Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Høydejustering på nærlys?

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 11:16

« forrige - neste »

Roger (NO)

Vær obs på at dersom man ønsker 400V lading i garasjen for de som har mulighet til det) kreves dobbellader for å få fullt utbytte...

Har selv planer om 400V 4x25A som gir 17Kw...

Hyperstress

Vurderer å droppe dobbeltlader. Jeg tenker litt i de baner at CCS kommer til å bli godt utbygd i Norge og europa om ikke lenge, og at Tesla kommer med adapter. Hvis det skjer så er ikke behovet så stort for dobbeltlader for min del. -men det er vanskelig å spå fremtiden... :/
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Øyvind.h

Har sagt det mange ganger før: å kjøpe elbil uten optimale lademuligheter er korttenkt. Tenk litt på hva som gjør en elbil anvendelig.

Adaptere tar nok for øvrig lang tid før er på plass, om de i det hele tatt kommer. Tipper tesla ser an situasjonen, og ut fra antallet 22kW punkter som har kommet/kommer tror jeg CHAdeMO er i det blå. Men mulig CCS kommet ila 2-3 år.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

mutz


Sitat fra: Amoss på fredag 06. september 2013, klokken 14:00
Sitat fra: mutz på fredag 06. september 2013, klokken 13:47
Svært usikker om jeg skal ha dobbeltladeren :-\

Vel, skal ikke påstå at jeg vet så mye om planer etc... Men, i den grad det bygges ut noe fremover nå vil jeg nok tro det først og fremst blir type2 stasjoner. I Oslo ser jeg de går for 16a, men for å bygge ut en landsdel uten noen infrastruktur og med lange avstander antar jeg at de vil gå for 32a.

Så om man ser bort i fra superchargere ville ikke jeg i ditt sted turt annet enn å kjøpe dobbeltlader. Dersom utbyggingen av SC kommer nordover raskt, så kan det kanskje være litt "bortkastet".

Når det gjelder SC så er jeg svært sikker på at det vil komme oppover - spørsmålet blir bare når.

Hm, har problemer med å ta beslutning her.
Hvem bygger ut type2 stasjonene. Er det private initiativer?

Sitat fra: petersv på fredag 06. september 2013, klokken 14:02
Som tromsøværing selv vil jeg ikke anbefale deg å kjøpe dobbeltlader. Just face it, når man reiser langt er det fly som gjelder fra Tromsø. Nå har jeg selv emigrert sørover, og her har det nok mer for seg iom. at man kan nå kontinentaleuropa ganske lett.

Regner ikke med å kjøre Norge på langs mange ganger, men det er jo noe med å ha muligheten.


Epleskreller

Dobbeltader kan ettermonteres. Faktisk leveres ingen biler med dobbeltlader nå..

Jeg satser på enkeltlader, skulle behovet melde seg får jeg heller bite i det sureeple og ettermontere for en litt dyrere penge.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

luffe

Sitat fra: Epleskreller på fredag 06. september 2013, klokken 17:40
Dobbeltader kan ettermonteres. Faktisk leveres ingen biler med dobbeltlader nå..

Jeg satser på enkeltlader, skulle behovet melde seg får jeg heller bite i det sureeple og ettermontere for en litt dyrere penge.


Velger samme strategi
Stolt eier av S85 Dolphin Grey :)

Øyvind.h

Sitat fra: Epleskreller på fredag 06. september 2013, klokken 17:40
Dobbeltader kan ettermonteres. Faktisk leveres ingen biler med dobbeltlader nå..

Jeg satser på enkeltlader, skulle behovet melde seg får jeg heller bite i det sureeple og ettermontere for en litt dyrere penge.
Litt dyrere? Prøv tregangern så treffer du sikkert greit :)
Men den kan absolutt ettermonteres for de som ikke kjøper den sammen med bilen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Stellar

Sitat fra: Roger (NO) på fredag 06. september 2013, klokken 14:08
Vær obs på at dersom man ønsker 400V lading i garasjen for de som har mulighet til det) kreves dobbellader for å få fullt utbytte...

Har selv planer om 400V 4x25A som gir 17Kw...
Ja, men det kreves også 400V 16A for å fullt utnytte enkeltlader :-)
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

gbzdoc

Husk også på at du ikke msiter noen lademuligheter om du kun har enkeltlader. Det tar bare lenger tid, HVIS du finner en 22kw stolpe.

Kjører heller enkeltlader selv, på tur er uansett selv dobbeltladeren for treig. Satser på Chademo og at det kommer CCS etterhvert. Kanskje det er nok SC uansett når CCS får litt markedsandel at det er helt unødvendig. ;)

Griffel

#234
Sitat fra: gbzdoc på fredag 06. september 2013, klokken 20:08
Husk også på at du ikke msiter noen lademuligheter om du kun har enkeltlader. Det tar bare lenger tid, HVIS du finner en 22kw stolpe.

Kjører heller enkeltlader selv, på tur er uansett selv dobbeltladeren for treig. Satser på Chademo og at det kommer CCS etterhvert. Kanskje det er nok SC uansett når CCS får litt markedsandel at det er helt unødvendig. ;)
Spisesteder, shoppingsenter ol. vil nok etterhvert kunne finne på å installere 22kW ladestasjoner i mye større grad enn CHAdeMO eller CCS det kan jo også være nyttig på tur. (og ingen vet om og når adaptere kommer, og heller ikke pris)
10 mil ekstra rekkevidde i stedet for 5 mil mens du spiser.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

Kan ikke begripe at så mange dropper dobbeltlader. Vitsen med den er at ladepunktene er billige. Det kommer til å komme massevis av dem, det er dette som er standarden og det meste av bilene kommer til å kunne bruke dem. Tenk lading på hoteller, konferansesentere, sportsarenaer, kjøpesenter osv.

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Epleskreller

Sitat fra: eledille på fredag 06. september 2013, klokken 21:49
Kan ikke begripe at så mange dropper dobbeltlader. Vitsen med den er at ladepunktene er billige. Det kommer til å komme massevis av dem, det er dette som er standarden og det meste av bilene kommer til å kunne bruke dem. Tenk lading på hoteller, konferansesentere, sportsarenaer, kjøpesenter osv.

Personlig har jeg ikke behov for 22kWh ladning på  hoteller, konferansesentere, sportsarenaer, kjøpesenter osv. På steder jeg overnatter vil 11kWh være nok og jeg kjører ikke så langt til kjøpesentre at jeg trenger å lade der.

Jeg ser faktisk ikke behov for å lade andre steder enn på jobben og i garasjen hjemme. Langturer satser jeg på SC, de dekker mine behov(unntatt N-Norge, der blir det fly..).
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Roger (NO)

Sitat fra: eledille på fredag 06. september 2013, klokken 21:49
Kan ikke begripe at så mange dropper dobbeltlader. Vitsen med den er at ladepunktene er billige. Det kommer til å komme massevis av dem, det er dette som er standarden og det meste av bilene kommer til å kunne bruke dem. Tenk lading på hoteller, konferansesentere, sportsarenaer, kjøpesenter osv.
Utsagnet støttes!

Husk at det uansett er MYE billigere å etablere et 22Kw ladepunkt (AC) enn en CHAdeMO eller tilsvarende DC hurtiglader

NTesla

Sitat fra: Epleskreller på fredag 06. september 2013, klokken 21:56
Sitat fra: eledille på fredag 06. september 2013, klokken 21:49
Kan ikke begripe at så mange dropper dobbeltlader. Vitsen med den er at ladepunktene er billige. Det kommer til å komme massevis av dem, det er dette som er standarden og det meste av bilene kommer til å kunne bruke dem. Tenk lading på hoteller, konferansesentere, sportsarenaer, kjøpesenter osv.

Personlig har jeg ikke behov for 22kWh ladning på  hoteller, konferansesentere, sportsarenaer, kjøpesenter osv. På steder jeg overnatter vil 11kWh være nok og jeg kjører ikke så langt til kjøpesentre at jeg trenger å lade der.

Jeg ser faktisk ikke behov for å lade andre steder enn på jobben og i garasjen hjemme. Langturer satser jeg på SC, de dekker mine behov(unntatt N-Norge, der blir det fly..).

+1

Har ikke eid elbil tidligere, men ser ikke for meg at jeg vil ha behov utover det Epleskreller her sier. Bruker heller pengene på utstyr jeg vet jeg vil ha bruk for.

Lanber

De aller fleste av oss har ikke behov for lading utover det bilen står parkert hjemme over natta.
Når det er behov for mer strøm enn 11kwh kan du banne på at:

1. Ladepunktet ikke fungerer
2. Ladepunktet er opptatt, gjerne av en som ikke kan utnytte de fulle 22kwh
3. Plassen er stengt for kvelden
4. En fossilbil har parkert i veien
5. Du har ikke tilgang til ladepunktet fordi det krever obskurt ladekort
6. Din Tesla S tar ikke lading pga random feilmelding.

Jeg kaller disse punktene "El-bilens forbannelse", inspirert etter en sommer i seilbåt der vinden aldri passet til det vi hadde planlagt for dagen.

Kort og godt, de gangene du virkelig trenger ekstra strøm kjapt og du ikke ryker på punk 1-6, ja DA er det veldig greit med dobbel lader.

Sikkert kjekt å ha som salgsargument en fjern gang i fremtiden når bilen skal selges, men det var nå ikke mitt motiv når jeg kikket på tilvalg. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA