Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CCS vs CHAdeMO

Startet av Quattro, tirsdag 19. mars 2013, klokken 14:57

« forrige - neste »

Muffinman

Hvordan har det gått til at det er performance skinnseter i bilen når det er en "vanlig" 85? Trodde disse setene fulgte P-opsjonen?

Høgis

Sitat fra: Elektrolytt på torsdag 21. april 2016, klokken 13:28
Jeg har lagt ut min S85 på finn.no

Ble nå oppringt av Carma Oslo AS som hadde en interessert kjøper, og skulle komme tilbake til meg om det ble aktuelt.
Noen som kjenner dette firma, eller har erfaringer? http://www.proff.no/selskap/carma-oslo-as/str%C3%B8mmen/biler-og-kj%C3%B8ret%C3%B8y/Z0IIQ00P/

Ser det finnes et annet firma i samme bransje med nesten samme navn... http://www.proff.no/selskap/carma-bil-as/kjeller/biler-og-kj%C3%B8ret%C3%B8y/Z0I4U7H4/

Her er annonsen jeg har lagt ut: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=70913600

De kontaktet meg i forbindelse med salg av en BMW 6-serie cab som jeg la ut på finn (for 3 år siden) i påvente av TMS P85. Ryddig og greit oppgjør. Fikk også en grei pris for bilen, de påstod at de tjente ca. 20'.
Men var litt nervøs noen dager siden jeg ikke kjente til firmaet. Bilen skulle finansieres av ny eier så jeg måtte skrive under på salgsmelding og gi den fra meg. Pengene kom inn på konto som avtalt ca. 3-4 dager etterpå.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Toonster

Kan jo ALDRI finne på å skrive salgsmelding og gi fra seg bilen før pengene er bekreftet overført/betalt.

Høgis

Sitat fra: Toonster på torsdag 21. april 2016, klokken 21:03
Kan jo ALDRI finne på å skrive salgsmelding og gi fra seg bilen før pengene er bekreftet overført/betalt.
Det er endel bilforhandlere som gjør salget på denne måten, når bilen selges i kommisjon.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Toonster

Tviler ikke på at enkelte forhandlere har en slik praksis, tviler på at samme forhandler gir bilen videre til kunden før betalingen er mottatt.

Uansett er det jo ikke noe problem å få en bekreftelse fra en bank om at betaling er underveis, klarer ikke kjøper å fikse det så hadde jeg vært skeptisk. (les: styrt unna)

Elektrolytt

Sitat fra: Muffinman på torsdag 21. april 2016, klokken 19:31
Hvordan har det gått til at det er performance skinnseter i bilen når det er en "vanlig" 85? Trodde disse setene fulgte P-opsjonen?

Var mulig å bestille dette på vanlig 85 en kort periode :-)


Norx

Sitat fra: Toonster på torsdag 21. april 2016, klokken 21:27
Tviler ikke på at enkelte forhandlere har en slik praksis, tviler på at samme forhandler gir bilen videre til kunden før betalingen er mottatt.

Uansett er det jo ikke noe problem å få en bekreftelse fra en bank om at betaling er underveis, klarer ikke kjøper å fikse det så hadde jeg vært skeptisk. (les: styrt unna)

Alle Kjøp/salg jeg har vært innom hvor det lånes med pant i bil krever at bilen omregistreres til kjøper; før banken overfører.  Eksempel på hvordan det funker står her:

https://www.dnb.no/sjekkliste

Mc_Herreington

Ut ifra antall og pris på model s på finn så kan det virke som om gullalderen til Teslaeiere er over :)

Under året 85D som knapt er innkjørt til 725k når ny nå koster helt oppunder 1mill er et bra verdifall.
Vet at de fleste ikke har betalt dagens pris på bilene sine, men det er tross alt det en ny en koster nå og som er alternativ pris hvis du ikke ønsker å kjøpe brukt.

I tillegg virker det ganske tungt å selge for tiden, jeg selv tok en lav innbyttepris på min pga. laber respons for 2 uker siden.

Bra at bruksverdien er så mye høyere enn andre biler :)
Aug 2013 P85, Solgt
Okt 2015 BMW i3, Solgt
April 2016 S90D Solgt
Sep 2017 X100D
Nov 2018 I pace Solgt
Jan 2019 Model 3P Solgt
Aug 2018 BMW i3S

als77

Sitat fra: Høgis på torsdag 21. april 2016, klokken 21:10
Sitat fra: Toonster på torsdag 21. april 2016, klokken 21:03
Kan jo ALDRI finne på å skrive salgsmelding og gi fra seg bilen før pengene er bekreftet overført/betalt.
Det er endel bilforhandlere som gjør salget på denne måten, når bilen selges i kommisjon.

Hva skjer hvis bilforhandlere går konkurs (eller er en kjeltring)? :(

morpheos

Sitat fra: Norx på fredag 22. april 2016, klokken 16:29
Sitat fra: Toonster på torsdag 21. april 2016, klokken 21:27
Tviler ikke på at enkelte forhandlere har en slik praksis, tviler på at samme forhandler gir bilen videre til kunden før betalingen er mottatt.

Uansett er det jo ikke noe problem å få en bekreftelse fra en bank om at betaling er underveis, klarer ikke kjøper å fikse det så hadde jeg vært skeptisk. (les: styrt unna)

Alle Kjøp/salg jeg har vært innom hvor det lånes med pant i bil krever at bilen omregistreres til kjøper; før banken overfører.  Eksempel på hvordan det funker står her:

https://www.dnb.no/sjekkliste

Det vanlige her er dog at man kan bekrefte via banken at kjøper har signert lånepapirene og at de summen overføres din konto ved omreg.

Amoss

Sitat fra: als77 på lørdag 23. april 2016, klokken 10:27
Hva skjer hvis bilforhandlere går konkurs (eller er en kjeltring)? :(

Har vært noen eksempler på det tidligere (konkurser), og mener å ha lest noen advarsler i media for en del år siden om nettopp å gå inn i en kommisjonsordning pga. farene med dette. Innbetalt beløp fra kunder går alle fall inn i konkursboet og fordeles på fordringshavere etter prioritet (og bil-selger er lavt prioritert her). Dog litt mer usikker på om bilen (i fall usolgt) også går inn i konkursboet, eller kan leveres tilbake til selgeren.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

lunitiks

Bilforhandleren vil gjerne ha et banklån, og banken til gjengjeld pant i varelageret. Ser ikke for meg at boet vil beslaglegge en flåte piller nye biler. Banken, derimot
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Amoss

Sitat fra: lunitiks på lørdag 23. april 2016, klokken 15:23
Ser ikke for meg at boet vil beslaglegge en flåte piller nye biler. Banken, derimot

Og hvem fremsetter banken dette kravet til når bedriften er konkurs? 

Definisjonsspørsmålet er jo hvem som regnes som "eier" av bilene forhandleren har i kommisjon. Dersom det hverken foreligger salgskontrakt/kvittering eller salgsmelding bør jo saken være grei, men sitter boet på en ferdig signert salgsmelding kan det muligens bli vanskelig å dokumentere tilstrekkelig at bilen ikke er å regne som en del av boet.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Bjoris

Ingen må være i tvil om at det er galskap å signere salgsmeldig uten betaling først/samtidig. Det er heller ikke nok at noen viser at de overfører pr bank. Slike transaksjoner kan ofte tilbakekalles!

Jeg krevde at vi gikk i en bank og ordnet dette når jeg solgte! Tull å ta sjansen syns jeg med så mye penger!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

#1124
Så lenge pengene er trukket fra konto er pengene på vei. Oppdraget er sendt til NICS og kan således ikke stoppes uten videre.
Derimot finnes det nettbanker som legger betalingen i forfallsmappen en kort tid før beløpet belastes konto slik at man har en form for angremulighet. DNBs nettbank kan stilles inn på begge måter.

En privatperson kan ikke tilbakekalle et beløp som er belastet konto. I hvert fall ikke i den ca 70-80% andelen av nettbanker jeg kjenner godt :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA