Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Høydejustering på nærlys?

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 11:16

« forrige - neste »

eledille

Jeg har noen års erfaring som elbilist. Når Teslaen ankommer blir siste fossilbil solgt. Vi kjører på langtur ganske ofte.

Hvis du er ute på tur og trenger strøm, så vil du ha mest mulig kW, og jeg kan love at betalingsviljen øker etter å ha stått fast en gang.

Men det kommer også helt an på hvor du "står fast", for hvis du likevel skulle handle, spise, kjøre berg-og-dalbane eller hva som helst som ikke involverer å sitte og se på at en elbil står bom stille og suger elektroner, så er det helt greit - bare bilen er ferdig med ladingen før du er ferdig med gjøremålene dine. Da trengs det ofte ikke særlig mer enn 22 kW - mens 11 kW kan bli i minste laget.

Hjemme trenger du nesten ingenting. Dersom MS støtter 230 V IT trefas, så kommer jeg til å legge opp en 16 A trefaskurs til den. Dersom den kun støtter 400 V trefas, så er det ikke umulig at jeg kjøper en pent brukt trafo. Mer enn 10 kW trenger du ikke hjemme med mindre du er veldig dårlig til å planlegge. Strengt tatt trengs normalt ikke mer enn 16 A enfas hjemme.

Tre spådommer som jeg er rimelig sikker på:

1) Chademo er stein død i Europa. Om det ser ut som chademo fremdeles lever, så er det bare fordi den ikke har funnet ut at den er død enda. EU har bestemt at det skal være mode 3 type 2, og da blir det sånn. I tillegg til dette er det det eneste fornuftige alternativet, fordi vi til forskjell fra USA og Japan er så heldige å ha trefas tilgjengelig stort sett over alt, og trefas er helt suverent til lading. Til og med i Norge kommer det til å bli sånn, uansett spenning og jordingssystem, fordi det bare er en billig trafo som trengs for å gjøre om til 400 V, og næringsbygg bygges ikke lenger med 230 V IT. Det legges til og med om til 400 V. Selv i et gammelt bygg med 230 V IT anlegg vil 10 stk 22 kW ladestolper + trafo bli mye billigere og gjøre samme nytte som ca 8 chademo-bokser.

2) Det kommer til å dukke opp 11 og 22 kW type 2 ladestolper over alt. Det er fordi de fleste næringsbygg allerede har 400 V TN tilgjengelig, og uansett utgjør trafoen som eventuelt kreves bare en liten del av kostnaden.

3) Det kommer til å ta lang tid før man finner superladere annet enn langs europaveiene mellom de store byene. De kan også fort være opptatt. I så fall kan det jo være greit å kunne utnytte en 22 kW ladestolpe på den lokale Super'n. Og hvis du trenger 100 km ekstra og skulle handle og ha en matbit likevel, så tar ladingen på 22 kW-stolpen i realiteten ett minutt (finne kabel, plugge i). Har du bare enkeltlader, så blir det  én time til å handle og spise i ro og mak, og deretter én time med tromming med fingrene.

Siden jeg kommer til å kjøre langt med MS'en, og siden jeg har lært bedre enn å stole på fagre løfter når det gjelder elbiler og infrastruktur, så kommer jeg til å kjøpe dobbeltlader. Hadde det vært mulig å kjøpe 43 kW lader så hadde jeg gjort det også.

Hvis du alltid har god margin på batterikapasiteten så trenger du ikke dobbeltlader. Hvis du trenger å lade underveis, så er 22 kW type 2 det eneste vi vet at kommer til å være tilgjengelig i rimelig stort antall innen noen år.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

AttackOfTheMac

Jeg tror det er ganske stor sansynlighet at man kan oppgradere til dobbeltlader i fremtiden skulle man måtte trenge dette.

Øyvind.h

Sitat fra: Thorbjorn på torsdag 09. mai 2013, klokken 04:19
Jeg tror det er ganske stor sansynlighet at man kan oppgradere til dobbeltlader i fremtiden skulle man måtte trenge dette.
Det kan man allerede. Mener oppgraderingen er priset til ca $3500. Dvs litt over 20.000,- Og det er i USA med US timepriser. Fort 25.000+ i Norge.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lanber

Om det kommer mange 20kwh punkter er vel og bra, jeg kan da fremdeles benytte disse. Bare med 10kwh kapasitet. Det er 3x mer enn Kangoo``en jeg hadde.
For mitt bare liv kan jeg ikke rettferdiggjøre å bruke 10 høvdinger på en dobbellader.  Det blir som samme som med performance pakken, unødvendig


Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. mai 2013, klokken 22:43
Sitat fra: Lanber på onsdag 08. mai 2013, klokken 22:26
De gangene du trenger 20kwh v 10kwh er når du skal virkelig langt (og helst fort), lengre enn rekkevidden, i et område uten CHADEMO og superlader.

I de tilfeller vil jeg være påtvunget en ladehastighet på 50km/t vs 100 km/t.   Kommer jeg noengang til å komme i denne situasjonen? Tvilsomt.

Så det avgjørende argument:
Grimstad - Legoland OK. Grimstad - Gardermoen OK, Grimstad - Stavanger OK.  Alles gut.
Jeg har 3 barn, det passer aldri å kjøre mer enn 35 mil pr dag. QED Dobbel lader valgt bort.
Tror det tar lang tid før CHAdeMO adapter eventuelt kommer på plass. Derimot tror jeg mange destinasjoner får 22kw tilgjengelig (eks kjøpesentre, dyrepark/fornøyelsespark, hoteller, veikroer etc).

For øvrig oppvokst i Oslo med slektninger i Trondheim/utenfor Stavanger. 50 mil i bil i baksetet med to søstre gikk helt fint. Vi var ikke engang spesielt gode venner da vi var små :)

Øyvind.h

Sitat fra: Lanber på torsdag 09. mai 2013, klokken 08:00

For mitt bare liv kan jeg ikke rettferdiggjøre å bruke 10 høvdinger på en dobbellader. 
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. mai 2013, klokken 22:43
Sitat fra: Lanber på onsdag 08. mai 2013, klokken 22:26
De gangene du trenger 20kwh v 10kwh er når du skal virkelig langt (og helst fort), lengre enn rekkevidden, i et område uten CHADEMO og superlader.

I de tilfeller vil jeg være påtvunget en ladehastighet på 50km/t vs 100 km/t.   Kommer jeg noengang til å komme i denne situasjonen? Tvilsomt.

Så det avgjørende argument:
Grimstad - Legoland OK. Grimstad - Gardermoen OK, Grimstad - Stavanger OK.  Alles gut.
Jeg har 3 barn, det passer aldri å kjøre mer enn 35 mil pr dag. QED Dobbel lader valgt bort.
Tror det tar lang tid før CHAdeMO adapter eventuelt kommer på plass. Derimot tror jeg mange destinasjoner får 22kw tilgjengelig (eks kjøpesentre, dyrepark/fornøyelsespark, hoteller, veikroer etc).

For øvrig oppvokst i Oslo med slektninger i Trondheim/utenfor Stavanger. 50 mil i bil i baksetet med to søstre gikk helt fint. Vi var ikke engang spesielt gode venner da vi var små :)
Folk verdsetter tiden sin forskjellig :) Dog litt kjedelig for de som kjøper dobbeltlader å ankomme et 22kW AC ladepunkt bak en med enkeltlader som vil bruke dobbelt så lang tid på å bli ferdig....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kallagtunet

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 09. mai 2013, klokken 00:50
Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 08. mai 2013, klokken 23:04
Men en må fortsatt ha en enda så lenge ikke prissatt "type 2 Adaptor Cable" for å få til dette.... Hvis en da ikke har en HPWC som ikke er aktuell på tur. Det kan fort dra på til det dobbelte av de 10k for faktisk å få ladet bilen med 20kw på tur?

Jeg ser det på som relativt realistisk at denne kabelen vil følge med bilen, sammen med UMCen.

Det ville jo være bra og en positiv overraskelse. Har du noe hint fra Tesla på det?

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 09. mai 2013, klokken 08:30
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 09. mai 2013, klokken 00:50
Jeg ser det på som relativt realistisk at denne kabelen vil følge med bilen, sammen med UMCen.

Det ville jo være bra og en positiv overraskelse. Har du noe hint fra Tesla på det?

Ikke direkte men andre produsenter (bl.a Renault) har begynt å legge den med. Nissan kommer forhåpentligvis snart etter. Jeg tviler derfor litt på at Tesla etterhvert blir eneste leverandør som ikke leverer med kabel for Europas nye ladestandard.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oreo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 09. mai 2013, klokken 07:43
Sitat fra: Thorbjorn på torsdag 09. mai 2013, klokken 04:19
Jeg tror det er ganske stor sansynlighet at man kan oppgradere til dobbeltlader i fremtiden skulle man måtte trenge dette.
Det kan man allerede. Mener oppgraderingen er priset til ca $3500. Dvs litt over 20.000,- Og det er i USA med US timepriser. Fort 25.000+ i Norge.
+25% moms ved ettermontering. Da blir det fort enda vanseligere å forsvare å bruke over 30.000,- fordi en skal på langtur et par gang i året.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

eledille

Sitat fra: Lanber på torsdag 09. mai 2013, klokken 08:00
Om det kommer mange 20kwh punkter er vel og bra, jeg kan da fremdeles benytte disse. Bare med 10kwh kapasitet. Det er 3x mer enn Kangoo``en jeg hadde.
For mitt bare liv kan jeg ikke rettferdiggjøre å bruke 10 høvdinger på en dobbellader.  Det blir som samme som med performance pakken, unødvendig

Det er jo fint for deg at du bor sånn til at du ikke trenger å strekke rekkevidden. Jeg trenger å kjøre ca 430 km ganske ofte, og det er litt i lengste laget.

I tillegg er det noe med hvor lenge man har mulighet til å vente. Det går fint å aktivisere ungene mine i en halvtime og deretter utstyre dem med en is hver og slå ihjel en halvtime til. To timer blir komplett umulig. Hvis man ikke har unger og har dagen for seg, eller ikke trenger å strekke rekkevidden, så er det ikke noe problem.

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. mai 2013, klokken 22:43
Sitat fra: Lanber på onsdag 08. mai 2013, klokken 22:26
De gangene du trenger 20kwh v 10kwh er når du skal virkelig langt (og helst fort), lengre enn rekkevidden, i et område uten CHADEMO og superlader.

I de tilfeller vil jeg være påtvunget en ladehastighet på 50km/t vs 100 km/t.   Kommer jeg noengang til å komme i denne situasjonen? Tvilsomt.

Så det avgjørende argument:
Grimstad - Legoland OK. Grimstad - Gardermoen OK, Grimstad - Stavanger OK.  Alles gut.
Jeg har 3 barn, det passer aldri å kjøre mer enn 35 mil pr dag. QED Dobbel lader valgt bort.
Tror det tar lang tid før CHAdeMO adapter eventuelt kommer på plass. Derimot tror jeg mange destinasjoner får 22kw tilgjengelig (eks kjøpesentre, dyrepark/fornøyelsespark, hoteller, veikroer etc).

For øvrig oppvokst i Oslo med slektninger i Trondheim/utenfor Stavanger. 50 mil i bil i baksetet med to søstre gikk helt fint. Vi var ikke engang spesielt gode venner da vi var små :)

Et annet argument er at dersom man kan velge og vrake i 22 kW ladepunkter, så kan man velge det som ligger i nærheten av noe man ønsker å gjøre uansett, og da tar ladingen null tid. Jeg tror det vil være mye større sjanse for at man bare må slå ihjel tid ved en superlader, og at det derfor vil oppleves som at man bruker mer tid på lading med slike, selv om de egentlig lader fortere.

Det som er litt surt er at hvis Tesla hadde sett at trefas ville bli nødvendig i Europa på et tidlig tidspunkt, så kunne de ha integrert laderen i motorstyringen slik som Renault har gjort. Da ville vi hatt 43 kW lader som standard.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

jkirkebo

Sitat fra: eledille på torsdag 09. mai 2013, klokken 10:54
Det som er litt surt er at hvis Tesla hadde sett at trefas ville bli nødvendig i Europa på et tidlig tidspunkt, så kunne de ha integrert laderen i motorstyringen slik som Renault har gjort. Da ville vi hatt 43 kW lader som standard.

Tror ikke vi skal bruke Renault som eksempel, mhp. problemene de har med å lade på norsk 230V IT-anlegg.

43kW tror jeg heller ikke vi vil se mye av, det blir på de typiske hurtigladeplassene i så fall, gjerne et stykke unna steder man ønsker å bruke litt tid (slik som på Vestby). 22kW blir nok særdeles mye vanligere rundt omkring i landet.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

valvolainen

Sitat fra: eledille på torsdag 09. mai 2013, klokken 01:07
Jeg har noen års erfaring som elbilist. Når Teslaen ankommer blir siste fossilbil solgt. Vi kjører på langtur ganske ofte.

Takk for veldig god fremstilling.
Jeg har null erfaring med elbil, og har oppfattet det slik at chademo var fremtiden.
Har derfor ikke tenkt tanken på dobbeltlader, ettersom jeg har trodd at DC er fremtiden i alle ladeskap.

Ser fort at eksisterende og fremtidige mode3 type 2 skap som bare er 10kwh kan oppgraderes for mindre penger enn å sette opp et dc skap.

Kanskje jeg skal tenke litt på dobbeltlader likevel. To timer på 22kwh gir god rekkevidde!
Ser for meg at typisk grisgrendte strøk snarere får en rimelig 22kwh AC løsning enn en dyrere DC hurtiglader.
Hadde vært kjekt å kunne stoppe på Vinjekroa i en time og få litt mat til sjåføren og juice til bilen fremfor å vente i årevis på en superlader (som kanskje aldri kommer) på haukelidgrend.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

tjobben

Takk for innlegget, eledille :)
Akkurat som valvolainen har jeg hatt stor tro på CHAdeMO. Revurederer det der nå.
Fra de av dere som har erfaring med elbiler får jeg inntrykk av at jo flere muligheter jo bedre.
Dobbeltlader står nå oppført på lista.
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

Lanber

Vi har alle forskjellige ting vi legger vekt på i våre valg og en varierende grad av behov for å rettferdiggjøre disse valgene.
Har kjørt 20.000km med Kangoo EL bil, jeg vet alt om rekkeviddeproblematikk og utfordringer med lading.

Jeg mener ærlig og oppriktig at 10kwh holder i bøtter og spann. Hvis vi tenker oss at 1t pause er akseptabelt for å tanke opp både sjåfør og bil, så vil normal rekkevidde, under norske forhold, være ca 50 mil så sant det ikke snør etc.

Tankeeksempel, jeg skal til Tydalen på ferietur i jakta. Har en god venn på Lunner som er 320km unna. Stopper der med 20-30% restkapasitet igjen, lader på 3 fase over natta og har full pupp neste formiddag.
Da er det 480km til Tydal og teoretisk rekkevidde, da holder det fin fint med en ladepause på 1t undervegs, selv om det bare er 10kw.

Så kommer det superladere da, men ikke godt å si hvor de blir lagt til.

Lanber

Dessuten, skal jeg til Trøndelag så bruker jeg fly

petersv

Fikk "bekrefetet" på telefon at per. i dag vil man kunne ha nytte av dobbeltlader med High Power Wall Connector, mao. IKKE på ladestasjoner utenfor ditt eget hjem.

I framtiden kunne det hende det kom en adapter eller ledning som støtter dette sa da, men ikke per dd.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA