Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Takboks

Startet av Oreo, søndag 10. mars 2013, klokken 09:47

« forrige - neste »

Lars1

Det vi ser i markedet nå er vel mer en korreksjon, hvor man endelig har nådd punktet hvor en brukt Tesla koster mindre enn en ny tesla.

Også_Øyvind_H

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 10:40
Hvor mange Model S skulle det i et normalt marked ligget på Finn.no? Noen som har en formening om dette? Det er solgt snaut 6000 biler i Norge over 1 år 3 mnd.

Sjekket Finn nå, og billigste S85 ligger ute for 550.000 + omregistrering. Jeg betalte nøyaktig 594.000,- til Tesla for min S85 med det meste av utstyr og 5 års forhåndsbetalt service. Nokian R2 på Tesla felger har jeg betalt ca 20.000,- for utenom. Dvs. en kjøpspris på 614.000,- alt inkludert (merk at dette inkluderer tidligrabatt, lavere pris på tilleggsutstyr samt bil kjøpt før prishopp.) Bilen er fortløpende oppgradert av Tesla med div forbedringer (ny skjerm, ny BT modul, titanskjold, nye bremser, ny ladeport/kabling, ny DU +++) så den er rimelig lik det som leveres nå (takket nei til el speil da de virker upålitelige samt at jeg ikke har bruk for det).

Skulle jeg solgt i dag for 550" hadde jeg altså tapt 60.000,-, eller ca 10%. På ett år er det hysterisk lite for en bil til 600.000. En hvilken som helst fossilbil hadde antakelig tvunget meg under 500K, i tillegg til at jeg ikke hadde forstått at noen i det hele tatt ville kjøpe den.....

I praksis er det helt likegyldig hva bilen går for nå, for jeg skal jo ikke selge. Men jeg konstaterer at selv om jeg legger bilen min som billigste S85 på finn har jeg fortsatt et svært hyggelig verditap selv etter "brannsalg" de siste dagene.

+1

Har betalt ca 5' mer enn deg og smiler fortsatt hver dag (også over det lave verditapet kontra fossil). Ca 2% av alle registrerte biler ligger til salgs på Finn til en hver tid - dette inkluderer selvsagt også biler som brukes minimalt/kun har bruksverdi. En normalsituasjon tilsier derfor at det skal ligge ute ca min 120 Model S'er til enhver tid. Så ja, ting har normalisert seg  8)
10.2013 TMS 85  - solgt
06.2015 TMS 85D - solgt
07.2018 TMS 100D

snurrehue

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 10:40
Skulle jeg solgt i dag for 550" hadde jeg altså tapt 60.000,-, eller ca 10%. På ett år er det hysterisk lite for en bil til 600.000. En hvilken som helst fossilbil hadde antakelig tvunget meg under 500K, i tillegg til at jeg ikke hadde forstått at noen i det hele tatt ville kjøpe den.....

Jo, men det gjelder jo for de som fikk kjøpt til gammel pris. For oss som har kjøpt til nye prisene er det verre. Om jeg skulle fått 550 000 kroner for min (pluss omreg) så ville det for meg bety et tap på 110 000 kroner på tre måneder... Om det derimot var 600 000 jeg fikk for den, så ville det likevel være et tap på 60 000 kroner. Altså 20 000 kroner i måneder.

Øyvind.h

#393
Sitat fra: snurrehue på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 11:00
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 10:40
Skulle jeg solgt i dag for 550" hadde jeg altså tapt 60.000,-, eller ca 10%. På ett år er det hysterisk lite for en bil til 600.000. En hvilken som helst fossilbil hadde antakelig tvunget meg under 500K, i tillegg til at jeg ikke hadde forstått at noen i det hele tatt ville kjøpe den.....
Jo, men det gjelder jo for de som fikk kjøpt til gammel pris. For oss som har kjøpt til nye prisene er det verre. Om jeg skulle fått 550 000 kroner for min (pluss omreg) så ville det for meg bety et tap på 110 000 kroner på tre måneder... Om det derimot var 600 000 jeg fikk for den, så ville det likevel være et tap på 60 000 kroner. Altså 20 000 kroner i måneder.
Teslas nylansering har høyst sannsynlig påvirket bruktbilprisene (det gjenstår fortsatt å se hvilket nivå prisene stabiliserer seg på, jeg hiver meg ikke på brannskadesalget), og påvirkningen skjedde brått.

Dvs. jeg gikk nesten over natten fra 0 tap til rundt 10%. Dyre biler taper normalt store summer i det de ruller ut av butikken, gjerne titusener allerede dag 1. Det som antakelig skjedde nå var at vi gikk fra unormalt høye bruktpriser, til mer edruelige priser.

Markedet vi ser nå er ikke nødvendigvis slik markedet vil se ut over tid, men 45% verditap over tre år (eks 20%, 15% og 10%) burde være en grei pekepinn på hva man må regne med? En bil til 660K vil tape seg rundt 120" første året, og mest de første månedene. En stor lansering midt i første året vil gi en ekstra dytt nedover, men jeg har ingen tro på at rwd plutselig er blitt uselgelig når 4wd medfører prisøkning samtidig som bilen er så god på vinterføre med rwd at behovet for 4wd burde være lavt.

Om jeg får 550" for min burde du få mer for din som bare er 3mnd gammel. Jeg sier heller ikke at jeg ville akseptert 550", men det er klart at en som kjøpte for gammel pris antakelig vil akseptere en lavere salgssum enn en som kjøpte for ny pris. Og 550" er absolutt laveste pris for en S85 på Finn.

Og en ting til: Vi som bestilte og betalte depositum i 2012 har tatt skyhøy risiko sammenlignet med de som kjøper i dag. Dette har vi fått betalt for ved lavere kjøpspris, og noen av oss har fått klekkelig betalt pga investering i aksjer. For meg virker det ikke urimelig at de første kjøperne fikk de laveste prisene. Og prishoppet som kom var såvidt jeg husker ventet pga prisendringer utenlands, så kjøp til gammel vs ny pris kunne mange velge selv.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

lightningii

Nå er det ikke bare pris som teller, men hva du faktisk får for pengene, de forrige bilene har ikke ACC, eller 4 hjulstrekk, noe jeg mener vil ha stor betydning for prisene fremover. t.o.m en bil som E golf kommer som standard med ACC. Nå er det selvfølgelig subjektivt hva man verdsetter, men for meg, hvis jeg skal kjøpe en bil over 500000, så legger jeg gjerne litt mer på bordet for å få den riktige "spekken". mange som naturligvis ser på dette fra selgers perspektiv, men for meg som er kjøper nå, så skal det mye til for at jeg hvier meg på en Tesla uten firehjulstrekk samt uten ACC..
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 11:15
Sitat fra: snurrehue på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 11:00
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 10:40
Skulle jeg solgt i dag for 550" hadde jeg altså tapt 60.000,-, eller ca 10%. På ett år er det hysterisk lite for en bil til 600.000. En hvilken som helst fossilbil hadde antakelig tvunget meg under 500K, i tillegg til at jeg ikke hadde forstått at noen i det hele tatt ville kjøpe den.....
Jo, men det gjelder jo for de som fikk kjøpt til gammel pris. For oss som har kjøpt til nye prisene er det verre. Om jeg skulle fått 550 000 kroner for min (pluss omreg) så ville det for meg bety et tap på 110 000 kroner på tre måneder... Om det derimot var 600 000 jeg fikk for den, så ville det likevel være et tap på 60 000 kroner. Altså 20 000 kroner i måneder.
Teslas nylansering har høyst sannsynlig påvirket bruktbilprisene (det gjenstår fortsatt å se hvilket nivå prisene stabiliserer seg på, jeg hiver meg ikke på brannskadesalget), og påvirkningen skjedde brått.

Dvs. jeg gikk nesten over natten fra 0 tap til rundt 10%. Dyre biler taper normalt store summer i det de ruller ut av butikken, gjerne titusener allerede dag 1. Det som antakelig skjedde nå var at vi gikk fra unormalt høye bruktpriser, til mer edruelige priser.

Markedet vi ser nå er ikke nødvendigvis slik markedet vil se ut over tid, men 45% verditap over tre år (eks 20%, 15% og 10%) burde være en grei pekepinn på hva man må regne med? En bil til 660K vil tape seg rundt 120" første året, og mest de første månedene. En stor lansering midt i første året vil gi en ekstra dytt nedover, men jeg har ingen tro på at rwd plutselig er blitt uselgelig når 4wd medfører prisøkning samtidig som bilen er så god på vinterføre med rwd at behovet for 4wd burde være lavt.

Om jeg får 550" for min burde du få mer for din som bare er 3mnd gammel. Jeg sier heller ikke at jeg ville akseptert 550", men det er klart at en som kjøpte for gammel pris antakelig vil akseptere en lavere salgssum enn en som kjøpte for ny pris. Og 550" er absolutt laveste pris for en S85 på Finn.

Og en ting til: Vi som bestilte og betalte depositum i 2012 har tatt skyhøy risiko sammenlignet med de som kjøper i dag. Dette har vi fått betalt for ved lavere kjøpspris, og noen av oss har fått klekkelig betalt pga investering i aksjer. For meg virker det ikke urimelig at de første kjøperne fikk de laveste prisene. Og prishoppet som kom var såvidt jeg husker ventet pga prisendringer utenlands, så kjøp til gammel vs ny pris kunne mange velge selv.

Øyvind.h

Ja markedet rår. Men man må jo ikke glemme at grunnprisen på S85 nå er 528" vs tidligere 523 (og først 506"). Utstyret har også over tid blitt dyrere, og 4wd medfører også pristillegg.

Noen har smertegrense på 450, noen på 500, noen på 550 osv. Det er jo ikke slik at en som kan betale 550" automatisk kan betale 650-700" for å få 4wd og ACC, selv om han/hun ideelt sett ønsker seg det.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

lightningii

Du har nok rett i det :) men jeg sammenlikner nå en S85 med tilsvarende ny modell med ACC og 4 hjulstrekk,
på Finn så ligger S85 i snitt på ca 550-650t jeg må ut med 670 000kr for en fullspekket bil (uten seter bak) noe jeg ikke trenger. Så da er selvfølgelig det uaktuelt for meg, om jeg hadde hatt virkelig nød, så hadde jeg heller skippet vinterdekk og 21 toms felger, å kjøpt noe "uorginale" kule for halve prisen i stedet.. men å gått på en brukt tohjulsdrift uten ACC, for 100 000 lavere, ja da skulle det nok mye til..men igjen det er subjektivt for meg :)
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 12:00
Ja markedet rår. Men man må jo ikke glemme at grunnprisen på S85 nå er 528" vs tidligere 523 (og først 506"). Utstyret har også over tid blitt dyrere, og 4wd medfører også pristillegg.

Noen har smertegrense på 450, noen på 500, noen på 550 osv. Det er jo ikke slik at en som kan betale 550" automatisk kan betale 650-700" for å få 4wd og ACC, selv om han/hun ideelt sett ønsker seg det.

mariowing

Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 10:45
Sitat fra: mariowing på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 10:43
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 10:13
De har påført kunder et betydelig tap som svekker tilliten til selskapet .

Hvordan så kalkylen din ut når du kjøpte bilen? Hvilket verditap la du inn? Normalt for leasingselskapene er å sette restverdi til 55% av nybilpris etter tre år.

Får du svekket tillit til Volkswagen når det kommer ny Passat? Til Sony når det kommer ny tv et år etter at du kjøpte din? For ikke å snakke om til Elkjøp når de halverer prisen på toppmodellen av Samsungs TV etter lanseringen.

Vet ikke om jeg skal gråte eller le av de som mener at Tesla nærmest skylder dem penger fordi de skal levere en oppgradert bil.

spør dem som får utlevert bilen i dagene uten det nye utstyret.. regner de gliser hele veien fra tesla sjappen..

Hvis folk blir sure fordi de får den bilen de bestilte så burde de ikke bestilt den i første omgang. Og hvordan har Tesla påført disse kundene et tap ved å levere bilen som er bestilt? Jeg forstår at de kundene skulle ønske at de hadde fått det nye utstyret, men det er ikke de samme som at de er blitt snytt, lurt eller frastjålet penger av Tesla.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

K

Sitat fra: cairnz på mandag 13. oktober 2014, klokken 16:16
Jeg kunne gjerne tenkt meg å byttet en P85 med en S85D når den tid kommer, mest for autopilot-utstyret. 380 eller 420 hk er meg likegyldig. :)

+1

frankofobia

Sitat fra: mariowing på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 12:08
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 10:45
Sitat fra: mariowing på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 10:43
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 10:13
De har påført kunder et betydelig tap som svekker tilliten til selskapet .

Hvordan så kalkylen din ut når du kjøpte bilen? Hvilket verditap la du inn? Normalt for leasingselskapene er å sette restverdi til 55% av nybilpris etter tre år.

Får du svekket tillit til Volkswagen når det kommer ny Passat? Til Sony når det kommer ny tv et år etter at du kjøpte din? For ikke å snakke om til Elkjøp når de halverer prisen på toppmodellen av Samsungs TV etter lanseringen.

Vet ikke om jeg skal gråte eller le av de som mener at Tesla nærmest skylder dem penger fordi de skal levere en oppgradert bil.

spør dem som får utlevert bilen i dagene uten det nye utstyret.. regner de gliser hele veien fra tesla sjappen..

Hvis folk blir sure fordi de får den bilen de bestilte så burde de ikke bestilt den i første omgang. Og hvordan har Tesla påført disse kundene et tap ved å levere bilen som er bestilt? Jeg forstår at de kundene skulle ønske at de hadde fått det nye utstyret, men det er ikke de samme som at de er blitt snytt, lurt eller frastjålet penger av Tesla.

Hva er så kommentaren din til den stakkaren her? Bestilt samme bil som de andre som fikk sin samme dag men han fikk "forrige" modell. Med andre ord er hans bil mindre verdt.  Synes det er betimelig at Tesla leverte ut biler med denne pakken før de i det hele tatt informerte kundene sine om at det eksisterte, altså før presentasjonen.

Så vidt meg bekjent er det ingen andre bilmerker som holder på slik. Jeg klager ikke over egen bil som jeg fikk for ett år siden, men det som foregår nå er på grensen til at jeg vil kjøpe bil fra Tesla igjen.

"Thomas Happel SAN CLEMENTE, CA 1 day ago    Liked 2
After waiting a year to spend 120k my car delivered on sep 20 has none of the cameras for autopilot, I feel a touch cheated as all the other less expensive cars had it but mine on delivery day, I would NEVER buy a car knowing one way cooler was gonna come out 2 weeks later. It's messed up and I feel like it should righted, I'd love a D as well but I bought a rear drive car, it's more the autopilot that kills me."
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

ELTesla

Sitat fra: frankofobia på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 12:24
it's more the autopilot that kills me."

Da var det bra at han slapp bil med autopilot.  8)

snurrehue

Sitat fra: mariowing på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 12:08
Hvis folk blir sure fordi de får den bilen de bestilte så burde de ikke bestilt den i første omgang. Og hvordan har Tesla påført disse kundene et tap ved å levere bilen som er bestilt? Jeg forstår at de kundene skulle ønske at de hadde fått det nye utstyret, men det er ikke de samme som at de er blitt snytt, lurt eller frastjålet penger av Tesla.

Jeg kan jo gjenta det jeg har skrevet i en annen tråd.
Jeg er fullstendig klar over at jeg har fått utlevert den bilen jeg har bestilt og betalt. Irritasjonen hos meg oppstår likevel fordi Tesla ikke har noe system for informasjon underveis. Jeg spurte gang på gang om når ACC skulle komme, og også 4WD. Når det gjaldt 4WD fikk jeg beskjed om at jeg nok måtte vente til etter at Model X hadde kommet ut på markedet. ACC var det ingen som hadde noen formening om, annet enn at det ikke var noe som helst informasjon om det. Så i og med ingen av de Tesla-ansatte visste noe som helst, og det heller ikke kom noe info fra Musk eller hans nære, så antok jeg at det var svært lenge til. Andre bilprodusenter pleier jo å varsle i god tid før en modell eller nytt utstyr gjøres tilgjengelig. Tesla valgte i stedet å varsle markedet ETTER at bilene hadde gått i produksjon med det nye utstyret (les: ACC). For min del betyr det altså at jeg kunne ventet snaue 4 måneder med levering, og dermed fått med ACC. Og de månedene hadde jeg gladelig ventet. I stedet sitter jeg her nå med det som tilsynelatende er et stort verditap på tre måneder, og irritasjon over at jeg ikke fikk muligheten for ACC (som i utgangspunktet var noe jeg SKULLE ha på min neste bil).

Hadde Tesla gjort noe så enkelt som å gi en orientering om når de så ut til å kunne innføre en såpass viktig endring, så hadde det vært noe helt annet.


Twowheels

shit 139 Model S på Finn. I juli var det ca 30 :) Skulle vært artig å vist hvor mange S85D Tesla Norge har mottatt bestilling på :)
_________

lightningii

Neste rush blir når Model X begynner å bli levert tipper jeg..
Sitat fra: Twowheels på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 12:41
shit 139 Model S på Finn. I juli var det ca 30 :) Skulle vært artig å vist hvor mange S85D Tesla Norge har mottatt bestilling på :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA