Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Høydejustering på nærlys?

Startet av Teslafrank, fredag 26. april 2013, klokken 11:16

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Roger (NO) på fredag 06. september 2013, klokken 22:01
Sitat fra: eledille på fredag 06. september 2013, klokken 21:49
Kan ikke begripe at så mange dropper dobbeltlader. Vitsen med den er at ladepunktene er billige. Det kommer til å komme massevis av dem, det er dette som er standarden og det meste av bilene kommer til å kunne bruke dem. Tenk lading på hoteller, konferansesentere, sportsarenaer, kjøpesenter osv.
Utsagnet støttes!

Husk at det uansett er MYE billigere å etablere et 22Kw ladepunkt (AC) enn en CHAdeMO eller tilsvarende DC hurtiglader

Jepp. Personlig sto dobbeltlader svært høyt oppe på prioriteringslista. Hadde heller droppet Performance om jeg måtte gå ned i pris. Har 566km tur/retur hytta (ikke strøm der, kun aggregat) og det tar nok litt tid før det blir SC langs Rv4. Så da er muligheten foreløpig å kjøre noen mils omvei via Lillehammer. Men kommer det 22kW i Gran eller Dokka er jeg "reddet". En stopp der på vei opp for å handle/spise litt og tilsvarende spisestopp på vei hjem om det er nødvendig så slipper jeg omveien.

Tilsvarende på tur sørover. Skal jeg f.eks til Öland kan det ta tid før det dukker opp SC. Men 22kW ett eller annet sted i Gøteborg er mye enklere. Da går det fint med en to timers stopp for å shoppe litt eller lignende. 4-5 timer blir litt drøyt.

Så jeg ser 22kW punktene som en grei rekkeviddeforlenger der den vanlige rekkevidden blir litt kort. Ikke for å kjøre 100 mil på en dag men for å kjøre f.eks 60 mil.

Det er ikke umulig at jeg kjøper en SlimBox eller lignende for å kunne bruke 22kW CEE stikk også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eledille

#241
Sitat fra: Epleskreller på fredag 06. september 2013, klokken 21:56
På steder jeg overnatter vil 11kWh være nok og jeg kjører ikke så langt til kjøpesentre at jeg trenger å lade der.

Det er ikke alltid man overnatter på når man er på et konferansesenter. Vitsen med lader på kjøpesenteret er ikke å lade på supern hjemme, men at du vil finne en lader eller fire i stort sett hvert tettsted i landet om noen år. Og den vil antakelig stå på et sted hvor det er noe nyttig eller interessant du kan gjøre så du slipper å sitte og vente mens det lades.

For folk som bor i leilighet og ikke har lademulighet vil jo selvsagt 22 kW på den lokale supern også være interessant siden to timers lørdagshandel vil dekke en ukes kjøring, men det var ikke først og fremst de jeg tenkte på nå.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

janlar

11 og 22 kW ladeeffekt krever 400V og det er langt fra alle steder der dette er tilgjengelig.
Jeg droppet dobbeltlader da jeg tror superchargernettverk vil bygges ut og dekke mitt behov innen vi ser et godt utbygd Type 2 Mode 3, 22kW nettverk. Dobbeltlader = kjekt og ha ;)
Kjørt S85kW Rød, 21" siden Sept. 2013.

jkirkebo

Sitat fra: janlar på fredag 06. september 2013, klokken 23:35
11 og 22 kW ladeeffekt krever 400V og det er langt fra alle steder der dette er tilgjengelig.

En 50kVA trafo til 20.000 dekker en dobbel 22kW stolpe med 3x125A 230V tilførsel. Tror ikke det er noen stor sperre for utbygging.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eledille

Og i tillegg har veldig mange større bygg egen trafo, som gjerne er 400 V. Masse røde plugger rundt om i Oslo, enda dette er IT-land. Gode sjanser for at det er 400 V på plass allerede der det er aktuelt å sette opp 22 kW punkter, mao.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Jærbuen

Sitat fra: Epleskreller på fredag 06. september 2013, klokken 21:56
Sitat fra: eledille på fredag 06. september 2013, klokken 21:49
Kan ikke begripe at så mange dropper dobbeltlader. Vitsen med den er at ladepunktene er billige. Det kommer til å komme massevis av dem, det er dette som er standarden og det meste av bilene kommer til å kunne bruke dem. Tenk lading på hoteller, konferansesentere, sportsarenaer, kjøpesenter osv.

Personlig har jeg ikke behov for 22kWh ladning på  hoteller, konferansesentere, sportsarenaer, kjøpesenter osv. På steder jeg overnatter vil 11kWh være nok og jeg kjører ikke så langt til kjøpesentre at jeg trenger å lade der.

Jeg ser faktisk ikke behov for å lade andre steder enn på jobben og i garasjen hjemme. Langturer satser jeg på SC, de dekker mine behov(unntatt N-Norge, der blir det fly..).

Samme her, 90% av min lading i dag er på jobben, kjører 8 mil hver dag, samt småturer hjemme om kvelden. Kun lading hjemme i helgene. Og skal jeg på langtur med Tesla'en, kommer det til å bli lading på SC.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Epleskreller

#246
Sitat fra: eledille på lørdag 07. september 2013, klokken 00:05
Og i tillegg har veldig mange større bygg egen trafo, som gjerne er 400 V. Masse røde plugger rundt om i Oslo, enda dette er IT-land. Gode sjanser for at det er 400 V på plass allerede der det er aktuelt å sette opp 22 kW punkter, mao.

Jeg har selv rød plugg, fikk lagt 20A til garasjen. Der har jeg en koblingsboks med en 16A 400V-trefase-kurs til lading. Siden lading over 11kW krever en form for ladestasjon (UMC er ikke bra nok) tenker jeg at det får holde. Jeg ser ikke for meg de situasjonene jeg vil ha behov for mer enn det. Jeg har i tillegg mulighet for å lade 16A 230V på jobben.

De dagene jeg trenger ekstra lading vil være på langtur og da er det som sagt DC-lading som gjelder. Men vi har alle ulike behov. F.eks jkirkebo må fylle opp batteriet på vei til hytta og da forstår jeg godt at han velger dobbeltlader. Men, for meg og trolig mange andre er det ikke viktig. Enkeltlader er også bra! (eneste forskjellen er jo muligheten for 400V32A fra ladestasjon)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Kilroy

Jeg hadde opprinnelig bestilt enkeltlader, men endret det nå nylig når Type2 ble standard i EU og kostnaden av disse er mye lavere en Chademo. Jeg trenger de ved langturer på sommeren til Sverige og Danmark. Ser for meg stopp på kjøpesenter for å lade 1 time eller 2, for så å kjøre videre. Tror nok det blir langt mellom SC-er i disse nabolandene... Hjemme blir det ikke bruk for det, der blir det 230 1-fas 32a...
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

fredag

Sitat fra: eledille på fredag 06. september 2013, klokken 21:49
Kan ikke begripe at så mange dropper dobbeltlader. Vitsen med den er at ladepunktene er billige. Det kommer til å komme massevis av dem, det er dette som er standarden og det meste av bilene kommer til å kunne bruke dem. Tenk lading på hoteller, konferansesentere, sportsarenaer, kjøpesenter osv.

+1

Hvis dere er usikre, så velg dobbeltlader. Å vente på en elbil lade (eller at Tesla kommer med Chademo-adapter) er like kjedelig som å se maling tørke.

Ikke lobotomer en super bil med en halvveis ladeegenskaper.

Hvis jeg bare kunne velge en eneste ekstrautsyrspakke til min bil, så ville jeg valgt dobbeltladeren.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

eledille

En av SC'ene virker ikke nå, og en MS-sjåfør måtte overnatte. Hadde gjort seg med dobbeltlader og et 22 kW ladepunkt da, tenker jeg.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

jorkus

Jeg fikk lagt til dobbeltlader i config-en min i dag, det var på tampen i følge tesla:"Your car is now in the planning complete stage and I am no longer allowed to make any changes to your reservation" , Men jeg ser på My Tesla at det er oppdatert. :)
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

Djur1

Hva er prisen for å få ettermontert en lader til?
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

janmb

Tror uansett twin charger er et smart valg med tanke på annenhåndsverdi.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Real EoN

EV Power sin 22 kW lader i orkanger er vertfall veldig velkommen når man kjører Molde - Trondheim korteste vei ved kysten, angrer ikke på at jeg valgte dobbeltlader :)
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Oreo

Sitat fra: Real EoN på mandag 11. november 2013, klokken 11:57
EV Power sin 22 kW lader i orkanger er vertfall veldig velkommen når man kjører Molde - Trondheim korteste vei ved kysten, angrer ikke på at jeg valgte dobbeltlader :)
Har du fått testet denne Real EoN?
Sist jeg prøvde denne måtte den ha RFID brikke i tillegg til SMS. Vi får vel fortsatt ikke mer enn 26A ennå pga. av SW?

Type2 laderne er et viktig supplement til SC'erne og da er det dobbeltlader som teller. Var selv aldri i tvil om jeg skulle ha det. Selv om en ikke absolutt trenger det i dag, kan det fort vise seg å være kjekt å ha om et par år. Jeg håper iallefall den personen foran meg i køen på en 22kW ladestasjon har dobbeltlader.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA