Hovedmeny

Tesla på finn.no

Startet av Quattro, lørdag 02. mars 2013, klokken 12:33

« forrige - neste »

Norx

Sitat fra: Toonster på torsdag 21. april 2016, klokken 21:27
Tviler ikke på at enkelte forhandlere har en slik praksis, tviler på at samme forhandler gir bilen videre til kunden før betalingen er mottatt.

Uansett er det jo ikke noe problem å få en bekreftelse fra en bank om at betaling er underveis, klarer ikke kjøper å fikse det så hadde jeg vært skeptisk. (les: styrt unna)

Alle Kjøp/salg jeg har vært innom hvor det lånes med pant i bil krever at bilen omregistreres til kjøper; før banken overfører.  Eksempel på hvordan det funker står her:

https://www.dnb.no/sjekkliste

Mc_Herreington

Ut ifra antall og pris på model s på finn så kan det virke som om gullalderen til Teslaeiere er over :)

Under året 85D som knapt er innkjørt til 725k når ny nå koster helt oppunder 1mill er et bra verdifall.
Vet at de fleste ikke har betalt dagens pris på bilene sine, men det er tross alt det en ny en koster nå og som er alternativ pris hvis du ikke ønsker å kjøpe brukt.

I tillegg virker det ganske tungt å selge for tiden, jeg selv tok en lav innbyttepris på min pga. laber respons for 2 uker siden.

Bra at bruksverdien er så mye høyere enn andre biler :)
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

als77

Sitat fra: Høgis på torsdag 21. april 2016, klokken 21:10
Sitat fra: Toonster på torsdag 21. april 2016, klokken 21:03
Kan jo ALDRI finne på å skrive salgsmelding og gi fra seg bilen før pengene er bekreftet overført/betalt.
Det er endel bilforhandlere som gjør salget på denne måten, når bilen selges i kommisjon.

Hva skjer hvis bilforhandlere går konkurs (eller er en kjeltring)? :(

morpheos

Sitat fra: Norx på fredag 22. april 2016, klokken 16:29
Sitat fra: Toonster på torsdag 21. april 2016, klokken 21:27
Tviler ikke på at enkelte forhandlere har en slik praksis, tviler på at samme forhandler gir bilen videre til kunden før betalingen er mottatt.

Uansett er det jo ikke noe problem å få en bekreftelse fra en bank om at betaling er underveis, klarer ikke kjøper å fikse det så hadde jeg vært skeptisk. (les: styrt unna)

Alle Kjøp/salg jeg har vært innom hvor det lånes med pant i bil krever at bilen omregistreres til kjøper; før banken overfører.  Eksempel på hvordan det funker står her:

https://www.dnb.no/sjekkliste

Det vanlige her er dog at man kan bekrefte via banken at kjøper har signert lånepapirene og at de summen overføres din konto ved omreg.

Amoss

Sitat fra: als77 på lørdag 23. april 2016, klokken 10:27
Hva skjer hvis bilforhandlere går konkurs (eller er en kjeltring)? :(

Har vært noen eksempler på det tidligere (konkurser), og mener å ha lest noen advarsler i media for en del år siden om nettopp å gå inn i en kommisjonsordning pga. farene med dette. Innbetalt beløp fra kunder går alle fall inn i konkursboet og fordeles på fordringshavere etter prioritet (og bil-selger er lavt prioritert her). Dog litt mer usikker på om bilen (i fall usolgt) også går inn i konkursboet, eller kan leveres tilbake til selgeren.
Model S 85D

lunitiks

Bilforhandleren vil gjerne ha et banklån, og banken til gjengjeld pant i varelageret. Ser ikke for meg at boet vil beslaglegge en flåte piller nye biler. Banken, derimot
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Amoss

Sitat fra: lunitiks på lørdag 23. april 2016, klokken 15:23
Ser ikke for meg at boet vil beslaglegge en flåte piller nye biler. Banken, derimot

Og hvem fremsetter banken dette kravet til når bedriften er konkurs? 

Definisjonsspørsmålet er jo hvem som regnes som "eier" av bilene forhandleren har i kommisjon. Dersom det hverken foreligger salgskontrakt/kvittering eller salgsmelding bør jo saken være grei, men sitter boet på en ferdig signert salgsmelding kan det muligens bli vanskelig å dokumentere tilstrekkelig at bilen ikke er å regne som en del av boet.
Model S 85D

Bjoris

Ingen må være i tvil om at det er galskap å signere salgsmeldig uten betaling først/samtidig. Det er heller ikke nok at noen viser at de overfører pr bank. Slike transaksjoner kan ofte tilbakekalles!

Jeg krevde at vi gikk i en bank og ordnet dette når jeg solgte! Tull å ta sjansen syns jeg med så mye penger!

Øyvind.h

Så lenge pengene er trukket fra konto er pengene på vei. Oppdraget er sendt til NICS og kan således ikke stoppes uten videre.
Derimot finnes det nettbanker som legger betalingen i forfallsmappen en kort tid før beløpet belastes konto slik at man har en form for angremulighet. DNBs nettbank kan stilles inn på begge måter.

En privatperson kan ikke tilbakekalle et beløp som er belastet konto. I hvert fall ikke i den ca 70-80% andelen av nettbanker jeg kjenner godt :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bjoris

Nei, er pengene gått ut av konto er det greit, men som du sier, mange nettbank er slik at de legger seg i forfallsmappen til neste kjøring, da kan en kansellerer. Vanskelig for folk å vite hvordan den aktuelle nettbanken fungerer!

lunitiks

Løsningen heter "Vipps" og er en app fra dnb særskilt utviklet for overføring av større beløp slik som ved bil- eller eiendomshandel
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Øyvind.h

Sitat fra: lunitiks på søndag 24. april 2016, klokken 06:34
Løsningen heter "Vipps" og er en app fra dnb særskilt utviklet for overføring av større beløp slik som ved bil- eller eiendomshandel

Nei. Vipps er avsindig dyrt og støtter ikke engang så høye beløp :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: bjoris på lørdag 23. april 2016, klokken 23:18
Nei, er pengene gått ut av konto er det greit, men som du sier, mange nettbank er slik at de legger seg i forfallsmappen til neste kjøring, da kan en kansellerer. Vanskelig for folk å vite hvordan den aktuelle nettbanken fungerer!

Bankene jobber med noe som heter straksbetaling. Med den løsningen blir pengene disponible hos mottaker umiddelbart. Du betaler i nettbanken.  Men vi får se når det blir klart. Bankene er ikke pålagt å kunne sende straksbetalinger. Derimot må de kunne motta. Antakelig vil alle tilby begge deler. Men neste spørsmål blir da gebyr vis ikke gebyr. Min bank ønsker ikke å gebyrlegge dette. Andre e sterkt for. Kanskje trygghet er verd en tusenlapp eller to når man skal betale 500k til en annen person for en bil? Enklere enn bankremisse. Og tryggere for de som ikke kjenner nettbanker godt.
VW ID4 GTX 2023

wasted1980

Må jo si at denne diskusjonen har mye med topic å gjøre...
TMS "P"75D Full pakke

TM≡ Reservert 01.04.16

P85 | Perlehvit | Panorama | Luft | Tech | Hi-Fi | Dobbeltlader | Vinterpakke | Skinn + Alacantara | Carbon | Spoiler | 7 seter | 20" Tomason TN9 | SOLGT

pwb

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 24. april 2016, klokken 07:22
Sitat fra: bjoris på lørdag 23. april 2016, klokken 23:18

Bankene jobber med noe som heter straksbetaling.

Finnes ikke dette allerede? Mener at flere sier de har betalt med ett gebyr for å få pengene overført med en gang.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA