Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Livsløpskostnader for slitedeler til Tesla MS vs. dieselbil i samme prisklasse

Startet av Epleskreller, onsdag 10. april 2013, klokken 21:31

« forrige - neste »

janmb

Når det kommer til TMS er det jo ekstremt forskjellige farger så definitivt et stort poeng å ikke forveksle grå kontra sølv(grå).
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Ronngot

Veldig kjekt å se at kun 5% har valgt hvit :-)  For den har vi valgt..... Kjekt å ikke være lik alle andre ;-) 

Blir fort skitten ja... Men ingen andre farger viser de fine linjene på bilen som hvit.....  Den Sorte er nydelig, men kantene viskes nesten helt ut....

Perle holdt jeg på å bestille da jeg så den i Solen... Men på Vestlandet er det nesten aldri sol, så da får du ikke effekt av glansen. Da ser bilen helst litt skitten ut...   Så plain hvit for oss :-)


paalv

Sitat fra: Ronngot på søndag 16. mars 2014, klokken 18:51
Veldig kjekt å se at kun 5% har valgt hvit :-)  For den har vi valgt..... Kjekt å ikke være lik alle andre ;-) 

....

5% er ikke representativt, basert på registrerte biler i Norge pr i går:

Svart           31%
Grå/Sølv      25%
Hvit             14%
Rød              12%
Blå               12%
Brun              3%
Grønn            3%

Totalt drøyt 3.000 biler reg. i Norge.
S85 svart / svart skinn, pano, luft og alle pakkene  - VIN 25111, bekr. 27.9.13, lev. 15. mars i Drammen.

janmb

Hvor får du disse tallene fra?

Det er også vanskelig å forholde seg til når fordelingen åpenbart inneholder feil i form av manglende farger og sammenblanding av andre.

Ut fra tallet på 14% er det fristende å tro disse tallene dine gjør samme feil for hvit vs. multibelegg hvit som den åpenbart gjør for sølv vs. grå.

Om det skal gi noen mening med en slik listing trenger vi 1: Kilde, og 2: Alle fargene korrekt representert.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

rene

Listen til paalv er basert på tall fra vegvesen.no - altså det som står i vognkortet til hver enkelt bil når det kommer til farge. Det skilles ikke på grå/sølv og heller ikke på hvit/perlehvit. Det tar heller ikke høyde for om noen har foliert bilen sin i en annen farge, eller omlakkert den til noe annet.

Listen gir fortsatt et ganske mye mer nøyaktig bilde enn avstemmingen her, siden datagrunnlaget er såpass mye større.

janmb

Hvordan tar man ut slik statistikk fra vegvesen.no? Så langt jeg kan se finner jeg kun søk for individuelle kjøretøy og ikke mange.

Enig i at det er bedre grunnlag, men sier samtidig ingenting om andelen hvit vs perlehvit eller andelen grå vs. sølv.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

rene

Man søker. En etter en.

Synd det ikke blir mulig å skille, så de skikkelige tallene er det bare Tesla som har selv, men det er det beste vi kan få tak i nå.

gloom

Jeg valgte brun og angrer definitivt ikke på det. Opplever den som mer eksklusiv enn grå, og definitivt mer enn hvit eller svart (uansett variant). Det er selvsagt min personlige mening og gitt poll på toppen her så er nok de fleste uenige med meg. :) That said, her er bildet fra da jeg hentet den for snart tre uker siden, så kan dere jo dømme selv:

Tesla Model S (85 kWh) med "alt" - levert 28. februar 2014.

rene

Jeg synes brun er fantastisk flott, og tror mange flere hadde valgt den om de hadde fått sett den live først. Da vi bestilte biler var det vel svært få brune (18 stk på norske veier da jeg bestilte i oktober) så det var en litt høyere risiko å ta enn det er nå. Samme gjelder forøvrig grønn som jeg synes er fin men ikke kunne tenkt meg selv.

BMW850

Enig i at brun er fin men gikk for grå da jeg ønsket ett mer sportslig preg istedet for brun som jeg, og det er min helt personlige mening, synes kanskje kan bli litt gubbete  :P Tenkte også på at brun kan bli litt "ut" etter noen år. Men det er en fantastisk farge og jeg hadde valgt brun eller kanskje blå dersom det ikke hadde blitt grå ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

dundun

Sitat fra: gloom på torsdag 20. mars 2014, klokken 12:45
That said, her er bildet fra da jeg hentet den for snart tre uker siden, så kan dere jo dømme selv:

Brun, sort skinn, 19" standard? Du har tatt bilen min, du! ;)
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

Hyperstress

Farger er en smakssak, men det er en del andre ting som kan avgjøre hvilken farge en velger. Som det med hvilke lakk som er lettest å holde ripefri osv. En ting i den sammenheng er hvilken farge som "tåler" å være litt skitten, og der er vel ikke brun så verst tror jeg. Jeg hadde tidligere en blåsvart bil, og jeg ergret meg hver gang den ble litt skitten. Med min grå Tesla derimot, så får den nesten en litt kul matt look når den er småskitten, og derfor er ikke vaskebehovet så stort - noe som passer meg bra  ;D
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Philippo10

Plages virkelig hvilken jeg skal ende opp med, står imellom Svart, Brun og grå, i denne rekkefølgen og hvordan få matchende interiør! :/

Hvor kan man finne bilder hvor Brun og andre fargene er med diverse interiør farger?
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

alexander

personlig ville jeg gått for grå med svart performence seter med karbonfiber dekor og 21 tommer grå turbine felger (men ikke en must)
TMS P85 grønn,21" grå,beige seter, alt utstyr untatt + og barne seter. Levering i midten av juni 2014 :) Levert 03.03.14. Drøm å kjøre.

Bmw i3 fra 01.05.14 :)

rene

Svart er dødskjedelig, gå for brun. Den er nydelig. Tan interiør. Bare hyggelig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA