Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye kunngjøring fra Tesla

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 19:49

« forrige - neste »

Teslafrank

Jeg har nå i skrivende stund snakket med HQ Product Specialist Timothee Rischmann, og han bekrefter at Model S lades på 230V -3 fas !

Har man da en 32A kurs på veggen, kan man da få ca 12,7kw, men laderen trekker kun 10kw (singelcharger). har man samme kurs, OG har twincharger, får man 12,7kw inn.

Skal man da ha nytte av twincharger hjemme i særlig grad, må man ha 3-fas 50A på 230V, og det er det ikke så mange som kan, da inntak ofte er begrenset til 62A...

chademo -adapter kommer, og den blir ikke så dyr sa han. ( ref USA-priser)

ENESTE grunn til å velge twincharger, er om man vil lade på Type 2 stasjon med 22kw (da får du 20 Kw i steden for 10kw), som da lader vekselstrøm.

petersv

Tja, jeg har også snakka med Tim (ang. vinterpakka) og han ga meg feilinfo så det holdt. Snakka etterpå med Wouter, han hadde mer peil. Hadde jeg vært deg ville jeg ringt og spurt om å få snakke med han og spurt de samme spm. på nytt og korrolert med tidligere svar.

OleJA

Fint at dette begynner å bli bekreftet - så sant det ikke er snakk om mer feilinformasjon da  :o

Det hadde også vært fint om du kunne spørre om det er noen begrensning (utover 10kW) dersom en lader med enfase og har enkeltlader. Kan man f.eks forvente å oppnå ~10kw dersom kan kobler opp med enfase 40A (I den grad enfase utover 32A er tillatt i det norske strømnettet.)
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

fredag

Sitat fra: Teslafrank på mandag 15. april 2013, klokken 12:50
Jeg har nå i skrivende stund snakket med HQ Product Specialist Timothee Rischmann, og han bekrefter at Model S lades på 230V -3 fas !

Har man da en 32A kurs på veggen, kan man da få ca 12,7kw, men laderen trekker kun 10kw (singelcharger). har man samme kurs, OG har twincharger, får man 12,7kw inn.

Skal man da ha nytte av twincharger hjemme i særlig grad, må man ha 3-fas 50A på 230V, og det er det ikke så mange som kan, da inntak ofte er begrenset til 62A...

chademo -adapter kommer, og den blir ikke så dyr sa han. ( ref USA-priser)

ENESTE grunn til å velge twincharger, er om man vil lade på Type 2 stasjon med 22kw (da får du 20 Kw i steden for 10kw), som da lader vekselstrøm.

Bra. :-)

Men dette er informasjon Tesla må få lagt ut på websiden. Det er for teit at vi må spørre om slike ting, og deretter må vurdere om vi har fått riktig informasjon eller ikke. Jeg liker å få spesifikasjoner på bilen skriftlig.

Tesla må skrive på websiden nøyaktig hvordan den europeiske Model S kan lade, og hvilke ladehastigheter man får med de forskjellige alternativene. Nøyaktig hva den mobile ladekabelen til Tesla støtter, hva bilen støtter med type2 ladestasjon, når chademo-adapteret kommer og hva det vil koste, osv.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Muffinman

Hvis dette stemmer er det gode nyheter. Har nemlig tilgang på 32A/230v 3fas på jobb, og det er sannsynlig at slike er tilgjengelige der hvor jeg vil ferdes i tjenestekjøring. Det betyr at bilen får en nytteverdi på 100% for min del.

RSandven

Det betyr at det holder med 230V og 25A?
230 x 25 x 1,73 (roten av 3 for trefas) = 9960W
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Griffel

#6
Dette lyder nesten for godt til å være sant. Sa han virkelig eksplisit at 10 kW laderen leverer 10 kW selv når den er tilkoblet 3x230V?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Teslafrank

Sitat fra: Griffel på mandag 15. april 2013, klokken 18:51
Dette lyder nesten for godt til å være sandt. Sa han virkelig eksplisit at 10 kW laderen leverer 10 kW selv når den er tilkoblet 3x230V?

Ja. Jeg spurte om han kunne bekrefte 3-fas 230V. Da sa han at om du har en 32A kurs, vil den trekke Max 10kw, selv om 32A kan gi ca 12,7kw. Skal du da nyttiggjøre deg av de siste 2,7kw du har tilgjengelig, må du ha dobbeltladeren.

Skal du ytterligere få nytte av dobbeltladerens restkapasitet, må du ha minImum en 50A kurs, og det er det få som kan ha hjemme.

Jeg har etter denne samtalen sendt han en Mail hvor jeg ber om bekreftelse på følgende:
Thank you for the information regarding the charging -options for the Model S EU -version /Norway.

Can you please confirm the following statements:

1. Will the car be comatible for 230V 3-phase charging, limited to 10kw with singelcharger and 20kw with twincharger?
2. Will the car be comatible for 230V singel-phase charging, and what is the limited Ampere? ( can it handle 10kw, 43Amp singelphase with only one charger? What will be the Max chargingspeed (kw) with singelcharger on singel-phase 230V?
3. Will the car be comatible for 400V 3-phase charging?

Thank you!

Ikke fått svar skriftlig enda..:)

Droppe twincharger nå? Usikker enda, er jo den gangen man kanskje trenger den på tur?  Har SÅÅÅÅ lyst på P+....:)

Off topic, men har hentet inn en del finansieringstilbud, og AS Finaciering gir ikke lån til kjøp av TESLA!!. Både Dnb og Santander har sagt go:)

Muffinman

Hvis dette blir bekreftet betyr det faktisk at jeg knapt vil få utgifter til strøm. Besparelsen som denne bilen vil utgjøre for arbeidsgiver i bom, ferge og parkering vil oppveie mangedobbelt for utgiftene jeg klarer å påføre ved å la bilen slurpe i seg strøm.

Fint at du sjekker opp!

cdabel

Vet ikke om denne info er nyttig, men fikk denne mail i dag:

Dear Christian,

Thank you for your email.

You will be able to charge the car on a 3 phase current where you will be able to benefit all three phases for charging. This means 1.7 times quicker charging.
What we recommend to have installed at home depends on how dependent you are on quick charging. The higher the Amperage, the higher the kWh and the faster you will re-charge the battery.

Please see bellow a list over approximate charging time based on different A and KW.

·         Standard output home – 1 phase – 240V/13A ; ~2.5kW -  charges aprx ~14km/h– Charging time is then aprx 34t with Tesla charger.

·         Blue Plug home – 1 phase – 240V/ 32 A; ~6KW – charges aprx. ~ 35km/h– Charging time is then aprx 14t with Tesla charger.

·         Red Plug home – 3 phase – 400V (230V)/16A ~11kW -  charges aprx. ~50k/h– Charging time is then aprx 8,5t with Tesla charger.

·         HPWC home – 3 phase - 3 phase – 400V (230V) / 32A ; ~22KW – charges aprx ~100km/h – Charging time is then aprx 4,25 t with Tesla twin charger.

In order to benefit from more than 10kWh charging you will need to buy the car with the twin charger. The twin charger allows you to charge with up to 22kW.

I hope this shed some light on your situation.
If there is anything else I can help you with in this regard please let me know.

Have a nice afternoon.

Med vennlig hilsen

Kind Regards

Heidi Torgnes | European Ownership Experience Advocate

P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

Rio

Sitat fra: cdabel på tirsdag 16. april 2013, klokken 15:54

·         Standard output home – 1 phase – 240V/13A ; ~2.5kW -  charges aprx ~14km/h– Charging time is then aprx 34t with Tesla charger.

·         Blue Plug home – 1 phase – 240V/ 32 A; ~6KW – charges aprx. ~ 35km/h– Charging time is then aprx 14t with Tesla charger.

·         Red Plug home – 3 phase – 400V (230V)/16A ~11kW -  charges aprx. ~50k/h– Charging time is then aprx 8,5t with Tesla charger.

·         HPWC home – 3 phase - 3 phase – 400V (230V) / 32A ; ~22KW – charges aprx ~100km/h – Charging time is then aprx 4,25 t with Tesla twin charger.


Det ser ikke ut som om noen av disse dekker norsk 230V 3-fas (IT-nett), men bare 400V (230V) 3-fas (TN-nett).

Altså, man kan lade på 1 av de 3 fasene på 230V 3-fas (ved å koble seg mellom 2 faser), men ikke benytte seg av alle 3 fasene til å få mer effekt, dessverre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Balrog

Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Havebigfun

De blå pluggene er "Norsk" trefas med 230 V, de røde 400V.

Griffel

#13
Sitat fra: Rio på tirsdag 16. april 2013, klokken 16:46
Det ser ikke ut som om noen av disse dekker norsk 230V 3-fas (IT-nett), men bare 400V (230V) 3-fas (TN-nett).

Altså, man kan lade på 1 av de 3 fasene på 230V 3-fas (ved å koble seg mellom 2 faser), men ikke benytte seg av alle 3 fasene til å få mer effekt, dessverre.
Sitat fra: Balrog på tirsdag 16. april 2013, klokken 17:53
Hvordan ser du det?
Det må da være opplagt for enhver. ::)
Ingen av de nevente alternativene er den en vil velge hjemme for 3 fas 230V, altså blå 3P+jord.(4 ledninger)

Det går heller ikke klart fram om en med:
"Blue Plug home – 1 phase – 240V/ 32 A; ~6KW – charges aprx. ~ 35km/h" Kan klare seg med singel lader.
Så lenge dette ikke er bekreftet tror jeg stadig at dette også krever dobbeltlader.

Men selvfølgelig kan en ha Blue Plug home – 1 phase – 240V/ 16 A på enkellader.

(Red Plug home – 3 phase – 400V (230V)/16A er 5 polig 3P+N+J altså 400V P-P og 230V P-N derfor betegnet 400V(230V))

Sitat fra: Griffel på mandag 15. april 2013, klokken 00:48
Dersom jeg hadde sittet i Calefornia og designet en lader tilpasset Europisk standard hadde den blitt slik:
Enkellader 10 kW
Trefase 400V = 10kW og Enfase 230V = 3.7kW

Dobbellader 20 kW
Trefase 400V = 20kW og Enfase 230V = 7.4kW

Men det kan jo tenkes at de har andre ideer en det jeg har, men dette er i prinsippet hva de lover med utsagnet "tilpasset EU trefas lading". Alt ut over dette er isåfall en bonus.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Leaffen

Jeg kjenner på meg at denne diskusjonen irriterer meg til det kjedsommelige. Det har den for så vidt gjort i lang tid. Ikke misforstå, dere er alle i akkurat samme situasjon som meg. Vi mangler konkret og skikkelig informasjon fra Tesla. Vi trenger ikke flere uttalelser fra mer eller mindre inkompetente "selgere" hos Tesla. Hvor er databladet for laderen? Det er det eneste vi ber om.

Det er direkte uhørt at Tesla ikke klarer å fremskaffe dette databladet. Folk blir jo bedt om å bestille bilene sine nå for f... Dette er direkte amatørmessig fra Tesla. Det får meg til å stusse skikkelig. Jeg lurer på om bilen blir like rotete som saksbehandlingen er for øyeblikket. Skjerp dere Tesla.

Jeg for min del gjør det herved klinkende klart. Ingen datablad på laderen. Ingen bestilling fra meg.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA