Hovedmeny

Tesla på finn.no

Startet av Quattro, lørdag 02. mars 2013, klokken 12:33

« forrige - neste »

Bjoris

Sitat fra: nie på mandag 25. januar 2016, klokken 14:03
Sitat fra: bjoris på mandag 25. januar 2016, klokken 08:41
Jeg unders veldig over 85D og forbruk. En kollega av meg brukte 300 Wh/km fra Stord til Røldal, ok det var kaldt -15, men jeg klarte aldri å være i nærheten av dette på min S85, ikke engang i uvær med sludd og med skiboks og full bil hadde jeg slikt forbruk på samme strekning.

Dersom 70Den viser seg å sluke så mye strøm under slike forhold er jeg ikke sikker på at jeg kommer til å bli helt fornøyd... Men Bjørn sin video tyder jo på noe helt annet...

Rart om det er så stor forskjell på 70D og 85D, på papiret skal jo 85D vel ha omtrent samme forbruk?

En annen ting jeg har som teori er at kanskje Tesla med RWD er litt oppskrytt på vinterføre når det er skikkelig glatt? Nå har jeg ikke prøvd D på samme føre, men jeg slappet ikke helt av på slikt føre og fruen nekte å kjøre den etter at hun nesten snurra på en rett strekning etter at rompa slapp ut og hun overkorrigerte med rattet. Jeg satt på og tenkte at nå går det f... til h..., men hun/bilen fikk tatt seg inn, men det var en skrekkopplevelse der jeg er veldig glad det ikke kom noen i mot. Denne opplevelsen gjorde at D ble meget mer aktuelt, men ikke før 70D kom siden prishoppet til 85D er altfor stort for oss.

Nå sporer jeg helt av, men overnevnte hendelse tror jeg har med at hun nok spant ett langt stykke uten å være klar over det siden ESPen jobber uten lyd i TMS og kanskje ESP slipper opp litt etterhvert under slike forhold? Det er jo litt dumt i såfall...

Jeg kjørte Bergen-Røldal med 85D på fredag med skiboks, full bil, drittvær og mye motvind.
Brukte 264 Wh/km.
Hjem igjen igår brukte jeg 230.
Alt-i-alt synes jeg ikke det var avskrekkende.

Kjørte tur-retur Bergen-Ørsta i julen, uten skiboks, og brukte da ca 210-215 Wh/km.

Jeg har pleid å kjøre Stord-Seljestad med 230-240 på TMS, men hadde som record 273, men da var det helt ekstremt hele veien fra Stord med masse slaps i veien.

Øyvind.h

#826
Sitat fra: bjoris på mandag 25. januar 2016, klokken 08:41
En annen ting jeg har som teori er at kanskje Tesla med RWD er litt oppskrytt på vinterføre når det er skikkelig glatt? Nå har jeg ikke prøvd D på samme føre, men jeg slappet ikke helt av på slikt føre og fruen nekte å kjøre den etter at hun nesten snurra på en rett strekning etter at rompa slapp ut og hun overkorrigerte med rattet.
Helt motsatt her. Kona synes Teslaen har vært god på vinterføre. Stabil, trygg og meget god fremkommelighet. Jeg håpte hun ønsket seg 4wd slik at jeg kunne bruke det som argument for å kjøpe 4wd nå, men det var visst helt uinteressant for henne.
1. januar 2015 kjørte jeg et ganske langt strekke oppover på speilblank holke. Blinket i lamper, men merket ingenting på pedaler eller bilen ellers. Bare jobbet seg oppover.
Elektronikken for øvrig er jo helt rå. Jeg var skeptisk til å la uerfarne teste 400hk rwd. Men etter å ha lært bilen å kjenne med og uten elektronikk forsvant skepsisen totalt. Det er veldig vanskelig å kjøre ut rett og slett :)

Sitat fra: bjoris på mandag 25. januar 2016, klokken 08:30
Er det bare meg som syns det er unaturlig liten prisforskjell mellom S85 og 70D nå?

Ja S85 holder seg unaturlig godt i pris. Sikkert hjulpet av fravær av konkurrenter og stigende nybilpriser.
Nye 70D har forsåvidt ikke tatt det store initielle fallet i kapasitet (slik litium-celler har), så differansen er nok større enn hva man opplever dag 1. Men klart - forskjellen er ikke 15 fulle kWh, og lavere forbruk trekker diffen ytterligere ned. Trenger man ikke de 3-4 ekstra milene med rekkevidde og den raskere ladingen på SC er 70D et bra valg :) Faren min gikk for en slik en.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cirys1

Det mange ikke tenker på er at en 70D vill få ganske mange flere sykluser med et mindre spenn over et par år, så da vill den også tape seg raskere når det kommer til batterikapasitet. Har ikke sett noen nøyaktige tall, men utifra det jeg har sett så er det første året man får størst tap. (litt avhengig av km så klart) :)

Bjoris

Blir off topic, men antall sykluser blir ca 10% flere med 70D da, men det er selvsagt ett poeng, men mest for de som må dra litt i endene mellom 20-80%. Dersom en klarer seg innenfor disse intervallene i det daglige tror jeg dette er mindre vesentlig i praksis

Teslanewbie

P85 bilene rives vekk på Finn , de fleste går over 600k .

I tillegg er det svært få < 80 TMS til salgs .

Etter å ha kjørt flere biler så synes jeg at P85 er den som gir desidert mest morro for pengene. Dessuten er den i hastigheter fra 50-130 omtrent like kjapp som p85d.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

petersv

#830
Har du P85 til salgs newbie siden du gjentar dette i flere tråder her inne?

Teslanewbie

Sitat fra: petersv på torsdag 28. januar 2016, klokken 11:05
Har du P85 til salgs newbie siden du gjentar dette i flere tråder her inne?

Nei , planlegger å beholde.
Går det ikke å konstatere en trend uten at bygdedyret kommer med sarkastiske kommenterer ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

petersv

Lurer heller på om det ikke går an å spørre om at du selger bilen? Hvem som er "dyr" holder jeg meg for god til å kommentere.

Epleskreller

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 28. januar 2016, klokken 10:46
P85 bilene rives vekk på Finn , de fleste går over 600k .

I tillegg er det svært få < 80 TMS til salgs .

Etter å ha kjørt flere biler så synes jeg at P85 er den som gir desidert mest morro for pengene. Dessuten er den i hastigheter fra 50-130 omtrent like kjapp som p85d.

En jeg kjenner måtte nylig ned til 600k for  sin P85+ med alt uten 7 seter og en kollega kjøpte rett før jul en 2014 p85 av Tesla for 550k med alt. Den hadde 60k km, men garanti til 140k km.. Så burde gå å få tak i en P85 uten AP til under 600k
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Lacaixxa

Egentlig litt pussig at Tesla selv ligger seg lavere i markedet enn mange forhandlere og private selgere - som tilsynelatende klarer å oppnå høyere pris.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

Concept_d

Sitat fra: Lacaixxa på torsdag 28. januar 2016, klokken 18:14
Egentlig litt pussig at Tesla selv ligger seg lavere i markedet enn mange forhandlere og private selgere - som tilsynelatende klarer å oppnå høyere pris.


Tesla selv ligger ute med "lokke" annonser til lokke priser:) De annonserer til lav pris i håp om at folk skal ta kontakt for så å kunne gi deg tilbud på en annen bil de ønsker å å selge så klart til en høyere pris.

Har selv ringt på flere av disse og fått beskjed om at den bilen er selg men.... via har en annen bil som kan passé:) og de annonsene ligger lenge ute selv om bilen er "solgt"  8)
Tesla Model S, Hvit 85 Kwh, Alt uten barneseter,
P#3286
Bestilt - 01/04-13
Finalized - 30/07-13
Tesla fabrikken bygger din Model S - 18/02
Din Model S er i transitt fra fabrikken. 22/02
Levering begynnelsen av april 2014

Teslanewbie

Sitat fra: Concept_d på torsdag 28. januar 2016, klokken 19:52
Sitat fra: Lacaixxa på torsdag 28. januar 2016, klokken 18:14
Egentlig litt pussig at Tesla selv ligger seg lavere i markedet enn mange forhandlere og private selgere - som tilsynelatende klarer å oppnå høyere pris.


Tesla selv ligger ute med "lokke" annonser til lokke priser:) De annonserer til lav pris i håp om at folk skal ta kontakt for så å kunne gi deg tilbud på en annen bil de ønsker å å selge så klart til en høyere pris.

Har selv ringt på flere av disse og fått beskjed om at den bilen er selg men.... via har en annen bil som kan passé:) og de annonsene ligger lenge ute selv om bilen er "solgt"  8)

Meld dette til Finn !dette er svindel !
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 10:03
Sitat fra: nie på tirsdag 13. oktober 2015, klokken 08:47
Jeg skal høre med dem om de vet noe om akkurat dette.

Hvis denne muligheten finnes er det jo litt rart at det ikke har vært markedsført noe særlig.
På den annen side er det kanskje logisk at de, enn så lenge tier, da de aller helst vil pushe mest mulig 90kWt-batterier for så å fase ut 85 kWt og begynne å tilby oppgradering til oss med nesten nye 85-batterier.

Tesla faser vel inn det nye batteriet og vil vel unngå ramaskri fra 85kwh bileiere som nylig har fått bil men med det gamle batteriet

Jeg regner med at 85kwh alternativet utgår innen kort samtidig som det  kommer en prisøkning

Bekreftet  at 85 pakken utgår :

http://electrek.co/2016/01/27/tesla-discontinue-85-kwh-battery-option-canada/
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Synd, da jeg har inntrykk av at de fleste velger s85d. 
Utfasing av 85 batteriet medfører at man må betale mer. Tesla sliter også litt med software/initiell kapasitetsutvikling på 90 batteriet. Og jeg har lest påstander om at SC faktisk er litt tregere på 90 enn 85.

Så dette kan være positivt for de som har sikret seg en 85kWh versjon :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

For Norge sin del, med valutautviklingen vi ser, er vel heller behovet å kunne levere rimeligere varianter enn dyrere.  Hvis dette realiseres regner jeg med at resultatet blir at de fleste velger seg "ned" til 70.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA