Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Høydejustering på nærlys?

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 11:16

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. november 2013, klokken 15:23
Sitat fra: bjoris på mandag 11. november 2013, klokken 15:03
Sitat fra: Djur1 på mandag 11. november 2013, klokken 09:14
Hva er prisen for å få ettermontert en lader til?
Det var iallefall 3600 Dollar sist jeg sjekket eller på norsk, 22.500 ca, jeg kastet meg derfor rundt å fikk lagt det til 9.550 og ser at det forstatt vel er 9.700.
Ettersom det tydeligvis går betydelig antall timer til arbeid og programmering er nok 10x US pris mer korrekt. Dvs i intervallet 30-35.000,- for ettermontering.

3600 dollar var inkl montering
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

Sitat fra: bjoris på mandag 11. november 2013, klokken 16:39
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. november 2013, klokken 15:23
Sitat fra: bjoris på mandag 11. november 2013, klokken 15:03
Sitat fra: Djur1 på mandag 11. november 2013, klokken 09:14
Hva er prisen for å få ettermontert en lader til?
Det var iallefall 3600 Dollar sist jeg sjekket eller på norsk, 22.500 ca, jeg kastet meg derfor rundt å fikk lagt det til 9.550 og ser at det forstatt vel er 9.700.
Ettersom det tydeligvis går betydelig antall timer til arbeid og programmering er nok 10x US pris mer korrekt. Dvs i intervallet 30-35.000,- for ettermontering.

3600 dollar var inkl montering
Helt riktig. Og det er med amerikanske timepriser på arbeid etc. Som sagt - regn med ca US pris x10 for å få dobbeltlader ettermontert i Norge. Med litt flaks prises den til 29.900,- :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. november 2013, klokken 13:49
Står du på et 22kW punkt med enkeltlader er det bare å flytte deg om en med dobbeltlader kommer :)
Gjelder det dersom en med enkeltlader trenger å lade 10 minutter til, og det kommer en med dobbeltlader som trenger på lade i 3 timer?

Dette blir for enkelt.

Her må det lages en prioriterings-app som tar hensyn til:
aktuell ladestatus, og nødvendig ladetid,
hvor lang vei en har hjem,
hva en skal ha til middag,
om en trenger å rekke en ferge,
tid på døgnet
hvor mye en har betalt for bilen,
hvor mye en har i lån,
konas pikenavn,
hvordan en skal forholde seg til en Leaf som lader med 6,5kW i forhold til Tesla med singelader / dobbellader (Leafen har jo i dette tilfelle valgt høyest mulig ladehastighet så den må stille likt med dobbeltlader),
hvor langt det er til nærmeste Super Charger
hvor langt det er til nærmeste CHAdeMO lader
(de som ikke har engang investert CHAdeMO adapter er jo i utgangspunktet ikke interesert i hurtig lading og burde dømmes ti Schuko i all framtid)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Griffel på mandag 11. november 2013, klokken 17:03
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. november 2013, klokken 13:49
Står du på et 22kW punkt med enkeltlader er det bare å flytte deg om en med dobbeltlader kommer :)
Gjelder det dersom en med enkeltlader trenger å lade 10 minutter til, og det kommer en med dobbeltlader som trenger på lade i 3 timer?

Dette blir for enkelt.
Neida, vanlig høflighet holder :) De som ikke verdsetter tiden sin høyt og dermed har kjøpt enkeltlader har antakelig veldig god tid, og således ingen problemer med å uforbeholdent flytte seg til schuko.

Artig at mitt halvseriøse argument skulle vekke så mange følelser  ;) Spesielt mtp. at jeg i praksis forsøker å være så hensynsfull jeg kan når jeg er ute på tur med elbil. Og det er opplysende å se at de som ikke ville ha dobbeltlader går til kraftig forsvar for å bruke de ladeuttakene de mente ikke var nødvendige og dermed ikke tilpasset bilen sin til.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

#274
Synes vel fremdeles betalingsmodellene til EV-power er litt tullete. Greit hvis man har bruk for dem av og til, men om man bare ønsker litt ekstra sikkerhet som man sannsynligvis aldri vil bruke må man ut med kr. 49 i måneden.

Jeg ville valgt et alternativ uten abonnement og heller betalt 500 kr for en enkeltlading om jeg skulle få behov for det - om det fantes.


Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på mandag 11. november 2013, klokken 17:23
Synes vel fremdeles betalingsmodellene til EV-power er litt tullete. Greit hvis man har bruk for dem av og til, men om man bare ønsker litt ekstra sikkerhet som man sannsynligvis aldri vil bruke må man ut med kr. 49 i måneden.
Det har sin underholdningsverdi at aktørene forsøker å selge "abonnementsbasert mobilitet" og innovere til noe kundene ikke ønsker :) De bommer med både produkt og prismodell. Tiden vil vise om de klarer å bygge en kundemasse allikevel.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. november 2013, klokken 17:15
Og det er opplysende å se at de som ikke ville ha dobbeltlader går til kraftig forsvar for å bruke de ladeuttakene de mente ikke var nødvendige og dermed ikke tilpasset bilen sin til.
Nå har jeg hverken dobbelt eller enkeltlader, men om jeg nå kjøper meg en BMW, må jeg da flytte meg fra 22kW ladepunktet om det kom en med Tesla?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Sitat fra: Griffel på mandag 11. november 2013, klokken 17:34
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. november 2013, klokken 17:15
Og det er opplysende å se at de som ikke ville ha dobbeltlader går til kraftig forsvar for å bruke de ladeuttakene de mente ikke var nødvendige og dermed ikke tilpasset bilen sin til.
Nå har jeg hverken dobbelt eller enkeltlader, men om jeg nå kjøper meg en BMW, må jeg da flytte meg fra 22kW ladepunktet om det kom en med Tesla?
Du leste de oppfølgende postene mine eller :) ? Det får i3-sjåføren og Tesla-sjåføren avtale seg imellom :) Hva slags lader har i3 innebygget? Kanskje det går like greit for i3-sjåføren å bruke et schuko uttak istedenfor 22kW stolpen?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Stellar

#278
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. november 2013, klokken 17:15
Sitat fra: Griffel på mandag 11. november 2013, klokken 17:03
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. november 2013, klokken 13:49
Står du på et 22kW punkt med enkeltlader er det bare å flytte deg om en med dobbeltlader kommer :)
Gjelder det dersom en med enkeltlader trenger å lade 10 minutter til, og det kommer en med dobbeltlader som trenger på lade i 3 timer?

Dette blir for enkelt.
Neida, vanlig høflighet holder :) De som ikke verdsetter tiden sin høyt og dermed har kjøpt enkeltlader har antakelig veldig god tid, og således ingen problemer med å uforbeholdent flytte seg til schuko.

Artig at mitt halvseriøse argument skulle vekke så mange følelser  ;) Spesielt mtp. at jeg i praksis forsøker å være så hensynsfull jeg kan når jeg er ute på tur med elbil. Og det er opplysende å se at de som ikke ville ha dobbeltlader går til kraftig forsvar for å bruke de ladeuttakene de mente ikke var nødvendige og dermed ikke tilpasset bilen sin til.

Er ikke bilen tilpasset et 22kW ladeuttak? Jeg for min del går ikke kraftig til forsvar for å bruke et 22kW uttak, jeg bruker selvfølgelig et 11kW om det er tilgjengelig. Hvis det derimot kun er 22kW bruker jeg selvfølgelig dette, jeg bruker selvfølgelig også dette om alternativet er Schuko.

Forventer også at dersom det er et 11kW uttak og en med dobbeltlader står der, så må denne selvsagt flytte seg til fordel for oss med enkeltlader. Dere som har så mye penger, og enormt med lite tid, burde vurdert en fossilbil istedet, da kan dere fylle bilen på 2 minutter og slippe sinker som blokkerer dere  8)

P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Øyvind.h

Sitat fra: Stellar på mandag 11. november 2013, klokken 17:41
Forventer også at dersom det er et 11kW uttak og en med dobbeltlader står der, så må denne selvsagt flytte seg til fordel for oss med enkeltlader.
Det blir som å si at Model S ikke får kjøre i 60-soner fordi Reva ikke kan kjøre i 120km/t på motorveien....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Chlangum

Sitat fra: Griffel på mandag 11. november 2013, klokken 17:34
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. november 2013, klokken 17:15
Og det er opplysende å se at de som ikke ville ha dobbeltlader går til kraftig forsvar for å bruke de ladeuttakene de mente ikke var nødvendige og dermed ikke tilpasset bilen sin til.
Nå har jeg hverken dobbelt eller enkeltlader, men om jeg nå kjøper meg en BMW, må jeg da flytte meg fra 22kW ladepunktet om det kom en med Tesla?

Må vel ikke, men tesla eieren hadde sikkert satt pris på det. Jeg skulle i hvertfall ikke hatt noe problem å flytte fossil bilen min hvis jeg parkerte foran et kontakt punkt.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Griffel

Sitat fra: Chlangum på mandag 11. november 2013, klokken 17:48
Sitat fra: Griffel på mandag 11. november 2013, klokken 17:34
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. november 2013, klokken 17:15
Og det er opplysende å se at de som ikke ville ha dobbeltlader går til kraftig forsvar for å bruke de ladeuttakene de mente ikke var nødvendige og dermed ikke tilpasset bilen sin til.
Nå har jeg hverken dobbelt eller enkeltlader, men om jeg nå kjøper meg en BMW, må jeg da flytte meg fra 22kW ladepunktet om det kom en med Tesla?

Må vel ikke, men tesla eieren hadde sikkert satt pris på det. Jeg skulle i hvertfall ikke hatt noe problem å flytte fossil bilen min hvis jeg parkerte foran et kontakt punkt.
Nå tenkte ikke jeg på en fossil men en BMW i3 som vel i ladehastighet kan sammenlignes med Tesla singellader, men som ikke kan fås med dobbeltlader, har jeg da latt være å tilpasse bilen min og derfor må flytte? Eller er dette en lovlig unskyldning?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

#282
Sitat fra: Griffel på mandag 11. november 2013, klokken 17:56
Sitat fra: Chlangum på mandag 11. november 2013, klokken 17:48
Sitat fra: Griffel på mandag 11. november 2013, klokken 17:34
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. november 2013, klokken 17:15
Og det er opplysende å se at de som ikke ville ha dobbeltlader går til kraftig forsvar for å bruke de ladeuttakene de mente ikke var nødvendige og dermed ikke tilpasset bilen sin til.
Nå har jeg hverken dobbelt eller enkeltlader, men om jeg nå kjøper meg en BMW, må jeg da flytte meg fra 22kW ladepunktet om det kom en med Tesla?

Må vel ikke, men tesla eieren hadde sikkert satt pris på det. Jeg skulle i hvertfall ikke hatt noe problem å flytte fossil bilen min hvis jeg parkerte foran et kontakt punkt.
Nå tenkte ikke jeg på en fossil men en BMW i3 som vel i ladehastighet kan sammenlignes med Tesla singellader, men som ikke kan fås med dobbeltlader, har jeg da latt være å tilpasse bilen min og derfor må flytte? Eller er dette en lovlig unskyldning?
Da har jo kjøper bestilt bilen med den beste laderen som er å få tak i, og om den kan lades med 11kW er det uansett bare 1-2 timer fra helt tomt til helt fullt batteri på i3?

For Focus kan du vel bestille uten hurtiglader. Å kjøpe en Focus uten hurtiglader og deretter stille deg foran en hurtiglader og lade med 32A er et annet eksempel.

Opel Ampera har vel også type 2 inntak? Og kan sånn sett stå på en 22kW stolpe så lenge han/hun måtte ønske og skiltingen tillater. Om det er lov kommer folk til å gjøre det. Enkelte Ampera-eieren snur seg vel til eventuelle Model S-eiere som ankommer og sier "dra til h******, jeg var her først"
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Stellar

Sitat fra: Griffel på mandag 11. november 2013, klokken 17:56
Sitat fra: Chlangum på mandag 11. november 2013, klokken 17:48
Sitat fra: Griffel på mandag 11. november 2013, klokken 17:34
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. november 2013, klokken 17:15
Og det er opplysende å se at de som ikke ville ha dobbeltlader går til kraftig forsvar for å bruke de ladeuttakene de mente ikke var nødvendige og dermed ikke tilpasset bilen sin til.
Nå har jeg hverken dobbelt eller enkeltlader, men om jeg nå kjøper meg en BMW, må jeg da flytte meg fra 22kW ladepunktet om det kom en med Tesla?

Må vel ikke, men tesla eieren hadde sikkert satt pris på det. Jeg skulle i hvertfall ikke hatt noe problem å flytte fossil bilen min hvis jeg parkerte foran et kontakt punkt.
Nå tenkte ikke jeg på en fossil men en BMW i3 som vel i ladehastighet kan sammenlignes med Tesla singellader, men som ikke kan fås med dobbeltlader, har jeg da latt være å tilpasse bilen min og derfor må flytte? Eller er dette en lovlig unskyldning?

Alle elbiler kan fritt bruke de ladestasjonene som er tilgjengelig, ingen har noen form for fortrinnsrett noen steder. Bruk den laderen som gir DEG maks ladehastighet, ikke nødvendigvis den med høyest kW.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Øyvind.h

Sitat fra: Chlangum på mandag 11. november 2013, klokken 17:48
Sitat fra: Griffel på mandag 11. november 2013, klokken 17:34
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 11. november 2013, klokken 17:15
Og det er opplysende å se at de som ikke ville ha dobbeltlader går til kraftig forsvar for å bruke de ladeuttakene de mente ikke var nødvendige og dermed ikke tilpasset bilen sin til.
Nå har jeg hverken dobbelt eller enkeltlader, men om jeg nå kjøper meg en BMW, må jeg da flytte meg fra 22kW ladepunktet om det kom en med Tesla?

Må vel ikke, men tesla eieren hadde sikkert satt pris på det. Jeg skulle i hvertfall ikke hatt noe problem å flytte fossil bilen min hvis jeg parkerte foran et kontakt punkt.
Man kommer langt med høflighet og fleksibilitet :) Flyttet meg sågar for tidlig fra en CHAdeMO lader en gang på vei hjem fra hytta (kom en kar med bilen full av slitne og trøtte unger.) Så jeg måtte legge inn enda et ladestopp på vei hjem.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA