Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Takboks

Startet av Oreo, søndag 10. mars 2013, klokken 09:47

« forrige - neste »

mariowing

Sitat fra: snurrehue på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 12:29
Irritasjonen hos meg oppstår likevel fordi Tesla ikke har noe system for informasjon underveis.

Hadde Tesla gjort noe så enkelt som å gi en orientering om når de så ut til å kunne innføre en såpass viktig endring, så hadde det vært noe helt annet.

Jeg skjønner irritasjonen din og kan være enig i den. Det irriterer meg også da jeg også ønsket meg både firehjulstrekk, ACC og hengerfeste. Valgte allikevel å bestille bil for to måneder siden på tross av disse manglene da prøvekjøringen gjorde meg frelst. Men husk dog at uansett når offisiell informasjon kommer ut så vil det alltid være noen som bestilte dagen før og som gjerne ville hatt det som blir lansert dagen etterpå.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Bjoris

#406
At Tesla vil utvikle seg raskt og ikke gå i snigle tempo som alle andre er fantastisk bra, det jeg ikke liker er at såpass store funksjonalitetsendringer ikke prises, AWD koster ekstra og det burde også Autopiloten gjøre, det er jo neppe gratis å sett inn.

Siden de nå uansett gir det "gratis" med kunne det vært som for SC på S60 at en betalte for å få det aktivert f.eks...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

RuneW

Sitat fra: bjoris på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 12:57
At Tesla vil utvikle seg raskt og ikke gå i snigle tempo som alle andre er fantastisk bra, det jeg ikke liker er at ikke såpass store funksjonalitetsendringer ikke prises, AWD koster ekstra og det burde også Autopiloten gjøre, det er jo neppe gratis å sett inn.

I forhold til AWD er jeg rimelig sikker på at disse sensorene koster en slikk og ingenting.

En TMS er jo tross alt "en PC på 4 hjul". At nye, bedre "tekniske" ting, kommer for en billig penge (eller gratis) er helt naturlig.

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

frankofobia

Sitat fra: mariowing på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 12:47
Sitat fra: snurrehue på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 12:29
Irritasjonen hos meg oppstår likevel fordi Tesla ikke har noe system for informasjon underveis.

Hadde Tesla gjort noe så enkelt som å gi en orientering om når de så ut til å kunne innføre en såpass viktig endring, så hadde det vært noe helt annet.

Jeg skjønner irritasjonen din og kan være enig i den. Det irriterer meg også da jeg også ønsket meg både firehjulstrekk, ACC og hengerfeste. Valgte allikevel å bestille bil for to måneder siden på tross av disse manglene da prøvekjøringen gjorde meg frelst. Men husk dog at uansett når offisiell informasjon kommer ut så vil det alltid være noen som bestilte dagen før og som gjerne ville hatt det som blir lansert dagen etterpå.

Du kan jo enkelt oppgradere til AWD, bare å bryte avtalen. Koster deg kun 15k og så bestille en "D"
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

jkirkebo

Sitat fra: RuneW på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 13:14
Sitat fra: bjoris på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 12:57
At Tesla vil utvikle seg raskt og ikke gå i snigle tempo som alle andre er fantastisk bra, det jeg ikke liker er at ikke såpass store funksjonalitetsendringer ikke prises, AWD koster ekstra og det burde også Autopiloten gjøre, det er jo neppe gratis å sett inn.

I forhold til AWD er jeg rimelig sikker på at disse sensorene koster en slikk og ingenting.

Det stemmer nok men monteringen koster. F.eks boring av 16 hull i karosseriet og fremføring av tilsvarende antall ledninger? Bytte av frontrute, demontering av taktrekk osv.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Baresorgen

Grunnen til at ACC er inkludert, er nok pga av sikkerhetsvurderingen fra EURONCAP. Slik jeg har forstått dette, så vil de kun ta utgangspunkt i standardutrustede bilder når de skal bedømme sikkerheten.

http://www.euroncap.eu/testprocedures.aspx

Gode resultater på EURONCAP vil i Europa være viktig for å vinne markedsandeler - vil jeg tro? Delene i seg selv koster nok neppe så mye - men utviklingsarbeidet er kostbart -> en utgift Tesla har måtte ta uansett om det blir ekstrautstyr eller standardutstyr. Sett i en slik kontekst er det jo ikke utenkelig at når Model X kommer vil den kunne selges vesentlig billigere enn Model S, mesteparten av utviklingsarbeidet og kostnadene er rester fra utviklingen og erfaringene fra Model S.

Har fulgt utviklingene til Apple en stund (http://buyersguide.macrumors.com) og ting kan tyde på at Tesla legger seg på en lignende utviklings-/lanseringsmodell. Kanskje vi får et tilsvarende nettsted for Tesla med tiden? (Ser at det nettsiden www.teslarumours.com eksisterer, men denne er ikke så veldrevet...kjenner du til slikt nettsted?)

Å være pioneer kan sjelden forsvares rent økonomisk - men på grunn av Norges avgiftssystem blir det merøkonomisk forsvarlig når behovet tilsvarer en Tesla kontra tilsvarende fosilbrennende bil. Heldigvis går utviklingen fremover dere! Er selv (+samboer og miljøbevisste barn) storfornøyd med Leaf - men vår V70 kan jo vurderes solgt når en passende modell kan erstatte denne  8) (Den brukes 1/3 av hva tilfellet var før Leafen kom).
Tesla X100D - bestilt 5. oktober 2017
Nissan Leaf 24 kWt - 2013 - 2017 - solgt

snoopy2005

Dette er nokk en skikkelig reality check for oss som har levd på en hvit Tesla-sky, med verdens beste bil i over ett år. For de som husker historietimen om hvordan T-forden ble avlegs en gang i tiden, var at de fine merkene som Mercedes kom med nye modeler hvert år og derfor ble det mange rimelige bruktbiler på markedet som var mye bedre enn T-forden. Mange rimelige Teslaer (pris område 250-350.000) vil bli et kjempeproblem for vanlige bensinbiler (les; T-ford). Min teori er at bruktbilmarkedet ligger i område 250-350.000kr og at det er i det sjiktet vi som ønsker å kvitte oss med bilene ligger. Veldig få bruktbilkjøpere kjøper bil til over 500.000kr! Har du råd til det kjøper man heller ny bil!
P85D og en KIA SOUL EV

D.O

Spørsmålet man burde stille seg er: hvor vanskelig er det for en "Tesla Hater"(les fosil bilselger) eller en som ønsker seg en billig Model S å legge ut en bil for salg uten å selge, men kun for å lage panikk hos dere som skal selge? Tipper det er lett...
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

F_P

Sitat fra: mariowing på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 12:47
Sitat fra: snurrehue på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 12:29
Irritasjonen hos meg oppstår likevel fordi Tesla ikke har noe system for informasjon underveis.

Hadde Tesla gjort noe så enkelt som å gi en orientering om når de så ut til å kunne innføre en såpass viktig endring, så hadde det vært noe helt annet.

Jeg skjønner irritasjonen din og kan være enig i den. Det irriterer meg også da jeg også ønsket meg både firehjulstrekk, ACC og hengerfeste. Valgte allikevel å bestille bil for to måneder siden på tross av disse manglene da prøvekjøringen gjorde meg frelst. Men husk dog at uansett når offisiell informasjon kommer ut så vil det alltid være noen som bestilte dagen før og som gjerne ville hatt det som blir lansert dagen etterpå.

Nå er ikke jeg dritsur for dette, men det er akkurat det at du mariowing får din bil med ACC og mulighet for Autopilot som er irritasjonsmomentet her. Du bestilte uten, men får det altså med likevel. Når jeg i tillegg leser at man får igjen penger for p-sensorer siden det nå er inkludert så blir jeg smårar. Det er som snurrehue sier den totale mangelen på informasjon som er uheldig, når man i tillegg ser utt il å gi blanke i de som har kjøpt bil i skjæringspunktet blir det enda merkeligere. At Elon i tillegg går ut å skryter av at "something else" er noe vi har i bilene fra før så blir det skikkelig dumt. Jeg bekreftet altså min bestilling 30. mai, og kan bare stilletiende se at de som bekreftet 1,5-2 uker etterpå får biler som er forberedt for alt det nye sikkerhetsutstyret. Autopilot bryr jeg meg ikke om, men ACC og city-stop/nødbrems skulle jeg gjerne ha hatt.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

tjobben

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 12:00
Ja markedet rår. Men man må jo ikke glemme at grunnprisen på S85 nå er 528" vs tidligere 523 (og først 506"). Utstyret har også over tid blitt dyrere, og 4wd medfører også pristillegg.

Noen har smertegrense på 450, noen på 500, noen på 550 osv. Det er jo ikke slik at en som kan betale 550" automatisk kan betale 650-700" for å få 4wd og ACC, selv om han/hun ideelt sett ønsker seg det.

Grunnprisen på S85 er faktisk uendret siden prisøkningen fjor. Den er fortsatt 523.000,-.
Forskjellen er nå at summen i kjøpsveilederen også inkluderer vrakpant, noe den ikke gjorde før. Det var uansett penger du måtte ut med også tidligere.
Billigste S85 inkl. klargjøring/dok.avgift og vrakpant er 528.200 (523.000 + 2.800 + 2.400).
Før prisendringen så var det 511.900 inkl. klargjøring/dok.avgift og vrakpant (506.000 + 2.800 + 2.400).

Så all ny sensorikk legges til uten noen kostnadsøkning:)
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

Øyvind.h

Aha, var ikke klar over den forskjellen. Da er det ingen endring i grunnpris nå, men 4wd koster ekstra. Og sensorene ligger i tech?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013


tjobben

#417
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 15:05
Aha, var ikke klar over den forskjellen. Da er det ingen endring i grunnpris nå, men 4wd koster ekstra. Og sensorene ligger i tech?

Sensorene er standard:
Men det man får med tech er muligheten til å koble all informasjonen fra sensorene sammen med GPS navigasjonen, og da har man i prinsippet det som trengs for en selvkjørende bil.

Fra designstudio:
Autopilot for motorvei
Model S comes standard with a forward looking camera, radar, and 360-degree ultrasonic sensors that actively monitor the surrounding roadway. Progressive software updates over time will enable sophisticated safety and convenience features that use these sensors to respond to real world conditions. Safety features include systems that warn drivers of potential hazards and help avoid or lessen the impacts of collisions. Convenience features include everyday driving maneuvers that reduce driver workload, such as traffic aware cruise control and automatic parking.

Safety features, today and in the future, are included in every Model S with Autopilot hardware. Convenience features will be included in the Tech Package. It will take several months for all the features to be completed and uploaded to the cars.
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

ELTesla

Sitat fra: teslaslaven på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 15:41
Falsk P85+:

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=52547481

Er du sikker i din sak?

Det er flere annonser der ute nå som virker mindre troverdig, men det er ikke lett å være sikker.

teslaslaven

Sitat fra: Madboy på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 15:50
Er du sikker i din sak?

Det er flere annonser der ute nå som virker mindre troverdig, men det er ikke lett å være sikker.

Jepp. Det er en P85, ikke +. Ser det på dekkdimensjonen på vegvesen.no. Er en grunn til at han ikke har tatt bilde bakfra også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA