Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye kunngjøring fra Tesla

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 19:49

« forrige - neste »

eclipse

#210
Sitat fra: fredag på torsdag 09. mai 2013, klokken 19:45
Sitat fra: DonPedro på torsdag 09. mai 2013, klokken 16:58
Jeg har fått utvetydig svar på 3-fas lading på 230V IT (beklager om dette er kjent). Svarene er gitt av Joakim Thomter, HQ Product Specialist, Europe Sales.

Spørsmål:
SitatWith twin chargers, will I be able to charge on 32A on a 3-phase "230V IT" electrical system (the special Norwegian system that is found in many Norwegian buildings but none elsewhere in the world)?

Svar:
SitatJa, bilene vi selger i Norge er tilpasset vårt 230V IT system

Oppfølging:
SitatGjelder dette 3-fas strøm? 16A eller 32A? Det sier seg litt selv at man kan lade på hvilken som helst type 1-fas-... :-)

Svar:
SitatJa dette gjelder også for 3-fase strøm. 3-fase plugger vil være langt mer effektive enn 1-fase, så vi anbefaler å bruke disse!

Eksempelvis:

1-fas 230V 32amp – 6kW: ca 35km per time lading
3-fas 230V 32amp – 22kW: ca 100km per time lading

Det avgjør vel diskusjonen? (Om den ikke allerede var avgjort uten at jeg fikk det med meg).

Det hører med til historien at spørsmålet mitt ble forwarded mellom Tesla-ansatte med følgende kommentar: ""Special"!!!!! Priceless.". Ikke helt sikker på hva det var ved spørsmålet mitt som de fant underholdende, men jeg er glad for å ha skapt litt glede i deres hverdag.  :D

Nå er ikke jeg elektriker, men er det ikke litt optimistisk å klare å trekke 22kwt ut av en kurs med 32A 230V 3-fas (IT)? Hvis det hadde vært snakk om 400V så er 22kwt normal effekt på 32A, men 230V 3-fas (IT) gir vel normalt bare ca halve effekten ut sammenlignet med 400V på samme strømstryke (ampere).

3 fas 230V 32 amp = 230x1,7x32= 12,512 kwh
3 fas 400V 32 amp = 400x1,7x32= 21,7 kwh

Hvis kursen er 32 Amp så må du ha 400 V 3fas for å utnytte en dobbeltlader. Alternativet for 230 V er en større sikring og HPWC for å utnytte dobbeltlader.

Formler for å finne hvor stor sikring du trenger:
1 fas: Amp=watt/volt
3 fas: Amp= watt/(voltx1,7)

Med 230 volt trenger du da:
1 fas: 22000Watt/230 volt = 95 Amp
3 fas: 22000Watt/(230 volt x 1,7) = 56 Amp

Begge alternativene krever HPWC (om denne kan ta 3 fas er jeg usikker på)
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

eclipse

Sitat fra: Cirion på fredag 03. mai 2013, klokken 20:02
Sitat fra: laumb på fredag 03. mai 2013, klokken 12:13
Når du er inne i finalize prosessen får du spørsmål om du vil ha kontakt med en elektriker.
Tesla viser her følgende bilde:
Noen som vet hva slags plugg det er?

http://www.clasohlson.com/no/3-fase%20kontakter%20for%20Norge/Pr321081000

Det er en kontakt som brukes på marinaer og campingplasser. Veldig godt egnet for kontinuerlig last  og mange inn/ut koblinger (som er vanlig på marinaer og campingplasser) samt egnet for utendørs bruk.

Slik jeg har forstått det er det den kontakten man må  bruke på medfølgende Tesla lader for å utnytte en 16A kurs fult ut.

Går nok ann å lure laderen med en slik:
http://www.clasohlson.com/no/Adapterledning/36-5145

Sikkert ikke anbefalt.

Du bør absolutt ikke forsøke å trekke 16 Amp over flere timer igjennom et 16 amp kurs opplegg. Det fører til varmgang og brann. Du bør heller få en elektriker til å montere større sikringer/kabel eller forholde deg til max 13 amp på en 16 amp kurs!
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Marnet

Du risikerer ingen brann med belastning på 16amp over tid på en 16 amp kurs. Det eneste du risikerer er at sikringen slår ut på overbelastning, fordi man beveger seg i grenseland av hva sikringen tåler. Det er derfor man monterer sikringer....som en sikkerhet.

jkirkebo

Sitat fra: Marnet på torsdag 09. mai 2013, klokken 21:19
Du risikerer ingen brann med belastning på 16amp over tid på en 16 amp kurs. Det eneste du risikerer er at sikringen slår ut på overbelastning, fordi man beveger seg i grenseland av hva sikringen tåler. Det er derfor man monterer sikringer....som en sikkerhet.

Sikringen sikrer ikke mot varmgang i schuko-kontakten pga. for dårlige kontaktpunkter/for tynne pinner.

Men med blå CEE-kontakt er det normalt ikke noe problem.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#214
Sitat fra: eclipse på torsdag 09. mai 2013, klokken 20:46
3 fas 230V 32 amp = 230x1,7x32= 12,512 kwh
3 fas 400V 32 amp = 400x1,7x32= 21,7 kwh
kWh er energienhet mens kW er effekt. k står for kilo (1000). Stor W er forkortelsen for watt, som i likhet med alle enheter som er oppkalt etter personer skrives med liten w når det skrives helt ut altså W = watt, A = ampere (amp).

Med så mange siffer i svaret blir det 12,748 kW og henholdsvis 22,17 kW.

Men husk at både 230V og 32 A er nominelleverdier med slingringsmonn til forskjell fra roten av 3 som ikke er 1,7.

Derfor er svaret fra OleJA noen 3,5 timer tidligere vell så korekt:
Sitat fra: OleJA på torsdag 09. mai 2013, klokken 17:16
Nå er ikke 230V, 32A (IT) 3fas 22kw, men ca 12kw. Så fremdelds litt skeptisk jeg om de vet hva de egentlig svarer på her. (400V , 32A er 22kw)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

DonPedro

Fra "SEC filing" som Tesla har sendt inn i dag (angående forretningsrisiko):
SitatFinally, detailed long-term testing of systems integration, performance and safety as well as long-term quality, reliability and durability testing, such as testing for three-phase charging in Europe, are ongoing and any negative results from such testing could cause production or delivery delays in Model S, cost increases or lower quality Model S vehicles.

...så da vet vi hva de holder på med. :)
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

jorkus

Kanskje noen burde endre navnet på denne tråden, 230V -3 fas er IKKE bekreftet annet enn på 400V etter det jeg kan se, og da blir det litt misvisende?
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

fredag

Sitat fra: Marnet på torsdag 09. mai 2013, klokken 21:19
Du risikerer ingen brann med belastning på 16amp over tid på en 16 amp kurs. Det eneste du risikerer er at sikringen slår ut på overbelastning, fordi man beveger seg i grenseland av hva sikringen tåler. Det er derfor man monterer sikringer....som en sikkerhet.

Mitsubishi solgte lade-kladd for 16A i Norge. Mitsubishi i-Miev trekker kun 13,37A.

Da Nissan Leaf kom i salg i Norge ble den kun levert med 10A lade-kladd. Noen Leaf-eiere fant ut at de kunne kjøpe en 16A lade-kladd fra Mitsubishi-forhandler, og lade mye fortere.

Men Leaf trekker 16A hvis den har mulighet til deg. Det førte til en del problemer med smeltede kontakter, osv.

Mitsubishi sluttet å selge 16A lade-kladd i Norge, og bilene ble levert med 10A istedet, selv om det ga enda tregere lading.

Det kan gå bra å trekke 16A på en 16A-kurs med schuko. Men det kan også gå galt, og føre til brann, personskade, avkortet forsikring og dårlig PR for elbiler. Det er en grunn til at bilfabrikkene forsøker å begrense strømmen de trekker på schuko til max 13A.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

19quiz76

Noen som vet hva jeg kan regne med av ladehastighet med dette sikringsskapet?
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Muffinman

Oi, verre enn mitt. Ikke superrask lading med det der. Gamle /ikke veldig grovt dimensjonerte kabler. Hva er hovedsikring merket, og hvilken kurs kan du bruke? Har du annet utstyr hengende på den kursen?

sven erik

med det sikrings forholdene ville jeg maks venta  å få en 7a kurs  å glemt tesla  om du ikke bare skal kjøre en gang i uka

Muffinman

Sitat fra: sven erik på mandag 20. mai 2013, klokken 17:50
med det sikrings forholdene ville jeg maks venta  å få en 7a kurs  å glemt tesla  om du ikke bare skal kjøre en gang i uka

Dette er jo bare tull. Med 12 timers lading hvert døgn på 7 ampere kan man kjøre ca. 24.000 km i året med forbruk på 2,5kwh/mil og effektivitet i ladingen på 0.85. Ca 6,5 mil om dagen med andre ord. I tillegg kommer eventuell lading på jobb, lading hjemme over 12 timer, eventuelle hurtigladestasjoner og så kan man jo lade seg frampå i helgene.

Selv om dette sikringsskapet ikke var særlig vakkert å se på trenger man ikke "glemme" Tesla. Man bør bare lade med forsiktighet så det ikke går varmt noen steder - og sikringsskap lar seg jo også lett oppgradere.

RSandven

Sitat fra: jorkus på fredag 10. mai 2013, klokken 13:00
Kanskje noen burde endre navnet på denne tråden, 230V -3 fas er IKKE bekreftet annet enn på 400V etter det jeg kan se, og da blir det litt misvisende?

Ser vel ut som om det står 3-phase 400V(230V) / 16A på Red Plug og 3rd Party Wall Connector. Da må det vel være 230 også?
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Griffel

#223
Sitat fra: RSandven på mandag 20. mai 2013, klokken 19:02
Sitat fra: jorkus på fredag 10. mai 2013, klokken 13:00
Kanskje noen burde endre navnet på denne tråden, 230V -3 fas er IKKE bekreftet annet enn på 400V etter det jeg kan se, og da blir det litt misvisende?

Ser vel ut som om det står 3-phase 400V(230V) / 16A på Red Plug og 3rd Party Wall Connector. Da må det vel være 230 også?
Denne 5 polige stikkontakten har: 400V mellom ytterlederene og 230V mellom Ytterledere og N
Her kan du altså ta ut 400V 3 fas mellom L1,L2,ogL3, eller 230V enfase mellom L1 og N.
Se: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4988.msg77306.html#msg77306
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på mandag 20. mai 2013, klokken 18:17
Sitat fra: sven erik på mandag 20. mai 2013, klokken 17:50
med det sikrings forholdene ville jeg maks venta  å få en 7a kurs  å glemt tesla  om du ikke bare skal kjøre en gang i uka

Dette er jo bare tull. Med 12 timers lading hvert døgn på 7 ampere kan man kjøre ca. 24.000 km i året med forbruk på 2,5kwh/mil og effektivitet i ladingen på 0.85.
Ikke glem at batteriet varmes før lading. Og forvarming av batteri/kupe kan du nærmest glemme om du ikke har mer enn 7A tilgjengelig. I USA melder folk med 110V uttak at batteriet omtrent ikke får tilført strøm når det er svinkaldt ute. Alt går til varme. Virker som om bilen bruker en del strøm på å forvarme batteriet før lading starter (selv om batteriet ikke holdes varmt 24/7 som noen har trodd).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA