Hovedmeny

230V -3 fas bekreftet

Startet av Teslafrank, mandag 15. april 2013, klokken 12:50

« forrige - neste »

Nuvolari

Sitat fra: tSla på onsdag 24. april 2013, klokken 10:49
Jeg har vært i kontakt med tesla, og ble ganske beroliget av svaret jeg fikk. Det blir et trefase 230V 32A uttak i garasjen på meg :D Håper bare svaret jeg fikk var skrevet av noen som vet hva de snakker om ;) Da får jeg nytte av dobbeltladeren hver dag :)

Om dobbelt laderen lader på 4 timer i stedet for på 8 timer spiller liten rolle all den tid bilen faktisk står til lading i 8 timer.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Nuvolari

Sitat fra: vrom på onsdag 24. april 2013, klokken 15:18
For de av oss som tenkte å ta denne bekymringen etter at bilen er levert, er det noe som tyder på at det ikke holder med en vanlig stikk-kontakt i garasjen for å få ladet ? Tenker da på nattlading. Må denne f.eks være 16A ? Gidder rett og slett ikke bruke timevis på å spekulere i noe som Tesla ikke vil/kan informere om enda..

Det du må ta stilling til nå er om du skal ha enkel eller dobbeltlader. Du skal ha et meget spesielt kjøremønster om du skulle trenge dobbeltlader hjemme i garasjen. Det er på tur du evt kan få behov for den.

16A kurs vil holde for de aller fleste.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Havebigfun

Vil bare minne om at dobbelladeren koster mellom 1 og 2% av bilen ;). Jeg tenkte- skal det være så skal det være- kiipt å vente i timesvis på lading når man er på tur når det går på halve tiden.

gbzdoc

Men hvor mange steder tror dere det blir mulig å dra nytte av 20KW lading?

Jeg tviler på det blir mange steder. Derimot kommer det til å bli mange steder med Chademo og CCS.

Allerede i dag er det god dekning i de områdene jeg ferdes, og planlagte Superchargers vil egentlig alene dekke 98% av behovet hvor lading hjemme og på destinasjonen ikke er tilstrekkelig.

De 10.000 bør heller settes i TSLA spør du meg... ;)

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 24. april 2013, klokken 18:05

Jeg tviler på det blir mange steder. Derimot kommer det til å bli mange steder med Chademo og CCS.

Jeg tror det blir svært mange steder. Mange flere enn med hurtigladere. Husk at kjøpesentre og lignende kan sette opp slike punkter for småpenger sammenlignet med hurtigladere. Har man 400V strøm i nærheten koster en dobbel 22kW boks/stolpe kanskje 20.000 kroner + montering.

Får vi Transnova-støtte til semihurtiglading blir det ennå rimeligere.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

takktakk

Allerede i dag er det god dekning i de områdene jeg ferdes, og planlagte Superchargers vil egentlig alene dekke 98% av behovet hvor lading hjemme og på destinasjonen ikke er tilstrekkelig.

Jeg har installert 32amp 3 fas som vil gi 12KW i carporten. Får ikke fullt utbytte av den uten dobbellader, og dermed ble det slik. Snakket også med Tesla Europe i dag, som sa (selvsagt...) at i og med vi ikke vet hva som dukker opp av infrastruktur rundt omkring, så anbefaler vi dobbellader.
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

gbzdoc

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 24. april 2013, klokken 18:18

Jeg tror det blir svært mange steder. Mange flere enn med hurtigladere. Husk at kjøpesentre og lignende kan sette opp slike punkter for småpenger sammenlignet med hurtigladere. Har man 400V strøm i nærheten koster en dobbel 22kW boks/stolpe kanskje 20.000 kroner + montering.

Har min tvil at de gidder siden det kun er Teslaer utstyrt med dobbeltlader som kan utnytte det. Har mer tro på 10kw, men flere uttak...

Og de 10k man setter i TSLA kan senere brukes på en retrofit av ekstra lader om det blir avkastning. ;)

gbzdoc

Sitat fra: takktakk på onsdag 24. april 2013, klokken 18:24

Jeg har installert 32amp 3 fas som vil gi 12KW i carporten. Får ikke fullt utbytte av den uten dobbellader, og dermed ble det slik. Snakket også med Tesla Europe i dag, som sa (selvsagt...) at i og med vi ikke vet hva som dukker opp av infrastruktur rundt omkring, så anbefaler vi dobbellader.

Det er klart, har du mulighet for mer enn 11kw hjemme så er valget enkelt. :-)

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 24. april 2013, klokken 18:24
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 24. april 2013, klokken 18:18

Har min tvil at de gidder siden det kun er Teslaer utstyrt med dobbeltlader som kan utnytte det. Har mer tro på 10kw, men flere uttak...

Pluss f.eks alle Renault Zoe samt at Fluence visstnok skal få den samme laderen.
3x16A har jeg mindre tro på da de elbilene som ikke støttet 3x32A stort sett vil støtte 1x32A. 3x32A dekker begge deler på en god måte.

OleJA

Litt OT, men delvis relatert til 230V  - 3fase.

Planen er å få lagt 32A 3fase ut i garasjen. Inntakskabelen min er 3x16mm, sikret med 63A. Gir denne kabeldim rom for å sette inn større hovedsikringer? Hvor høyt kan jeg evt gå?

takktakk

Sitat fra: gbzdoc på onsdag 24. april 2013, klokken 18:29
Sitat fra: takktakk på onsdag 24. april 2013, klokken 18:24

Har ikke alle det i bunn og grunn? Det er jo et vanlig 230 anlegg jeg har, så med installasjon av en ekstra sikring har vel alle 12KW om de ønsker det?

Dette er ikke mitt fagfelt for å si det mildt. Jeg kan ta veldig feil.
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

Duzzy

Sitat fra: OleJA på onsdag 24. april 2013, klokken 20:43

Planen er å få lagt 32A 3fase ut i garasjen. Inntakskabelen min er 3x16mm, sikret med 63A. Gir denne kabeldim rom for å sette inn større hovedsikringer? Hvor høyt kan jeg evt gå?
Nei du får ikke mere enn 63 A på den kabelen.
Mest sannsynlig hadde du ikke fått mere om du hadde større kabel heller.
Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

glaserud

Kan få 80A her, sier Hafslund. Med ny inntaksledning.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på onsdag 24. april 2013, klokken 20:43

Tror det blir vanskelig. Må nok opp på 3x25mm2 for å gå høyere opp etter hva jeg skjønner.

jkirkebo

Sitat fra: takktakk på onsdag 24. april 2013, klokken 20:46
Sitat fra: gbzdoc på onsdag 24. april 2013, klokken 18:29

Har ikke alle det i bunn og grunn? Det er jo et vanlig 230 anlegg jeg har, så med installasjon av en ekstra sikring har vel alle 12KW om de ønsker det?

Dette er ikke mitt fagfelt for å si det mildt. Jeg kan ta veldig feil.

Alle? Nei. Min svoger har 1x35A inntak (8kW totalt), mine foreldre har 1x50A (11.5kW totalt). Det er mange slike inntak rundt omkring.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA