Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Høydejustering på nærlys?

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 11:16

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. mai 2013, klokken 21:31
Viser det seg at dobbetladeren kun kan utnyttes med HPWC kommer jeg til å kreve at den fjernes fra bestillingen.

Det er nok ingen risiko for det. I USA fungerer dobbeltladeren fint både med HPWC og med vanlige 70A/75A/80A J1772 ladepunkter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laumb

Husk at bilen skal ha Mennekes kontakt.
Så en stolpe med 20kw rett fra veggboksen med Mennekeskabel sender nok 20kw med deilige elektroner over til bilen! :)

DonPedro

Sitat fra: laumb på onsdag 08. mai 2013, klokken 21:48Så en stolpe med 20kw rett fra veggboksen med Mennekeskabel sender nok 20kw med deilige elektroner over til bilen! :)

Apropos det: Hvor lang tid før Shell kommer med "Tiger-strøm" med spesialelektroner med ekstra ytelse? ;-)
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

petersv

Mye leiebil for 10 lapper de få gangene du trenger det.. :P

Lokführer

Sitat fra: DonPedro på onsdag 08. mai 2013, klokken 21:52
Sitat fra: laumb på onsdag 08. mai 2013, klokken 21:48Så en stolpe med 20kw rett fra veggboksen med Mennekeskabel sender nok 20kw med deilige elektroner over til bilen! :)

Apropos det: Hvor lang tid før Shell kommer med "Tiger-strøm" med spesialelektroner med ekstra ytelse? ;-)

"Shell V-Power Nitro+ er utviklet for å forbedre ytelsen uavhengig av hvilken bil du kjører. "

Hva lover de EGENTLIG?
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Øyvind.h

Sitat fra: petersv på onsdag 08. mai 2013, klokken 22:04
Mye leiebil for 10 lapper de få gangene du trenger det.. :P
9550,-, og jeg er ganske sikker på at du får igjen en god del av det når du selger. Blir det mange 22kW punkter rundt omkring får versjonen med dobbeltlader en bedre annenhåndsverdi.
Men ingen garanti for at bruktmarkedet ser særlig verdi i dobbetlader, og da blir prisdiffen kanskje mindre.

9550,- gir deg vel 3-4 langhelger med Audi A6 leiebil fra Avis? Mao ikke mye....
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Lanber

De gangene du trenger 20kwh v 10kwh er når du skal virkelig langt (og helst fort), lengre enn rekkevidden, i et område uten CHADEMO og superlader.

I de tilfeller vil jeg være påtvunget en ladehastighet på 50km/t vs 100 km/t.   Kommer jeg noengang til å komme i denne situasjonen? Tvilsomt.

Så det avgjørende argument:
Grimstad - Legoland OK. Grimstad - Gardermoen OK, Grimstad - Stavanger OK.  Alles gut.
Jeg har 3 barn, det passer aldri å kjøre mer enn 35 mil pr dag. QED Dobbel lader valgt bort.

ebbrey

Så konklusjonen var at dobbeltlader er dobbelt så bra?

Fint! Det var det jeg gikk for :p.

Ønsker uansett å trille inn i gårdsplassen sent på kvelden tom for juice og kunne reise avgårde igjen etter 6 timer med tilnærmet fullt batteri.
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Øyvind.h

Sitat fra: Lanber på onsdag 08. mai 2013, klokken 22:26
De gangene du trenger 20kwh v 10kwh er når du skal virkelig langt (og helst fort), lengre enn rekkevidden, i et område uten CHADEMO og superlader.

I de tilfeller vil jeg være påtvunget en ladehastighet på 50km/t vs 100 km/t.   Kommer jeg noengang til å komme i denne situasjonen? Tvilsomt.

Så det avgjørende argument:
Grimstad - Legoland OK. Grimstad - Gardermoen OK, Grimstad - Stavanger OK.  Alles gut.
Jeg har 3 barn, det passer aldri å kjøre mer enn 35 mil pr dag. QED Dobbel lader valgt bort.
Tror det tar lang tid før CHAdeMO adapter eventuelt kommer på plass. Derimot tror jeg mange destinasjoner får 22kw tilgjengelig (eks kjøpesentre, dyrepark/fornøyelsespark, hoteller, veikroer etc).

For øvrig oppvokst i Oslo med slektninger i Trondheim/utenfor Stavanger. 50 mil i bil i baksetet med to søstre gikk helt fint. Vi var ikke engang spesielt gode venner da vi var små :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kallagtunet

#144
Sitat fra: laumb på onsdag 08. mai 2013, klokken 21:48
Husk at bilen skal ha Mennekes kontakt.
Så en stolpe med 20kw rett fra veggboksen med Mennekeskabel sender nok 20kw med deilige elektroner over til bilen! :)

Men en må fortsatt ha en enda så lenge ikke prissatt "type 2 Adaptor Cable" for å få til dette.... Hvis en da ikke har en HPWC som ikke er aktuell på tur. Det kan fort dra på til det dobbelte av de 10k for faktisk å få ladet bilen med 20kw på tur?

laumb

Neinei.
Har bilen type 2 kontakt bak lampa - så plugger du kabelen fra kraftstasjonen rett i. Da koster Ladingen på 20kw deg ingen ting. UMC med sin egen type 2 kontakt mot bilen, den kan du la ligge igjen hjemme eller frunken mens du samler opp elektroner.

kjølholdt

Skal kjøre Bergen- gursken et par ganger om året. 39 mil , ingen SC i området. Men tror det kommer ladestasjoner fraABB rundt fergeleiet på lothe. Vinterstid kan det være veldig greitt å lade 30 min her for å kunne greie 39 mil i -8 grader. Derfor bestilte jeg med dobbelt lader.
Men dette må jo være opp til den enkeltes bruks mønster i forhold til om man trenger dobbelt lader eller ikke.
Jeg trenger det frem til CHAdeMO adapteren kommer.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Kallagtunet

#147
Sitat fra: laumb på onsdag 08. mai 2013, klokken 23:14
Neinei.
Har bilen type 2 kontakt bak lampa - så plugger du kabelen fra kraftstasjonen rett i. Da koster Ladingen på 20kw deg ingen ting. UMC med sin egen type 2 kontakt mot bilen, den kan du la ligge igjen hjemme eller frunken mens du samler opp elektroner.

Her forstår jeg ikke hva du mener. Mener du at 20 kw punkter har kabel som kan stappes rett i bilen? I den uofesielle tabellen fra tesla så er det beskrevet at det trengs en såkalt "type 2 adaptor kabel" men hva det er, hvordan den ser ut og hva den koster har ikke jeg klart å finne.

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. mai 2013, klokken 22:14
Sitat fra: petersv på onsdag 08. mai 2013, klokken 22:04
Mye leiebil for 10 lapper de få gangene du trenger det.. :P
9550,-, og jeg er ganske sikker på at du får igjen en god del av det når du selger. Blir det mange 22kW punkter rundt omkring får versjonen med dobbeltlader en bedre annenhåndsverdi.
Men ingen garanti for at bruktmarkedet ser særlig verdi i dobbetlader, og da blir prisdiffen kanskje mindre.

Det blir vel ofte slik det er med ekstrautstyr. Noen er på jakt etter akkurat det ekstrautstyret og ser ikke på biler uten. Andre bryr seg ikke om det i det hele tatt. Resultatet er at om 70% vil ha dobbeltlader har potensielle kjøpere til bil uten krympet til 30%. Du kan fortsatt få like mye for den, men det kan ta mye lengre tid å selge. Godt utstyrte biler går alltid først på bruktmarkedet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på onsdag 08. mai 2013, klokken 23:04
Men en må fortsatt ha en enda så lenge ikke prissatt "type 2 Adaptor Cable" for å få til dette.... Hvis en da ikke har en HPWC som ikke er aktuell på tur. Det kan fort dra på til det dobbelte av de 10k for faktisk å få ladet bilen med 20kw på tur?

Jeg ser det på som relativt realistisk at denne kabelen vil følge med bilen, sammen med UMCen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA