Hovedmeny

230V -3 fas bekreftet

Startet av Teslafrank, mandag 15. april 2013, klokken 12:50

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: takktakk på tirsdag 23. april 2013, klokken 21:15
Basert på input fra Tesla Norge har jeg i dag fått installert blå plugg i carport som er 230V trefas 32 amp. Den skal med twincharger kunne lade 12KW, som gir om lag sju timers lading fra tom til full.

Skematikken på ladestasjoner.no bekrefter også at dette har vært ventet til Model S.

Var litt tilig ute med montering, men hadde et problem innomhus og tok dette i samme slengen. Da er jeg klar. Sju timer er mer enn godt nok for meg.

Det er samme ladestyrken jeg kommer til å gå for. Legger dog ikke opp en stikkontakt foreløpig, men trekker ut 3x50A til et eget skap i garasjen. Der skal jeg montere 3x32A sikring + skinnemontert måler for Teslaen, og 1x25A sikring + måler for lading av Leafen. Leafen trekker ikke mer enn 16A enfase, så dette går fint sammen med 3x32A på 3x50A totalt.

Forhåpentligvis kommer Tesla med en HPWC som støtter 3x32A 230V IT, i så fall kjøper jeg garantert denne så lenge prisen ikke blir 5-sifret. Orker ikke å pakke opp og ned UMCen hele tiden, vil ha dedikert lader i garasjen. Om kun UMCen støtter 230V IT får jeg heller kjøpe en ekstra og legge opp en kontakt.

Målere for begge bilene blir kjekt å ha, liker å ha kontroll på forbruket ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Griffel

Sitat fra: takktakk på tirsdag 23. april 2013, klokken 21:15
Basert på input fra Tesla Norge har jeg i dag fått installert blå plugg i carport som er 230V trefas 32 amp. Den skal med twincharger kunne lade 12KW, som gir om lag sju timers lading fra tom til full.

Skematikken på ladestasjoner.no bekrefter også at dette har vært ventet til Model S.

Var litt tilig ute med montering, men hadde et problem innomhus og tok dette i samme slengen. Da er jeg klar. Sju timer er mer enn godt nok for meg.

For å presisere: Dette ligger altså ikke i min kategori "for godt til å være sant".
men i "klart mulig" og isåfall "min unnervurdering av Teslas innsatst". Kjempefint om dette stemmer selv om du kanskje må bytte til en annen kontakttype (HPWC).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

takktakk

Hvis jeg må bytte til HPWC får det være, men jeg ser ikke helt hvorfor det skulle være så? Er ikke den mer aktuell for 400V anlegg? Antar jeg bare må ha rett plugg i andre enden. Alternativt adapter.
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

laumb

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 23. april 2013, klokken 21:33
, og 1x25A sikring + måler for lading av Leafen. Leafen trekker ikke mer enn 16A enfase, så dette går fint sammen med 3x32A på 3x50A totalt.

Hvorfor 25A sikring når den likevel ikke trekker mer enn 16A hensiktsmessig å tilpasse seg forbruket mtp at den skal, Ehm, sikre?

laumb

Forøvrig, angående lading - av diverse årsaker så har jeg de siste par ukene vekslet en del e-post og hatt et titalls telefonsamtaler med et par stk i Teslas europeiske og amerikanske ledelse for å klargjøre en del ting, samt å bistå i en del prosessforbedringer. Det er mye jeg ikke kan si, men har fått klart og tydelig svar av flere at de er fullt bevisste på at Norge har et spesielt elektrisk system, og at de fullt ut forstår forskjellen på dette med og uten N leder.
Informasjon er på vei til folket - det er litt usikkert når (selvfølgelig), men det kommer.

Noe mer ønsker jeg ikke å dele fra den saken.

Balrog

laumb: ... betyr informasjonen du sitter på at man må krysse av for dobbeltlader? Ønsket er rask lading og sannsynlig tilgang er 230V 3x32A.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

19quiz76

Sitat fra: laumb på tirsdag 23. april 2013, klokken 23:17
Forøvrig, angående lading - av diverse årsaker så har jeg de siste par ukene vekslet en del e-post og hatt et titalls telefonsamtaler med et par stk i Teslas europeiske og amerikanske ledelse for å klargjøre en del ting, samt å bistå i en del prosessforbedringer. Det er mye jeg ikke kan si, men har fått klart og tydelig svar av flere at de er fullt bevisste på at Norge har et spesielt elektrisk system, og at de fullt ut forstår forskjellen på dette med og uten N leder.
Informasjon er på vei til folket - det er litt usikkert når (selvfølgelig), men det kommer.

Noe mer ønsker jeg ikke å dele fra den saken.

Dette var (snodig nok) ganske beroligende :D
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

jkirkebo

Sitat fra: laumb på tirsdag 23. april 2013, klokken 23:12
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 23. april 2013, klokken 21:33
, og 1x25A sikring + måler for lading av Leafen. Leafen trekker ikke mer enn 16A enfase, så dette går fint sammen med 3x32A på 3x50A totalt.

Hvorfor 25A sikring når den likevel ikke trekker mer enn 16A hensiktsmessig å tilpasse seg forbruket mtp at den skal, Ehm, sikre?

Fordi jeg har en Clipper Creek LCS-25 EVSE, denne kan levere 20A til biler som kan ta imot dette og den skal sikres med 25A akkurat som at mange av 16A ladeboksene skal sikres med 20A.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

tSla

Jeg har vært i kontakt med tesla, og ble ganske beroliget av svaret jeg fikk. Det blir et trefase 230V 32A uttak i garasjen på meg :D Håper bare svaret jeg fikk var skrevet av noen som vet hva de snakker om ;) Da får jeg nytte av dobbeltladeren hver dag :)
Tesla Model S P85+

eclipse

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 23. april 2013, klokken 20:43
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. april 2013, klokken 20:29
Jeg synes svaret resulterer i et følgespørsmål: må man bruke HPWC om man skal lade med 20kW, eller kan man lade med 20kW uten HPWC?
Om bilen ikke krever kontakt med HPWC for å ta imot 20kW har dobbeltladeren større verdi enn om HPWC kreves.

Du kan lade med 20kW uten HPWC. Det kan du gjøre fra enhver ladestasjon med Mode 3 kontakt (f.eks 22kW uttakene på hurtigladestasjonen på Vestby, eller på Strømmen Storsenter).
Du kan tydeligvis ikke lade med 20kW fra en CEE-kontakt med den medfølgende ladekabelen (UMC) da denne ser ut til å være begrenset til 16A enfase.

Spekulasjon: UMCen har 4x2,5mm2+J kabel og er derfor begrenset til 16A trefase. Ved 32A enfase parallellkobles to og to ledere slik at den også kan levere 32A på enfase, men ikke på trefase.

Du kan og installere en Salto ladestasjon hjemme i garasjen. F.eks en "EMH1 Type 2 vegg", den tar 400 Volt trefas 32 Amp blant annet. (noe ihvertfall ikke den HPWC som Tesla har i dag gjør)

http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Cirion

Noen som vet hva prisen på en sånn salto sak er?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

eclipse

Sitat fra: Cirion på onsdag 24. april 2013, klokken 12:14

Det er en kontakt link på nettsiden til Salto, de er raske å svare.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

glaserud

Sitat fra: Cirion på onsdag 24. april 2013, klokken 12:14

Da jeg spurte (se lenger opp i tråden her), fikk jeg i overkant av 10.000,- som svar. De har ikke fastlagt prisene ennå, så det er noe usikkert.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

vrom

For de av oss som tenkte å ta denne bekymringen etter at bilen er levert, er det noe som tyder på at det ikke holder med en vanlig stikk-kontakt i garasjen for å få ladet ? Tenker da på nattlading. Må denne f.eks være 16A ? Gidder rett og slett ikke bruke timevis på å spekulere i noe som Tesla ikke vil/kan informere om enda..

gbzdoc

Funker garanter fint med 16A i garasjen, men helst med blått "industri stikk" (216-6) for å få ekte 16A lading.

Vanlig stikkontakt (schuko) vil visstnok maks gi 13A lading.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA