Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Høydejustering på nærlys?

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 11:16

« forrige - neste »

Stellar

Kanskje de med dobbeltlader kunne hatt et slags VIP-skilt eller "forbi køen" skilt, slik at de slapp å snakke med de med enkeltlader som bare kunne flytte seg når de så skiltet? Eventuelt kunne for eksempel de med enkeltlader kun få lov å lade mellom klokken 02:00 og 05:00 og de med dobbeltlader resten av døgnet. Det beste hadde kanskje vært om de med dobbeltlader kunne lade sitt batteri direkte fra bilen til de med enkeltlader, så kunne disse hatt dugnad hvor de sto tilgjengelig rundtomkring for de med dårlig tid?
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Øyvind.h

#286
Sitat fra: Stellar på mandag 11. november 2013, klokken 18:16
Kanskje de med dobbeltlader kunne hatt et slags VIP-skilt eller "forbi køen" skilt, slik at de slapp å snakke med de med enkeltlader som bare kunne flytte seg når de så skiltet? Eventuelt kunne for eksempel de med enkeltlader kun få lov å lade mellom klokken 02:00 og 05:00 og de med dobbeltlader resten av døgnet. Det beste hadde kanskje vært om de med dobbeltlader kunne lade sitt batteri direkte fra bilen til de med enkeltlader, så kunne disse hatt dugnad hvor de sto tilgjengelig rundtomkring for de med dårlig tid?
Hehe, ja det hadde vært noe :) Burde strengt talt være forbudt å levere biler i Europa med 85kWh batteri uten minimum 22kW (helst 43kW) onboard lader. Skal elbilen være et godt alternativ i fremtiden må vi ha ladealternativer for en hver anledning. Da faller biler med svake ladere kombinert med stort batteri igjennom (så lenge man ikke får stort batteri på småbiler som har et annet bruksmønster).

Kanskje 11kW Model S kan få kjøreforbud, eller påbud om ettermontering av dobbeltlader? (så får vi se om folk tar spøken her da...)

Hopper av diskusjonen der jeg. Har vært en artig avsporing med interessante reaksjoner på høyst reell problemstilling som vi vil se mer og mer av fremover. Er det OK at man tar 22kW ladeplasser med en Opel Ampera? Er det OK å ta en CHAdeMO lader i timevis med sin Model S? Er det OK å sette sin Model S foran et 22kW ladeuttak og stille ladehastigheten ned fordi man skal stå parkert et par døgn? Mange meninger :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Stellar

 ;) Alltid gøy å sette ting litt på spissen. Ha en fin kveld.
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Øyvind.h

Sitat fra: Stellar på mandag 11. november 2013, klokken 18:45
;) Alltid gøy å sette ting litt på spissen. Ha en fin kveld.
Takk det samme. Bra vi kan ha hete diskusjoner og være uenige(men sikkert egentlig enige). Verden er seff ikke så svart-hvit som jeg later som   :D
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Real EoN

@Oreo

Ja jeg fikk testet 22 kW punktet på Orkanger, strevde fælt første gangen da en leaf ladet der samtidig på veg oppover.. men etter at han dro greide jeg få ladingen i gang. På veg hjemover var det enklere, ingen andre biler da.. Men kan ikke si hva man bør gjøre først å sist med henhold på brikke, ladeport bil og ladeport lader :)
Står egentlig bare forklart hvordan LEAF'erne skal gå frem !!!! Med den andre "pluggen".

Jeg har skaffet meg RFID brikke.. og det var nok for å starte ladingen.

Ladet ca 25 kWh på veg til Trondheim og ca 20 kWh på veg hjem til Molde.

Tror jeg fikk ca 20 kWh på en god time, og strømmen var låst til 26A ja... Dessverre.

Vi hadde jo egentlig greid oss med fulladet bil fra Molde til Trondheim, men skulle kjøre en god del frem å tilbake på juleshopping i Trondheim + en del lokalt rundt molde både før og etter turen, så ville vare på sikre siden.

Stav hotell i Trondheim hadde ladepunkter på begge sider av E6, men bare det på øversiden var aktivt, så ladet 13 A der over natten også.
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

OddB

Sitat fra: janlar på fredag 06. september 2013, klokken 23:35
11 og 22 kW ladeeffekt krever 400V og det er langt fra alle steder der dette er tilgjengelig.
Jeg droppet dobbeltlader da jeg tror superchargernettverk vil bygges ut og dekke mitt behov innen vi ser et godt utbygd Type 2 Mode 3, 22kW nettverk. Dobbeltlader = kjekt og ha ;)
Superladernettverket vil aldri klare å dekke alle behov. Det finnes et utall kjøreruter på over 40 mil der du aldri kommer i nærheten av en superlader (selv etter hele E6 er utbygd). Dobbeltlader er en meget god investering !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Real EoN

Personlig håper jeg jo at mitt mini abbonnement hos EV Power varer kun 1 år, og at en ny Tesla superlader kommer f.eks rundt Værnes flyplass før jul neste år ::)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Bjoris

3600 dollar var inkl montering
[/quote]
Helt riktig. Og det er med amerikanske timepriser på arbeid etc. Som sagt - regn med ca US pris x10 for å få dobbeltlader ettermontert i Norge. Med litt flaks prises den til 29.900,- :)
[/quote]
Tenkte ikke så langt:) Jeg tror en får tilbake disse pengene (altså de 9.700) når en skal selge bilen. Det er jo typisk at vi kjøpere skinn, luftfjæring etc, men bedre lademuligheter på en elbil, nei, det tar vi oss ikke råd til. Det er jo rart, jeg holdt på å gjøre samme tabben, men så gikk det ett lys opp for meg når jeg tenkte litt mer nøye over dette. Tror som andre skriver at det ikke kommer ekstremt mange SC...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

bb

Her om dagen ladet jeg med rød stikk (400 V 3-fas 16 A) og fikk over 60 km/t rated per time. En annen Tesla som stod ved siden av fikk kun 13 A og lavere hastighet. Han kunne ikke stille høyere inne i bilen. Kan det ha noe med at jeg har dobbeltlader og ikke han? Han visste ikke hva dobbeltlader var, så det er uvisst hva han hadde. Og jeg glemte å sjekke hans fw, men jeg regner med at han også kjører 5.8 slik som meg.

Beklager hvis dette spørsmålet allerede har blitt stilt. Jeg gadd bare ikke å lese gjennom alle sidene :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

fredag

Sitat fra: bb på mandag 02. desember 2013, klokken 14:08
Her om dagen ladet jeg med rød stikk (400 V 3-fas 16 A) og fikk over 60 km/t rated per time. En annen Tesla som stod ved siden av fikk kun 13 A og lavere hastighet. Han kunne ikke stille høyere inne i bilen. Kan det ha noe med at jeg har dobbeltlader og ikke han? Han visste ikke hva dobbeltlader var, så det er uvisst hva han hadde. Og jeg glemte å sjekke hans fw, men jeg regner med at han også kjører 5.8 slik som meg.

Du ladet med rødt adapter til UMC, og han brukte schuko-adapter?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

bb

Jeg la ikke merke til det. Han fikk i alle fall trefase (3 med sirkel rundt på displayet). Og hastigheten hans var litt under min bare.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA