Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Høydejustering på nærlys?

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 11:16

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Callaway på torsdag 04. juli 2013, klokken 08:28
informasjon om når man får bruk for dobbeltladeren, dvs ikke spekulasjoner?
Når du har brukt for dobbeltlader, kan ingen annen enn du selv svare på. Det avhenger helt av ditt kjøremønster og framtdige planer og tolmodighet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

toS

Med CHAdeMO kompatibel hurtiglading på bilen (som er tilgjengelig på mange steder i Norge takket være Nissan) samt Teslas egne superladere vil jeg si at dobbeltladeren kanskje ikke vil få kjørt seg så mye den første tiden. Selv sliter jeg med å se verdien av den pr. idag. Men det kan jo endre seg hvis/når de nye DC 22kW ladestasjonene etterhvert kommer i større antall. Når man har en Tesla med 500km rekkevidde er det heller ikke så viktig med lading på kjøpesentere osv. Noe av fordelen med denne bilen er jo å slippe denne evinnelige små-ladingen over alt :-)

Callaway

Sitat fra: laumb på torsdag 04. juli 2013, klokken 09:04
Flyttet emnet ditt inn hit, da vi allerede har et emne.

Forøvrig får du bruk for dobbeltlader når tidskravet ditt på en reise tilsier at du ikke har tid/lyst/mulighet til å vente lengre enn 1 time for å få mer enn 10-11 kWh inn på batteriet.

F.eks. strømmen storsenter tilbyr 22kW lading, så her vil du kunne få over 60kWh på de tre timene som tilbys med gratis parkering. Andre sentere, butikker, ladestopp vil følge etter.

OK, takk. Jeg husket ikke at det allerede var en tråd om dette.

Disse 22kW laderne er altså en form for standard som allerede er utbygd i Norge og deler av Europa, som man kan forvente blir enda vanligere etterhvert? Og denne standarden er basert på AC-lading?

Har jeg forstått det riktig at man ellers vil man ikke få utnyttet dobbeltlader hjemme så lenge man har et 230V-anlegg?

laumb

Sitat fra: toS på torsdag 04. juli 2013, klokken 10:11
Men det kan jo endre seg hvis/når de nye DC 22kW ladestasjonene etterhvert kommer i større antall.

AC.

toS

Sitat fra: laumb på torsdag 04. juli 2013, klokken 10:19
Sitat fra: toS på torsdag 04. juli 2013, klokken 10:11
Men det kan jo endre seg hvis/når de nye DC 22kW ladestasjonene etterhvert kommer i større antall.

AC.
Riktig. Gikk litt fort der.

Sisyfos

#200
Jeg har heller ikke bestilt dobbelt, men er fortsatt i tvil. Et aspekt som kanskje kan være interessant, er at Teslaen kan ende som brukteksport til f.eks Tyskland, jfr denne http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=7506.15. I og med at mye av Europa vel har 400V som standard, så er dobbeltladeren mer aktuell der?
Trondheim, stolt eier av en blå S85 siden november 2013

sindrej

Det at den kanskje kan bli brukteksport er vel verdens dårligste argument for kjøp vel ?  Du vil aldri få igjen de pengene uansett, og dobbelladeren kan uansett ettermonteres om en absolutt vil.

Griffel

Sitat fra: Callaway på torsdag 04. juli 2013, klokken 10:15
Disse 22kW laderne er altså en form for standard som allerede er utbygd i Norge og deler av Europa, som man kan forvente blir enda vanligere etterhvert? Og denne standarden er basert på AC-lading?
Ikke en form for standard. Dette er den formelle vetatte EU standard for lading av elbiler, og er et resultat av sammarbeid mellom bilprodusenter, leverandører av elkraft og produsenter av elektrotekniskutstyr.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Callaway

OK, takk for svar.

Jeg har nå låst designet UTEN dobbeltladeren. Fant ut at med den rekkevidden Model S har, vil det sjelden være nødvendig med slik "smålading", og i verste fall kan jeg ettermontere den (mot litt høyere kostnad selvfølgelig).

tklev

Sitat fra: sindrej på torsdag 04. juli 2013, klokken 12:25
Det at den kanskje kan bli brukteksport er vel verdens dårligste argument for kjøp vel ?  Du vil aldri få igjen de pengene uansett, og dobbelladeren kan uansett ettermonteres om en absolutt vil.

Dobbeltladeren vil jo fungere på AC ladestasjoner i Norge også. Så det er ikke kun ved brukteksport du vil kunne få nytte for den. På lengre turer kan det ofte være behov for å stoppe på plasser med AC hurtiglading, etterhvert vil det jo komme mange slike rundt omkring også.



Dix Hallpike

Jeg har veid mye fram og tilbake mellom singel og dobbeltlader selv. Sendte mail til Heidi i forrige uke og tok bort dobbeltladeren.

Argumenter for å ikke betale for dobbeltlader for min del:
-Har kun 230v 1fas 32A hjemme.
-Det kommer Chademo-adapter som jeg skal kjøpe
-Kjører sjeldent så lange distanser at jeg har behov for mellomlading og i disse få tilfellene satser jeg på SC og Chademo.
-Foreløpig er dette med 22kW lite utbygd, ut i fra ladestasjoner.no er disse få ladeplassene langt sør for Trondheim hvor jeg holder til
-Skulle en etterhvert se at en har behov for dobbeltlader kan dette ettermonteres dog med påslag av moms og arbeidspenger (tesla Trondheim anslo i dag ca 13-15000kr for dette totalt)
-9500kr er lite i den totale sammenhengen, men 9500 spart er 9500 spart.
X100D. 6s. 2018
Pearl White. P85+. Trondheim. Levert 29.10.13. (Solgt)

glaserud

@Dix

Hadde samme tankerekka selv. Eneste unntaket var siste punktet, hvor jeg kom til at jeg ikke ville komme dithen at jeg hadde latt være å ta med noe jeg kunne trenge for 10k.

Vel inneforstått med at jeg antakelig aldri kommer til å bruke det, nå som det kommer en SC halvveis til hytta (Lillehammer).
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

kjølholdt

Det kan drøye med CHAdeMO adapter og vinterstid skal jeg kjøre 39 mil Sunnmøre fra Bergen. Vet at det skal settes opp nye ladere ved fergeleiet nordfjordeid Tror det blir abb sine og disse kan jeg bruke dobbeltladeren på.
Men jeg valgte utifra det forbruksmønster jeg vet jeg kommer til å ha.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

toS

#208
Sitat fra: kjølholdt på torsdag 04. juli 2013, klokken 21:15
Det kan drøye med CHAdeMO adapter og vinterstid skal jeg kjøre 39 mil Sunnmøre fra Bergen. Vet at det skal settes opp nye ladere ved fergeleiet nordfjordeid Tror det blir abb sine og disse kan jeg bruke dobbeltladeren på.
Men jeg valgte utifra det forbruksmønster jeg vet jeg kommer til å ha.
Etter kontakten i eu bilene å dømme blir det vel CHAdeMO fra start vil jeg anta. Hvorfor skulle tesla vente med det? De har jo allerede endret og tilrettelagt for både eu og Asia fra start av leveringen utenfor USA ser det ut til.

jkirkebo

Sitat fra: toS på torsdag 04. juli 2013, klokken 22:36
Etter kontakten i eu bilene å dømme blir det vel CHAdeMO fra start vil jeg anta. Hvorfor skulle tesla vente med det? De har jo allerede endret og tilrettelagt for både eu og Asia fra start av leveringen utenfor USA ser det ut til.

Hmm, jeg føler jeg er litt skeptisk til CHAdeMO-adapter-tilgjengeligheten. Det virker litt tilsvarende snakket om støtte av 230V IT trefase. Til slutt ble det ikke noe av. Er redd det samme kan skje med CHAdeMO-kompatibiliteten.

Combo (CCS) er det nok større sjanse for, siden siden signaleringen er identisk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA