Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

CCS vs CHAdeMO

Startet av Quattro, tirsdag 19. mars 2013, klokken 14:57

« forrige - neste »

JO

Det er ingen tvil om at MS holder seg svært bra i Pris.
i går reiste min MS avgårde 1år og 8 måneder 50k kilometer. S85 med techpakke og skinninteriør og parksensorer som eneste utstyr.
fikk 15000 mindre enn jeg selv ga for bilen. Meget fornøyd.
Svart Model S Levert 11 Mars

Epleskreller

Sitat fra: JO på torsdag 26. november 2015, klokken 14:43
Det er ingen tvil om at MS holder seg svært bra i Pris.
i går reiste min MS avgårde 1år og 8 måneder 50k kilometer. S85 med techpakke og skinninteriør og parksensorer som eneste utstyr.
fikk 15000 mindre enn jeg selv ga for bilen. Meget fornøyd.

Det har med andre ord vært billigere for deg å eie din 85 enn det ville vært å låne en fossilbil gratis i den perioden pga drivstoffbesparelsen....  Herlig!

Jeg havnet på -30k kr på 1 år 10mnd og 51k km på min 85 som ble solgt i juli.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Sjøhyene

Nå bør vel folk slutte å legge ut P85D med 700hk snart, hvis ikke så ser jeg for meg at det blir mye fin advokat mat framover med kjøpere som føler seg lurt.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Torpedo Ted

Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 26. november 2015, klokken 20:57
Nå bør vel folk slutte å legge ut P85D med 700hk snart, hvis ikke så ser jeg for meg at det blir mye fin advokat mat framover med kjøpere som føler seg lurt.

Tja, det er det tallet Tesla har oppgitt til selgeren, så han har sitt på det rene og kan dytte reklamasjonen tilbake til tidligere salgsledd (Tesla).

cirys1

Sitat fra: Torpedo Ted på lørdag 28. november 2015, klokken 00:57
Sitat fra: Sjøhyene på torsdag 26. november 2015, klokken 20:57
Nå bør vel folk slutte å legge ut P85D med 700hk snart, hvis ikke så ser jeg for meg at det blir mye fin advokat mat framover med kjøpere som føler seg lurt.

Tja, det er det tallet Tesla har oppgitt til selgeren, så han har sitt på det rene og kan dytte reklamasjonen tilbake til tidligere salgsledd (Tesla).
Det er selgeren av et produktet ansvaret hviler på og det er der kjøper har reklamasjon. At det blir "pushet" videre til fabrikant fordi det er garanti er feil.
Blir litt som at du ikke har hørt om id for å dra utenlands i disse tider, det blir ganske vanskelig og ikke ha fått det med seg. Tesla annonserer ikke bilen med 700hk lenger så da står man og reklamerer for noe som produsent ikke er villig til å stå bak.

lunitiks

#710
*Pssst* Han skrev jo bare at dette kan bli mye advokatmat  ;) 

Det er kanskje ikke så veldig kontroversielt å hevde at hvis du som bruktbilselger får info X fra ditt salgsledd (Tesla), men selv markedsfører Y til bruktbilkjøper, så vil du muligens ha et forklaringsproblem?

På den annen side, så er jo denne "HP-gate" ("rollout-gate"?) saken tatt helt av i mediene så jeg betviler at en norsk tesla-interessent verken kjenner eller burde kjenne til - eller i alle fall hørt rykter om - debatten rundt Teslas 700 galopp-galopp-galopp. I så fall burde han kanskje utføre den bestrebelsen å GOOGLE emnet hvis det er uklart for ham hva som er the big fuzz. (For så vidt et interessant juridisk kunundrum om kjøpsloven i et slikt tilfelle krever at man bruker innternætt'n når mediene herjer slik med dette.)

Tipper de som kjøpte og fikk informasjonen i første hånd stiller hakket sterkere. De har jo også forbrukerloven på sin side. Hva som blir enden på den visa er imidlertid fortsatt uavklart
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Torpedo Ted

Sitat fra: cirys1 på lørdag 28. november 2015, klokken 01:10
Det er selgeren av et produktet ansvaret hviler på og det er der kjøper har reklamasjon.
I teorien ja, men i praksis blir det ikke det. Om bruktkjøperen har en reklamasjonsak, så vil jo uansett bruktselgeren også ha det overfor Tesla (med mindre han har kjøpt bilen ETTER at det ble kjent at den ikke har 700hk). Har derfor ingen hensikt for bruktkjøperen å reklamere til bruktselgeren, annet enn at det vil ta mer tid og være mer styr enn å reklamere til Tesla. Les mer her: http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1491/1562/1563

cirys1

Sitat fra: Torpedo Ted på lørdag 28. november 2015, klokken 14:55
Sitat fra: cirys1 på lørdag 28. november 2015, klokken 01:10
Det er selgeren av et produktet ansvaret hviler på og det er der kjøper har reklamasjon.
I teorien ja, men i praksis blir det ikke det. Om bruktkjøperen har en reklamasjonsak, så vil jo uansett bruktselgeren også ha det overfor Tesla (med mindre han har kjøpt bilen ETTER at det ble kjent at den ikke har 700hk). Har derfor ingen hensikt for bruktkjøperen å reklamere til bruktselgeren, annet enn at det vil ta mer tid og være mer styr enn å reklamere til Tesla. Les mer her: http://jusinfo.no/index.php?site=default/721/1491/1562/1563

Jeg er ingen jurist men ut av eksemplet så tolker jeg det som at selger må ha reklamert ovenfor første salgsledd (Tesla) på denne mangelen eller så kan kjøper sitte igjen med skjegget i postkassa.
Jeg har aldri hørt om at fabrikanten ikke ville ha tatt inn igjen bilen fordi den var videresolgt, men slik jeg tolker det så kan Tesla frasi seg denne mangelen fordi førstemann ikke reklamerte.
Det som derimot er latterlig er at disse selgerne selger disse bilene med 700hk som at ingenting har skjedd, at ikke bløffen har blitt "synet", når det har vært i absolutt alle aviser de siste 3-månedene. Da er selger veldig klar over at han selger videre et produkt som ikke samsvarer med reelle data, når Tesla ikke selger noen bil med 700hk lenger så skal det ikke være mulig for selger å videreselge med 700hk.

"Et eksempel er hvis selger burde ha oppdaget en mangel mens tingen var i hans eie, og han ikke reklamerte tidsnok overfor tidligere salgsledd, vil ikke siste kjøper kunne gå direkte på tidligere salgsledd (hjemmelsmannen), fordi kravet mellom selger og tidligere salgsledd er prekludert. Således er det en klar regel om at selger må ha tilsvarende krav i behold, for at kjøper kan rette kravet direkte mot tidligere ledd, jf. kjøpsloven § 85"

Torpedo Ted

Ja, det er jo en forutsetning at første kjøper har reklamert overfor Tesla (noe alle burde ha gjort), eller gjør det innen rimelig tid etter at han blir gjort oppmerksom på mangelen. At det er en sak i media trenger ikke nødvendigvis bety at det er en mangel - det er jo dette som diskuteres per i dag - fasiten får vi vel først når Tesla har konkludert med noe, eller i en eventuell rettsak (er vel tvilsomt at det går så langt).

Faktum er jo at bilens motorer yter tilsammen er kapable til å produsere 700hk - så fullstendig feil er det ikke, selv om vi vel er enig i at det i beste fall er misvisende å bruke dette tallet.

cirys1

Sitat fra: Torpedo Ted på lørdag 28. november 2015, klokken 16:52
Ja, det er jo en forutsetning at første kjøper har reklamert overfor Tesla (noe alle burde ha gjort), eller gjør det innen rimelig tid etter at han blir gjort oppmerksom på mangelen. At det er en sak i media trenger ikke nødvendigvis bety at det er en mangel - det er jo dette som diskuteres per i dag - fasiten får vi vel først når Tesla har konkludert med noe, eller i en eventuell rettsak (er vel tvilsomt at det går så langt).

Faktum er jo at bilens motorer yter tilsammen er kapable til å produsere 700hk - så fullstendig feil er det ikke, selv om vi vel er enig i at det i beste fall er misvisende å bruke dette tallet.
Da blir det isfåll en kraftig motsigelse, man reklamerer med for lite ytelse og annonserer med full ytelse..  ::) ::)
Jeg er helt uenig med deg angående bilens motorer, absolutt alle fosil motorer kan yte mye mer med trimming, men det kreves da inngrep. En EVO motor kan med "små" inngrep yte 500-600hk og med større inngrep yte opp mot 1000hk men den blir annonsert med det den yter ifra fabrikk 320hk eller noe i den duren.. Så lenge en P85D ikke kan yte 700hk på noen som helst måte ifra fabrikk men at det da krever inngrep (men selv da leverer den ikke 700hk) så er det ikke missvisesende og bruke dette tallet, det er helt feil og bruke dette tallet.

HelectriC

Jeg tror vi få vente lenge på å se en privatselgere bli dradd til domstol av en privat bruktbilkjøpere fordi bilen ikke yter 700hk. Det kommer ikke til å skje. Det er bare rent hypotetisk mulig.
Model S 75D -2017
eGolf 300 -2019
Hyundai Kona Electric -2019 (solgt)
Model S 85 -2015 (solgt)
eGolf 190 -2015 (solgt)
Jaguar I-Pace -2019 (solgt)

Djur1

Dette må stille seg ganske annerledes for en forhandler som skal selge en p85d.  Han er profesjonell.
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Softblue

#717
Jeg så i vognkortet til en Tesla og der mener jeg det stod 66Kw? Det tilsvarer vel 90 hk.
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban.
70.000 elektriske kilometer.

jazzwheel

Sitat fra: Softblue på lørdag 28. november 2015, klokken 22:26
Jeg så i vognkortet til en Tesla og der mener jeg det stod 66Kw? Det tilsvarer vel 90 hk.

Jepp, alle som kjøper bruktbil kan se modell/hk i vognkortet så det burde ikke være det helt store problemet å avdekke. Det er nok av folk som selger trimma biler med kreative tall oppgitt som effekt, men det kan man enkelt dobbeltsjekke i vognkortet.

cirys1

Sitat fra: jazzwheel på søndag 29. november 2015, klokken 01:03
Sitat fra: Softblue på lørdag 28. november 2015, klokken 22:26
Jeg så i vognkortet til en Tesla og der mener jeg det stod 66Kw? Det tilsvarer vel 90 hk.

Jepp, alle som kjøper bruktbil kan se modell/hk i vognkortet så det burde ikke være det helt store problemet å avdekke. Det er nok av folk som selger trimma biler med kreative tall oppgitt som effekt, men det kan man enkelt dobbeltsjekke i vognkortet.
He he.. 99% av trimmede biler er ikke godkjente så originaleffekt står i vognkort..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA