Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Høydejustering på nærlys?

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 11:16

« forrige - neste »

FThorsen

Sitat fra: Oreo på mandag 11. november 2013, klokken 13:09
Jeg håper iallefall den personen foran meg i køen på en 22kW ladestasjon har dobbeltlader.

He, he. Ler litt av det utsagnet, men samtidig er det veldig reelt!   :)
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

Øyvind.h

De som har valgt å gå for enkeltlader har jo allerde tatt et standpunkt. De har rett og slett sagt 22kW lading ikke er noe for dem, og 22kW ladepunkter er noe de ikke har bruk for.
De bør dermed holde seg for gode til å blokkere 22kW ladepunkter i oppimot 8 timer med sin enkeltlader. Står du på et 22kW punkt med enkeltlader er det bare å flytte deg om en med dobbeltlader kommer :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Stellar

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. november 2013, klokken 13:49
De som har valgt å gå for enkeltlader har jo allerde tatt et standpunkt. De har rett og slett sagt 22kW lading ikke er noe for dem, og 22kW ladepunkter er noe de ikke har bruk for.
De bør dermed holde seg for gode til å blokkere 22kW ladepunkter i oppimot 8 timer med sin enkeltlader. Står du på et 22kW punkt med enkeltlader er det bare å flytte deg om en med dobbeltlader kommer :)
Hvordan kan du uttale deg om hvorfor de har valgt som de har? Når jeg er på farten og lader med min enkeltlader, blir jeg såklart stående til jeg er ferdig. Sjansen for at jeg er tom og trenger fullading er forøvrig forsvinnende liten.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

OW

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. november 2013, klokken 13:49
De som har valgt å gå for enkeltlader har jo allerde tatt et standpunkt. De har rett og slett sagt 22kW lading ikke er noe for dem, og 22kW ladepunkter er noe de ikke har bruk for.
De bør dermed holde seg for gode til å blokkere 22kW ladepunkter i oppimot 8 timer med sin enkeltlader. Står du på et 22kW punkt med enkeltlader er det bare å flytte deg om en med dobbeltlader kommer :)

Mener du virkelig det? Om man kan velge mellom 11kW og 22kW, og har kun mulighet til å lade 11kW, så er valget selvsagt når man skal velge parkeringsplass, da tar man  ikke 22kW plassen. Finnes det bare 22kW plasser så mener du dermed at alle med 22kW har førsterett fordi de kan lade fortere? Hva med alle andre el-biler som ikke kan lade så fort. Syntes du de skal vike for din Tesla?

(om det er bare 22kW plasser på parkeringsplassen, eller kun de plassene igjen spiller ingen rolle - det blir uansett samme prinsipp)
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

Øyvind.h

Sitat fra: Stellar på mandag 11. november 2013, klokken 14:12
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. november 2013, klokken 13:49
De som har valgt å gå for enkeltlader har jo allerde tatt et standpunkt. De har rett og slett sagt 22kW lading ikke er noe for dem, og 22kW ladepunkter er noe de ikke har bruk for.
De bør dermed holde seg for gode til å blokkere 22kW ladepunkter i oppimot 8 timer med sin enkeltlader. Står du på et 22kW punkt med enkeltlader er det bare å flytte deg om en med dobbeltlader kommer :)
Hvordan kan du uttale deg om hvorfor de har valgt som de har? Når jeg er på farten og lader med min enkeltlader, blir jeg såklart stående til jeg er ferdig. Sjansen for at jeg er tom og trenger fullading er forøvrig forsvinnende liten.
Ja det er ikke overraskende at folk som har takket nei til 22kW lader allikevel velger å oppta 22kW ladepunkt så lenge de føler for det. På lik linje velger folk å parkere på ladeplasser uten å lade, fordi de kan og fordi det er lov.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Stellar

#260
Klart jeg ikke velger 22kW om annet er tilgjengelig, er du(Øyvind.h) så trangsynt? Hvis det derimot kun er 22kW bruker jeg såklart den for å lade det jeg trenger.

At folk parkerer uten å lade er likestilt? Nå må du tenke deg litt om Øyvind.h
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Cirion

Sitat fra: Stellar på mandag 11. november 2013, klokken 14:12
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. november 2013, klokken 13:49
De som har valgt å gå for enkeltlader har jo allerde tatt et standpunkt. De har rett og slett sagt 22kW lading ikke er noe for dem, og 22kW ladepunkter er noe de ikke har bruk for.
De bør dermed holde seg for gode til å blokkere 22kW ladepunkter i oppimot 8 timer med sin enkeltlader. Står du på et 22kW punkt med enkeltlader er det bare å flytte deg om en med dobbeltlader kommer :)
Hvordan kan du uttale deg om hvorfor de har valgt som de har? Når jeg er på farten og lader med min enkeltlader, blir jeg såklart stående til jeg er ferdig. Sjansen for at jeg er tom og trenger fullading er forøvrig forsvinnende liten.
Snakk om å helle bensin på bålet! De som velger enkelt eller dobbelt lader har da like mye rett til å bruke stolpen...

Uansett om bilen som står der er full på 4 eller 8 timer spiller det ingen rolle. Begge tilfellene gjør at jeg velger stolpen ved siden i stedet, eller kjører et annet sted.

Det er heldigvis ikke Chademo vi skal lade på, og må restarte hver 15min og få skyldfølelse fordi det står 2 andre leafer i kø og venter på denne ene stolpen, samt at de har ingen mulighet til å nå andre...

Type2 stolper er billige å sette opp og det betyr at det sannsynligvis settes opp fler enn 1 på hver lokasjon. 2, 4 eller 8 er vanligst.

Selv har jeg dobbeltlader, og må si jeg liker det bedre og bedre... Skader ikke at noen installerte 3stk 22kW Type2 stolper 15min gåtur fra huset mitt  ;D

Jeg er fortsatt av den oppfatningen at dobbeltlader ikke er nødvendig, men det er en deilig luksus. Har jeg valget, bruker jeg uansett Tesla's Super Ladere og de er like raske uansett antall ladere i bilen.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

Jeg visste dette ville treffe en nerve hos de som ikke kjøpte dobbeltlader, men allikevel vil bruke 22kW punktene :) I praksis tror jeg ikke denne problemstillingen er reell, for selv på 22kW punkter blir du stående en stund, og er plassen opptatt så er løpet kjørt uansett (selv om det er mer sannsynlig at ting kan løse seg allikevel om den som står der har 22kW kontra 11kW lader). Nei, jeg mener egentlig ikke at de med enkeltlader bare skal flytte seg når folk med dobbeltlader kommer, men man kommer ikke unna det faktum at man vil bruke en begrenset ressurs som lade-infrastruktur dobbelt så lenge som nødvendig fordi man selv ville spare penger. Når jeg bruker CHAdeMO med Leaf``en lader jeg ikke mer enn det jeg trenger + en buffer dersom det står andre og venter, og jeg hadde følt meg skikkelig kjip om jeg hadde valgt en bil med halv fart på CHAdeMO laderen fordi jeg personlig ikke hadde behov for mer.

Som Cirion skriver – alle har like mye rett til å bruke stolpen. Om stolpen har et Schuko-uttak kan du parkere der og lade med UMC``en i et par døgn også om du vil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

NTesla

Jeg har for tiden en kvart-lader på bilen (schuko) så det å få enkellader skal bli fryd nok. :)

Diskusjon om dobbel- eller enkellader på 22kw interesserer like mye som argumentasjonen for å rygge vs å kjøre rett inn på en parkeringsplass, og regner med at 99% driter i "svaret" der de står oppi situasjonen.

AreLib

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. november 2013, klokken 13:49
De som har valgt å gå for enkeltlader har jo allerde tatt et standpunkt. De har rett og slett sagt 22kW lading ikke er noe for dem, og 22kW ladepunkter er noe de ikke har bruk for.
De bør dermed holde seg for gode til å blokkere 22kW ladepunkter i oppimot 8 timer med sin enkeltlader. Står du på et 22kW punkt med enkeltlader er det bare å flytte deg om en med dobbeltlader kommer :)
då kan vi vri det og si slik at de med 22kw lader bør flytte seg om de står på en plass som kun leverer 11kw eller mindre om en annan kommer :) dere har tross alt valgt  fortest mulig lader og bør da styre unna saktegående ladeplasser...så lenge folk ikke står som rettsmessig eier av et punkt eller har spesiell reservasjon så bryr det meg midt i røven om hvem som bruker punktet, er det opptatt så er det opptatt
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

Bjoris

#265
Sitat fra: Djur1 på mandag 11. november 2013, klokken 09:14
Hva er prisen for å få ettermontert en lader til?
Det var iallefall 3600 Dollar sist jeg sjekket eller på norsk, 22.500 ca, jeg kastet meg derfor rundt å fikk lagt det til 9.550 og ser at det forstatt vel er 9.700.

En kan se på dette med dobbellader på flere måter, men jeg tror det er dumt å kjøpe en elbil som ikke har alle lademulighetene som finnes. Nei, kansje ikke nødvendig så ofte, men hva når batteriene begynner å svekkes, turen du klarte fint før går bare med nød og neppe. Det er forskjell på 100 km lading og 50 km lading når du stopper for å spise en times tid...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

Sitat fra: bjoris på mandag 11. november 2013, klokken 15:03
Sitat fra: Djur1 på mandag 11. november 2013, klokken 09:14
Hva er prisen for å få ettermontert en lader til?
Det var iallefall 3600 Dollar sist jeg sjekket eller på norsk, 22.500 ca, jeg kastet meg derfor rundt å fikk lagt det til 9.550 og ser at det forstatt vel er 9.700.
Ettersom det tydeligvis går betydelig antall timer til arbeid og programmering er nok 10x US pris mer korrekt. Dvs i intervallet 30-35.000,- for ettermontering.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: bensinhodet på mandag 11. november 2013, klokken 15:02
då kan vi vri det og si slik at de med 22kw lader bør flytte seg om de står på en plass som kun leverer 11kw eller mindre om en annan kommer :)
Jeg vet du bare tuller (akkurat som jeg postet for å engasjere :) ), men den analogien blir feil. De som har betalt for å ha best mulig ladehastighet har gjort alt de kan for å utnytte infrastrukturen. Infrastrukturen er som den er, noe som understreker viktigheten ved at man selv ikke er en bremsekloss.

Men som sagt - jeg mener ikke at folk skal flytte seg :) Når CHAdeMO adapteret kommer kan Model S fint oppta en CHAdeMO lader et par timer. Kjipt for de med Leaf og iMiev, men er det lov vil folk gjøre det.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lanber

Et vennlig "Fook off" ville jeg svart his noen mente jeg skulle flytte for å gi plass til en med dobbel ladekapasitet

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. november 2013, klokken 13:49
De som har valgt å gå for enkeltlader har jo allerde tatt et standpunkt. De har rett og slett sagt 22kW lading ikke er noe for dem, og 22kW ladepunkter er noe de ikke har bruk for.
De bør dermed holde seg for gode til å blokkere 22kW ladepunkter i oppimot 8 timer med sin enkeltlader. Står du på et 22kW punkt med enkeltlader er det bare å flytte deg om en med dobbeltlader kommer :)

Øyvind.h

Sitat fra: Lanber på mandag 11. november 2013, klokken 16:06
Et vennlig "Fook off" ville jeg svart his noen mente jeg skulle flytte for å gi plass til en med dobbel ladekapasitet
Ja det ville være helt i tråd med hva man kan oppleve i Norge :)
Blir hyggelig å være Leaf/iMiev eier fremover når Model S eiere får CHAdeMO adapter.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA