Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Høydejustering på nærlys?

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 11:16

« forrige - neste »

Teslafrank

Hei!  Jeg er usikker på om dobbeltladeren er bortkastet eller ikke?

I følge Tesla er standardladeren 10 kw.
Dvs enten: 3 fas 230v 25 A
eller:         3 fas 400v. 14 A (16?)
eller:         1 fas 230v 43 A
om man vil utnytte ladernen MAX.

Hjemme kan jeg installere 32A eller 25 A 3-fas 230V. Inntaket er vel 120a, men skiret ned til 62 A via kabel.

Dvs at ved Bruk av dobbeltlader på full effekt vil måtte ha 50A, altså kun 12 A til resten av huset..... Det blir tull..:) Roadsteren min må jo også få mat:)
Altså bortkastet...

Så hvor ellers kan man få nytte av dobbeltladeren?

Sånn jeg ser det er det KUN på 16A 230V enfas stasjoner (som det er størst sjanse for å finne) eller hos noen du besøker, denne kan ha nytte.

Men må man da ha tilgang til TO separate kurser på 16 A for å kunne bruke dobbeltladeren ?

* Om vi lader på chademo lader den AC direkte 48 kw. Altså bortkastet om man kan lade her. Det samme ved lading på Superchargers....


Cirion

Ja, jeg syns den er bortkastet. Jeg har mer tro på at Super Chargers dekker mine ladebehov på tur, og 16A lader greit nok hjemme. Til å begynne med har jeg ikke tenkt å gjøre noe, men kansje sette opp en 3fas hvis det blir lite. Trenger nok ikke dobbeltlader hjemme.

Når det er sagt, så skal jeg likevel ha dobbeltlader, siden det er ikke valgfritt på signature.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Teslafrank på søndag 14. april 2013, klokken 20:18
Hei!  Jeg er usikker på om dobbeltladeren er bortkastet eller ikke?

I følge Tesla er standardladeren 10 kw.
Dvs enten: 3 fas 230v 25 A
eller:         3 fas 400v. 14 A (16?)
eller:         1 fas 230v 43 A
om man vil utnytte ladernen MAX.

Hjemme kan jeg installere 32A eller 25 A 3-fas 230V. Inntaket er vel 120a, men skiret ned til 62 A via kabel.

Dvs at ved Bruk av dobbeltlader på full effekt vil måtte ha 50A, altså kun 12 A til resten av huset..... Det blir tull..:) Roadsteren min må jo også få mat:)
Altså bortkastet...

Det er ikke sikkert at enkeltlader kan nyttiggjøre seg 1x43A, jeg vil faktisk påstå det er ganske usannsynlig. Min magefølelse er at enkeltlader er begrenset til 16A input og dobbeltlader til 32A. Det betyr i så fall at man må ha dobbeltladeren også om man vil lade med enfase 32A (7.4kW).

Ladere er vanligvis begrenset på strøm, ikke på effekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Duzzy

Er nok enig i at dobbeltlader ikke er noe å velge for de fleste.
Det er meget få boliger som har 20 kw "til overs". Noe som for de fleste betyr en kostnad på 10-20 K for oppgradering. Noe man i allefall må få sjekket før man bestiller, er jo om man i det hele tatt får oppgradert.

Har man 400V anlegg er vel muligheten litt bedre...

En viktig ting er i alle fall å ha på plass strøm før man får bilen levert.
Men spec. er vel ikke helt på plass enda så vidt jeg kan forstå.

Mvh
Elektriker
Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

RunarBT

Uansett står vel bilen stille 8-9 timer kvar natt. 10kW i timen, så er det jo fullt sjølv med tilnærmet tomt når du parkerer.

Eneste må være på tur, men da er det SC og Chademo jevnt over. Nei, dei 10k på dbl lader ser eg på som bortkastet. Har ein råd til 10k det, så sett heller dei pengene i Tsla aksjer, bedre avkastning det vil eg tru;-)

Teslafrank

Men om det er slik at den ene laderen ikke støtter mer enn 16A 230V 3-fas, lader den kun på ca 6,4kw, mens laderen er 10kw? Hva er det Tesla driver med? I verste fall villedende markedsføring...

Forventer at den kan lade på singel det de sier, altså 10 kw og tilpasser seg dette. Om de da kun kan laste denne effekten på 400v er mulig, med det er jo ikke så mange som har mulighet til...

Men noen som vet om jeg kan bruke dobbeltladeren koblet til eksempelvis 2 stk separate 230 16A 1 fas stikk? Da kan den i så fall lade 7,3 kw?

jkirkebo

Sitat fra: RunarBT på søndag 14. april 2013, klokken 20:48
Uansett står vel bilen stille 8-9 timer kvar natt. 10kW i timen, så er det jo fullt sjølv med tilnærmet tomt når du parkerer.

Eneste må være på tur, men da er det SC og Chademo jevnt over. Nei, dei 10k på dbl lader ser eg på som bortkastet. Har ein råd til 10k det, så sett heller dei pengene i Tsla aksjer, bedre avkastning det vil eg tru;-)

CHAdeMO synes jeg er alt for usikkert foreløpig, mhp. leveringstid, pris og om det i det hele tatt kommer en adapter.

Det jeg vet er at det nå etterhvert kommer til å poppe opp 22kW ladepunkter på en god del kjøpesentre rundt omkring, og en time med 20kW lading mens vi handler og spiser er alt vi trenger for å kjøre tur/retur hytta på sommeren (566km).

SC langs Rv4, Fv34 eller Fv33 tror jeg evt. ligger ganske langt fram i tid ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Teslafrank på søndag 14. april 2013, klokken 20:51
Men om det er slik at den ene laderen ikke støtter mer enn 16A 230V 3-fas, lader den kun på ca 6,4kw, mens laderen er 10kw? Hva er det Tesla driver med? I verste fall villedende markedsføring...

Forventer at den kan lade på singel det de sier, altså 10 kw og tilpasser seg dette. Om de da kun kan laste denne effekten på 400v er mulig, med det er jo ikke så mange som har mulighet til...

Men noen som vet om jeg kan bruke dobbeltladeren koblet til eksempelvis 2 stk separate 230 16A 1 fas stikk? Da kan den i så fall lade 7,3 kw?

Resten av Europa minus Albania har 400V og kan derfor lade med 10kW fra 3x16A.
Du kan ikke koble deg til to forskjellige stikk. Vel, det er ikke 100% sant men da skal du virkelig vite hva du driver med.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

thorstein

Hei fra en som er blitt litt tilbaketrukket ifm TS: så for meg at eneste ekstra på en 85 modell var dette. Utelukkende pga rekkeviddeangst for de mange turene i EU. Er ikke matematikken enkel når en ser på rekkevidde + lading? Forutsetning: 450 km som rekkevidde ved start fra norge. Har i resonnementet lagt inn at en lader på hotell om natten, men at dette ikke er nok for å kjøre 500 km neste dag. Dette pga lav "spenning".

Øyvind.h

Sitat fra: thorstein på søndag 14. april 2013, klokken 21:05
Hei fra en som er blitt litt tilbaketrukket ifm TS: så for meg at eneste ekstra på en 85 modell var dette. Utelukkende pga rekkeviddeangst for de mange turene i EU. Er ikke matematikken enkel når en ser på rekkevidde + lading? Forutsetning: 450 km som rekkevidde ved start fra norge. Har i resonnementet lagt inn at en lader på hotell om natten, men at dette ikke er nok for å kjøre 500 km neste dag. Dette pga lav "spenning".
Bor man eks. i Tyskland eller skal reise mye rundt der er dobbeltladerne kjekke å ha, for der er det et stort 22kW nettverk!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

Det blir ihvertfall ingen dobbeltlader her på Bremsnes, Frank Anders ;)

Teslafrank

Sitat fra: Muffinman på søndag 14. april 2013, klokken 21:08
Det blir ihvertfall ingen dobbeltlader her på Bremsnes, Frank Anders ;)

Hei du:) hva bestiller du da? Må bestemme meg i morgen om jeg skal ha P+, vurderer da å droppe dobbeltladeren...

Hvor vanlig er det med chademo i Norge og ellers i Europa? Er ikke så inne på de ulike typer stasjoner, lader Roadsteren hjemme på 16a enfas og av og til på ladestasjoner i Molde. Ellers så "stjeler" jeg litt strøm der jeg finner en kontakt...:)

Fins det adapter til chademo for Model S?

Øyvind.h

#12
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. april 2013, klokken 20:32
Det er ikke sikkert at enkeltlader kan nyttiggjøre seg 1x43A, jeg vil faktisk påstå det er ganske usannsynlig. Min magefølelse er at enkeltlader er begrenset til 16A input og dobbeltlader til 32A.
Kan dessverre ikke forteller hvorfor, men jeg er rimelig sikker på at enkeltladeren vil klare å trekke minst 7kW enfas. Dvs i området 25-30a+

Men Tesla bør komme på banen med mer offentlig info om lademulighetene snart. Nå må de jo vite hvordan opplegget blir, og folk har allerede låst sin bestilling. AC lading er faktisk viktig, selv om superladerne er de virkelig morsomme :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

ohh

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 14. april 2013, klokken 21:18
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. april 2013, klokken 20:32
Det er ikke sikkert at enkeltlader kan nyttiggjøre seg 1x43A, jeg vil faktisk påstå det er ganske usannsynlig. Min magefølelse er at enkeltlader er begrenset til 16A input og dobbeltlader til 32A.
Kan dessverre ikke forteller hvorfor, men jeg er rimelig sikker på at enkeltladeren vil klare å trekke rundt 7kW enfas. Dvs i området 25-30a.

Men Tesla bør komme på banen med mer offentlig info om lademulighetene snart. Nå må de jo vite hvordan opplegget blir, og folk har allerede låst sin bestilling. AC lading er faktisk viktig, selv om superladerne er de virkelig morsomme :)
Hvorfor skulle EU laderen kunne trekke mindre på enfas enn dagens ladere som brukes i USA?
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Øyvind.h

Sitat fra: ohh på søndag 14. april 2013, klokken 21:29
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 14. april 2013, klokken 21:18
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. april 2013, klokken 20:32
Det er ikke sikkert at enkeltlader kan nyttiggjøre seg 1x43A, jeg vil faktisk påstå det er ganske usannsynlig. Min magefølelse er at enkeltlader er begrenset til 16A input og dobbeltlader til 32A.
Kan dessverre ikke forteller hvorfor, men jeg er rimelig sikker på at enkeltladeren vil klare å trekke rundt 7kW enfas. Dvs i området 25-30a.

Men Tesla bør komme på banen med mer offentlig info om lademulighetene snart. Nå må de jo vite hvordan opplegget blir, og folk har allerede låst sin bestilling. AC lading er faktisk viktig, selv om superladerne er de virkelig morsomme :)
Hvorfor skulle EU laderen kunne trekke mindre på enfas enn dagens ladere som brukes i USA?
Ikke anse mine anslag som maksgrense. Kan dessverre ikke si noe mer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA