Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

230V -3 fas bekreftet

Startet av Teslafrank, mandag 15. april 2013, klokken 12:50

« forrige - neste »

Havebigfun

Desverre enig med Modelsn- dette føyer seg i rekken av kommunikasjnskaos- alkantara, P+ andre nye ekstrapakker- Når får tesla kontroll oer informasjonsflyten?? Jeg er glad jeg slipper å krysse av på ekstralisten nå og håper det blir bedre om noen uker- sikker er jeg ikke ??? :o

Balrog

Jeg savner at en lokal salgsrepresentant i Norge faktisk har peiling og legger ut en skikkelig FAQ på hjemmesida til Tesla. Det vi reagerer på er jo ikke produktet, prisen eller innholdet, men simpelthen at vi ikke aner om det faktisk er en katt i sekken.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 16. april 2013, klokken 18:15
De blå pluggene er "Norsk" trefas med 230 V, de røde 400V.

De røde er trefase 400V ja. De blå med 4 pinner er trefase 230V. Det finnes også blå med 3 pinner, enfase 230V. Det er ikke lett å se forskjell på blå 1- eller 3-fase på utsiden, du må lese på de eller åpne de.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Balrog

Hørte med elektrikeren min og han sa at der jeg bor er det utopi å få 400V. Er dette sannsyligvis korrekt eller bør jeg sjekke med noen andre? Synd om det ikke er mulig å nyttiggjøre seg 20kW lading som i praksis hadde vært hurtiglading for de fleste av oss. Vi kunne kanskje laget vårt eget "Tesla 20kW kompisnett" i Tesla Owners Club mot betaling..
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

JAGN

Hei der. Med fare for å få klar tale om manglende forstand forsøker jeg meg på mitt første(!) innlegg på forumet. En gang må være den første.... Jeg gikk altså ut i garasjen for å se om jeg husket riktig angående fargen på tre-fase kontakten som forrige eier installerte for sveiseapparatet sitt. Jo, der sto det en rød kontakt, med fem pinner og med inntrykk på dekselet som viser fra 220/380V eller 240/400V, 16-6h. Er jeg på rett spor når jeg tenker at jeg kan være over snittet heldig???

laumb

Velkommen til forumet JAGN.
Du er nok kanskje en meget heldig person!

Sjekk også sikringen i skapet om den er trefase, Ampere og hvilken Spenning den er til.

ELbilist1

Rød skal være 400V ja, men best om du har noe å måle med!
Du skal måle:
390-415v nellom fasene, L1-L2,L1-L3,L2-L3
220-240v mellom L ene og N
0, mellom N og Jord, fordi N og jord er sammenkoblet i skapet, N er beskyttelse for mennesker og dyr.
Et 400v system er tryggere enn et 230v system (Tro det eller ei)

Vennlig hilsen:
Elektro Ingeniøren
:) Ren nytelse, hvær dag!

Leaffen

Sitat fra: ELbilist1 på tirsdag 16. april 2013, klokken 21:22
N er beskyttelse for mennesker og dyr.
Vennlig hilsen:
Elektro Ingeniøren

Hmmm... PE - Protective Earth er beskyttelsesleder.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

TS

Sitat fra: Modelsn på tirsdag 16. april 2013, klokken 18:30
Jeg kjenner på meg at denne diskusjonen irriterer meg til det kjedsommelige. Det har den for så vidt gjort i lang tid. Ikke misforstå, dere er alle i akkurat samme situasjon som meg. Vi mangler konkret og skikkelig informasjon fra Tesla. Vi trenger ikke flere uttalelser fra mer eller mindre inkompetente "selgere" hos Tesla. Hvor er databladet for laderen? Det er det eneste vi ber om

Det er direkte uhørt at Tesla ikke klarer å fremskaffe dette databladet. Folk blir jo bedt om å bestille bilene sine nå for f... Dette er direkte amatørmessig fra Tesla. Det får meg til å stusse skikkelig. Jeg lurer på om bilen blir like rotete som saksbehandlingen er for øyeblikket. Skjerp dere Tesla.

Jeg for min del gjør det herved klinkende klart. Ingen datablad på laderen. Ingen bestilling fra meg.


Helt enig . Jeg må selv legge inn nytt elektrisk anlegg i garasjen om jeg bestiller bilen, og manglende informasjon om Tesla laderen på det norske strømnettet gjør at jeg må avvente , eller avstå...
Til og med vanlige lysbrytere finner man datablad på , men ikke her på en bil til 600' hvor dette vil være avgjørende for ladetider , som igjen er grunnlag for om man kan velge en S som eneste bil. Slik den blir markedsført..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

JAGN

Heisann. Takk for det. Virker som det er min dag, ja: 16A og sikringen er dobbelt så brei som de andre og med tre faser:)

Tok en tur til ut for sikkerhet skyld og et lite halleluja er på sin plass. 395V mellom L-ene. Takk for hjelpen til litegranne folkeoppdragelse. PS: lover å ikke være så euforisk alltid..

Griffel

#26
Sitat fra: ELbilist1 på tirsdag 16. april 2013, klokken 21:22
0, mellom N og Jord, fordi N og jord er sammenkoblet i skapet, N er beskyttelse for mennesker og dyr.
Et 400v system er tryggere enn et 230v system (Tro det eller ei)

Vennlig hilsen:
Elektro Ingeniøren
PE Jord er for beskyttelse av mennesker og dyr, N (null-leder) er adskilt fra PE etter sikringsskapet. Om det er tryggere kan nok diskuteres, i moderne anlegg med jordfeilbryter er det nok ikke det.

Når 400V TN systemer er det som er den anbefalte distribusjonsmetode for boligstrøk i EU er dette valgt fordi det er en rimeligere distribusjonsmetode, ikke for mer trygghet.
Metoden er heller ikke anbefalt der en trenger høy forsyningssikkerhet. (Ikke tillatt i sykehus for eksempel).

Forøvrig: volt forkortes med stor V og skrives med liten v når det skrives helt ut. Dette siste gjelder for alle enheter oppkalt etter personer: watt-W, tesla-T etc.

(tesla er altså en måleenhet mens Tesla er enten en person eller en bil)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Balrog på tirsdag 16. april 2013, klokken 20:55
Hørte med elektrikeren min og han sa at der jeg bor er det utopi å få 400V. Er dette sannsyligvis korrekt eller bør jeg sjekke med noen andre? Synd om det ikke er mulig å nyttiggjøre seg 20kW lading som i praksis hadde vært hurtiglading for de fleste av oss. Vi kunne kanskje laget vårt eget "Tesla 20kW kompisnett" i Tesla Owners Club mot betaling..
Det vil nok for de fleste ta mange år før en omlegging til 400V skjer. Utveien er om nødvendig en transformator 230/400V, som bare er småpenger for en Teslaeier med hjemmebehov ladefart 100 km/t.
(Evt. flytte til et nytt boligområde)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#28
Her er mitt ladebudsjett basert på mitt kjøremønster:
Til hytta er det 23 mil og den er uten strøm, slik at på veien må jeg ta en en times pause med 20 kW lading og kommer derfor hjem Søndag kl 23 men nesten tomt batteri.
Lader med enfase 16 A 3 kW til kl 6, (21kWh) før jeg kjører til jobb 5mil. Lader på jobb med enfas 16A (arbeidsgiver vil ikke spandere mer) 8 timer (24 kWh) før jeg kjører hjem. Roter litt rundt om kvelden 2mil før jeg setter til lading 10 timer til neste dag 30 kWh.

Lading så langt 75 kWh forbruk 12 mil omtrent 24 kWh. Samme på tirsdag altså i løpet av natten til Onsdag er batteriet fuladet og jeg kan ta ny tur til hytta. På grunn av hyttetur har jeg dobbelt lader slik at jeg kunne ha ladet med enfas 32 A = 6 kW hjemme (stadig 16A på jobb) da har jeg fullt batteri Tirsdag morgen.

Det finnes ulike behov, Hver enkelt får lage sitt ladebudsjett,for å se hvor mye en vil spandere på ladeløsning. Men kjøper en først en slik bil er minstekravet en egen kurs med enfase blå industrikontakt 16A. (Nesten gratis sammenlignet med bilen.)

Er en blant de heldige med 3x400V inn i huset er jo saken grei: rød 5polet (3P+N+J)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 17. april 2013, klokken 00:48
Det vil nok for de fleste ta mange år før en omlegging til 400V skjer. Utveien er om nødvendig en transformator 230/400V, som bare er småpenger for en Teslaeier med hjemmebehov ladefart 100 km/t.
(Evt. flytte til et nytt boligområde)

En omlegging til 400V er nok i de aller fleste tilfeller rimelig uaktuelt. Det betyr at du må bytte innmaten i sikringsskapet, gå over alle koblinger så fargen på N stemmer, muligens bytte 3-fase forbrukere osv.

For min del ville det f.eks betydd ny varmepumpe til ca. 55.000 kroner, ny 5kW vifteovn, omkobling og ny kabeltrekking til induksjonstoppen osv.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA