. Den ble kjøpt ny i Oslo, hos Tesla. Mye bra å si om service og håndtering, men også noen grelle eksempler på hva man IKKE skal gjøre. På en eller annen måte har jeg til tross for dette en overbevisning om a jeg gjør det riktige. Aksepterer liksom litt mer? Hvorfor? Vet ikke..:)

Jeg har sagt til de at de har en kjempeutfordring i Norge med tanke på førsteinntrykk. Her er det vinn elle forsvinn.

Som selger selv (jobbet både i bilbransjen og har vært i eiendomsbransjen i 10 år), ve jeg hvordan dette henger sammen. Begge disse bransjene har hatt dels dårlig rykte, og det kan vi involverte for selv.

Produktet:

Min Roadster er bra, veldig bra. Men også skuffende dårlig på noe. Litt smådårlig kvalitet på noen detaljer, men som skal fikses på garanti. Men den overbeviser meg, som er vant med Audis kvalitet, og det på biler i prisklasse 600-1,5mill.

Jeg har bekreftet ordren min og valg alt. Satset alt på ett kort, og skal beholde begge bilene..:)

Naiv? Kanskje.

Men det er noe som sier til meg at dette er riktig! Noe med kulturen i Tesla, noe om selvtilliten deres. Noe unikt.

Går Tesla til helvete, går jeg konkurs. Blir sikkert skilt fra kona også:)

Men, så langt, ingen bil har gitt meg så mye glede i tillegg til nytteverdien!

Jeg håper og tror, og svelger gjerne et par kameler nå i denne perioden i år, til tross for dårlig kommunikasjon. Men ikke for en hver pris..

Skal innrømme at jeg har vært sint en periode nå, men har opplevd verre ting hos etablerte forhandlere med kjente, velprøvde produkter!

noto

Vi får tro at S er et mer modent produkt enn R var og at serviceapparatet blir betydelig mer velutviklet.

toppi

Det er synd at noen nå velger å kansellere.
Jeg tror uansett at det har lite å si for Tesla.
Det er ikke nå de har mest å tape, men når bilene begynner å rulle ut på veiene.
Det er da mannen i gata skal la seg friste og få lyst på en Tesla. Det er da veldig viktig at Tesla eierne er gode amabssører for merke, og det er vi jo bare om vi er fornøyd.
Om det har vært litt rot i kommunikasjonen før produksjonstart, så er det av mindre betydning når bilen står i garasjen. Men så er Tesla avhengig at bilen og servicen er bedre enn gjennomsnittet for å overleve som merke.

Jeg bestilte TMS og kjøpte aksjer for nesten 2 år siden, og det var mye på grunn av Elon Musk. Og jeg har fortsatt stor tro på den fyren. Noen vil sikkert kalle meg fanboy, men jeg er setter egentlig ikke meg selv i den kategorien. Er alt for rasjonell, selv om jeg og er glad i litt risiko. Jeg kjenner meg heller ikke igjen i at dette forumet kun har halleluja stemning. Det belyses da feil, mangler og utfordringer hele tiden. Også på de amerikanske forumene. Brukererfaringer er en viktig kilde til informasjon.


Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Balrog

Noen nevner Leaf her: En fantastisk god og stygg bil som fungerer SVÆRT godt med unntakt av noen bagatellmesige feil som Nissan ikke gidder fikse og derfor blir det mye pes rundt det.

Ellesrs må jeg si meg KJEMPEFORNØYD over at foxy m.fl. i denne tråden sier opp sine reservasjoner. Da kommer jeg forover i køen! Barnesykdommene vil selvsagt være der på en helt ny modell fra et helt nytt selskap. Det er prisen man betaler for å være blant de kule trendsetterne på bilfronten. Jeg har aldri hørt dette som noe argument mot å kjøpe den nye Ferrarien/Konigsegg btw. Er du på jakt etter noe trygt og sikkert med lite feil, kjøp Toyota Plug in Prius, da vel og slutt sutringa her.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Muffinman

Sitat fra: Modelsn på søndag 21. april 2013, klokken 08:10
Sitat fra: Muffinman på fredag 19. april 2013, klokken 22:11
Jeg er forberedt på en bil med barnesykdommer, og til dels dårlige løsninger. Til gjengjeld får jeg en svært rask og stor bil.

Ja det er lett å la seg smigre av litt aks. Men man trenger ikke Model S for å få en slik opplevelse. Har kjørt Leaf i vel et år. Har enda til gode å bli frakjørt ut fra et lyskryss. Gud bedre meg hvor treg disse fossilbilene er.

Men nå er det faktisk blitt så mange Leafer at det er vel ikke usannsynlig at jeg står ved siden en Leaf en dag. Da er det jo ikke like gøy. Ser for meg status quo som et realistisk scenario.

Nå har du satt et punktum midt i den opprinnelige setningen du quoter og betydingen blir dermed noe feil. Synes vel svaret bommer en smule også, spesiet pga dette:

SitatMen man trenger ikke Model S for å få en slik opplevelse. Har kjørt Leaf i vel et år. Har enda til gode å bli frakjørt ut fra et lyskryss.
Dette ble nesten komisk. For det første: jeg har også prøvd Leaf, og akselserasjonen imponerer ikke, for å si det slik. Passe kjapp å komme seg avgårde, men så er det bom stopp. Jeg er som er vant til tohjulinger lar meg ikke "smigre" av litt aks. For meg er det viktigste at det nå går an å kjøpe en elbil som er stor nok med tilstrekkelig rekkevidde, og at den har brukbar ytelse i hastighetsintervallet som brukes mest er en hyggelig bonus. En dyr bil fra fabrikk som kommer på billigsalg i Norge.

Ellers ferdes jeg lite hvor det finnes lyskryss, og innlater meg heller ikke på den slags dueller.

Ellers treffer Balrog spikeren på hodet mtp Leaf. Jeg har venner som har kjøpt Leaf som har valgt svart slik at "utseendet ikke skal vises så godt". Men de velger å svelge den kamelen pga at bilen er bra å kjøre, samt at den finansierer seg selv pga et en viss bomfinansiert tunnelforbindelse i nærheten. Rekkevidden er imidlertid så dårlig at den for min del ikke er et alternativ, så om jeg skal få glede av subsidier og avgiftsfritak er S eneste mulighet.

Så er den jo fin å se på da, bortsett fra den fæle fronten. Men den skal jeg nok få gjort noe med.


Nuvolari

Tesla har rettet feilen ift at dørene ved noen tilfeller har åpnet seg når håndtakene har kjørt ut. Nok et eksempel på at de tar feilene på alvor.

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/16037-New-door-handle-design
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

jkirkebo

SitatDette ble nesten komisk. For det første: jeg har også prøvd Leaf, og akselserasjonen imponerer ikke, for å si det slik. Passe kjapp å komme seg avgårde, men så er det bom stopp.

Jeg er ikke helt enig der. Akselerasjonen avtar etterhvert, men jeg synes den drar bra helt opp til maks. Jeg har ikke noe problem med å komme opp i 120km/t (130 på måleren) i påkjøringsfeltene til motorveien her. Mulig jeg er dårlig vant, men jeg opplever Leafen subjektivt som ganske kvikk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA