Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Synsing rundt produksjon og levering av Model S til Norge

Startet av Per Magnus, onsdag 20. mars 2013, klokken 19:15

« forrige - neste »

PerBear

Mer enn 50% av familiebilene leveres med hengerfeste men ingen elbiler.
Å få det på TMS hadde vært en fin nyhet å bringe til Norge!

Vi har plastbåt med 6HK påhengs som vi ikke kan trekke opp av sjøen fordi vår Prius ikke kan trekke 400 kg båt med henger. Masse styr med å byttelåne bil når vi skal på hytta for å dra opp båten. En sommer brukte vi ikke båten pga dette :-(

Neste bil skal ha henger. Det er grunnen til at vi ikke vil ha TMS.

Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

laumb

Hengerfeste hadde vært en fin nyhet. Å kunne dra den lille 350kg hengeren jeg har stående ville vært perfekt.

Ellers tviler jeg på at vi får se noen EU versjon live - kanskje bilder?

At det kommer nyheter om SC forventer jeg. Til det er forventningene så høye at hele eventet blir mislykket i mine øyne, om de ikke klarer å diske opp med dette.

Kan innbille meg at mange sig-holdere som har hoppet av har gitt beskjed om at de ønsker å vite dette før de binder seg. Jeg ville i hvert fall hoppet av om det ikke var klart.

Tapatalkin' from iTalatut...

samotholt

Firehjulstrekk for snødekte norge  :)   ,men det kommer nok ikke som flere har vært inne på  :'(

Det som kommer er sikkert SC + servicesentre + prøvekjøring rundt omkring i Norge.
S85D, A8 3.0 Tdi, Allroad 2,7T

Gladtrd

Vil nok tro at Mr. Musk kommer med følgende info:
- Åpning av butikker/servicesenter i Trondheim og Bergen innen sommeren 2013.
- Norge første land i Europa som får Model S levert.
- Avtale med kraftselskap/3.part som skal montere og drifte SC.

Kanskje noen små "gullkorn" ekstra, men tviler sterkt på dette mtp. befolkningstettheten i Norge.
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017
Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017
Tesla Model III - RN107911798

Gjermund

Det kommer jo snart noe som heter Model X, med firehjulstrekk for dere som har lyst på eller trenger dette.

Tror det er helt urealistisk at denne generasjon (eller versjon) av Model S vil få firehjulstrekk. Det vil jo føre til veldig store designendringer. Da må du ha motorer foran i tillegg, det vil sikker føre til veldig store endringer av plasseringa av andre ting.

Jeg har også mest tro på at det kommer mest Norgespesifikk informasjon, har håp om SC og leveringstidspunkter.

Nuvolari

1) Jeg satser på nyheter om SC. Vi får ingen lokasjoner men kanskje en dato og hvor mange i 2013. Norge blir første land ut med SC etc.

2) Final spec på EU versjonen.

3) Ny farge: Sort Metallic

4) Diverse info om servicecentre etc.

Han vil innlede med at Norge ligger an til å få den høyeste TMS tettheten i verden så snart leveringene begynner.

Dersom Elon nevner minst et av punktene 1-3 er det intet mindre enn en sensasjon at lille norge er stedet han lanserer dette. Hadde vært utrolig morro!
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Kristian

Flott med optimisme, men dette er nok mer realistisk;
- Litt info om ladeløsning
- Litt info om leveringstider
- Litt info om åpningstidene til butikken på Alnabru.

Jeg tilhører Tesla idealistene, men det må være lov å ha beina plantet på jorda. Å reise til Norge for å slippe noen nyheter av særlig verdi, virker helt urealistisk. Like urealistisk vil det være at Norge skal bli det første landet utenfor USA med SC, det siste er nok mer realistisk. Å prioritere et tynt befolket og langstrakt land ville være helt idiotisk, de må jo først prioritere de landene der det er store potensialer for salg. Det ville jo også sende merkelige signaler til resten av Europa, at Tesla var noen form av nerdebil for oss snålinger her i nord.

La oss være litt ydmyke og innse at Norge er et lite og ubetydelig marked. Alt som kommer vår vei skal vi ta i mot med stor takk!!
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Gjermund

Sitat fra: Kristian på mandag 04. mars 2013, klokken 22:14

Jeg tilhører Tesla idealistene, men det må være lov å ha beina plantet på jorda. Å reise til Norge for å slippe noen nyheter av særlig verdi, virker helt urealistisk. Like urealistisk vil det være at Norge skal bli det første landet utenfor USA med SC, det siste er nok mer realistisk. Å prioritere et tynt befolket og langstrakt land ville være helt idiotisk, de må jo først prioritere de landene der det er store potensialer for salg. Det ville jo også sende merkelige signaler til resten av Europa, at Tesla var noen form av nerdebil for oss snålinger her i nord.

La oss være litt ydmyke og innse at Norge er et lite og ubetydelig marked. Alt som kommer vår vei skal vi ta i mot med stor takk!!

Ubetydelig marked? Antall reseravsjoner i Norge sammenlignet med resten av europa sier noe annet. Det er jo neste flaut at de kaller den EU modell, siden Norge (heldigvis) ikke er med i EU.

Havebigfun

Sitat fra: Kristian på mandag 04. mars 2013, klokken 22:14

I overskriften står Hvilke nyheter håper vi... da er det lov å være optimistisk...
Jeg tror meget vel at Norge er egnet som eksempelland i Europa- både fordi vi er rike og mange Europeere på individnivå har positive assosiasjoner til Norge.
Det andre er klimatiske forhold- Når TMS lykkes her kan den lykkes overalt.
Sannsynligvis ser Musk disse mulighetene selv om Norge er et lite land. 8)
I tilegg kommer insentivordningen som fra Teslas side må være eksemplarisk- litt europeeisk PR for avgiftsfritak og bestillingstallene øker i rask takt ;)
Motivasjonen kan alså nettopp være å vise Norge frem for europeere- vi får se 8)

Kristian

Bra å være optimistisk, men kjedelig å bli skuffet, så greit med noen motforestillinger.

Tyskland har omtrent samme areal som norge, men 80 mill innbyggere. For å ikke snakke om BeNeLux landene som er utrolig folketette, og også har svært mange reservasjoner. Hvis Tesla satser på å bygge ut SC i Norge før ellers i Europa, så selger jeg Tesla aksjene mine tvert.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Oreo

Norge kan være en kjempemulighet for som utstillingsvindu, i mindre skala for resten av det Europeiske (og nordamerikanske) markedet. Dette er gitt i de høye prisen vi har på fossiler og ellers våre intensiver gjør at alle som prioriterer det kan oppnå å eie en Model S.
Om Tesla ikke benytter denne muligheten vil jeg shorte TSLA, litt satt på spissen.
Så enig med Havebigfun her, men også Kristian har et godt poeng.
Steg to for TSLA vil være å satse videre i Europa, der kan en snakke mer volum.

Derfor tror jeg, gitt at Elon neppe besøker oss så ofte (han må gjerne komme til Trondheim), at vi nok kan glede oss over noen nyheter/bekreftelser den 6:
1-Ladeordniger for EU modellen
2-SC kart i Norge og/eller Europa blir offentliggjort enten den 6. eller ved Geneveutstillingen, slik det er gjort i USA.
3-evt. options, nå eller i fremtiden (alt fra annen farge til AWD)
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

jkirkebo

Sitat fra: Kristian på mandag 04. mars 2013, klokken 23:13
Bra å være optimistisk, men kjedelig å bli skuffet, så greit med noen motforestillinger.

Tyskland har omtrent samme areal som norge, men 80 mill innbyggere. For å ikke snakke om BeNeLux landene som er utrolig folketette, og også har svært mange reservasjoner. Hvis Tesla satser på å bygge ut SC i Norge før ellers i Europa, så selger jeg Tesla aksjene mine tvert.

BeNeLux er jeg med på, men Tyskland ? Jeg tror det tar lang tid før Tesla får opp salget der. Tyskerne beskytter sin egen bilindustri, og japanske eller amerikanske biler har vel aldri vært populære der. Dessuten må de jo sette opp en drøss med hurtigladere, ligger man i 200km/t på Autobahn kommer man neppe 150km engang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Gjermund på mandag 04. mars 2013, klokken 21:48
Det kommer jo snart noe som heter Model X, med firehjulstrekk for dere som har lyst på eller trenger dette.

Tror det er helt urealistisk at denne generasjon (eller versjon) av Model S vil få firehjulstrekk. Det vil jo føre til veldig store designendringer. Da må du ha motorer foran i tillegg, det vil sikker føre til veldig store endringer av plasseringa av andre ting.

Niks. Skateboardet for Model S og Model X er likt. Mulig noen småting må flyttes, men store endringer trengs ikke. Det du mister er plassen bak i frunken, det hullet som går innover mot kupeen. Og det er ikke snakk om "motorer" foran, men én foran akkurat som det er én bak.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Maartensommer

Jeg tipper på følgende agenda:
- Takk for tilliten etc.
- Presentasjon av EU modellen (kun spesifikkasjoner - tviler på at bilen fysisk er på plass)
- De første NO bilene blir levert direkte fra US til Norge
- Status ladestasjoner (avtale inngått med f.eks. Statoil og plassering av 2-3 SC)
- Servicesentre:
    - Alna bygges om til 100% servicesenter
    - Kombi service og butikk i Stavanger, Bergen og Trondheim
    - Tesla Store på kjøpesenter i Oslo området (Sandvika Storsenter??)
- Q&A

Gjermund

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 05. mars 2013, klokken 00:58
Sitat fra: Gjermund på mandag 04. mars 2013, klokken 21:48

Niks. Skateboardet for Model S og Model X er likt. Mulig noen småting må flyttes, men store endringer trengs ikke. Det du mister er plassen bak i frunken, det hullet som går innover mot kupeen. Og det er ikke snakk om "motorer" foran, men én foran akkurat som det er én bak.

Skateboardet kan være det samme, men Model X er jo en god del høyere og større. Det som spises av frunken er nok ikke det mest problematiske, det er nok en del andre ting som også må flyttes. Ingen av oss har nok kunnskap om designet av bilen til å si at dette blir en liten designendring. I engineeringprosjekter som har kommet så langt at du har et frosset design, blir det erfaringsmessig mye større jobb med slike endringer enn det de aller fleste tror i utgangspunktet.

Om du skal prise arbeidet med slike endringer og ikke ganger antall timer du tror må brukes med pi kommer du til å gå med tap (uansett om jeg skrev feil og skrev 2 motorer eller ikke).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA