Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Høydejustering på nærlys?

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 11:16

« forrige - neste »

valvolainen

Så det går ikke an å benytte dobbeltlader på Mode 3 Type 2 stasjoner med 22kwh?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Kallagtunet

Sitat fra: petersv på torsdag 09. mai 2013, klokken 15:23
Fikk "bekrefetet" på telefon at per. i dag vil man kunne ha nytte av dobbeltlader med High Power Wall Connector, mao. IKKE på ladestasjoner utenfor ditt eget hjem.

I framtiden kunne det hende det kom en adapter eller ledning som støtter dette sa da, men ikke per dd.

Dette er det jeg har frykte, men jeg må si at det er på tide at de begynner å "get their shit together", det er tusentall som kan spesifisere biler som ikke vet hva de egentlig får når de velger dobbeltlader.

Dette er for dårlig spør du meg. :-(

gbzdoc

At Chademo er på vei ut i Europa betyr ikke at DC lading er det. I EU er det CCS (Combined Charging Standard) som er vedtatt som standard for hurtiglading på DC.

Det kommer til å bli bygget ut plenty med DC lading fremover, både Chademo, CCS og ladestasjoner med støtte for begge.

Model S i EU versjon har CCS støtte direkte, og Chademo adapteren tar neppe så lang tid som noen frykter. De satser tross alt friskt i Japan også.

Å bruke 22kw for lading når jeg kan velge å legge opp ruta basert på 50 eller 90kw blir helt uaktuelt for min del.

Men som mange allerede har påpekt, man bør handle ut fra sitt eget behov.

eledille

Sitat fra: gbzdoc på torsdag 09. mai 2013, klokken 16:56
At Chademo er på vei ut i Europa betyr ikke at DC lading er det. I EU er det CCS (Combined Charging Standard) som er vedtatt som standard for hurtiglading på DC.

Det kommer til å bli bygget ut plenty med DC lading fremover, både Chademo, CCS og ladestasjoner med støtte for begge.

Model S i EU versjon har CCS støtte direkte, og Chademo adapteren tar neppe så lang tid som noen frykter. De satser tross alt friskt i Japan også.

Å bruke 22kw for lading når jeg kan velge å legge opp ruta basert på 50 eller 90kw blir helt uaktuelt for min del.

Men som mange allerede har påpekt, man bør handle ut fra sitt eget behov.

Bare vent til du har stått i kø for å komme til hurtigladeren et par ganger mens det er plenty av ledige 22 kW stolper.

Og hvorfor vente mens du "hurtiglader" når du kan lade på 22 kW og gjøre noe annet samtidig? Jungelord: "Jeg brukte aldri tid på lading før det kom hurtigladere"...
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

fredag

Sitat fra: petersv på torsdag 09. mai 2013, klokken 15:23
Fikk "bekrefetet" på telefon at per. i dag vil man kunne ha nytte av dobbeltlader med High Power Wall Connector, mao. IKKE på ladestasjoner utenfor ditt eget hjem.

Hva?

Det må være feil.

Se feks:

http://www.elbil.no/ladestasjoner/981-kjapplading-for-tesla-pa-strommen-storsenter
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Oreo

Av respekt for de ventende bak deg, bør en velge hurtiglader.

Et annet perspektiv er om kjøpesentra setter opp kontakter for gratis bruk, der en vil kunne lade med mer effekt med dobbeltlader, vil en kunne snylte mer strøm den gitte tidsperioden en står der (om en skal finregne på investeringen).
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

fredag

Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

eledille

#172
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 09. mai 2013, klokken 11:54
Tror ikke vi skal bruke Renault som eksempel, mhp. problemene de har med å lade på norsk 230V IT-anlegg. 4

Vi kan veldig godt bruke Renault som eksempel, fordi problemene med IT-jording ikke har noe som helst med systemets idé å gjøre.

Problemene kommer av at de gjorde en tåpelig blunder. Jeg tipper at de rett og slett ikke hadde tenkt på at Norge ikke har bare TN-system. I og med at Norge for tiden står for mer elbilsalg enn hele resten av Europa til sammen så regner jeg med at de klarer å fikse det ganske greit.

Sitat
43kW tror jeg heller ikke vi vil se mye av, det blir på de typiske hurtigladeplassene i så fall, gjerne et stykke unna steder man ønsker å bruke litt tid (slik som på Vestby). 22kW blir nok særdeles mye vanligere rundt omkring i landet.

Der er vi helt enige.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

#173
Sitat fra: valvolainen på torsdag 09. mai 2013, klokken 12:35
Kanskje jeg skal tenke litt på dobbeltlader likevel. To timer på 22kwh gir god rekkevidde!
Ser for meg at typisk grisgrendte strøk snarere får en rimelig 22kwh AC løsning enn en dyrere DC hurtiglader.
Hadde vært kjekt å kunne stoppe på Vinjekroa i en time og få litt mat til sjåføren og juice til bilen fremfor å vente i årevis på en superlader (som kanskje aldri kommer) på haukelidgrend.

Det er nettopp det - et 22 kW punkt er såpass rimelig at for eksempel Vinjekroa faktisk kan komme til å tjene penger  på det. Og jeg vil personlig heller utstyre ungene med et par tiere til automatene og spise middag og drikke kaffe mens bilen lader enn å vandre rundt meg selv mens jeg venter på at superladeren blir ledig. Vi har jo spist middag på Vinjekroa opptil flere ganger selv om vi kjørte fossilbil.

Med 22 kW lader og rimelig bra med ladepunkter rundt om vil jeg kunne reise hvor som helst og ikke merke noen ting til at jeg har elbil.

Sitat fra: Lanber på torsdag 09. mai 2013, klokken 14:39
Vi har alle forskjellige ting vi legger vekt på i våre valg og en varierende grad av behov for å rettferdiggjøre disse valgene.
Har kjørt 20.000km med Kangoo EL bil, jeg vet alt om rekkeviddeproblematikk og utfordringer med lading.

Jeg mener ærlig og oppriktig at 10kwh holder i bøtter og spann. Hvis vi tenker oss at 1t pause er akseptabelt for å tanke opp både sjåfør og bil, så vil normal rekkevidde, under norske forhold, være ca 50 mil så sant det ikke snør etc.

Absolutt, jeg sier ikke at alle trenger dobbeltlader.

Men det er greit å være klar over at CHAdeMO etter all sannsynlighet følger ISDN, ATM, Betamax, HD-DVD og andre fine standarder til historiens skraphaug, og at 11 og 22 kW type 2 etter all sannsynlighet kommer til å sprette opp som sopp i september. Både fordi EU omsider har bestemt seg, og fordi dette faktisk er noe så sjeldent som en vilt bra standard.

I tillegg er det dette med at DC-ladere er såpass kostbare at man vil være nødt til å oppsøke hurtigladeren, i stedet for at ladepunktet befinner seg på et sted du gjerne ville tatt en pause uansett.

Videre dette med køproblematikk - hvis en lader skal ha 50 % utnyttelsesgrad, så betyr det at det er 50 % sjanse for at den er opptatt når du kommer.

Tesla-superladere og CCS-ladere regner jeg med at kun vil finnes langs motorveier og større hovedveier. Uansett er sannsynligheten stor for at jeg heller velger å ta en pause ved en 22 kW lader.

Unntaket er på motorvei når trafikken går i 140, da er forbruket for stort for 22 kW lading. Da trengs det CCS eller Superlader. Men sånt'no hakke vi i Norge uansett.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

jkirkebo

Sitat fra: eledille på torsdag 09. mai 2013, klokken 20:56
Vi kan veldig godt bruke Renault som eksempel, fordi problemene med IT-jording ikke har noe som helst med systemets idé å gjøre.

Er du sikker? Jeg lurer på om det kan ha med isolering av ladesystemet å gjøre. En stand-alone lader kan vel lett lages dobbeltisolert, mens dette systemet bruker bl.a motorviklingene. Jeg kan ikke nok til å vite om det er et problem, men en teori er jo at de krever 100% sikker jording/N-leder pga. måten systemet virker på.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

Sitat fra: fredag på torsdag 09. mai 2013, klokken 20:05
Sitat fra: gbzdoc på torsdag 09. mai 2013, klokken 16:56
Model S i EU versjon har CCS støtte direkte,

Hvor har du det fra at europeisk Model S vil få CCS støtte?

http://www.longtailpipe.com/2013/03/teslas-jb-straubl-on-battery-technology.html

Mente jeg hadde lest at den faktisk skulle komme med Combo, men det er vel bare Type 2 som er bekreftet.

Var nok denne artikkelen som har mørnet litt for lenge i hjernen sammen med all annen info som er konsumert.

Men Combo, evt. med ekstra lange pinner for DC for økt strømstyrke, virker jo som et sannsynlig valg.

http://www.elbil.no/ladestasjoner/922-abb-skal-lade-elbilen-model-s

Men trekker påstanden om de SKAL støtte CCS... Så får vi bare håpe. :)

gbzdoc

Sitat fra: eledille på torsdag 09. mai 2013, klokken 19:50
Sitat fra: gbzdoc på torsdag 09. mai 2013, klokken 16:56
At Chademo er på vei ut i Europa betyr ikke at DC lading er det. I EU er det CCS (Combined Charging Standard) som er vedtatt som standard for hurtiglading på DC.

Det kommer til å bli bygget ut plenty med DC lading fremover, både Chademo, CCS og ladestasjoner med støtte for begge.

Model S i EU versjon har CCS støtte direkte, og Chademo adapteren tar neppe så lang tid som noen frykter. De satser tross alt friskt i Japan også.

Å bruke 22kw for lading når jeg kan velge å legge opp ruta basert på 50 eller 90kw blir helt uaktuelt for min del.

Men som mange allerede har påpekt, man bør handle ut fra sitt eget behov.

Bare vent til du har stått i kø for å komme til hurtigladeren et par ganger mens det er plenty av ledige 22 kW stolper.

Og hvorfor vente mens du "hurtiglader" når du kan lade på 22 kW og gjøre noe annet samtidig? Jungelord: "Jeg brukte aldri tid på lading før det kom hurtigladere"...

Ser ingen grunn til å sitte og stirre i veggen mens jeg lader på hurtiglader. Er jo lov å HÅPE at de slutter å ha 15 min. som eneste valg. ;)

Og er det kø så kan jeg likevel lade på 11kw om det kniper. Men har ikke noe tro på at det blir haugevis med 22kw punkter. Hurtigladere vet vi i hvertfall dukker opp som paddehatter, de er jo nøye dokumentert og søkt støtte for.


Øyvind.h

Sitat fra: gbzdoc på fredag 10. mai 2013, klokken 10:35
Men har ikke noe tro på at det blir haugevis med 22kw punkter. Hurtigladere vet vi i hvertfall dukker opp som paddehatter, de er jo nøye dokumentert og søkt støtte for.
Jeg opplever det helt motsatt. 22kW punkter dukker allerede opp som paddehatter. Tesla hurtigladere derimot er fortsatt i det blå, og planen er noe sånt som 4-6 i hele Norge ila 2013? Om ikke du tenker på CHAdeMO hurtigladere da, som Model S kanskje vil støtte en gang i fremtiden?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Cecilie

Det er veldig interessant å lese disse trådene om ladestandarder, og jeg føler at jeg ligger langt etter på kunnskap på området. Min vurdering av dobbeltladeren ble derfor litt sånn "jeg vet ikke helt om det er nyttig, men tenk så dumt å ikke ha det om det blir det!". Jeg har bestilt Model S fordi det er den første elbilen som faktisk kan erstatte en fossilbil, både i forhold til romslighet inni bilen, og ikke minst, rekkevidde (og selvsagt fordi den er en ultrakul gadget, og jeg er gadget-entusiast :P). Jeg har tenkt å bruke bilen slik jeg bruker den bilen jeg har i dag, og det innebærer også langturer. De strekningene jeg kjører oftest er Oslo-Arendal (regner jeg med å klare uten ladestopp), Oslo-Rena (hytte der vi ikke har tilgang på strøm, og der parkering vinterstid foregår en 20-30 min skitur fra hytta...), Oslo-Trondheim og turer nedover i Danmark, via ferga til Hirtshals. Dette gjør at jeg er opptatt av at elbilen skal kunne lades på så mange forskjellige måter som overhodet mulig, og hvis jeg må betale for en dobbeltlader for å sørge for at jeg også vil kunne lade på eventuelle stasjoner som støtter dette, så betaler jeg for det. Prisen på den er uansett en dråpe i havet i forhold til totalprisen på bilen, og jeg gidder ikke å sitte å angre på at jeg ikke brukte de pengene når jeg skal kjøpe en så dyr bil. Så min bil får dobbeltlader, så får jeg heller tenke "jaja, godt det ikke var andre veien" om den viser seg å forbli ubrukt.
Tesla Model S #2370 levert 18/11, herlig rød skjønnhet :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA