Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye kunngjøring fra Tesla

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 19:49

« forrige - neste »

OleJA

Sitat fra: Duzzy på onsdag 24. april 2013, klokken 20:53
Sitat fra: OleJA på onsdag 24. april 2013, klokken 20:43
Litt OT, men delvis relatert til 230V  - 3fase.

Planen er å få lagt 32A 3fase ut i garasjen. Inntakskabelen min er 3x16mm, sikret med 63A. Gir denne kabeldim rom for å sette inn større hovedsikringer? Hvor høyt kan jeg evt gå?
Nei du får ikke mere enn 63 A på den kabelen.
Mest sannsynlig hadde du ikke fått mere om du hadde større kabel heller.
Ok, takk. Har en boks / stolpe like på utsiden av husveggen. Vil anta at det er kraftigere kabeltversnitt frem til den, så trekking av nytt inntak hadde vært en overkommelig jobb. Får vel sjekke med Everket om de isåfall vil gi meg mer strøm. Må måler også byttes isåfall?

Er det et alternativ å legge opp et helt eget anlegg i garasjen dersom jeg ikke får mer strøm ut av husets anlegg? Kunne vært gunstig med tanke på brannsikkerhet (varmgang) også.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Nuvolari

Sitat fra: Duzzy på onsdag 24. april 2013, klokken 20:53
Sitat fra: OleJA på onsdag 24. april 2013, klokken 20:43
Litt OT, men delvis relatert til 230V  - 3fase.

Planen er å få lagt 32A 3fase ut i garasjen. Inntakskabelen min er 3x16mm, sikret med 63A. Gir denne kabeldim rom for å sette inn større hovedsikringer? Hvor høyt kan jeg evt gå?
Nei du får ikke mere enn 63 A på den kabelen.
Mest sannsynlig hadde du ikke fått mere om du hadde større kabel heller.

Tror de fleste kan få 80A med ny inntakskabel. Jeg fikk ihvertfall det uten problemer.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

gbzdoc

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 24. april 2013, klokken 21:20
Sitat fra: takktakk på onsdag 24. april 2013, klokken 20:46
Sitat fra: gbzdoc på onsdag 24. april 2013, klokken 18:29
Det er klart, har du mulighet for mer enn 11kw hjemme så er valget enkelt. :-)

Har ikke alle det i bunn og grunn? Det er jo et vanlig 230 anlegg jeg har, så med installasjon av en ekstra sikring har vel alle 12KW om de ønsker det?

Dette er ikke mitt fagfelt for å si det mildt. Jeg kan ta veldig feil.

Alle? Nei. Min svoger har 1x35A inntak (8kW totalt), mine foreldre har 1x50A (11.5kW totalt). Det er mange slike inntak rundt omkring.

Og der har du f.eks. meg... Stusselige 1x50A inn. Da får det holde med 16A ut... ;)

ebbrey

#168
Jeg får ny inntakskabel nå, 80A :) eller 50 kvadratskabel het det visst. Har hentet nye kabelen til garasjen også.. 3x16 kvadrat :)
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

haldorh

Hva er status her nå?
Bor i hus med 230V med 3 fase, men flytter etterhvert i nyhus med 400V. Bør jeg bestille dobbeltlader?
x-Miev 2011
X-tesla model s 85 2013. modell s 85 2014

jkirkebo

Sitat fra: haldorh på torsdag 02. mai 2013, klokken 14:05
Hva er status her nå?
Bor i hus med 230V med 3 fase, men flytter etterhvert i nyhus med 400V. Bør jeg bestille dobbeltlader?

Ikke for hjemmebruk, de fleste klarer seg da fint med 10kW hjemme. Dobbeltlader er først og fremst nyttig for å kunne lade med 20kW AC på tur der det ikke finnes hurtiglademulighet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Sitat fra: haldorh på torsdag 02. mai 2013, klokken 14:05
Hva er status her nå?
Bor i hus med 230V med 3 fase, men flytter etterhvert i nyhus med 400V. Bør jeg bestille dobbeltlader?

Du skal kjøre ekstremt mye for at dobbeltlader skal være nødvendig for lading hjemme. Det er ute på farten du i såfall trenger dobbeltlader.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Epleskreller

Gravde opp litt i et blomsterbedd og fant trekkerøret fra huset der ledningen til garasjen går ut fra huset. Det er 25mm, hvor kjukk ledning kan man trekke gjennom det? Det jeg egentlig spørr om er om det blir mulig med 32A 3fase 400V der? Alternativt 25A? (jeg skal ikke skru på noe av dette selv, lurer på hva som er mulig..)

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Maartensommer

Til de som kan dette med strøm.  Jeg har 230V 3 fas 50A i garasjen.  Hvilken ladetid vil jeg få med dette?

arv

230*50*1,7=19550wh.  19,5 Kwh. Dvs. 4,5 timer

ARV
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Griffel

#175
Sitat fra: arv på torsdag 02. mai 2013, klokken 17:58
230*50*1,7=19550wh.  19,5 Kwh. Dvs. 4,5 timer

ARV
Rent bortsett fra at laderen sansynligvis ikke vil trekke mer enn ca. 30A om en har 20 kW lader, og altså tilsvarende mindre.
Og forutsatt at Tesla kan lade med 230V 3 fas. De siste tilbakemeldingene kan jo tyde på at Tesla legger seg i selen for å få til dette.

Med 10 kW lader og 230V
Helt sikkert : 230 *15 = 3,5 kW
Ikke helt utenkelig : 230 * 15 *3^0,5 = 6 kW

Med 20 kW lader og 230V
Helt sikkert : 230 *32 = 7 kW
Ikke helt utenkelig : 230 * 32 *3^0,5 = 12 kW

Tilnærmet utenklig: 230*50*1,7=19550wh
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: arv på torsdag 02. mai 2013, klokken 17:58
230*50*1,7=19550wh.  19,5 Kwh. Dvs. 4,5 timer

ARV

Det regnestykket må du nesten forklare... (med mindre du er sikker på at Teslas lader kan bruke 230V 3-fas.)

Greit at han kan trekke 50 A på 230 V, men det krever jo at bilen kan bruke det...

Utregningen er, for øvrig 230 V * 50 A = 11500 W = 11,5 kW.

Skal man lade 85 kWh (+15% (?) tapt i lader og batteri) så blir det 8,5 timer. Lader man med 32 A blir det litt over 13 timer.



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

laumb

Rio: *1,7 er lagt inn fordi det er trefas.

Rio

Sitat fra: laumb på torsdag 02. mai 2013, klokken 19:01
Rio: *1,7 er lagt inn fordi det er trefas.

Hei,

Ja, jeg forstår jo det (jeg er siv.ing. elektro), men jeg trodde ikke Model S kunne bruke 230V 3-fas? (Men kun bruke "1" av fasene?)

Eller er det nå bekreftet at den kan?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

glaserud

P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA