Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CCS vs CHAdeMO

Startet av Quattro, tirsdag 19. mars 2013, klokken 14:57

« forrige - neste »

Bjoris

#855
Jeg unders veldig over 85D og forbruk. En kollega av meg brukte 300 Wh/km fra Stord til Røldal, ok det var kaldt -15, men jeg klarte aldri å være i nærheten av dette på min S85, ikke engang i uvær med sludd og med skiboks og full bil hadde jeg slikt forbruk på samme strekning.

Dersom 70Den viser seg å sluke så mye strøm under slike forhold er jeg ikke sikker på at jeg kommer til å bli helt fornøyd... Men Bjørn sin video tyder jo på noe helt annet...

Rart om det er så stor forskjell på 70D og 85D, på papiret skal jo 85D vel ha omtrent samme forbruk?

En annen ting jeg har som teori er at kanskje Tesla med RWD er litt oppskrytt på vinterføre når det er skikkelig glatt? Nå har jeg ikke prøvd D på samme føre, men jeg slappet ikke helt av på slikt føre og fruen nekte å kjøre den etter at hun nesten snurra på en rett strekning etter at rompa slapp ut og hun overkorrigerte med rattet. Jeg satt på og tenkte at nå går det f... til h..., men hun/bilen fikk tatt seg inn, men det var en skrekkopplevelse der jeg er veldig glad det ikke kom noen i mot. Denne opplevelsen gjorde at D ble meget mer aktuelt, men ikke før 70D kom siden prishoppet til 85D er altfor stort for oss.

Nå sporer jeg helt av, men overnevnte hendelse tror jeg har med at hun nok spant ett langt stykke uten å være klar over det siden ESPen jobber uten lyd i TMS og kanskje ESP slipper opp litt etterhvert under slike forhold? Det er jo litt dumt i såfall...

I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Gjespen

Vurderer å selge min. Noen som kan hjelpe meg med riktig pris?
70D, 4000km, Deep blue, Nextgen, Nov 2015

petersv

Sitat fra: Gjespen på mandag 25. januar 2016, klokken 08:43
Vurderer å selge min. Noen som kan hjelpe meg med riktig pris?
70D, 4000km, Deep blue, Nextgen, Nov 2015

Hvis du vil bli kvitt den, litt under tilsvarende bil på finn.

Sjøhyene

Sitat fra: bjoris på mandag 25. januar 2016, klokken 08:41
En annen ting jeg har som teori er at kanskje Tesla med RWD er litt oppskrytt på vinterføre når det er skikkelig glatt? Nå har jeg ikke prøvd D på samme føre, men jeg slappet ikke helt av på slikt føre og fruen nekte å kjøre den etter at hun nesten snurra på en rett strekning etter at rompa slapp ut og hun overkorrigerte med rattet. Jeg satt på og tenkte at nå går det f... til h..., men hun/bilen fikk tatt seg inn, men det var en skrekkopplevelse der jeg er veldig glad det ikke kom noen i mot. Denne opplevelsen gjorde at D ble meget mer aktuelt, men ikke før 70D kom siden prishoppet til 85D er altfor stort for oss.

Nå sporer jeg helt av, men overnevnte hendelse tror jeg har med at hun nok spant ett langt stykke uten å være klar over det siden ESPen jobber uten lyd i TMS og kanskje ESP slipper opp litt etterhvert under slike forhold? Det er jo litt dumt i såfall...

Hadde hun regen på normal når dette skjedde? Har hatt en liknende hendelse i sving der jeg slapp wattpedalen litt fort samtidig som jeg nok kom noen mm utenfor oppkjørt spor, da på glatte veier.
Noe som resulterte i en regen-indusert slædd der jeg på petter solberg vis klarte å hente meg inn fra å ligge tilnærmet sidelengs i ganske mange meter, med grøft på ene siden og autovern på andre. Heldigvis var det god sikt og jeg var heldig, så møtende trafikk så faren i god tid.

Var bra skjelven etterpå kan du si og tar det nå stort veldig rolig på glatt føre. Skulle gjerne hatt en regen off mulighet når det er som værst. Bilen klarer rett og slett ikke hente seg inn kjapt nok til at det er 100% trygt å ha på regen under ekstremt glatte forhold.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

nie

Sitat fra: bjoris på mandag 25. januar 2016, klokken 08:41
Jeg unders veldig over 85D og forbruk. En kollega av meg brukte 300 Wh/km fra Stord til Røldal, ok det var kaldt -15, men jeg klarte aldri å være i nærheten av dette på min S85, ikke engang i uvær med sludd og med skiboks og full bil hadde jeg slikt forbruk på samme strekning.

Dersom 70Den viser seg å sluke så mye strøm under slike forhold er jeg ikke sikker på at jeg kommer til å bli helt fornøyd... Men Bjørn sin video tyder jo på noe helt annet...

Rart om det er så stor forskjell på 70D og 85D, på papiret skal jo 85D vel ha omtrent samme forbruk?

En annen ting jeg har som teori er at kanskje Tesla med RWD er litt oppskrytt på vinterføre når det er skikkelig glatt? Nå har jeg ikke prøvd D på samme føre, men jeg slappet ikke helt av på slikt føre og fruen nekte å kjøre den etter at hun nesten snurra på en rett strekning etter at rompa slapp ut og hun overkorrigerte med rattet. Jeg satt på og tenkte at nå går det f... til h..., men hun/bilen fikk tatt seg inn, men det var en skrekkopplevelse der jeg er veldig glad det ikke kom noen i mot. Denne opplevelsen gjorde at D ble meget mer aktuelt, men ikke før 70D kom siden prishoppet til 85D er altfor stort for oss.

Nå sporer jeg helt av, men overnevnte hendelse tror jeg har med at hun nok spant ett langt stykke uten å være klar over det siden ESPen jobber uten lyd i TMS og kanskje ESP slipper opp litt etterhvert under slike forhold? Det er jo litt dumt i såfall...

Jeg kjørte Bergen-Røldal med 85D på fredag med skiboks, full bil, drittvær og mye motvind.
Brukte 264 Wh/km.
Hjem igjen igår brukte jeg 230.
Alt-i-alt synes jeg ikke det var avskrekkende.

Kjørte tur-retur Bergen-Ørsta i julen, uten skiboks, og brukte da ca 210-215 Wh/km.

Bjoris

#860
Sitat fra: Sjøhyene på mandag 25. januar 2016, klokken 13:20
Sitat fra: bjoris på mandag 25. januar 2016, klokken 08:41
En annen ting jeg har som teori er at kanskje Tesla med RWD er litt oppskrytt på vinterføre når det er skikkelig glatt? Nå har jeg ikke prøvd D på samme føre, men jeg slappet ikke helt av på slikt føre og fruen nekte å kjøre den etter at hun nesten snurra på en rett strekning etter at rompa slapp ut og hun overkorrigerte med rattet. Jeg satt på og tenkte at nå går det f... til h..., men hun/bilen fikk tatt seg inn, men det var en skrekkopplevelse der jeg er veldig glad det ikke kom noen i mot. Denne opplevelsen gjorde at D ble meget mer aktuelt, men ikke før 70D kom siden prishoppet til 85D er altfor stort for oss.

Nå sporer jeg helt av, men overnevnte hendelse tror jeg har med at hun nok spant ett langt stykke uten å være klar over det siden ESPen jobber uten lyd i TMS og kanskje ESP slipper opp litt etterhvert under slike forhold? Det er jo litt dumt i såfall...

Hadde hun regen på normal når dette skjedde? Har hatt en liknende hendelse i sving der jeg slapp wattpedalen litt fort samtidig som jeg nok kom noen mm utenfor oppkjørt spor, da på glatte veier.
Noe som resulterte i en regen-indusert slædd der jeg på petter solberg vis klarte å hente meg inn fra å ligge tilnærmet sidelengs i ganske mange meter, med grøft på ene siden og autovern på andre. Heldigvis var det god sikt og jeg var heldig, så møtende trafikk så faren i god tid.

Var bra skjelven etterpå kan du si og tar det nå stort veldig rolig på glatt føre. Skulle gjerne hatt en regen off mulighet når det er som værst. Bilen klarer rett og slett ikke hente seg inn kjapt nok til at det er 100% trygt å ha på regen under ekstremt glatte forhold.

Mja, det kan være at den bidro til å gjøre det verre når hun bråslapp pedalen? Det som skjedde var at hun trodde det var godt vinterføre og peiset oppover mot skistadion fra leiligheten, 3 km, slakk oppoverbakke. Jeg var så smart at jeg nevnte at det kanskje gikk litt fort mtp at det kunne være glatt og da gikk det selvsagt enda litt fortere, så slapp bilen og hun slapp pedalen og overkompensert med rattet (i mine øyne iallefall) som ført til kontra ett par ganger før hun fikk kontroll. Det var overraskende, hadde ikke trodd det kunne skje. Etterpå sa hun at hun hadde sett et gul lys blinke hele veien popover så antar at ESP jobbet hele veien og at hun var for hard på pedalen oppover uten å merke det...

MEN, nok off topic
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

Sitat fra: nie på mandag 25. januar 2016, klokken 14:03
Sitat fra: bjoris på mandag 25. januar 2016, klokken 08:41
Jeg unders veldig over 85D og forbruk. En kollega av meg brukte 300 Wh/km fra Stord til Røldal, ok det var kaldt -15, men jeg klarte aldri å være i nærheten av dette på min S85, ikke engang i uvær med sludd og med skiboks og full bil hadde jeg slikt forbruk på samme strekning.

Dersom 70Den viser seg å sluke så mye strøm under slike forhold er jeg ikke sikker på at jeg kommer til å bli helt fornøyd... Men Bjørn sin video tyder jo på noe helt annet...

Rart om det er så stor forskjell på 70D og 85D, på papiret skal jo 85D vel ha omtrent samme forbruk?

En annen ting jeg har som teori er at kanskje Tesla med RWD er litt oppskrytt på vinterføre når det er skikkelig glatt? Nå har jeg ikke prøvd D på samme føre, men jeg slappet ikke helt av på slikt føre og fruen nekte å kjøre den etter at hun nesten snurra på en rett strekning etter at rompa slapp ut og hun overkorrigerte med rattet. Jeg satt på og tenkte at nå går det f... til h..., men hun/bilen fikk tatt seg inn, men det var en skrekkopplevelse der jeg er veldig glad det ikke kom noen i mot. Denne opplevelsen gjorde at D ble meget mer aktuelt, men ikke før 70D kom siden prishoppet til 85D er altfor stort for oss.

Nå sporer jeg helt av, men overnevnte hendelse tror jeg har med at hun nok spant ett langt stykke uten å være klar over det siden ESPen jobber uten lyd i TMS og kanskje ESP slipper opp litt etterhvert under slike forhold? Det er jo litt dumt i såfall...

Jeg kjørte Bergen-Røldal med 85D på fredag med skiboks, full bil, drittvær og mye motvind.
Brukte 264 Wh/km.
Hjem igjen igår brukte jeg 230.
Alt-i-alt synes jeg ikke det var avskrekkende.

Kjørte tur-retur Bergen-Ørsta i julen, uten skiboks, og brukte da ca 210-215 Wh/km.

Jeg har pleid å kjøre Stord-Seljestad med 230-240 på TMS, men hadde som record 273, men da var det helt ekstremt hele veien fra Stord med masse slaps i veien.
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Øyvind.h

#862
Sitat fra: bjoris på mandag 25. januar 2016, klokken 08:41
En annen ting jeg har som teori er at kanskje Tesla med RWD er litt oppskrytt på vinterføre når det er skikkelig glatt? Nå har jeg ikke prøvd D på samme føre, men jeg slappet ikke helt av på slikt føre og fruen nekte å kjøre den etter at hun nesten snurra på en rett strekning etter at rompa slapp ut og hun overkorrigerte med rattet.
Helt motsatt her. Kona synes Teslaen har vært god på vinterføre. Stabil, trygg og meget god fremkommelighet. Jeg håpte hun ønsket seg 4wd slik at jeg kunne bruke det som argument for å kjøpe 4wd nå, men det var visst helt uinteressant for henne.
1. januar 2015 kjørte jeg et ganske langt strekke oppover på speilblank holke. Blinket i lamper, men merket ingenting på pedaler eller bilen ellers. Bare jobbet seg oppover.
Elektronikken for øvrig er jo helt rå. Jeg var skeptisk til å la uerfarne teste 400hk rwd. Men etter å ha lært bilen å kjenne med og uten elektronikk forsvant skepsisen totalt. Det er veldig vanskelig å kjøre ut rett og slett :)

Sitat fra: bjoris på mandag 25. januar 2016, klokken 08:30
Er det bare meg som syns det er unaturlig liten prisforskjell mellom S85 og 70D nå?

Ja S85 holder seg unaturlig godt i pris. Sikkert hjulpet av fravær av konkurrenter og stigende nybilpriser.
Nye 70D har forsåvidt ikke tatt det store initielle fallet i kapasitet (slik litium-celler har), så differansen er nok større enn hva man opplever dag 1. Men klart - forskjellen er ikke 15 fulle kWh, og lavere forbruk trekker diffen ytterligere ned. Trenger man ikke de 3-4 ekstra milene med rekkevidde og den raskere ladingen på SC er 70D et bra valg :) Faren min gikk for en slik en.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cirys1

Det mange ikke tenker på er at en 70D vill få ganske mange flere sykluser med et mindre spenn over et par år, så da vill den også tape seg raskere når det kommer til batterikapasitet. Har ikke sett noen nøyaktige tall, men utifra det jeg har sett så er det første året man får størst tap. (litt avhengig av km så klart) :)

Bjoris

Blir off topic, men antall sykluser blir ca 10% flere med 70D da, men det er selvsagt ett poeng, men mest for de som må dra litt i endene mellom 20-80%. Dersom en klarer seg innenfor disse intervallene i det daglige tror jeg dette er mindre vesentlig i praksis
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Teslanewbie

P85 bilene rives vekk på Finn , de fleste går over 600k .

I tillegg er det svært få < 80 TMS til salgs .

Etter å ha kjørt flere biler så synes jeg at P85 er den som gir desidert mest morro for pengene. Dessuten er den i hastigheter fra 50-130 omtrent like kjapp som p85d.
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

petersv

#866
Har du P85 til salgs newbie siden du gjentar dette i flere tråder her inne?

Teslanewbie

Sitat fra: petersv på torsdag 28. januar 2016, klokken 11:05
Har du P85 til salgs newbie siden du gjentar dette i flere tråder her inne?

Nei , planlegger å beholde.
Går det ikke å konstatere en trend uten at bygdedyret kommer med sarkastiske kommenterer ?
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

petersv

Lurer heller på om det ikke går an å spørre om at du selger bilen? Hvem som er "dyr" holder jeg meg for god til å kommentere.

Epleskreller

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 28. januar 2016, klokken 10:46
P85 bilene rives vekk på Finn , de fleste går over 600k .

I tillegg er det svært få < 80 TMS til salgs .

Etter å ha kjørt flere biler så synes jeg at P85 er den som gir desidert mest morro for pengene. Dessuten er den i hastigheter fra 50-130 omtrent like kjapp som p85d.

En jeg kjenner måtte nylig ned til 600k for  sin P85+ med alt uten 7 seter og en kollega kjøpte rett før jul en 2014 p85 av Tesla for 550k med alt. Den hadde 60k km, men garanti til 140k km.. Så burde gå å få tak i en P85 uten AP til under 600k
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA