Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Takboks

Startet av Oreo, søndag 10. mars 2013, klokken 09:47

« forrige - neste »

D.O

Er litt enig at Tesla har skutt seg i foten da de ikke hadde fått innbytteordningen oppe å gå før lansering av D. Hvis det viser seg at Tesla taper seg mye, vil nye kjøpere(hvermannsen og ikke de som har midler nok) vegre seg for å kjøpe.
Men må si at de som selger til 250under nypris er på grensen til dum. Dere har en av de råeste bilene i verden og fikk den avgiftsfritt. Jeg beholder min bil, den har servicavtale og dermed utgiftsfri i 8år(-dekk). Hvis den da er verdt 0kr har den tapt seg ca 100k hvert år, hvilket er bagateller mot 250k på noen mnd.
Trolig er bilen verdt en hel del etter 8 år. Har reservasjon på x, men vurderer snart å kjøpe en P85 til konebil
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

ElOle

Jeg tror ikke at de 150 som vil selge bilen sin er så dumme som mange vil ha det til.
Det er nok fremdeles mange utenfor Tesla menigheten som ikke helt har fått med seg omfanget av oppgraderingen som er gjort.

For meg fremstår nå Model S etter oppgraderingen som Tesla Model S 1.0 De eldre bilene er mer som alfa og beta å regne.

Mange snakker om Dual motor og sensorer men det som ikke blir diskutert er den omfattende hardware oppgraderingen som sannsynligvis er gjort for at bilen skal kunne analysere real time video og sammenfatte denne med radar, sonar og GPS lynkjapp. Jeg tror ikke jeg er på bærtur om jeg tipper at elektronikken i bilen nå vil være en helt annen en i de "gammle" bilene.

Hva vil dette få for innvirkning på fremtidige software uppdates? Jeg tror ikke Tesla kommer til å bruke mye tid på en utgått modell og at de kule oppdateringene vil komme til de nye modellene.
Tenk alle mulighetene utviklerne til Tesla har med den nye bilen sammenlignet med den gamle.....

At den nye bilen har mindre støy innvendig, går fortere, har lenger rekkevidde, bedre seter og ikke minst et drivverk som ikke støyer som en motorsag er jo heller ikke feil.

Jeg tror at de som fremdeles har en bil av utgått modell vil måtte ta et større tap en de som selger bilen sin i dag da de som ikke syns det gjør så mye med litt klunk i drivverket allerede har kjøpt bil fra de "desperate"

Til nå har Tesla eirene vert bortskjemt med å ha en bil som ikke faller i verdi selv om den er brukt. Dette vil nå snu og faren er stor for at eiere som ikke selger raskt vil få svi enda mer en de som selger nå.

Hilsen en som gjerne skulle vert Snåsamannen og kunnet vite i stedet for å gjette hva fremtiden vil bringe...

fonberg

Sitat fra: pwb på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 19:15
450.000,- når ser vi 400.000 tallet?
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=52559051&searchclickthrough=true

Skjønner ikke hva som er så oppsiktsvekkende med at en brukt S60 uten ekstrautstyr selges til så å si nypris?
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

krl

Det som er oppsiktsvekkende er antallet biler som plutselig ble lagt ut på finn.no.. Det kan jeg ikke huske å ha sett med noe annet merke, og det virker litt panikkartet alt i alt.

Det blir interessant å se hvor tallet stabiliserer seg. 200, 500 eller nærmere 1000? Med dagens takt når vi fort 500 innen utgangen av oktober.

Lokführer

Det antallet er ikke rart i det hele tatt. Tesla har jo lansert en heftig bil med awdog Autopilot som folk bestiller. Så prøver de å selge den de har. Hva er rart?
Fremdeles er bakhjulsdrift TMSene like sinnsyke som før. I fjor vinter ble det også skrytt av hvor fantastisk den var på vinterføret.
Norge er et firehjulsdrift land, "alle" skal ha det, uansett om de trenger det eller ikke.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

ELTesla


Amoss

Sitat fra: krl på onsdag 15. oktober 2014, klokken 08:27
Det som er oppsiktsvekkende er antallet biler som plutselig ble lagt ut på finn.no.. Det kan jeg ikke huske å ha sett med noe annet merke, og det virker litt panikkartet alt i alt.

Ser at mange her - og i media - trekker inn "panikk" ordet. Greit, er mange som har lyst på det siste kule og sjekker om de kan få solgt bilen de har i dag. Ikke noe panikk i det. Er en stor og viktig oppdatering, så at det er mange som sjekker muligheten er ikke noe "panikk".

Noe som ligner på panikk er det først når selgere godtar priser som ligger 25% eller mer under hva de i sin tid ga for en under eller ca ett år gammel bil uten skader eller uten ekstrem kjørelengde. Eller om de spammer forum og derved snakker ned verdien på egen bil :p

Personlig ville jeg jo sette pris på om det faktisk ble en panikk, og folk solgte bilene sine med ett verditap på 60% på en rimelig ny bil med lav kjørelengde, så kanskje jeg ikke behøver å vente på Model 3 ;) Men nei, kommer ikke til å synke så lavt at jeg vil prøve å snakke ned prisene av den grunn...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

F_P

«Panikk» skaper klikk. Så enkelt er det nok, og når man kan legge inn «Tesla» i samme sammenheng blir det nok ekstra populært.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

RuneW

Sitat fra: ElOle på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:58
For meg fremstår nå Model S etter oppgraderingen som Tesla Model S 1.0 De eldre bilene er mer som alfa og beta å regne.

Ja, ting kan tyde på det. Veldig varierende kvalitet på første generasjon TMS. Det er jo å håpe på at Tesla med TMS 1.0 har tatt tak i de mest utbredte svakhetene på TMS 0.9b og laget en litt mer gjennomført bil.

Sitat fra: ElOle på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:58
Mange snakker om Dual motor og sensorer men det som ikke blir diskutert er den omfattende hardware oppgraderingen som sannsynligvis er gjort for at bilen skal kunne analysere real time video og sammenfatte denne med radar, sonar og GPS lynkjapp. Jeg tror ikke jeg er på bærtur om jeg tipper at elektronikken i bilen nå vil være en helt annen en i de "gammle" bilene.

Hva vil dette få for innvirkning på fremtidige software uppdates? Jeg tror ikke Tesla kommer til å bruke mye tid på en utgått modell og at de kule oppdateringene vil komme til de nye modellene.
Tenk alle mulighetene utviklerne til Tesla har med den nye bilen sammenlignet med den gamle.....

Det der må jeg innrømme at jeg ikke har tenkt på før du nevner det, men det er jo ikke unaturlig at en del av fremtidige snacks ikke lar seg kjøre på gammel HW. Blir jo akkurat som i mobilverdenen hvor eldre HW ikke får glede av de nyeste OS. Hvordan dette får utslag i eldre TMS vs nyere modeller er jo ikke godt å spå, men det er helt naturlig at det blir stopp i oppgradert software tidligere enn for nyere modeller. Noe annet hadde egentlig vært helt merkelig.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Lokführer

Sitat fra: ElOle på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:58
For meg fremstår nå Model S etter oppgraderingen som Tesla Model S 1.0 De eldre bilene er mer som alfa og beta å regne.

Men fremdeles er Tesla Model S "Bil versjon 2.0"
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

F_P

Sitat fra: RuneW på onsdag 15. oktober 2014, klokken 10:35
Sitat fra: ElOle på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:58
For meg fremstår nå Model S etter oppgraderingen som Tesla Model S 1.0 De eldre bilene er mer som alfa og beta å regne.

Ja, ting kan tyde på det. Veldig varierende kvalitet på første generasjon TMS. Det er jo å håpe på at Tesla med TMS 1.0 har tatt tak i de mest utbredte svakhetene på TMS 0.9b og laget en litt mer gjennomført bil.

Sitat fra: ElOle på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 22:58
Mange snakker om Dual motor og sensorer men det som ikke blir diskutert er den omfattende hardware oppgraderingen som sannsynligvis er gjort for at bilen skal kunne analysere real time video og sammenfatte denne med radar, sonar og GPS lynkjapp. Jeg tror ikke jeg er på bærtur om jeg tipper at elektronikken i bilen nå vil være en helt annen en i de "gammle" bilene.

Hva vil dette få for innvirkning på fremtidige software uppdates? Jeg tror ikke Tesla kommer til å bruke mye tid på en utgått modell og at de kule oppdateringene vil komme til de nye modellene.
Tenk alle mulighetene utviklerne til Tesla har med den nye bilen sammenlignet med den gamle.....

Det der må jeg innrømme at jeg ikke har tenkt på før du nevner det, men det er jo ikke unaturlig at en del av fremtidige snacks ikke lar seg kjøre på gammel HW. Blir jo akkurat som i mobilverdenen hvor eldre HW ikke får glede av de nyeste OS. Hvordan dette får utslag i eldre TMS vs nyere modeller er jo ikke godt å spå, men det er helt naturlig at det blir stopp i oppgradert software tidligere enn for nyere modeller. Noe annet hadde egentlig vært helt merkelig.

Dette er helt avhengig av hvordan HW er satt opp i Tesla versus andre biler. De tyske bilene, som er de jeg kjenner best, baserer seg på et system der du har en sentralelektronikk (BCM) som aktiverer mange såkalte komfortfunskjoner. Denne snakker naturligvis sammen med en hel rekke andre moduler rundt om kring i bilen via strømpulser og/eller can-bus og en ca gateway, og fordi man har valgt å gjøre det slik så er det som oftest ganske problemfritt å ettermontere ting som cruisekontroll (gammel type), ryggekamera, p-sensorer, etc. da disse systemene har sin egen HW i form av en modul som besørger for kommunikasjonen.

Om vi tar et ryggekamera som et eksempel så sørger nevnte HW-modul for at kameraet blir aktivert ved "R" (signalet kommer fra BCM via can-bus), deretter prosesseres bilde i ryggekameramodulen blant annet slik at man får p-linjer som kan svinge med rattutslag og endre farge ettersom man kommer nærme en hindring. Linjene legges da altså på videofeeden fra kameraet, og endres etter at modulen har fått og tolket signaler fra rattstamme og fra p-sensorene før det sendes til MMI-systemets HW-modul som viudere kun dytter bildet rett opp på skjermen og legger til evt. valg man kan gjøre. Om man i Tesla har valgt en prosessor i bilen som styrer alt vil slike funksjoner naturligvis bli mye mer problematisk å ettermontere.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

RuneW

Sitat fra: F_P på onsdag 15. oktober 2014, klokken 10:55
Om vi tar et ryggekamera som et eksempel så sørger nevnte HW-modul for at kameraet blir aktivert ved "R" (signalet kommer fra BCM via can-bus), deretter prosesseres bilde i ryggekameramodulen blant annet slik at man får p-linjer som kan svinge med rattutslag og endre farge ettersom man kommer nærme en hindring. Linjene legges da altså på videofeeden fra kameraet, og endres etter at modulen har fått og tolket signaler fra rattstamme og fra p-sensorene før det sendes til MMI-systemets HW-modul som viudere kun dytter bildet rett opp på skjermen og legger til evt. valg man kan gjøre. Om man i Tesla har valgt en prosessor i bilen som styrer alt vil slike funksjoner naturligvis bli mye mer problematisk å ettermontere.

Rart du skulle nevne ryggekamera. Dette er vel et av de punktene hvor det spekuleres i at det er hardwaren (+video driver) i dagens TMS som gjør dette veldig vanskelig å implementere i en oppgradering (finner dessverre ikke link i farten).

Dette kan utmerket godt være en av tingene som er (burde ha vært) gjort om i den nye generasjonen TMS.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

EvenSteven

Forsøkte også å finne noe alternativ til bilen jeg i dag har... Finner ikke. Finnes, men da må jeg opp 150 000,- ...
det har jeg ikke råd til.
Mellomlegg opp til S60D, med tilsvarende utstyr jeg har i dag er +100 000,- ( Da er ikke potensielt tap ved salg innberegnet ) - Altså fort 130-150``for å få ny med AWD. Det er det helt klart ikke verdt.
Jeg synes bilen er helt rå som den er på vinterføre, ingen problemer... Og ikke minst artig å ralle litt med RWD.
 
Skulle jeg kjøpt fossilbil igjen, må jeg ned ca.150 000,- for å forsvare besparelsene jeg vil ha med Model S de neste 4 årene.  Da blir det ikke mye å velge i.. ihvertfall ikke med samme prestasjoner og da gjerne med en del km på telleren. 

Vedrørende tap som nevnes og RWD vs. AWD har jeg sett på følgende fossilbiler til sammenlikning:

Audi A5 - 5 år:

Audi A5 211hk TFSI   2009 mod. Quatro   66``km  = 370 000,-   Tap fra ny (700 00,- )=     330 000,-  ca. 47%
Audi A5 211hk TFSI   2010 mod   FWD     76``km  = 350 000,-    Tap fra ny ( 650 000,-) = 300 000,-  ca. 46%

Altså har her FWD tapt seg mindre i prosent, samt i kroner. Nå er det ca. 8mnd forskjell i alder, men 2010 har også gått noe lengre.

Ser vi på BMW 5-serie 3 år :

BMW 520D sport 2011 -            RWD   75``km  = 380 000,-   Tap fra ny ( ca. 590 000,- )   = 210 000,-   ca. 36%
BMW 525D X-drive sport 2012   AWD   80``km =  509 000,-    Tap fra ny ( ca. 750 000,-)   = 241 000,-   ca. 32%

520D RWD taper seg 36% på 3 år = 12% pr. år
525D AWD taper seg 32% på 2 år = 16% pr. år - Flater ca. noe mer ut år 3.

Men likevel ser vi at i kroner vil tapet være mindre på både BMW samt Audi i RWD med "normal" motor kontra stor motor + AWD.
Så synes dette lover godt for bruktbilprisene for Tesla S fremover jeg. Både RWD og Dual, AWD og hva som enn måtte komme.
ha en fin, fin Tesla dag  ;D
Tesla S P85+ sølv

Olemann

#448
Som det også ble kommentert i den andre tråden der forrige innlegg også ble publisert, Model S er ikke en hvilken som helst bil.  Dette har jo eiere her på Forum også lagt fram gang på gang, Fossil vs TMS etc.

Dette er rett, og det slår dessverre negativt ut ift bruktbilpris (for selgere) og bra for kjøpere.
Man kan her bare reddes av a) MVA kommer,  b) Elon slutter å tenke nye tanker og utvikle bilene   c) solid prisoppgang.

Jeg tror intet av dette skjer de første 2 årene, altså vil det noen kaller dumpingen på FINN fortsette, fordi eiere  av TMS, og spesielt de råeste P+ modellene ikke klarer å leve med at naboen får en bil med vesentlig bedre ytelse.  Altså må de bytte, og da selges den gamle Teslaen.  Mon tro om kjøpere står i kø til gårsdagens High End med mindre prisen reflekterer dette? 

Elon er en luring, smart teknisk og økonomisk.  Bilene vil utvikles og han legger det feteste først på de dyreste modellene slik at den gruppen (som vil bruke penger OG vil ha det siste nye) dumper sine gamle og kjøper nytt.

TMS er et nytt konsept i bil, versjon 1. var det, og de nye versjonene vil ikke følge VW Passat syklus med 3-4 år pr modell, avbrutt av Facelift med nye lykter.   Det blir heftigere nyheter enn det.
OG; Kjøpere er opptatt av mer enn transporten, så de har motivasjon til å dumpe det gamle for å få det nye.

Dette blir gode tider for de som ser på TMS som en bil, for snart er den underlagt normale, og kanskje enda kraftigere avskrivning, og blir en reell folkebil.  Til nå virker det som eiere ikke har våget å tenke tanken på at avskrivning på 50-120.000.- pr år de første årene er noe som kan skje.  Nå kan det skje, og det er ikke verre enn BMW og Audi eiere har levd med i årevis.

snurrehue

Sitat fra: Olemann på onsdag 15. oktober 2014, klokken 14:29
TMS er et nytt konsept i bil, versjon 1. var det, og de nye versjonene vil ikke følge VW Passat syklus med 3-4 år pr modell, avbrutt av Facelift med nye lykter.   Det blir heftigere nyheter enn det.
OG; Kjøpere er opptatt av mer enn transporten, så de har motivasjon til å dumpe det gamle for å få det nye.

Er det egentlig det? Altså "heftigere nyheter enn det"?
Joda, P85D får heftige ytelser som nok vil gi noen stive lemmer både her og der.
Men utover dette var det jo ikke mye "heftig" nytt. ACC er jo hva andre produsenter har levert i lang tid. 4WD likeså. Autopilot er et lite steg videre all den tid bruken av det vil bli temmelig begrenset i første omgang. Tviler på at det er særlig med strekninger i Norge hvor dette blir aktuelt. Men for all del, det var meget kjærkomne nyheter :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA