Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye kunngjøring fra Tesla

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 19:49

« forrige - neste »

paracord

Sitat fra: laumb på fredag 03. mai 2013, klokken 12:13
Når du er inne i finalize prosessen får du spørsmål om du vil ha kontakt med en elektriker.
Tesla viser her følgende bilde:
Noen som vet hva slags plugg det er?


Ser ut som en 3 fase kontakt 16A i litt penere utgave :-) uten at jeg skal påberope meg noe bastant forklaring.

laumb

Sitat fra: Balrog på fredag 03. mai 2013, klokken 13:34
fustasjopphengsforkobler, enkel

Så vidt jeg husker var det, gardinstang? :D

Balrog



Minner jo ganske godt om hele 3-fas-dialogen med velvillige Tesla..
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Rio

Sitat fra: laumb på fredag 03. mai 2013, klokken 12:13
Når du er inne i finalize prosessen får du spørsmål om du vil ha kontakt med en elektriker.
Tesla viser her følgende bilde:
Noen som vet hva slags plugg det er?



16A 230V én-fas CEE industrikontakt, er jeg meget sikker på.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Cirion

Sitat fra: laumb på fredag 03. mai 2013, klokken 12:13
Når du er inne i finalize prosessen får du spørsmål om du vil ha kontakt med en elektriker.
Tesla viser her følgende bilde:
Noen som vet hva slags plugg det er?

http://www.clasohlson.com/no/3-fase%20kontakter%20for%20Norge/Pr321081000

Det er en kontakt som brukes på marinaer og campingplasser. Veldig godt egnet for kontinuerlig last  og mange inn/ut koblinger (som er vanlig på marinaer og campingplasser) samt egnet for utendørs bruk.

Slik jeg har forstått det er det den kontakten man må  bruke på medfølgende Tesla lader for å utnytte en 16A kurs fult ut.

Går nok ann å lure laderen med en slik:
http://www.clasohlson.com/no/Adapterledning/36-5145

Sikkert ikke anbefalt.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cirion

Den kan også forlenges med en slik:
http://www.clasohlson.com/no/Skj%C3%B8tekabel/Pr363097000

Sikkert ikke anbefalt den heller  :-X
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Elmo

Sitat fra: Rio på fredag 03. mai 2013, klokken 18:25
16A 230V én-fas CEE industrikontakt, er jeg meget sikker på.

Sitat fra: paracord på fredag 03. mai 2013, klokken 14:02
Ser ut som en 3 fase kontakt 16A i litt penere utgave :-)

Og hva tror dere om disse to da ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

Sitat fra: Elmo på fredag 03. mai 2013, klokken 21:12
Sitat fra: Rio på fredag 03. mai 2013, klokken 18:25
16A 230V én-fas CEE industrikontakt, er jeg meget sikker på.

Sitat fra: paracord på fredag 03. mai 2013, klokken 14:02
Ser ut som en 3 fase kontakt 16A i litt penere utgave :-)

Og hva tror dere om disse to da ?
Jeg tror også det er en av de to.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

gbzdoc

Hvis dere Googler de to nummerne jeg postet tidligere så er det egentlig bare å plukke den du liker best, men pass på å velge riktig i forhold til trefas eller ikke. ;-)

230v 16A enfas: 216-6

230v 16A trefas: 316-9

eledille

#204
Sitat fra: Lars J på søndag 21. april 2013, klokken 16:47
Som eg nemte tidlegare trur eg bilen må ha såkalt stjerne/trekant-vendar. Då får ein alltid 230 V inn på kvar av dei tre ladarane (ved 3-fase tilkopling).
Dette krever tre stk ekstra kontaktorar eller tilsvarande. Er det ønskeleg med dette ekstra greiene i bilen? (Eg trur NEI)

Jeg kan ikke se noen grunn til at man skulle måtte kreve at det alltid er 230 V inn på hver lader. Strømmen skal likerettes og spenningen reguleres til hvilken spenning det nå enn måtte være som batteriet krever i øyeblikket uansett.

Det burde ikke koste noe særlig (om noe) ekstra å oppregulere fra 132 V i forhold til fra 230 V. Dessuten kan jo laderne allerede lade med nordamerikansk 110 V.

Bare la dem stå i stjerne og la dem måle hvilken spenning som kommer inn. Det må også gjøres uansett for å kunne nekte å lade ved for stort spenningsfall.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

DonPedro

Jeg har fått utvetydig svar på 3-fas lading på 230V IT (beklager om dette er kjent). Svarene er gitt av Joakim Thomter, HQ Product Specialist, Europe Sales.

Spørsmål:
SitatWith twin chargers, will I be able to charge on 32A on a 3-phase "230V IT" electrical system (the special Norwegian system that is found in many Norwegian buildings but none elsewhere in the world)?

Svar:
SitatJa, bilene vi selger i Norge er tilpasset vårt 230V IT system

Oppfølging:
SitatGjelder dette 3-fas strøm? 16A eller 32A? Det sier seg litt selv at man kan lade på hvilken som helst type 1-fas-... :-)

Svar:
SitatJa dette gjelder også for 3-fase strøm. 3-fase plugger vil være langt mer effektive enn 1-fase, så vi anbefaler å bruke disse!

Eksempelvis:

1-fas 230V 32amp – 6kW: ca 35km per time lading
3-fas 230V 32amp – 22kW: ca 100km per time lading

Det avgjør vel diskusjonen? (Om den ikke allerede var avgjort uten at jeg fikk det med meg).

Det hører med til historien at spørsmålet mitt ble forwarded mellom Tesla-ansatte med følgende kommentar: ""Special"!!!!! Priceless.". Ikke helt sikker på hva det var ved spørsmålet mitt som de fant underholdende, men jeg er glad for å ha skapt litt glede i deres hverdag.  :D
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

OleJA

Nå er ikke 230V, 32A (IT) 3fas 22kw, men ca 12kw. Så fremdelds litt skeptisk jeg om de vet hva de egentlig svarer på her. (400V , 32A er 22kw)
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

fredag

Sitat fra: DonPedro på torsdag 09. mai 2013, klokken 16:58
Jeg har fått utvetydig svar på 3-fas lading på 230V IT (beklager om dette er kjent). Svarene er gitt av Joakim Thomter, HQ Product Specialist, Europe Sales.

Spørsmål:
SitatWith twin chargers, will I be able to charge on 32A on a 3-phase "230V IT" electrical system (the special Norwegian system that is found in many Norwegian buildings but none elsewhere in the world)?

Svar:
SitatJa, bilene vi selger i Norge er tilpasset vårt 230V IT system

Oppfølging:
SitatGjelder dette 3-fas strøm? 16A eller 32A? Det sier seg litt selv at man kan lade på hvilken som helst type 1-fas-... :-)

Svar:
SitatJa dette gjelder også for 3-fase strøm. 3-fase plugger vil være langt mer effektive enn 1-fase, så vi anbefaler å bruke disse!

Eksempelvis:

1-fas 230V 32amp – 6kW: ca 35km per time lading
3-fas 230V 32amp – 22kW: ca 100km per time lading

Det avgjør vel diskusjonen? (Om den ikke allerede var avgjort uten at jeg fikk det med meg).

Det hører med til historien at spørsmålet mitt ble forwarded mellom Tesla-ansatte med følgende kommentar: ""Special"!!!!! Priceless.". Ikke helt sikker på hva det var ved spørsmålet mitt som de fant underholdende, men jeg er glad for å ha skapt litt glede i deres hverdag.  :D

Nå er ikke jeg elektriker, men er det ikke litt optimistisk å klare å trekke 22kwt ut av en kurs med 32A 230V 3-fas (IT)? Hvis det hadde vært snakk om 400V så er 22kwt normal effekt på 32A, men 230V 3-fas (IT) gir vel normalt bare ca halve effekten ut sammenlignet med 400V på samme strømstryke (ampere).
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Mc_Herreington

Har ikke trålet gjennom alle innleggene, så hvis det er besvart så beklager jeg dette.

Er 3fas 400V 32A bekreftet ? Det er dette jeg har bestilt til den nye garasjen. Eller vil 400v ikke bli en mulighet hvis 230V kommer ?
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

Teslafrank

Snakket med en teslaansatt i dag, en hyggelig amerikaner på besøk i Norge. Han er ikke produktspesialist, men antydet at at pluggen i bilen er en type2 ladeplugg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA