Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Høydejustering på nærlys?

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 11:16

« forrige - neste »

Maartensommer

Sitat fra: eclipse på onsdag 24. april 2013, klokken 12:31


Eller du kjøper en Salto lader, det kommer vel an på hva som er billigst.

http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/

Hva koster noe sånt eks installasjon? Ca pris?

Paul

#91
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 23. april 2013, klokken 20:24
Jeg går for dobbellader mest mtp lading på tur- kjipt om du ikke har SC tilgjenglig og må sitte lenge og vente- når du kan halvere tiden- time is money.
Ettermontering blir også dyrere.

Hvis det blir så enkelt som du seier - jeg går for dobbeltlader og. Men, det kan henne at du kan utnytte fult 20kW bare med HPWC (antatt at du har dobbeltlader i bilen) siden det er uklart om mobile Connector støter mer er 11kW?...

Så når du skal på tur, det er lite sannsynlig at du skal demontere HPWC fra garasjen og tar med på tur :D
Model S P85D - CPO (2015), kjøpt Juni.2019
Model X 75D - bestilt Aug2017, levert Des.2017
KIA Soul EV - (solgt)
Model S P85 bestilt: Jan.2013,  levert Nov.2013 (Solgt)

laumb

Da veggstolpen har samme funksjon som HPWC, så går nok det helt fint! ;-)

Paul

Sitat fra: laumb på torsdag 25. april 2013, klokken 07:04
Da veggstolpen har samme funksjon som HPWC, så går nok det helt fint! ;-)
På USA sidene det står at det er maks "31 miles per hour" med mobile Connector, og "62 miles per hour" med HPWC.

slik jeg forstår, selv om du har 240V 80amps i garasjen (eller noen plass på tur), det hjelper ikke bare med dobbeltlader i bilen, siden det blir maks 40amps (50km/time av rekkevidde) med mobile Connector.

håper det blir annerledes med EU lader...
Model S P85D - CPO (2015), kjøpt Juni.2019
Model X 75D - bestilt Aug2017, levert Des.2017
KIA Soul EV - (solgt)
Model S P85 bestilt: Jan.2013,  levert Nov.2013 (Solgt)

Øyvind.h

#94
Hei,

Jeg var tidligere innstilt på enkeltlader, men har nå gått over til dobbelt pga:
- Bl.a. ABB har nevnt at de kommer med ladere for 22kW AC til Tesla. Det vil jeg anta betyr at du får utnyttet dobbetlader uten HPWC.
- Jeg håper det blir en god del 22kW punkter etter hvert
- CHAdeMO adapter ville jeg foretrukket, men det vil nok ta en del tid før det eventuelt kommer! Tidligere tenkte jeg at de ti laksene til dobbeltlader heller burde legges i CHAdeMO adapter, men jeg tror det lar vente på seg.
- På harrytur med en Leaf fant jeg ut at selv et snitt på 30kW ladeeffekt var OK, selv om jeg gjerne skulle hatt mer! Ikke stor forskjell på 30kW og 22kW.
- Allrigt for andre som står i kø for å lade at du blir ferdig så fort som mulig!
- Kunne tenke meg mer enn 10kW ladeeffekt hjemme til unntakstilfeller hvor kona kommer hjem med bilen fra jobb og vi skal direkte på langtur. Lader da mens vi pakker i bilen, og da kan det være greit med så høy effekt som mulig!
- Tyskland har et stort antall 22kW punkter. Greit å utnytte på eventuelle turer dit!

Tesla UMC:


Tesla HPWC:


Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

DonPedro

Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

laumb

Sitat fra: Paul på torsdag 25. april 2013, klokken 07:58
Sitat fra: laumb på torsdag 25. april 2013, klokken 07:04
Da veggstolpen har samme funksjon som HPWC, så går nok det helt fint! ;-)
På USA sidene det står at det er maks "31 miles per hour" med mobile Connector, og "62 miles per hour" med HPWC.

slik jeg forstår, selv om du har 240V 80amps i garasjen (eller noen plass på tur), det hjelper ikke bare med dobbeltlader i bilen, siden det blir maks 40amps (50km/time av rekkevidde) med mobile Connector.

håper det blir annerledes med EU lader...

Det jeg prøvde å si er at når du lader fra en ladestolpe med 20kw tilgjengelig, så bruker du ikke bilens UMC, men kobler Type2 kabelen direkte i bilen - da ladestolpen fungerer som UMC. Derfor kan du få 20kw fra en stolpe. Dette forutsetter at bilen har dobbeltlader slik at bilen klarer å ta i mot og gjøre om den strømmen den blir matet til 20kw DC-strøm.

Øyvind.h

Sitat fra: DonPedro på torsdag 25. april 2013, klokken 09:01
Takk for nyttig innspill, Øyvind.h!
Bare hyggelig. Andre trekker kanskje helt andre konklusjoner :)
Jeg var fast bestemt på enkeltlader, for jeg så ikke behovet for dobbeltlader (hadde heller ikke betalingsvilje tilstrekkelig for potensialet som lå i dobbeltlader).

Men etter å ha tenkt lenge og nøye, absorbert enda mer info, og ikke minst fått litt mer betalingsvilje, ble konklusjonen dobbeltlader. Det som tilslutt fikk meg til å tippe over var de ferske signalene som fortsatt antyder at 230V IT trefas blir støttet (i tillegg til TN trefas). Min bil ender på ca 579.000,- ferdig levert, og da har jeg tatt med absolutt alt jeg kunne tenke meg (85kWh, luft, pano, skinn, tech, parksensor, vinterpakke, metallic, lyd, dobbeltlader).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

DonPedro

Jeg tror det blir dobbeltlader her også.

Fikk forøvrig svar fra Hafslund Nett nå: Greit å øke fra 50A til 80A inntak hos oss (3-fas). I tillegg informerte de om at billigere strøm på natten tidligst kommer 2019 når nye AMS-målere blir installert.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Jimpec

Jeg var lenge i tvil om jeg hadde behov for dobbeltlader eller ikke. Rasjonalet var at min Model S vil være "plugged in" hjemme, på jobb og på hytta og dermed var behovet ikke tilstede.

Jeg har finalizet i dag og tok med dobbeltlader. Det gir meg en bedre å følelse å vite at jeg har alt jeg trenger for å få hurtig lading dersom jeg måtte trenge det, fremfor å spare 9550,- på bilen ved kjøp.

Så får fremtiden vise om det var at bra valg eller ikke. Problemet nå er at vi ikke har full informasjon fra Tesla rundt lading i Europa.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Nordtroms

Et ordtak sier "har du klave får du ku". I den ånd har jeg nå lagt ferdig til en kurs til garasjen som skal dekke "det meste," av strømbehov. 3x32-400v. Når hus og garasje står ferdig håper jeg å ha kronasje til ny model S. Når jeg så har lagt inn denne kursen så vil jeg jo anta at en med dobbeltlader kan kokble bilen direkte inn i rød 32A kontakt. Tut og kjør med andre ord. Er ikke dette riktig eller må man ha en eller annen ladeboks på veggen i tillegg?
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Bruto Maccaroni

Hurtigladekartet gir fin oversikt over eksisterende og kjente planlagte hurtigladestasjoner i Norge.
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet

Dette kan jo gi en grei indikasjon på om du kan få bruk for dobbeltlader på tur. De fleste stedene som er aktuelle for meg har CHAdeMO 50kW, men det er også noen med 22kW AC. Dobbeltlader vil være nyttig ved disse.

Farmandstredet i Tønsberg er aktuelt som ferieladepunkt for min del. Der er 22kW AC planlagt, så da var den saken bestemt. Her blir det dobbeltlader.
Model S, P#2317 Vin:168xx
Reservert 30.12.12 I produksjon 20.09, Ferdig 01.10 Levert: 12.11
S85KW Perlehvit/Sort 19"
2007 Prius

Cato76

Sitat fra: Bruto Maccaroni på torsdag 02. mai 2013, klokken 18:03
Dette kan jo gi en grei indikasjon på om du kan få bruk for dobbeltlader på tur. De fleste stedene som er aktuelle for meg har CHAdeMO 50kW, men det er også noen med 22kW AC. Dobbeltlader vil være nyttig ved disse.

Hvordan vil en CHAdeMO 50kW lade TMS'en? Gir denne 11kW uten- og 22kW med dobbeltlader? ...eller lader denne DC strøm som by-passer innebygget lader (altså 50kW direkte?)  ???
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

shb

CHAdeMO 50kW er DC og har ikke noe med dobbellader eller ikke å gjøre. Men den leverer bare 100A til Leafen noen sekunder. Etter 5 min har den sunket til 70 så videre til ca 25A etter 20 min. Så å anta 50kW hele tiden er feil. Den leverer typisk 12kWh når jeg starter på 40% på 1 time. Det er bilen som bestemmer,  blir vel det samme med Tesla, om overgangen kommer.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Kallagtunet

#104
Sitat fra: Nordtroms på torsdag 02. mai 2013, klokken 17:03
Et ordtak sier "har du klave får du ku". I den ånd har jeg nå lagt ferdig til en kurs til garasjen som skal dekke "det meste," av strømbehov. 3x32-400v. Når hus og garasje står ferdig håper jeg å ha kronasje til ny model S. Når jeg så har lagt inn denne kursen så vil jeg jo anta at en med dobbeltlader kan kokble bilen direkte inn i rød 32A kontakt. Tut og kjør med andre ord. Er ikke dette riktig eller må man ha en eller annen ladeboks på veggen i tillegg?

Du må i følge den uautoriserte tabellen til Tesla i tillegg til 32A 400V tilgjengelig og dobbeltlader ha:

Tesla HPWC (så langt ikke priset i Europa)

eller

"Type 2 Adaptor Cable" (Har ikke sett en slik enda, vet ikke hva den koster , men skal etter sigende fra ekspertisen være eller bli handelsvare)

for å lande med 20 kw.

Den mobile enheten som følger med bilen kan brukes opp til maks 10kw enten du har enkel eller dobbel lader...


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA