Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Synsing rundt produksjon og levering av Model S til Norge

Startet av Per Magnus, onsdag 20. mars 2013, klokken 19:15

« forrige - neste »

Gjermund

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/14287-Frunk-Guts

Her er det bilder under frunken. For meg ser det ganske klart ut at det ville være et relativt strort design prosjekt å sette inn ekstra motor og drivverk. Siden Model S er designet fra bunen som bakhjulstrekk og Model X er designet fra bunnen som firehjulstrekk vil jeg tippe det er går noen år før Model S eventuelt leveres med firehulstrekk. (Det ville være mer realistisk om Tesla bruke motorer plasser "i hjulet".

cdabel

Største håp - At detaljer rundt førsteprioritering av leveranser til Norge betyr at jeg får bilen tidligere enn forespeilet.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

OleJA

Bortsett fra at jeg er enig i at det neppe blir noen lansering av Model S AWD i Oslo imorgen, og neppe heller de nærmeste 6mnd, så er jeg ganske uenig:

Sitat fra: Gjermund på tirsdag 05. mars 2013, klokken 14:07
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/14287-Frunk-Guts

Her er det bilder under frunken. For meg ser det ganske klart ut at det ville være et relativt strort design prosjekt å sette inn ekstra motor og drivverk.

Sammenligner en disse bildene med AWD skateboard til Model X så ser jeg få konflikter: Den ekstra motoren vil bli plassert over de eksisterende installasjonene og stjeler kun plass fra frunken

Sitat fra: Gjermund på tirsdag 05. mars 2013, klokken 14:07
.... Model X er designet fra bunnen som firehjulstrekk ..

Dette er direkte feil, Model X i grunnversion er med bakhjulstrekk, og AWD er en opsjon man kan velge - Akkurat som vi ønsker for Model S.
Fra http://www.teslamotors.com/no_NO/modelx :

Model X is offered with optional Dual Motor All-Wheel Drive

Sitat fra: Gjermund på tirsdag 05. mars 2013, klokken 14:07
Det ville være mer realistisk om Tesla bruke motorer plasser "i hjulet".
Motor integrert i hjulene ville nå ihvertfall krevd utvikling av mye ny teknologi hos Tesla. Alt de har utviklet av drivverk så langt, både til Roadster, Rav4 og Model S har vært basert på en motor integret med en diferensial. Samme løsningen har de også valgt for den ekstra motoren til Model X og denne er allerede installert i X-prototypen(e).
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Gjermund

Selv om Model X leveres med tohulstrekk, er den designet for firehulstrekk ifra grunnen av.

Det er ikke Model S, da hadde den vært levert med de i utgangspunktet.

Når du ser på noe og tenker "Ok setter vi motoren der så flytter vi alt det til frunken." så virker det lett, men jeg skal garantere at det ville oppstå en god del utfordringer som vi ikke ser. Slik er engineering. Hadde det vært sykt lett å legge til firehjulstrekk hadde Tesla gjort dette, nettopp fordi en del folk vil ha det, men det ville føre til store ekstrakostnader i utvikling og produksjon (siden mange komponenter ville være forkjellige of sammenstillingen ville måtte gjøres på forskjellige måter).

Da er det mye mer fornuftig for Tesla å (i hvert fall i første omgang,husk dette er den første bilen de lager) å la Model X ta den delen av markedet.

For meg virker det som en god del her som skal ha Model S, egentlig ser etter en bil som Model X. Siden firehjulstrekk og hengerfeste virker viktig for mange, noe Model S ikke er designet for i utgangspunktet.

Stig O

#49
Sitat fra: Gjermund på tirsdag 05. mars 2013, klokken 15:07
Selv om Model X leveres med tohulstrekk, er den designet for firehulstrekk ifra grunnen av.

Det er ikke Model S, da hadde den vært levert med de i utgangspunktet.

Når du ser på noe og tenker "Ok setter vi motoren der så flytter vi alt det til frunken." så virker det lett, men jeg skal garantere at det ville oppstå en god del utfordringer som vi ikke ser. Slik er engineering. Hadde det vært sykt lett å legge til firehjulstrekk hadde Tesla gjort dette, nettopp fordi en del folk vil ha det, men det ville føre til store ekstrakostnader i utvikling og produksjon (siden mange komponenter ville være forkjellige of sammenstillingen ville måtte gjøres på forskjellige måter).

Da er det mye mer fornuftig for Tesla å (i hvert fall i første omgang,husk dette er den første bilen de lager) å la Model X ta den delen av markedet.

For meg virker det som en god del her som skal ha Model S, egentlig ser etter en bil som Model X. Siden firehjulstrekk og hengerfeste virker viktig for mange, noe Model S ikke er designet for i utgangspunktet.

Folk vil ha adaptiv fartsholder, innfellbare speil, ryggesensor.....osv, men får det ikke allikevel, selv om det hadde vært lett og fikse. Tror heller ikke firehjulstrekk hadde vært så veldig vanskelig og laget. Her er det heller strenge prioriteringer for en nystartet bilprodusent.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

glaserud

@gronnbilnorge: "There will be significant supercharger deployment in Europe this year. More in Oslo tomorrow. " Tesla i #geneva

https://twitter.com/gronnbilnorge/status/308933612047331328
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

RunarBT

#51
Sitat fra: glaserud på tirsdag 05. mars 2013, klokken 15:38
@gronnbilnorge: "There will be significant supercharger deployment in Europe this year. More in Oslo tomorrow. " Tesla i #geneva

https://twitter.com/gronnbilnorge/status/308933612047331328

*woohoo*! :-D

Kan da bare være _ein_ grunn til at dei holder av info på dette til event i Oslo?!!

Spanderer Elon på oss 3-4 SC i første omgang? Og da dekke Oslo-bergen, Oslo-stavanger Oslo-trondheim og Oslo - Sverige ein plass?

Per Magnus

Gledelig :)

Dersom det er hold i Twitter meldingen blir det for dumt å ha et slikt arrangement i Oslo (Norge) dersom vi ikke får noen av disse SC. Tror derfor det er rimelig bankers at det blir bygget ut SC i Norge i 2013. Det ligger vel også i meldingen (som jeg ikke vet helt hvem er fra (Musk på Twitter??)) at det blir mer enn kun noen få SC som blir bygget i Europa.
Model X - 90

OleJA

Hvor offisielle er uttalelsene til 'Grønn Bil'? Finner også:

Produksjonsstart for Teslas Europamodell i juni. Første leveranser i juli. Alle som har bestilt til nå får bil i år. #geneva
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

RunarBT

Står og at ladekontakt blir mode 3 type 2 forsterket for å klare SC

glaserud

Sitat fra: OleJA på tirsdag 05. mars 2013, klokken 16:02
Hvor offisielle er uttalelsene til 'Grønn Bil'?

"Ikke" er vel svaret. Men de er i Geneve og hører på hva Musk sier. Jeg har ingen grunn til å tro at de sier feil.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Havebigfun

Jeg tror 4WD diskusjonen kan legges død- Tesla har helt sikkert andre fokusområder- det ville nærmest vært useriøst å spikke på drivverket til TMS nå mens det er en del andre smårettelser som heller skal gjøres. Dessuten har de sin fulle hyre med TMX og utrulling SC i mange land...
Jeg tror Tesla tenker at de tilfredsstiller 4WD-behovet med TMX. De bør få opp volummarkedet så snart som råd- det betyr full energi på utviklingen av 3. gen- så raskt inntektene fra TMS renner stabilt inn og TMX er klar for produksjon.

Jeg håper også på mere komplett interiør, med midtkonsoll, dørlommer ol. imorgen.- små ønsker men de viktige for "trivselen"

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 05. mars 2013, klokken 17:22
Jeg håper også på mere komplett interiør, med midtkonsoll, dørlommer ol. imorgen.- små ønsker men de viktige for "trivselen"

I så fall håper jeg det blir ekstrautstyr. Jeg har ikke bruk for dørlommer, og midtkonsoll vil jeg definitivt ikke ha. På langturer er den åpne plassen genial til at vi har tilgjengelig. Drikke, frukt, snacks osv. Det blir deilig for min kone å ikke måtte ha dette foran i sin fotbrønn lengre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cdabel

#58
Elon i Geneve:

http://m.youtube.com/#/watch?feature=youtu.be&v=KMzgHnszMkA&a=&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DKMzgHnszMkA%26feature%3Dyoutu.be%26a

Han bekrefter Mennekes plugg på bilsiden, og CHAdeMO adapter for Japan, men håper noen spør i morgen om det blir adaptere for Combo DC hutigladere.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

Nuvolari

Sitat fra: glaserud på tirsdag 05. mars 2013, klokken 15:38
@gronnbilnorge: "There will be significant supercharger deployment in Europe this year. More in Oslo tomorrow. " Tesla i #geneva

https://twitter.com/gronnbilnorge/status/308933612047331328

Wooow!

Dette er faktisk mer enn jeg hadde forventet. Ser ut til at musk faktisk tar Norge på alvor!
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA