Hovedmeny

Tesla på finn.no

Startet av Quattro, lørdag 02. mars 2013, klokken 12:33

« forrige - neste »

Saberhagen

Sitat fra: jazzwheel på lørdag 23. januar 2016, klokken 21:03
Selv om det er en Tesla så kommer da prisen an på om det er en 2013 eller 2014 så det er ganske vesentlig informasjon å ta med i tillegg til kilometerstand.

09.12.13.

Bjoris

Mitt inntrykk er at det dessverre betales ingenting ekstra for serviceavtale og det ser ut til å betales lite ekstra for P.

Epleskreller

Tesla solgte flere P85 med AP og masse utstyr for 650k for ett år siden.. Da hadde de mange avbestilte biler pga lanseringen av 4wd
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jazzwheel

Sitat fra: Epleskreller på lørdag 23. januar 2016, klokken 22:25
Tesla solgte flere P85 med AP og masse utstyr for 650k for ett år siden.. Da hadde de mange avbestilte biler pga lanseringen av 4wd

Samtidig var dollarkursen 6,5 da AWD ble lansert i oktober 2014.

Havebigfun

Antall biler på finn faller gradvis: etter over 100 biler før jul er det nå ca 75 hvorav en del splitternye fra bilforhandlere. Det må være en fin tid å selge bilen sin om man venter ny Tesla (mod X) - hvis man har reservebil for ventetiden- man risikerer imidlertid å få abstinenser :o.
75 er svært lavt tatt i betraktning hvor mange biler som går på norske veier nå- da det var ca 2000 var det ca 30 på finn.
Det betyr vel at mange "sitter" på bilene sine ;)

Cookie Monster

Sitat fra: jazzwheel på søndag 24. januar 2016, klokken 14:50
Sitat fra: Epleskreller på lørdag 23. januar 2016, klokken 22:25

Samtidig var dollarkursen 6,5 da AWD ble lansert i oktober 2014.

Men de bilene var også helt nye ;)
2023 Model S Plaid
2024 Model 3 LR

Bjoris

Er det bare meg som syns det er unaturlig liten prisforskjell mellom S85 og 70D nå? Da vi solgte så var det fordi vi ønsket AWD og Autopilot og med Danmarksfeberen så syns jeg priforskjellen ble veldig attraktiv, men utfra prisene på finn.no nå så syns jeg virkelig at prisforskjellen fortsatt er overraskende liten? Billigste 70D er 658, ok ikke så mye utstyr, men den har det viktigste (premium og panotak) og er no nærmest helt ny mot biler som er 2 år og har gått 40-50.000 km som prises "bare" rundt 100.000 rimeligere.

Mitt bytte med helt ny 70D, koster meg 109.000 ekstra. 2 år nyere bil, awd, autopilot, ny seter, lavere støynivå etc og generelt en bil som er bedre skrudd sammen syns jeg gjorde dette til en "no brainer", men ser ikke ut til at markedet er helt enig. Ser jo at det muligens faller fra mange kjøpere når en bikker 600.000 for bil, det er mye penger... Kanskje er det mange med 500.000 som grense som kan strekke seg til en brukt S85?

Noen annen god forklaring?

Jeg opplevde at min kjøper ikke hadde vurdert 70D og at han ble overrasket når jeg forklart at den brukte mindre strøm slik at rekkeviddeforskjellen ikke var SÅ stor. Har en teori om at det er mange som ikke tenker på noe annet enn 85 pga rekkevidden.

Muffinman

Mulig du er inne på noe der. Tror imidlertid mange ikke tenker på at forskjellen mellom forskjellige dekk utligner den forskjellen og mer til. For eksempel har jeg et mye lavere forbruk med P85`en i signaturen enn 85D`en under samme forhold. Førstnevnte har Hakka 8, mens den andre har Sottozero II. Selv med rangemode på D`en er forskjellen formidabel.

petersv

Har nok mest med at det er "formidabelt" få biler for salg om dagen vil jeg tro. I tillegg er tallet synkende. Det fører jo til at det er selgers marked.

Bjoris

Jeg unders veldig over 85D og forbruk. En kollega av meg brukte 300 Wh/km fra Stord til Røldal, ok det var kaldt -15, men jeg klarte aldri å være i nærheten av dette på min S85, ikke engang i uvær med sludd og med skiboks og full bil hadde jeg slikt forbruk på samme strekning.

Dersom 70Den viser seg å sluke så mye strøm under slike forhold er jeg ikke sikker på at jeg kommer til å bli helt fornøyd... Men Bjørn sin video tyder jo på noe helt annet...

Rart om det er så stor forskjell på 70D og 85D, på papiret skal jo 85D vel ha omtrent samme forbruk?

En annen ting jeg har som teori er at kanskje Tesla med RWD er litt oppskrytt på vinterføre når det er skikkelig glatt? Nå har jeg ikke prøvd D på samme føre, men jeg slappet ikke helt av på slikt føre og fruen nekte å kjøre den etter at hun nesten snurra på en rett strekning etter at rompa slapp ut og hun overkorrigerte med rattet. Jeg satt på og tenkte at nå går det f... til h..., men hun/bilen fikk tatt seg inn, men det var en skrekkopplevelse der jeg er veldig glad det ikke kom noen i mot. Denne opplevelsen gjorde at D ble meget mer aktuelt, men ikke før 70D kom siden prishoppet til 85D er altfor stort for oss.

Nå sporer jeg helt av, men overnevnte hendelse tror jeg har med at hun nok spant ett langt stykke uten å være klar over det siden ESPen jobber uten lyd i TMS og kanskje ESP slipper opp litt etterhvert under slike forhold? Det er jo litt dumt i såfall...

Gjespen

Vurderer å selge min. Noen som kan hjelpe meg med riktig pris?
70D, 4000km, Deep blue, Nextgen, Nov 2015

petersv

Sitat fra: Gjespen på mandag 25. januar 2016, klokken 08:43
Vurderer å selge min. Noen som kan hjelpe meg med riktig pris?
70D, 4000km, Deep blue, Nextgen, Nov 2015

Hvis du vil bli kvitt den, litt under tilsvarende bil på finn.

Sjøhyene

Sitat fra: bjoris på mandag 25. januar 2016, klokken 08:41
En annen ting jeg har som teori er at kanskje Tesla med RWD er litt oppskrytt på vinterføre når det er skikkelig glatt? Nå har jeg ikke prøvd D på samme føre, men jeg slappet ikke helt av på slikt føre og fruen nekte å kjøre den etter at hun nesten snurra på en rett strekning etter at rompa slapp ut og hun overkorrigerte med rattet. Jeg satt på og tenkte at nå går det f... til h..., men hun/bilen fikk tatt seg inn, men det var en skrekkopplevelse der jeg er veldig glad det ikke kom noen i mot. Denne opplevelsen gjorde at D ble meget mer aktuelt, men ikke før 70D kom siden prishoppet til 85D er altfor stort for oss.

Nå sporer jeg helt av, men overnevnte hendelse tror jeg har med at hun nok spant ett langt stykke uten å være klar over det siden ESPen jobber uten lyd i TMS og kanskje ESP slipper opp litt etterhvert under slike forhold? Det er jo litt dumt i såfall...

Hadde hun regen på normal når dette skjedde? Har hatt en liknende hendelse i sving der jeg slapp wattpedalen litt fort samtidig som jeg nok kom noen mm utenfor oppkjørt spor, da på glatte veier.
Noe som resulterte i en regen-indusert slædd der jeg på petter solberg vis klarte å hente meg inn fra å ligge tilnærmet sidelengs i ganske mange meter, med grøft på ene siden og autovern på andre. Heldigvis var det god sikt og jeg var heldig, så møtende trafikk så faren i god tid.

Var bra skjelven etterpå kan du si og tar det nå stort veldig rolig på glatt føre. Skulle gjerne hatt en regen off mulighet når det er som værst. Bilen klarer rett og slett ikke hente seg inn kjapt nok til at det er 100% trygt å ha på regen under ekstremt glatte forhold.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

nie

Jeg unders veldig over 85D og forbruk. En kollega av meg brukte 300 Wh/km fra Stord til Røldal, ok det var kaldt -15, men jeg klarte aldri å være i nærheten av dette på min S85, ikke engang i uvær med sludd og med skiboks og full bil hadde jeg slikt forbruk på samme strekning.

Dersom 70Den viser seg å sluke så mye strøm under slike forhold er jeg ikke sikker på at jeg kommer til å bli helt fornøyd... Men Bjørn sin video tyder jo på noe helt annet...

Rart om det er så stor forskjell på 70D og 85D, på papiret skal jo 85D vel ha omtrent samme forbruk?

Jeg kjørte Bergen-Røldal med 85D på fredag med skiboks, full bil, drittvær og mye motvind.
Brukte 264 Wh/km.
Hjem igjen igår brukte jeg 230.
Alt-i-alt synes jeg ikke det var avskrekkende.

Kjørte tur-retur Bergen-Ørsta i julen, uten skiboks, og brukte da ca 210-215 Wh/km.

Bjoris

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 25. januar 2016, klokken 13:20

Hadde hun regen på normal når dette skjedde? Har hatt en liknende hendelse i sving der jeg slapp wattpedalen litt fort samtidig som jeg nok kom noen mm utenfor oppkjørt spor, da på glatte veier.
Noe som resulterte i en regen-indusert slædd der jeg på petter solberg vis klarte å hente meg inn fra å ligge tilnærmet sidelengs i ganske mange meter, med grøft på ene siden og autovern på andre. Heldigvis var det god sikt og jeg var heldig, så møtende trafikk så faren i god tid.

Var bra skjelven etterpå kan du si og tar det nå stort veldig rolig på glatt føre. Skulle gjerne hatt en regen off mulighet når det er som værst. Bilen klarer rett og slett ikke hente seg inn kjapt nok til at det er 100% trygt å ha på regen under ekstremt glatte forhold.

Mja, det kan være at den bidro til å gjøre det verre når hun bråslapp pedalen? Det som skjedde var at hun trodde det var godt vinterføre og peiset oppover mot skistadion fra leiligheten, 3 km, slakk oppoverbakke. Jeg var så smart at jeg nevnte at det kanskje gikk litt fort mtp at det kunne være glatt og da gikk det selvsagt enda litt fortere, så slapp bilen og hun slapp pedalen og overkompensert med rattet (i mine øyne iallefall) som ført til kontra ett par ganger før hun fikk kontroll. Det var overraskende, hadde ikke trodd det kunne skje. Etterpå sa hun at hun hadde sett et gul lys blinke hele veien popover så antar at ESP jobbet hele veien og at hun var for hard på pedalen oppover uten å merke det...

MEN, nok off topic

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA