Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Synsing rundt produksjon og levering av Model S til Norge

Startet av Per Magnus, onsdag 20. mars 2013, klokken 19:15

« forrige - neste »

laumb

Sitat fra: Stig O på tirsdag 05. mars 2013, klokken 20:28
Ser ikke ut som den røde multicolour bilen på utstillingen er en ferdig EU versjon da den fortsatt har  orange lys over tåkelysene. Eneste forskjellen jeg kan se på bilder er justerbare nakkestøtter bak, lik de som stod avbildet i designstudio.

Når og hvor er det bildet fra?
Teppet i beinbrønnen ser meget urafinnert og ikke produksjonsklart ut.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 05. mars 2013, klokken 19:57
Sitat fra: Griffel på tirsdag 05. mars 2013, klokken 18:34
Så hva tror du Musk egentlig mente i dette intervjuet: "The electric car maker currently has more customers per capita in Norway than any other European country. Overall, Germany is the Tesla's biggest prize on the continent.

Han mente kanskje at det er det mest folkerike landet i vest-Europa ? Personlig tror jeg salget blir høyere i f.eks Frankrike.
"Tesla's biggest prize on the continent" betyr ikke at det bor mange i Tyskland (selv om det selvfølgelig gjø det). Det han (Musk) mente var at Tyskland er Teslas viktigste og største marked i Europa. Det kan hende at det han mener har større betydning for SC utplassering, enn andres personlige tro.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Så langt virker det som om salgstall avgjør hvor SC``ene plasseres, om det har noe å si.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Per Magnus

Lurer på hvor konkrete de vil være ift lokaliseringen av SC. Hadde vært fint om vi fikk sted og tid for de første utplasseringene. Tenker det er de største byene som blir koblet sammen. Håper Haukeli kommer med i første omgang :)
Model X - 90

Nuvolari

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. mars 2013, klokken 21:51
Så langt virker det som om salgstall avgjør hvor SC``ene plasseres, om det har noe å si.

Han sier på Geneva videoen at de skal plassere sc over hele Europa slik at man skulle kunne kjøre overalt basert på sc.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

SSK

Sitat fra: laumb på tirsdag 05. mars 2013, klokken 21:25
Ser ikke ut som den røde multicolour bilen på utstillingen er en ferdig EU versjon da den fortsatt har  orange lys over tåkelysene. Eneste forskjellen jeg kan se på bilder er justerbare nakkestøtter bak, lik de som stod avbildet i designstudio.

Dette bildet er ganske nøyaktig 1 år gammelt (6-3-2012), så det sier nok ikke så mye om EU spec.
P85D

Havebigfun

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 05. mars 2013, klokken 21:51
Det er ikke sikkert- For å få opp salgstallene i Tyskland er SC viktigere enn i Norge. Pga hastighetsbegrensning her er rekkevidden vesentlig lengre enn på Autobahn. Derfor tror jeg SC kommer langs de store veiene før salgstallene kommer på samme nivå som hos oss.  For noen av oss er det ikke noe ulempe. Jeg fek.s kan besøke moren min i Düsseldorf med TMS- om min spådom er rett. Med gratis SC vil sikkert flere tar seg en tur nedover.
Når det gjelder hastigheter i Tyskland er det ofte stressende å kjøre over 150- jeg synes 130 er en vesentlig mindre stressende hastighet fordi nedbremsningene ikke blir så harde når noen fra hø fil skal ut for forbikjøring av lastebiler. Rekkevidden behøver således ikke bli helt katastrofal..

Stig O

Søkte på "Elon Musk Geneve". Mange bilder av den røde bilen med Musk som holder en pressekonferanse på et podium i forgrunnen.
Odda Hardanger

P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Stig O

Sitat fra: SSK på tirsdag 05. mars 2013, klokken 22:16

Dette bildet er ganske nøyaktig 1 år gammelt (6-3-2012), så det sier nok ikke så mye om EU spec.

Du har rett. Var så sikker på at det var fra i år når jeg søkte på Geneve, men ser det er fra 2012 ja.
Odda Hardanger

P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

eclipse

Sitat fra: glaserud på mandag 04. mars 2013, klokken 17:42
Fillern. Der slo du meg med on-topic-meldinga. OK.

Håper også at de kan bekrefte at Model Sen kommer til Norge med noe litt mer patent enn det ekstra tåkelyset som er montert på den norskregistrerte bilen. Se under til venstre her: http://finncdn.no/mmo/2013/2/vertical-3/18/2/398/601/72_870024763_xl.jpg

Jeg spurte Tesla om dette og de sa at det ikke ville bli montert noe ekstra lys, alt ville bli konfigurert i de eksisterende lysene. Bilen som Ferdinan har tatt inn er en US Modell som er modifisert til å bli godkjent i Norge.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 05. mars 2013, klokken 21:39
"Tesla's biggest prize on the continent" betyr ikke at det bor mange i Tyskland (selv om det selvfølgelig gjø det). Det han (Musk) mente var at Tyskland er Teslas viktigste og største marked i Europa. Det kan hende at det han mener har større betydning for SC utplassering, enn andres personlige tro.

Det er mulig har tror Tyskland kan li det viktigste markedet, men det ER absolutt ikke det nå. Langt der ifra faktisk. Nr. 2 etter Norge er Nederland og jeg tror til og med Island ligger foran Tyskland i reservasjoner.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oreo

Sitat fra: eclipse på tirsdag 05. mars 2013, klokken 23:07
Sitat fra: glaserud på mandag 04. mars 2013, klokken 17:42
Fillern. Der slo du meg med on-topic-meldinga. OK.

Håper også at de kan bekrefte at Model Sen kommer til Norge med noe litt mer patent enn det ekstra tåkelyset som er montert på den norskregistrerte bilen. Se under til venstre her: http://finncdn.no/mmo/2013/2/vertical-3/18/2/398/601/72_870024763_xl.jpg

Jeg spurte Tesla om dette og de sa at det ikke ville bli montert noe ekstra lys, alt ville bli konfigurert i de eksisterende lysene. Bilen som Ferdinan har tatt inn er en US Modell som er modifisert til å bli godkjent i Norge.
Bildet er av Tesla Norge sin egen S, men såklart dette er heller ikke en EU spec'a bil vil jeg tro. Noen midlertidige løsninger må vel på plass for å gjøre bilen tilgjengelig for prøvekjøring
Tror den youtube video'n fra Geneve blir essensen av det vi får høre i Oslo.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 05. mars 2013, klokken 23:21
Det er mulig har tror Tyskland kan li det viktigste markedet, men det ER absolutt ikke det nå. Langt der ifra faktisk. Nr. 2 etter Norge er Nederland og jeg tror til og med Island ligger foran Tyskland i reservasjoner.
Så om jeg forstår deg riktig, mener du at Musk oppfattning om at Tyskland er Teslas "biggest prize on the continent" ikke vil ha noen betydning for Teslas satsing.
Jeg heller snarere til at Musks forståelse av Europa teller mer enn tidlige reservasjoner.

Ellers tror jeg nok han i morgen vil skryte litt av Norge som et vakkert land og et foregansland, at han liker seg her, men synes det er litt kalt sammenlignet med California, og at dersom de blir ferdig med stikkontakten kommer de første bilene hit i Juni. At SC leverer masse strøm, og at de før eller siden vil komme både her og der. (Og kanskje litt om ekspedisjoner til Mars)

Men det vill jo vært fint om det ble noe mer enn festtale. Lykke til.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Knut Øygard

Det blir veldig spennende å høre hvor ladestasjonene kommer!
Fikk et tips om en nyhetssak som antyder at Geilo kan bli en av lokasjonene:
http://www.epostavisen.no/default.aspx?pageId=26&articleId=6884&news=
Jeg hadde kanskje mer tro på Gol siden du da kan velge fjellovergang...

Det er vel ikke vits i å spekulere så mye mer. Vi får se i morgen kveld :)
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

jkirkebo

Sitat fra: KnutGol på onsdag 06. mars 2013, klokken 00:05
Det blir veldig spennende å høre hvor ladestasjonene kommer!
Fikk et tips om en nyhetssak som antyder at Geilo kan bli en av lokasjonene:
http://www.epostavisen.no/default.aspx?pageId=26&articleId=6884&news=
Jeg hadde kanskje mer tro på Gol siden du da kan velge fjellovergang...

Geilo har én fordel, og det er at den er akkurat midt imellom Oslo og Bergen. Det er ~240km begge veier.

Det samme er tilfellet for Haukeligrend, for Vinstra mellom Oslo og Trondheim og for Grimstad mellom Oslo og Stavanger. Ikke usannsynlig at de fire første kommer på disse stedene eller i nærheten ?

Hvis de virkelig vil begrenset antallet sterkt i første omgang er dette hete tips. Vil de derimot legge opp til noen få flere er det andre plasser som er bedre egnet (unntak:Haukeligrend).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA