Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla aksjer

Startet av hkaspenberg, torsdag 07. februar 2013, klokken 13:58

« forrige - neste »

KaiRK

Noen som har hørt noe fra Ishavsveien i det siste?

Jeg sendte de en mail med bla. spørsmål rundt betaling og utbygging, men svaret ser ut til å utebli..

Hurtigladestasjonen i sørgående retning ved Moss\Rygge er jo ikke engang påbegynt, denne skulle i følge dems egen plan stått ferdig i Februar.

Er det så få abonnementer at de har vært nødt til å "gå i tenkeboksen"? ;)
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

snurre100

Venter på Kia E Niro

Hans Håvard Kvisle

Siste nytt vi nå i helga har mottatt fra Ishavsveien:

Det er fremdeles gratis å lade på Ishavsveiens ladesteder.  Det er en liten forsinkelse på stengingen av laderne og innføring av abonnement, klippekort og betaling på mobilen.  Det er fra vår samarbeidspartner lovet skal skje i løpet av juni. 
St.Hanshaugen

Balrog

..og da svarte dere (elbilforeningen) med

a Jubel, trampeklapp, basunfanfarer og ovasjoner over at det snart blir mulighet for å abonnere med egne kort og klattlade for en hundrelapp

eller

b Brillefint om dere (Ishavsveien) legger opp til betaling med alminnelige betalingskort basert på benyttet effekt

?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

sven erik

Men får dere isavsveien til å samarbeide med de andre dette er dete er viktigere. Så en ikke må ha 3 eller 4 abonomanget  bruker ofte grønn kontakt og ishavsveien 

BE

Det er bare å installere vanlig kortautomat, så er det hele løst.

Det er bare en grunn til til ikke å installere dette, og det er et ønske om å melke mer penger ut av kundene.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

sven erik

Det kommer en dag da svenskene eller noe skal til Norge hva skjer da uten norsk tlf eller noe da skulle en ha kort det har de i tyskland

Frodeaasp


OddB

Hvorfor gjøre det enkelt når det kan gjøres vanskelig ?
Hvorfor ikke bruke et velprøvd system ? Dette har bensinstasjonene løst på en fortreffelig måte. Du fyller en viss mengde energi (liter drivstoff eller kWh) og betaler en viss pris pr. enhet. Da kan du sette opp et skilt ved ladepunktet med dagens kWh-pris og konkurrere med naboleverandøren. Vil du binde kundene til deg kan du bruke rabattkort på samme linje som bensinkjedene.
Det bør også være forskjellig pris på AC og DC siden DC krever høyere investeringer.
Betaling bør kunne skje med standard bankkort.
Inntil nå har ladeinfrastrukturen vært lagt opp for biler med rekkevidde på under 10 mil. Tesla S er den første "langtur-bilen" men garantert ikke den siste. om bare noen få år vil nok en rekkevidde på 50 mil være standard. Da vil det meste av ladingen foregå hjemme i garasjen, og behovet for hurtiglading kun dreie som om langkjøring. Da er ikke prisen pr kWh så veldig viktig, men ladehastighet og tilgjengelighet. Veikroer langs europaveiene burde absolutt kjenne sin besøkelsestid.. å spandere 20-30kWh på en familie som stopper for å spise middag vil nok være lønnsomt i lengden...
Blir det ikke ryddet opp i dette rotet med abonnement etc så ser det ille ut for framtida...

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: Balrog på tirsdag 11. juni 2013, klokken 17:22
..og da svarte dere (elbilforeningen) med
a Jubel, trampeklapp, basunfanfarer og ovasjoner over at det snart blir mulighet for å abonnere med egne kort og klattlade for en hundrelapp
eller
b Brillefint om dere (Ishavsveien) legger opp til betaling med alminnelige betalingskort basert på benyttet effekt
?
Jøss, ingen fra Elbilforeningen som har svart deg? Som du ser på elbil.no i dag, så har jeg i det minste forsøkt å samle info fra de ulike operatørene. Fortsatt er det mye som skal "skje snart" på betalingsfronten, men lite implementert. Interessant er det at de deler tankene med oss om hvordan det skal bli med tilgang, abonnement, ladekort og betaling (inkl kostnad) for tilfeldig lading. Ved at vi får dette fram, er det også gode muligheter for alle elbilister til å gi respons og være med på å påvirke hvordan de endelige løsningene blir. Vi er markedet = vi kan bestemme hvem som lykkes så lenge det er en konkurranse til stede. Det vil det være på Østlandet.

Elbilforeningen kan skrike og hyle mye, eller vi kan komme med gode råd for å stimulere til en riktig utvikling som sikrer hurtigladeoperatørene kunder og volum = inntekter som gjør at det er et forretningsgrunnlag for å utvikle nettverkene. Det er begge parter tjent med, både de som selger hurtigladetjenester og de som trenger dem. Mulig vi kan framstå noe subtile, men jeg tror ikke vi er utafor - og jeg tror heller ikke vi gjør en dårlig jobb for elbilistene.
St.Hanshaugen

Balrog

Som jeg har poengtert i kommentarfeltet til artikkelen synes jeg den var MEGET bra, helt uten forbehold. Det er gjort mye og grundig jobb med å samle inn dataene og jeg håper at elbilforeningen fortsetter å oppdatere denne fine oversikten du har laget over hurtigladere, plassering, antall og prising. Igjen: En fantastisk bra oversikt! Denne vil også gjøre at det blir lettere å få reell priskonkurranse mellom de ulike tilbyderne a la telepriser og strømpriser etc. 10 tommeltotter i været.

Jeg tror imidlertid ut fra "stemningen" blant kommentarer omkring blant elbilister at de aller fleste ønsker seg et enkelt system der man betaler med bankkort/kredittkort man allerede har og at man betaler for faktisk uttak, akkurat som systemet ved bensinpumpene som er blitt til gjennom årelang utvikling. Abonnementsløsninger er sikkert supert for mange av oss, men slike systemer bør ikke være til hinder for "vanlig betaling for hva man får". "Lading kr 150" er like usexy, uøkonomisk og unyttig som "Spis så mye du vil for kr 200".

Det viktiste er at det blir enklest mulig å bruke hurtigladerne, at flest mulig får brukt dem når de må og at de ikke misbrukes (til "parkering", "unødvendig ekstralading" eller "spar penger i forhold til å lade hjemme ved abonnement")
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Hans Håvard Kvisle

Ishavsveien varsler at deres hurtigladere for elbil stenges 10.juli: Skaff ladekort eller betal 150 kr pr gang http://www.ishavsveien.no/om-ishavsveien/
Vi får tro det er alvor denne gangen.

Vestover fra Oslo har det i dag kommet 2 nye hurtigladelokasjoner: Sandvika og Marienlyst, Drammen. Foreløpig gratis.
St.Hanshaugen

Ronny

150kr pr gang tilsvarer jo ca 10 kr pr kWt, med klippekort slipper du unna med 6.66 kr pr kWt. Med et forbruk på 1.5 kWt pr mil så blir det ikke spesielt billig å bruke elbil...
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

erikf

Sitat fra: Ronny på fredag 05. juli 2013, klokken 21:48
150kr pr gang tilsvarer jo ca 10 kr pr kWt, med klippekort slipper du unna med 6.66 kr pr kWt. Med et forbruk på 1.5 kWt pr mil så blir det ikke spesielt billig å bruke elbil...
Tror dette er et typisk scenario:
Du har en leaf og skal bare skal lade fra 2 til 7 streker for å få det ekstra du trenger. Etter 7 streker begynner det å gå saktere også, og du har lyst å komme deg videre.
Dette er ca 8 kWt. Da er vi oppe i 18 kr pr kWt, eller 15 kr pr mil på sommerføre. (jeg ligger på 1.2 kwt/mil). Dette systemet er ikke akkurat gunstig for de som trenger hurtiglading en gang annenhver måned. De fleste har ikke et kjøremønster som krever hurtiglading jevnlig.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

christian

Trillingene med små batterier blir urimelig dyre å bruke med hurtiglading. Maksimal teoretisk opptak av energi er 12 kwt. Dette er uansett ikke økonomisk forsvarlig å kjøpe av noen av de tilbyderne som finnes, med ett mulig unntak som er Fortum. Blir nok å bruke fossilbil når turen er utenfor Oslo og nærområdet.
Oslo, Nordstrand. Saxo 1997 75000 km solgt. Kewet 1997 55000 km solgt. Landrover Freelander på frityrolje solgt. Porsche 928. Peugeot ion 2012 og 2011. Fiat Panda, Mercedes CLS 350 Bluetec Shooting Brake 2015. E-UP 2014.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA