Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Zebra batteri til salgs

Startet av Gikken, fredag 05. april 2013, klokken 11:39

« forrige - neste »

TRM

Sitat fra: Hyperstress på lørdag 29. mars 2014, klokken 20:48
ADVARSEL !!!!

Jeg har nå smertelig fått erfare at barneseter uten isofix i Tesla kan ødelegge seteputene!

Festepunktet til beltet i Teslaen er ikke i overgangen mellom sitte- og ryggpute, men langt nede under setet et sted, og dette er IKKE forenelig med barneseter. (I alle fall ikke izikidx3). Når barnesetet monteres og strammes opp, så blir sitteputa i bilen deformert BIG TIME!

Utrolig irriterende. Håper inderlig at den siger tilbake, men er redd for at den er skadet.. :(

Jeg har ikke lagt merke til det pga at jeg har hatt en beskyttelsesmatte der. Så det i dag da jeg skulle lete etter et eple. Har brukt setet i 4 uker.
Mine erfaringer med skinnseter (Saab 9-5 Vector, Toyota Avensis Executive, Subaru Outback) er at skinnseter er mer utsatt for slike merker enn tekstilseter. Dette var blant annet årsaken til at jeg har valgt tekstil på Tesla, men akkurat det området du har tatt bilde av har, såvidt jeg vet, samme materiale (kunstskinn) på tekstilsetene og skinnsetene. Så da forsvant det argumentet...
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

krister461

Er det noe triks for å la DVD-spillere/bilen være på når f.eks. kidsa venter mens man er i butikken.

Vil nødig la bilen stå ulåst...

Sjøhyene

Sitat fra: krister461 på tirsdag 29. juli 2014, klokken 09:11
Er det noe triks for å la DVD-spillere/bilen være på når f.eks. kidsa venter mens man er i butikken.

Vil nødig la bilen stå ulåst...

Prøv å sett bilen i N og aktiver brekket via SW. Da blir alt inne i bilen værende på selv om fører går ut og lukker døren etter seg. Har ikke selv prøvd å samtidig låse bilen, men tipper at det skal gå også.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

krister461

Aah. Det var trikset ja. Mange takk. :-)

hma

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 29. juli 2014, klokken 10:01
Prøv å sett bilen i N og aktiver brekket via SW.
Man trenger ikke engang sette bilen i N først. La den stå i D, hold foten på bremsen og berør "Controls -> E-Brake & Power Off". Bilen går da automatisk i N og parkeringsbremsen trekkes til. Du kan gå ut mens barna hører musikk, ser film etc :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

darthy001

Sitat fra: krister461 på onsdag 19. mars 2014, klokken 14:20
Jeg får vel omsider svare meg selv. Jeg har to stk Nextbase-click DVD-spillere:
http://g-ecx.images-amazon.com/images/G/01/uk-electronics/product_content/Nextbase/click10besidemount._V207734046_.jpg

Jeg har en unge som sitter fremovervendt og en som sitter bakovervendt. Det var ikke bare bare å montere disse, men til slutt fant jeg en løsning vha stropper under setene.

For fremsete har brukt borrelåsen rundt nakkestøtten og festet disse igjen til noen stropper som går under setet og under festene til førersetet. Det største minuset med denne løsningen er at man må være forsiktig når man justerer setet så det ikke blir for stramt. Men, slik det er nå kan både meg og fruen bruke våres profiler uten problem.

For baksetet har jeg latt stroppene gå rundt hele setet og festet de i borrelåsen på begge sider av baksetet. Dette fungerer greit.

Vedlagte bilder viser oppsettet, men jeg har byttet ut stroppene med noen sorte slik at det ikke er så synlig.

Ikke en super løsning, men den beste og sikreste jeg har funnet så langt. :)

Er dette enda eneste mulige løsningen for montering av tablets/ipad? Den ser for så vidt levelig ut, men skulle gjerne hatt noe litt mindre hjemmemekka ???

Når jeg får min Model S så vil jeg nemlig ha behov for at eldstegutten kan sitte "feil" vei og se på film. Dette gjør han nemlig idag i Tiguanen vår og det er en gudegave på langtur. Om ett drøyt år overtar vel minstemann denne posisjonen og eldstemann må ha mulighet for filmtitting sittende "riktig" vei. Så vi har mer eller mindre eksakt samme behov som krister461 viser her.

Jeg har nextbase ipad2-holder i Tiguanen idag så trenger i praksis kun ett nytt slikt click-feste for å stroppe fast, men vet ikke hvilken modell som her er brukt.

krister461

Sitat fra: darthy001 på onsdag 05. november 2014, klokken 10:21
Er dette enda eneste mulige løsningen for montering av tablets/ipad? Den ser for så vidt levelig ut, men skulle gjerne hatt noe litt mindre hjemmemekka ???
Jeg har i alle fall ikke funnet noe bedre enda. Løsningen er levelig, men litt plagsom. Fruen med langt hår klager litt på borrelåsen rundt nakkestøtten (den plager aldri meg), og når jeg leverer bilen inn på service så må jeg passe på å løsne stroppene så de ikke gnager i setet i tilfelle de vil flytte førersetet i ukurante posisjoner.

Det eneste alternativet jeg har sett er å bruke noen solide holdere for feste i glasstaket. Men, det blir vanskelig å finne riktig posisjon på disse, og festes en av disse i den delen av glasstaket som kan åpnes så kan man ikke åpne taket uten å knuse det (jeg kjenner til et tilfelle der det har skjedd). :)

darthy001

Sitat fra: krister461 på onsdag 05. november 2014, klokken 10:48
Sitat fra: darthy001 på onsdag 05. november 2014, klokken 10:21
Jeg har i alle fall ikke funnet noe bedre enda. Løsningen er levelig, men litt plagsom. Fruen med langt hår klager litt på borrelåsen rundt nakkestøtten (den plager aldri meg), og når jeg leverer bilen inn på service så må jeg passe på å løsne stroppene så de ikke gnager i setet i tilfelle de vil flytte førersetet i ukurante posisjoner.

Det eneste alternativet jeg har sett er å bruke noen solide holdere for feste i glasstaket. Men, det blir vanskelig å finne riktig posisjon på disse, og festes en av disse i den delen av glasstaket som kan åpnes så kan man ikke åpne taket uten å knuse det (jeg kjenner til et tilfelle der det har skjedd). :)

Takk for raskt svar. Hvor kjøpte du disse click and go-festene? vanskelig å finne nå ser jeg :(

Lurer også på hvor du kjøpte stroppene i svart?

krister461

Jeg kjøpte "NextBase Click 9 Lite Duo Deluxe" hos netonnet for et par år siden. Vet ikke hvem som har disse nå, eller om det er kommet noen nye utgaver.

Husker ikke hvor jeg kjøpte de sorte stroppene. Sikkert hos en eller annen jernvarehandel e.l. :)

sn0le

Hvis en unge sitter feil vei og ser film på en iPad, hvor finner denne iPaden veien hvis man må bråbremse eller kolliderer?
Ser for meg at iPad i 70km/t vs ansikt = dårlig kombinasjon.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

darthy001

Sitat fra: sn0le på onsdag 05. november 2014, klokken 12:50
Hvis en unge sitter feil vei og ser film på en iPad, hvor finner denne iPaden veien hvis man må bråbremse eller kolliderer?
Ser for meg at iPad i 70km/t vs ansikt = dårlig kombinasjon.
Min nextbase ipad-holder er "safety tested" og veldig solid. Alle fester i solid metall.

Derfor løsningen til Krister her så brukbar ut. Festet med stropper, forankret i bilen, designet for å holde flere hundre kilo bør det gå meget bra.

sn0le

Da høres det ut som du har brukt hodet, og det er bra. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

laumb

3 stk barn. Alder 3, 4 og 5 - alle i forovervendte seter.

Tips til seter som passer?

kristmara

Min erfaring er at det stort sett er trangt, men det har gått greit når jeg har prøvd med ulike seter siden de stort sett er brede på forskjellige steder. Generelt er det lettest å kneppe(og selen blir liggende riktig) hvis du unngår sånne håndtak, og spesielt i midten siden det er liten plass mellom festene. Jeg er glad i BeSafe iZi Up X3, og det er ekstra lett når ungene blir litt store for da stiller man opp ryggen også. Men det er enkelt å få butikkansatte til å hjelpe deg å prøve når du er i en butikk.

AndreS

Når det gjelder dette med skjerm/dvd spiller etc i bilene. Jeg har i nåværende familiefrakter et sett med Jensen Dvd spillere som fungerer fint for vårt bruk, med nokså store om men ikke veldig høyoppløste skjermer.

De har den fordelen at de har samme fester som TVer som kan henges på veggen, med fire skruer med avstand 75 mm fra hverandre i bakkant.

Jeg har tegnet og driver nå å får produsert et par sett bakplater som skrus i disse festene i bakkant av skjermene, og som vil ha hemper for dobbelt set med 1" brede borrelåser rundt nakkestøttene, samt to hemper nedover med borrelår/reimer, som da vil kunne festes i bunn/under setet. Bakplatene med hemper lages i 6 mm aluplate som maskineres ut.

Jeg tror dette blir en bra løsning, som heller ikke trenger å bli fryktelig stygg.

I3 i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA